AnonymBruker Skrevet 18. desember 2022 #1 Skrevet 18. desember 2022 Har en datter i 5. klasse og er skilt fra faren. Han har en ny samboer som er veldig flink med datteren vår og hun storkoser seg der i helgene. «Problemet» er at foreldrene hennes gir datteren vår alt for dyre ting (i følge meg). Både meg, eksmannen min og nye bonusmammaen har gode jobber og grei økonomi. Jeg (og mannen min da vi var sammen) var opptatt av å lære barnet vårt gode verdier og at man skal spare til det man ønsker seg. Før jul fikk jeg melding av eksmannen om at hans nye svigerforeldre har kjøpt en TV til datteren vår - til 40 000 (!!). Jeg syns dette er helt hinsides. Hun har også fått en iPhone av de til 12 000 og en Mac til rundt 20 000. Hun er 10 år og jeg hater at hun nå syns det er nødvendig med en splitter ny iPhone og begynner å få «luksusdyr» tendenser. I påsken f.eks har vi alltid gitt henne et vanlig påskeegg med godteri og litt sminkegreier fra Normal. Den nye bonusfamilien kom med et gigantisk påskeegg med blant annet en sminke og parfyme fra Chanel og årskort i Dyreparken «bare som en liten hilsen». Misforstå meg rett, jeg setter utrolig stor pris på at de er glad i barnet mitt og gir henne oppmerksomhet, men jeg kjenner det kommer med en bismak når hun bare er 10 år. Råd? Anonymkode: 5203d...af3 1 2
PepsiMinus Skrevet 18. desember 2022 #2 Skrevet 18. desember 2022 Hadde rett og slett gitt beskjed om at vi ønsker ikke at dere gir såpass dyre gaver. Veldig koselig at dere ønsker å gi gaver, men det er en litt vel høy pris på det - og litt vel mye ansvar for et barn. Har dog merket at de som gir sånne dyre gaver, har null fantasi når det kommer til barn og kjøper bare for å imponere. 🤷🏻♀️ De som gir tv, pc, mobil osv har sjelden interesse for barnets interesser. 2 1
AnonymBruker Skrevet 18. desember 2022 #3 Skrevet 18. desember 2022 PepsiMinus skrev (2 minutter siden): Hadde rett og slett gitt beskjed om at vi ønsker ikke at dere gir såpass dyre gaver. Veldig koselig at dere ønsker å gi gaver, men det er en litt vel høy pris på det - og litt vel mye ansvar for et barn. Har dog merket at de som gir sånne dyre gaver, har null fantasi når det kommer til barn og kjøper bare for å imponere. 🤷🏻♀️ De som gir tv, pc, mobil osv har sjelden interesse for barnets interesser. Ts. Det meste av det havner jo her fordi hun bor her mest og vil ha med seg tingene sine hit. Eksmannen min syns det er helt greit med de dyre gavene, stikk i strid med hvordan vi har hatt det tidligere 😅 Anonymkode: 5203d...af3 1
PepsiMinus Skrevet 18. desember 2022 #4 Skrevet 18. desember 2022 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Ts. Det meste av det havner jo her fordi hun bor her mest og vil ha med seg tingene sine hit. Eksmannen min syns det er helt greit med de dyre gavene, stikk i strid med hvordan vi har hatt det tidligere 😅 Anonymkode: 5203d...af3 Det kommer jo uansett et tidspunkt hvor de dyre gavene dabber av. Hvor mange ganger kan man få en tv til flere titalls tusen, tenker jeg. 🤷🏻♀️ Men ja, det handler nok om at de ikke har fantasi eller interesse av det barnet liker og prøver å «kjøpe» seg inn. 1
AnonymBruker Skrevet 18. desember 2022 #5 Skrevet 18. desember 2022 Helt hinsides å gi en 10 åring så dyre gaver! Hadde satt hardt mot hardt, er du og faren som bestemmer til syvende og sist Anonymkode: c654f...9c8
appelsinjuice Skrevet 18. desember 2022 #6 Skrevet 18. desember 2022 (endret) Spør du meg så hadde jeg latt denne gå. Du er utrolig heldig som har en datter som blir tatt i mot med åpne armer av stefamilien sin, og risikoen ved å skape konflikt angående dette er for stor. Så lenge barnet forstår at du ikke har anledning til å gi henne denne typen gaver, og sørger for at hun må spare selv for å kunne kjøpe andre ting hun ønsker seg, så bør det være godt nok. Ikke gå inn i en konflikt angående datteren din med en familie som tydeligvis er glade i henne. Veldig mange barn får stemoderlig behandling av storfamiliene sine, og dersom det hadde vært slik for din datter hadde du hatt et langt større problem. Endret 18. desember 2022 av appelsinjuice Red 5 2
AnonymBruker Skrevet 18. desember 2022 #7 Skrevet 18. desember 2022 Man mister dessverre den kontrollen når man er skilt. Så lenge faren synes det er ok. Det at et barn får mye materielt er ikke det som ødelegger verdisynet, da svikter du/dere i oppdragelsen på andre måter. Anonymkode: d8cf1...1d0 4 1
Mt3 Skrevet 18. desember 2022 #9 Skrevet 18. desember 2022 AnonymBruker skrev (10 timer siden): Har en datter i 5. klasse og er skilt fra faren. Han har en ny samboer som er veldig flink med datteren vår og hun storkoser seg der i helgene. «Problemet» er at foreldrene hennes gir datteren vår alt for dyre ting (i følge meg). Både meg, eksmannen min og nye bonusmammaen har gode jobber og grei økonomi. Jeg (og mannen min da vi var sammen) var opptatt av å lære barnet vårt gode verdier og at man skal spare til det man ønsker seg. Før jul fikk jeg melding av eksmannen om at hans nye svigerforeldre har kjøpt en TV til datteren vår - til 40 000 (!!). Jeg syns dette er helt hinsides. Hun har også fått en iPhone av de til 12 000 og en Mac til rundt 20 000. Hun er 10 år og jeg hater at hun nå syns det er nødvendig med en splitter ny iPhone og begynner å få «luksusdyr» tendenser. I påsken f.eks har vi alltid gitt henne et vanlig påskeegg med godteri og litt sminkegreier fra Normal. Den nye bonusfamilien kom med et gigantisk påskeegg med blant annet en sminke og parfyme fra Chanel og årskort i Dyreparken «bare som en liten hilsen». Misforstå meg rett, jeg setter utrolig stor pris på at de er glad i barnet mitt og gir henne oppmerksomhet, men jeg kjenner det kommer med en bismak når hun bare er 10 år. Råd? Anonymkode: 5203d...af3 Dette er vel helt og holdent ett problem kun din eks og den nye dama kan ta tak i. Og om dere er enige så vil de prøve så godt de kan å overbevise bonusbesteforeldre om å roe ned gavedrysset. Om ikke så har du faktisk ingen ting du skulle sagt, og kan kun fortsette å lære henne om andre verdier og å sette pris på omtanken fra de som har mindre å gi av men som allikevel gir med hjertet. Godt mulig at dette blir deres første 'barnebarn' og da er det enkelt å gå bananas. Det heldige er jo at din datter er kun 10år og ser gjerne ikke så stor forskjell på om noe koster 100kr, 1000kr eller 100.000kr og ser kun tv'n hun fikk uten å tenke at ooi shit den koster jo 40.000kr.
AnonymBruker Skrevet 18. desember 2022 #10 Skrevet 18. desember 2022 PepsiMinus skrev (10 timer siden): Det kommer jo uansett et tidspunkt hvor de dyre gavene dabber av. Hvor mange ganger kan man få en tv til flere titalls tusen, tenker jeg. 🤷🏻♀️ Men ja, det handler nok om at de ikke har fantasi eller interesse av det barnet liker og prøver å «kjøpe» seg inn. Hvordan skal det dabbe av? Har selv fått dyre ting fra besteforeldre men ikke 40k tv, men det ble jo bare mer og mer etterhvert som jeg ble eldre. Kjedelig var det aldri. Tilslutt fikk jeg 1,5mill i 20-årene til når jeg skulle selge og kjøpe noe større å bo i. I år har jeg fått sponset en ferie til asia med kjæresten. Kan garantere at det ikke dabber av nei. Og alle barn er jo interessert i tv osv. så å si at det ikke er kreativt virker som noe man sier for å skåne seg selv. Jeg var veldig interessert i japansk tegneserie som ungdom, men altså jeg hadde heller tatt en tv eller en macbook enn en manga samling. Anonymkode: 6a468...94a 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå