Gå til innhold

Avtaler dere på forhånd hvem som skal stå opp med ungen(e)?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi har en snart 2-åring. Jeg stod opp i dag, men det teller vel ikke fordi barnet sov nesten til 8.30. Jeg lurte på om han kunne stå opp i morgen, men da sa han at det spørs når barnet våkner. Typ 6 eller 9. Hvis han sitter oppe og spiller til kl.2-3 så er det lite sannsynlig at han står opp 6. Mens jeg som legger meg litt før må da opp. Dette pleier ikke å være et problem for oss, skjønner ikke hvorfor det har blitt sånn her. Jeg får aldri sove frempå og stå opp når jeg vil det utenom de helgemorgenene han tar det. Ellers må jeg alltid opp, i ukedagene og når han er i nordsjøen.

Hvordan gjør folk det, avtaler dere alltid? Eller tar det på sparket etter hvem som er mest opplagt? (Triks å spille til klokka er mange da, da blir man alltid den minst opplagte).

Anonymkode: d787d...d20

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Avtaler før helgen, hadde nesten fast at jeg sto opp lørdag og mannen søndag. Du sto opp i dag, da må han stå opp i morgen, synd for han om han spiller lenge og blir trøtt.

Anonymkode: 891bb...245

• Liker 8
  • Nyttig 6
Skrevet

Vi har faste dager. Helt perfekt. Slipper at man diskuterer eller krangler om det. Eller at det er urettferdighet :) 

Anonymkode: 93dfd...bf0

• Liker 10
Skrevet

Ja vi har alltid avtalt det. Tar kvar vår dag i helga. 

Anonymkode: dbf2e...070

• Liker 1
Skrevet

Tidligere avtalte vi at vi tar en morgen hver, men nå som vi har en liten en som jeg ammer en del på natt, er det som regel han som står opp med litt mas fra meg. Han får 6+ timer uavbrutt søvn, og har hatt det i snart ett år. Husker ikke sist jeg hadde det. 😂 Men når minste sover natta gjennom, blir vi nok å bytte på så det blir en på lørdag og en på søndag.

Min sitter også av og til lenge oppe for å spille, men det er et valg han selv tar. 

• Liker 2
Skrevet

Jeg kjenner flere som har en bestemt dag hver i helga uansett om barnet står opp sent en dag eller ikke. Kanskje dette fungerer best for dere? Vi tar det mer på sparken men hvis han vil spille/være på byen til sent på natta er det ingen unnskyldning å ikke stå opp med barna neste morgen om jeg har hatt dem mest dagen før. Du hadde fortsatt «vakt» selv om du ikke sto opp før kl830. 

Anonymkode: 7ae0e...3d2

• Liker 3
Skrevet

Han står alltid opp, jeg står aldri opp 😊 Det henger igjen fra da jeg ammet på natt og han kompenserte med å stå opp i helgene så jeg fikk sove. Han hadde også en jobb hvor han var mye borte, samme gate som offshore, så mye ansvar falt på meg og han tok derfor 100% over når han kunne. Også har han fortsatt med det.

Om han en dag kommer til å ønske endring så ville vi nok hatt faste dager. Hadde han skylt på gaming hadde jeg ledd.

Anonymkode: 3ba89...667

• Liker 5
  • Nyttig 1
Skrevet

Nei, det er mannens jobb å stå opp med ungene. Heldige meg ❤️ 

Han er A-menneske - jeg er B-menneske. 

• Liker 3
Skrevet

Mannen står opp med mindre vi avtaler noe annet kvelden før. Det funker best for oss fordi jeg sliter med å sove mens han sover tungt og godt natta gjennom. Om han har spilt til 2-3 og mini vil opp 7, har han fortsatt fått mere søvn enn meg som gjerne sovner rett før mini våkner. 🙈

Anonymkode: 69cd3...115

• Liker 1
Skrevet

Så lenge jeg ammet sto mannen opp uten diskusjon. Ellers byttet vi på.

Anonymkode: 9364d...c97

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Vi har en snart 2-åring. Jeg stod opp i dag, men det teller vel ikke fordi barnet sov nesten til 8.30. Jeg lurte på om han kunne stå opp i morgen, men da sa han at det spørs når barnet våkner. Typ 6 eller 9. Hvis han sitter oppe og spiller til kl.2-3 så er det lite sannsynlig at han står opp 6. Mens jeg som legger meg litt før må da opp. Dette pleier ikke å være et problem for oss, skjønner ikke hvorfor det har blitt sånn her. Jeg får aldri sove frempå og stå opp når jeg vil det utenom de helgemorgenene han tar det. Ellers må jeg alltid opp, i ukedagene og når han er i nordsjøen.

Hvordan gjør folk det, avtaler dere alltid? Eller tar det på sparket etter hvem som er mest opplagt? (Triks å spille til klokka er mange da, da blir man alltid den minst opplagte).

Du for aldri sove frem på? Om barnet sover til 8.39 har du jo sovet frempå

vi avtaler ikke på forhånd nei. 

Anonymkode: ca15f...859

• Liker 4
Skrevet

Begge er på tilbudssiden, så er aldri noe problem. Innimellom har man hatt en dårlig natt, man skal noe viktig, man er syk, man har hatt en krevende jobbuke - så det gir seg gjerne selv hvem som tar det. Så går det opp i opp over tid. 

Om han hadde ment at jeg skulle ta alt fordi han ville game til 2-3... og at egne barn derfor var mitt ansvar alene om morgenen... så ville jeg "filleristet" han og minnet han på at han er en voksen mann. 

Anonymkode: 8d6cf...25f

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Pleier avtale, og endrer hvis noe skjer ila natta. Dvs om jeg eks blir oppe med et barn som blir sykt eller noe ila natta, da ber jeg han stå opp selv om det var «min tur». Men ellers er det etter avtale ja, og den som skal opp kan ikke game halve natta, herregud. Man er da vel voksen?! 

Anonymkode: 6a327...69c

• Liker 1
Skrevet

Vi har avtale, men mannen prøver seg ofte på å «bytte» når det er hans tur søndags morgen. Bytte??! Til når da, gårsdagen? Nei, da er jeg streng, med mindre han har en særs god grunn (gaming/hobbyer til langt på natt er ikke en av dem..!). 

Anonymkode: dc850...a38

• Liker 2
  • Nyttig 2
Skrevet

Vi hadde hver vår dag i helgene. Jeg tok ofte lørdag, og han søndag. I ferier tok vi annenhver dag. Og han er stefar til min, uten at det har noen betydning da.

Anonymkode: d53cd...e4a

• Liker 1
Skrevet

Da ungene var mindre og våknet grytidlig, så avtalte vi på forhånd. En morgen hver i helgen. Nå sover de til 7 og da står begge opp, med mindre det er noe spesielt. 

Anonymkode: a9f4f...47c

• Liker 1
Skrevet

Hver vår dag i helgene, med mindre det har vært styr på natta. Jeg er bedre på å være våken om natten mens han er bedre på å stå opp tidlig, så da bruker vi styrkene til hverandre.

Anonymkode: 8f9a9...f50

• Liker 2
  • Hjerte 1
Skrevet

Jeg står regel opp hver morgen, men våre våkner nærmere syv nå og da får jeg ikke sove videre uansett. Mannen elsker å sove, så han ligger gjerne til ni. Til gjengjeld tar han ungene med ut etter frokost, så får jeg litt alenetid med kaffekoppen. Det har bare blitt sånn for vår del. 

Da de våknet grytidlig byttet vi på det, én tok nattevåk og den andre sto opp tidlig. Gaming til midt på natten hadde jeg aldri akseptert med småbarn i hus. Hvis du legger barna kan han vel game fra 18:30/19 til nærmere midnatt, og likevel klare å stå opp?

Anonymkode: 7e5b0...0fe

• Liker 1
Skrevet

I utgangspunktet hadde vi avtalt hver våre faste dager i helgene og annenhver i ferier. Det siste året vi var sammen spilte han så mye til langt på natt og var enten sur da han stod opp fordi ungen stod opp for "tidlig", eller så nektet han å stå opp:)))

Anonymkode: 5c368...a3d

Skrevet

Nei. Mannen er veldig a-menneske. Men je er ofte oppe tidlig selv, så ofte står vi opp sammen uansett. 

Anonymkode: 32c22...a2a

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...