AnonymBruker Skrevet 17. desember 2022 #1 Skrevet 17. desember 2022 Har noen her vært gjennom spinalpunksjon uten å ta beroligende i forkant, og hvordan var det? Jeg fikk først beskjed fra legen om at hun anbefalte beroligende på det sterkeste, men så ringte hun meg dagen etter og trakk det tilbake. Skal tydeligvis ta en nevrologisk undersøkelse rett før spinalpunksjonen og hun vil ikke at jeg skal ha beroligende i kroppen under den, men de ville heller ikke sette av ekstra tid sånn at jeg kan få beroligende mellom undersøkelsen og prøven. 😅 Anonymkode: 1628c...004
Haapefull Skrevet 17. desember 2022 #2 Skrevet 17. desember 2022 Jeg har flere ganger vært med å assistere under spinalpunksjon, og aldri opplevd at noen har hatt behov for beroligende. Det går veldig bra uten 😊 Lytt til legen, og vær åpen om du er engstelig!
AnonymBruker Skrevet 17. desember 2022 #3 Skrevet 17. desember 2022 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Har noen her vært gjennom spinalpunksjon uten å ta beroligende i forkant, og hvordan var det? Jeg fikk først beskjed fra legen om at hun anbefalte beroligende på det sterkeste, men så ringte hun meg dagen etter og trakk det tilbake. Skal tydeligvis ta en nevrologisk undersøkelse rett før spinalpunksjonen og hun vil ikke at jeg skal ha beroligende i kroppen under den, men de ville heller ikke sette av ekstra tid sånn at jeg kan få beroligende mellom undersøkelsen og prøven. 😅 Anonymkode: 1628c...004 Jeg jobber ved en avdeling hvor vi følger flere pasienter til spinal. Dersom du tar en beroligende rett etter undersøkelsen så tror jeg det skal gå bra. Har du snakket med de som tar prøven? Om de ønsker du skal ta en beroligende først? De aller fleste sier det ikke er verre enn en blodprøve og blir overrasket over at de ikke merker mer. Anonymkode: c7f94...3d4
AnonymBruker Skrevet 17. desember 2022 #4 Skrevet 17. desember 2022 Jeg skal muligens bli deltaker i en studie som innebærer to spinalpunksjoner. I den forbindelse har det ikke blitt snakket om beroligende mellom meg og nevrologen, men om lokalbedøvelse. Anonymkode: 1d6f7...b43
AnonymBruker Skrevet 17. desember 2022 #5 Skrevet 17. desember 2022 Jeg har gjort det en del ganger, ca en gang i året siden 2017. Må ligge noen minutter og siden de tester trykket til meg og jeg har blitt fortalt at kun barn får beroligende. Men uansett, det er helt ok. Jeg var livredd den første gangen fordi jeg har hørt så mange skrekkhistorier, og det var helt unødvendig! Det er vondere med blodprøve eller vaksine, syns jeg. Ja, jeg kjenner at nåla føres inn, men det er egentlig det. De har bommet litt noen ganger og kommet bort nerver og det er ekkelt fordi da går beina i alle retninger uten kontroll, og det er ubehagelig men det er levbart. Jeg bruker dog å be om at en av de som er sammen med legen sitter i hodeenden og snakker med meg hele tiden hvis den kan, det er nesten alltid studenter med, og det syns jeg er greit. Bare husk å ta det rolig et døgn etterpå, kjøp koffeinholdige smertestillende og drikk godt. Spinalhodepinen er kjip om den kommer, men den går over. Jeg jobber i barnehage og er alltid hjemme dagen etter slike undersøkelser. Anonymkode: 90565...98d
AnonymBruker Skrevet 17. desember 2022 #6 Skrevet 17. desember 2022 Han jeg kjenner som har tatt denne fikk ikke beroligende og han sa han merket nesten ingenting til stikket heller. Anonymkode: f1603...6ae
AnonymBruker Skrevet 17. desember 2022 #7 Skrevet 17. desember 2022 Beroligende ved spinalpunksjon har jeg aldri hørt om før, og jeg har tatt endel (slutta å telle på åtte). Det går stort sett veldig fint, og trenger ikke gjøre mer vondt enn en blodprøve. Anonymkode: 77269...be1 1
AnonymBruker Skrevet 17. desember 2022 #8 Skrevet 17. desember 2022 Har tatt spinalpunksjon uten beroligende, det er ingenting å grue seg for selve inngrepet. Litt kjedelig om får spinalhodepine etterpå så prøv å ligge flatt mest mulig den dagen. Jeg fikk voldsom spinalhodepine og måtte få satt en bloodpatch som heller ikke virket. Den var verre en punksjonen, men anestesisykepleier satte masse beroligende rett i veneflon i armen. Men du slipper mest sannsynlig det og selve punksjonen er da ikke verre enn blodprøver. Anonymkode: 01e0b...579
Gjest Chroma Skrevet 17. desember 2022 #9 Skrevet 17. desember 2022 Har tatt det tre ganger og aldri fått beroligende. Det er absolutt ikke behagelig, men noen ganger må man bare.
AnonymBruker Skrevet 17. desember 2022 #10 Skrevet 17. desember 2022 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Han jeg kjenner som har tatt denne fikk ikke beroligende og han sa han merket nesten ingenting til stikket heller. Anonymkode: f1603...6ae Det gjorde ikke jeg heller ingenting å grue seg for hvis man slipper hodepinen. Jeg tålte jo ikke de koffein tablettene for vanlig smertestillende virker ikke. Anonymkode: 01e0b...579 1
AnonymBruker Skrevet 17. desember 2022 #11 Skrevet 17. desember 2022 Det er ikke noe stress eller ubehag med en spinalpunksjon så dette går bra, ubehagelig men ikke vondt. Anonymkode: 1cd39...114 1
AnonymBruker Skrevet 17. desember 2022 #12 Skrevet 17. desember 2022 Okei, godt å høre. Var egentlig ikke noe urolig før hun begynte å bable om at det var så viktig med beroligende og så at jeg ikke kunne ta det likevel, men da skal det nok gå fint. TS Anonymkode: 1628c...004
AnonymBruker Skrevet 17. desember 2022 #13 Skrevet 17. desember 2022 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Okei, godt å høre. Var egentlig ikke noe urolig før hun begynte å bable om at det var så viktig med beroligende og så at jeg ikke kunne ta det likevel, men da skal det nok gå fint. TS Anonymkode: 1628c...004 Har aldri vært prat om beroligende når jeg har tatt dette så det var rart av hun. Synd når folk babler i vei om ting de ikke vet så blir man usikker og stresser uten grunn. Anonymkode: 1cd39...114
AnonymBruker Skrevet 17. desember 2022 #14 Skrevet 17. desember 2022 Gjort det én gang (I fjor), var akkurat det samme som et sprøyestikk, null stress 😊 Anonymkode: d1035...2bb
AnonymBruker Skrevet 18. desember 2022 #15 Skrevet 18. desember 2022 Har assistert ved sikkert 100 spinalpunksjoner, og måtte få gjort det selv også. Ikke noe problem for de aller, aller fleste. Noen får lokalbedøvelse fordi de stresser sånn og spenner seg så muskulært at det nesten er umulig å legge inn kanylen, andre kan ha arrvev etter tidligere ryggoperasjoner og det blir problematisk. Da kan en anestesilege hjelpe til. Pust, slapp av, krum ryggen godt, så legger du tilrette for best mulig forhold. Anonymkode: cacd3...701
Jytte Skrevet 18. desember 2022 #16 Skrevet 18. desember 2022 Var dårlig, kvalm og hodepine i en uke etterpå, men de tok ut litt ryggmarg. Selve stikket var litt vondt, men kortvarig.
AnonymBruker Skrevet 18. desember 2022 #17 Skrevet 18. desember 2022 Hiver meg på de som sier at det var som en blodprøve. Mest slitsomt var det å ligge helt rolig så kroket sammen. Da jeg fikk satt spinalbedøvelse så gjorde det mye mer vondt, da skvatt jeg og hylte i et sekund. Men fullt overkommelig det også. Anonymkode: 74679...697
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå