Gå til innhold

Nattesvette

Anbefalte innlegg

Skrevet

Okei, for det første så har jeg alvorlig helseangst. Nattesvette = kreft i mitt hode. MEN jeg har slitt med det i flere år. Ofte går det i perioder. Var hos legen sist for 1,5 år siden med dette, hun tok div prøver og undersøkte lymfer osv, alt normalt. Hun var ikke bekymret. Men jeg våkner veldig ofte av at jeg er varm og klam… og det er nå sånn at jeg gruer meg til å sove fordi jeg er redd for nattesvette. Tenker på det hele dagen. Forventer at det skal skje. Det kan jo ikke være kreft når jeg har slitt med dette i tja, 3 år eller noe!? Ingen vekttap. God matlyst. Normal fysisk form. Har masse energi og føler meg jo frisk. Vært gravid og født barn i denne perioden også. Hjelp? 

Anonymkode: bebca...7c6

• Nyttig 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Prøvd ut ulike overmadrasser, dyner/puter, nattklær, temp på rommet? Drikker du mye koffein? Tar du noen medisiner?

Går bare ut ifra det jeg selv har erfart. Tar jeg paracet mer enn tre dager på rad = nattesvette. Drukket koffein (om så bare litt) flere dager på rad = nattesvette. Større sjanse for nattesvette om det er for kaldt eller for varmt på rommet. Etc

• Nyttig 1
Skrevet

Nattesvette når man snakker om kreft = hele senga blir våt og du må stå opp og skifte klær og laken. Våkne varm og klam er ikke nattesvette. Det er bare å være et menneske. :)

Alvorlig helseangst er svaret på problemet du har, men det er jammen ille nok det altså. Får du hjelp for helseangsten din? Jeg ville startet der.

Hvis du helst vil unngå å våkne varm og klam så pass på at rommet ditt er kaldt nok. Noe som fungerer veldig godt for meg er å sove i tynne ullklær. Da våkner jeg ikke selv om jeg skulle svette en god del men likevel langt fra nok til at det kan regnes som nattesvette.

Anonymkode: dc617...d5a

• Liker 1
  • Nyttig 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (25 minutter siden):

Nattesvette når man snakker om kreft = hele senga blir våt og du må stå opp og skifte klær og laken. Våkne varm og klam er ikke nattesvette. Det er bare å være et menneske. :)

Alvorlig helseangst er svaret på problemet du har, men det er jammen ille nok det altså. Får du hjelp for helseangsten din? Jeg ville startet der.

Hvis du helst vil unngå å våkne varm og klam så pass på at rommet ditt er kaldt nok. Noe som fungerer veldig godt for meg er å sove i tynne ullklær. Da våkner jeg ikke selv om jeg skulle svette en god del men likevel langt fra nok til at det kan regnes som nattesvette.

Akkurat mengden nattesvette mente en lege jeg snakket med om dette ikke hadde videre betydning- nattesvette var nattesvette mente han. Men hvem vet om hans svar var rett dog, dette var en sykehuslege og jeg var innlagt for gallestein.. og hadde masse nattesvette, som han ikke reagerte nevneverdig på. 

Når det er sagt; min tidligere/avdøde samboer hadde leukemi og hans nattesvette var ekstrem. Hele sengen klissvåt sånn man kunne vri den opp. 

Når det er sagt; jeg har hatt nattesvette i perioder gjennom mange år. Uten at noe var galt. Noen ganger har det med metabolisme å gjøre også skjønner jeg, eller at kroppen kvitter seg med vann. Evnt hormonelle endringer og stress. Jeg har også slitt mye med helseangst og det skaper mye stress også. Så nattesvette er ikke ensbetydende med kreft.

Anonymkode: 689f3...e81

• Nyttig 1
Skrevet

Angst i seg selv kan skape mye nattesvette.

Anonymkode: 896d9...bc3

• Liker 1
Skrevet

Jeg hadde nattesvette i flere år, av den typen hvor jeg måtte skifte pysj/sengetøy. Det var flerdelt hva som var årsaken hos meg, og det var alt fra angst/stress, ernæring, og inneklima.

For lite b-12 og d vitamin kan gi nattesvette. Fukt og muggsopp i boligen eller på jobb kan også gi nattesvette. Etter jeg begynte å spise mer rødt kjøtt og fet fisk (samt tilskudd av d vitamin + k2 og magnesium), så ble det mye bedre. Da jeg fikk utbedret muggskader i bolig, så forsvant det helt. 

Dessverre noe jeg måtte bruke lang tid på å finne ut selv, og ikke noe jeg fikk hjelp med hos legen. 

Anonymkode: 41e44...d03

• Liker 2
Skrevet

Høyt stoffskifte gjør kroppen varmere og kan også forårsake nattesvette. Men da svetter man ofte mye på dagtid også, og dessuten sjekkes dette ofte av leger når de tar rutinemessige blodprøver.

Anonymkode: 24584...bbc

Skrevet

Hvor gammel er du TS?

Anonymkode: 12386...bc8

• Liker 1
Skrevet

Du skriver at du har født barn i denne perioden. Hormontrøbbel kan gi nattesvette.

Anonymkode: bbe13...f27

• Liker 1
Skrevet
15 hours ago, AnonymBruker said:

Ehhh, takk for den du. Nå fikk jeg enda en ting å bekymre meg for. 

Anonymkode: 39e4c...f0a

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker said:

Du behøver ikke bekymre deg, bare ta en legetime så får du det ut av verden.

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Som jeg skrev litt lenger opp så hadde jeg den type nattesvette, og det hadde ingenting med alvorlig sykdom å gjøre.

Skrevet

Jeg får det i perioder jeg også, sånn at det renner av kroppen og laken og pute er våt. Må legge håndkle under kroppen da. 

Jeg vet ikke hvorfor, men har vart i noen år her også. Har nok ikke kreft. 

• Nyttig 1
Skrevet

Så det er ikke overgangsalderen altså...? Perimenopause eller menopause.. 

• Liker 1
Skrevet
svartkatt skrev (46 minutter siden):

"Alle" sa det var det som var årsaken hos meg (oppsøkte dog aldri lege for det for bekreftelse/avkreftelse). Midten av 40 årene, så lett å tenke dit. Men det var ikke det. 

Skrevet

Jeg hadde ofte nattsvette ifbm mensen tidligere, nå har jeg hormonspiral, og merker ikke noe endring etter syklus mer. I svangerskapene var jeg skikkelig plaget med det. Og nå hender det en gang i blant at jeg våkner og er så våt av svette at jeg må skifte pysj. Da har det gjerne vært varmere i rommet enn vanlig, eller jeg har hatt mareritt. Det kan også typisk skje hvis jeg er nervøs for noe på jobb neste dag, og sover urolig. Så det har en klar psykisk komponent for min del. 

Anonymkode: 52d73...7f6

Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Du skriver at du har født barn i denne perioden. Hormontrøbbel kan gi nattesvette.

Anonymkode: bbe13...f27

Min nattesvette begynte også etter at jeg fikk barn

Skrevet
svartkatt skrev (6 timer siden):

Det er det ikke nei, er knapt 30. har tatt mye hormonprøver og sjekket mengde egg osv pga vi slet med å bli gravide, har fått beskjed om unormalt stor mengde egg for min alder og at jeg har veldig lang tid på meg å bli gravid. Muligens genetisk da mamma fikk meg da hun var 45 og kom sent i overgangsalderen. Så det er nok ikke mulig nei.

TS

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Min nattesvette begynte også etter at jeg fikk barn

Min begynte før mini ble født. Så det kan nok ikke være derfor heller. TS

Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Hvor gammel er du TS?

Anonymkode: 12386...bc8

Er 30 år. TS

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...