AnonymBruker Skrevet 17. desember 2022 #1 Skrevet 17. desember 2022 Kan man utvikle angst etter fødsel? Etter 3-4 mnd så ble jeg plutselig veldig redd, redd for krig, redd for at vi ikke hadde nok beredskap til eventuell krise, redd for lyder og mørket. Jeg skjønte at det ikke hang på greip på ett vis, men samtidig full krise. Ville ikke være alene, ville ikke legge babyen i mørket, grudde meg til mannen dro på jobb og så videre. Det gikk over etter 2-3 uker. Aldri kjent lignende redsel hverken før eller siden. Kan det ha noe med fødsel /graviditet/ hormoner å gjøre? Anonymkode: b6fc7...ad9
AnonymBruker Skrevet 17. desember 2022 #2 Skrevet 17. desember 2022 AnonymBruker skrev (23 minutter siden): Kan man utvikle angst etter fødsel? Etter 3-4 mnd så ble jeg plutselig veldig redd, redd for krig, redd for at vi ikke hadde nok beredskap til eventuell krise, redd for lyder og mørket. Jeg skjønte at det ikke hang på greip på ett vis, men samtidig full krise. Ville ikke være alene, ville ikke legge babyen i mørket, grudde meg til mannen dro på jobb og så videre. Det gikk over etter 2-3 uker. Aldri kjent lignende redsel hverken før eller siden. Kan det ha noe med fødsel /graviditet/ hormoner å gjøre? Anonymkode: b6fc7...ad9 Det høres ut som om du har begynt å bekymre deg fordi du har fått en baby som du har fått stor beskyttelsestrang for. Og at du føler deg sårbar. Føler du det er hemmende i hverdagen? Kanskje det kan hjelpe å snakke med profesjonelle. Anonymkode: 8109e...b85 2
AnonymBruker Skrevet 18. desember 2022 #3 Skrevet 18. desember 2022 Er nok helt normalt til en viss grad. Vi tenker jo hva om det skjer, hva gjør jeg da, hvordan beskytte best mulig. Men tar tankene over så det går utover ting så bør man kanskje oppsøke hjelp eller snakke med noen om dette. Slitsomt å ha katastrofetanker. Anonymkode: 96d6a...624
AnonymBruker Skrevet 18. desember 2022 #4 Skrevet 18. desember 2022 AnonymBruker skrev (6 timer siden): Er nok helt normalt til en viss grad. Vi tenker jo hva om det skjer, hva gjør jeg da, hvordan beskytte best mulig. Men tar tankene over så det går utover ting så bør man kanskje oppsøke hjelp eller snakke med noen om dette. Slitsomt å ha katastrofetanker. Anonymkode: 96d6a...624 Det forsvant etter to tre uker. Jeg bare lurer på hva det var, ble jo sprø. Anonymkode: b6fc7...ad9
AnonymBruker Skrevet 18. desember 2022 #5 Skrevet 18. desember 2022 Sjekk stoffskiftet. Veldig viktig, men noe som ofte blir glemt. Høyt stoffskifte kommer ofte i forbindelse med fødsel, og kan gjøre sånn at man får gradvis mer angst. Bedre å sjekke ut med blodprøver først som sist😊 Anonymkode: 314e7...90c 1
AnonymBruker Skrevet 18. desember 2022 #6 Skrevet 18. desember 2022 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Det forsvant etter to tre uker. Jeg bare lurer på hva det var, ble jo sprø. Anonymkode: b6fc7...ad9 Har hatt det slik med begge mine, da gutten kom så gikk det over av seg selv, men slet spesielt da jeg fikk jente. Jeg har overgrepshistorikk selv og hver gang babyen gråt trodde jeg hun ble voldtatt. Det gikk ikke over for min del og eskalerte veldig til det nivået at far måtte ta over permisjon i en periode. Fikk diagnose fødselsdepresjon og gikk i behandling. Lærte da at katastrofetanker osv er veldig veldig vanlig etter fødsel, men at det er håndterbart og går over for de fleste. Det kommer ofte som en naturlig respons til morsfølelse og beskyttelsesbehov i følge min behandler. Så ja, du er ikke alene og det er vanlig. Men godt å høre at du opplever at det har gått over for deg 💕 Anonymkode: 17c69...4c2
AnonymBruker Skrevet 18. desember 2022 #7 Skrevet 18. desember 2022 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Har hatt det slik med begge mine, da gutten kom så gikk det over av seg selv, men slet spesielt da jeg fikk jente. Jeg har overgrepshistorikk selv og hver gang babyen gråt trodde jeg hun ble voldtatt. Det gikk ikke over for min del og eskalerte veldig til det nivået at far måtte ta over permisjon i en periode. Fikk diagnose fødselsdepresjon og gikk i behandling. Lærte da at katastrofetanker osv er veldig veldig vanlig etter fødsel, men at det er håndterbart og går over for de fleste. Det kommer ofte som en naturlig respons til morsfølelse og beskyttelsesbehov i følge min behandler. Så ja, du er ikke alene og det er vanlig. Men godt å høre at du opplever at det har gått over for deg 💕 Anonymkode: 17c69...4c2 Takk. ❤️Kom det rett etterpå eller kan det være like normalt at det tar noen mnd etter fødsel før man kjenner på det og at det på en måte går over like raskt som det kom? Anonymkode: b6fc7...ad9
AnonymBruker Skrevet 18. desember 2022 #8 Skrevet 18. desember 2022 AnonymBruker skrev (12 minutter siden): Takk. ❤️Kom det rett etterpå eller kan det være like normalt at det tar noen mnd etter fødsel før man kjenner på det og at det på en måte går over like raskt som det kom? Anonymkode: b6fc7...ad9 Jeg har bare gått i behandling for min situasjon og fått det forklart ut ifra det ståstedet, men det virker jo ikke usannsynlig at det kan variere i forskjellige situasjoner. Mange bruker jo lengre tid på å utvikle den dype morsfølelsen også uten at det er unormalt det heller. Også vil det nok helt sikkert kunne trigges av ting som skjer rundt oss. Frykten for krig for eksempel har jo blitt mye større det siste året for veldig mange, nettopp pga Ukraina. Bare som et eksempel. Tror du er helt normal på alle måter jeg, det viktigste er jo uansett at du føler deg har gått over og ikke preger hverdagen din negativt I veldig stor grad 😊 Anonymkode: 17c69...4c2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå