AnonymBruker Skrevet 17. desember 2022 #1 Skrevet 17. desember 2022 Kan noen hjelpe meg å forklare hvordan inflasjon spiser opp boliglånet? Er litt analfabet på akkurat dette og har forsøkt å google dette men forstår meg ikke på det. Er det slik at lånet krymper av seg selv? Anonymkode: ae246...b8f 1
Gjest Adobyen Skrevet 17. desember 2022 #2 Skrevet 17. desember 2022 Det samme har jeg lurt på, og googlet meg frem til denne forklaringen: Når vi snakker om realrenten, er dette renten fratrukket inflasjonen (litt forenklet). Hvis renten er 4 og inflasjonen 3, blir realrenten 1 prosent. Men det er en viktig forutsetning som egentlig ligger til grunn, og det er at lønnsutviklingen følger med inflasjonen oppover. Det er altså ikke inflasjonen i seg selv som er det positive for låntakere, men at du får økte lønnsøkninger som følge av høyere inflasjon. Lånet blir ikke lettere å bære hvis inflasjonen er 8 prosent, og lønnsøkningen 2 prosent. For min del som uføretrygdet, ser jeg ikke noen lyspunkter ved inflasjonen, for trygdene henger aldri med.
AnonymBruker Skrevet 17. desember 2022 #3 Skrevet 17. desember 2022 Pengene blir mindre verdt Anonymkode: e3f46...7f1
AnonymBruker Skrevet 17. desember 2022 #4 Skrevet 17. desember 2022 Hjelper ikke stort med inflasjon når absolutt alt blir dyrere, og lønna står omtrent på stedet hvil. Anonymkode: 7171a...ed7 1 1
AnonymBruker Skrevet 17. desember 2022 #5 Skrevet 17. desember 2022 Det er økte lønninger som spiser opp lånet. Inflasjon på matvarer, drivstoff og strøm spiser ikke opp lånet. Ved inflasjon får man gjerne høyere lønn for å kompensere for prisstigningen, men nå er inflasjonen mye høyere enn lønnsøkningen til folk flest. Anonymkode: 97c2f...035 1 1
AnonymBruker Skrevet 17. desember 2022 #6 Skrevet 17. desember 2022 Adobyen skrev (16 minutter siden): Det samme har jeg lurt på, og googlet meg frem til denne forklaringen: Når vi snakker om realrenten, er dette renten fratrukket inflasjonen (litt forenklet). Hvis renten er 4 og inflasjonen 3, blir realrenten 1 prosent. Men det er en viktig forutsetning som egentlig ligger til grunn, og det er at lønnsutviklingen følger med inflasjonen oppover. Det er altså ikke inflasjonen i seg selv som er det positive for låntakere, men at du får økte lønnsøkninger som følge av høyere inflasjon. Lånet blir ikke lettere å bære hvis inflasjonen er 8 prosent, og lønnsøkningen 2 prosent. For min del som uføretrygdet, ser jeg ikke noen lyspunkter ved inflasjonen, for trygdene henger aldri med. Nei, jeg forstår det ikke. De sier lånet skal krympe bare en betaler rentene. Har det ikke vært inflasjon på snart 5år? For vi har kun betalt renter på lånet, men lånet er nå det samme. Eneste lånet har krympet med på den tiden er det beløpet som utgjør underkursen på lånet. Det utgjør jo selvsagt en god del. Anonymkode: ae246...b8f
AnonymBruker Skrevet 17. desember 2022 #7 Skrevet 17. desember 2022 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Det er økte lønninger som spiser opp lånet. Inflasjon på matvarer, drivstoff og strøm spiser ikke opp lånet. Ved inflasjon får man gjerne høyere lønn for å kompensere for prisstigningen, men nå er inflasjonen mye høyere enn lønnsøkningen til folk flest. Anonymkode: 97c2f...035 Ja, så med andre ord så er det lønnøkningene som spiser opp lånet? Da forstår jeg ikke det jeg leser på nettet at lånet skal krympe bare ved å kun betale rentene. Anonymkode: ae246...b8f
AnonymBruker Skrevet 17. desember 2022 #8 Skrevet 17. desember 2022 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Ja, så med andre ord så er det lønnøkningene som spiser opp lånet? Da forstår jeg ikke det jeg leser på nettet at lånet skal krympe bare ved å kun betale rentene. Anonymkode: ae246...b8f Lånet krymper ikke, det "krymper". 1 mill nå er ikke like mye som 1 mill var for 20 år siden f.eks. Anonymkode: 8c33f...c48 1
Gjest Adobyen Skrevet 17. desember 2022 #9 Skrevet 17. desember 2022 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Det er økte lønninger som spiser opp lånet. Inflasjon på matvarer, drivstoff og strøm spiser ikke opp lånet. Ved inflasjon får man gjerne høyere lønn for å kompensere for prisstigningen, men nå er inflasjonen mye høyere enn lønnsøkningen til folk flest. Anonymkode: 97c2f...035 Jeg ser for meg den lønnskampen neste år. Moderasjon kan ikke forventes, kravene blir store og streikene lange. Lønnen øker selvsagt lettere på toppen, mens andre må vise måtehold.. og pensjonister og uføre har ingen pådrivere. Etter neste lønnsoppgjør tror jeg at forskjellene vil øke.
AnonymBruker Skrevet 17. desember 2022 #10 Skrevet 17. desember 2022 AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Nei, jeg forstår det ikke. De sier lånet skal krympe bare en betaler rentene. Har det ikke vært inflasjon på snart 5år? For vi har kun betalt renter på lånet, men lånet er nå det samme. Eneste lånet har krympet med på den tiden er det beløpet som utgjør underkursen på lånet. Det utgjør jo selvsagt en god del. Anonymkode: ae246...b8f Men kjære, tror du inflasjon er at lånet automatisk skal bli lavere i kroner og øre og minske foran øynene dine? 😅 Anonymkode: a974c...f2f
AnonymBruker Skrevet 17. desember 2022 #11 Skrevet 17. desember 2022 Adobyen skrev (5 minutter siden): Jeg ser for meg den lønnskampen neste år. Moderasjon kan ikke forventes, kravene blir store og streikene lange. Lønnen øker selvsagt lettere på toppen, mens andre må vise måtehold.. og pensjonister og uføre har ingen pådrivere. Etter neste lønnsoppgjør tror jeg at forskjellene vil øke. Vi nok vise moderasjon for å dempe inflasjonen. Anonymkode: 89d19...da9
AnonymBruker Skrevet 17. desember 2022 #12 Skrevet 17. desember 2022 AnonymBruker skrev (23 minutter siden): Nei, jeg forstår det ikke. De sier lånet skal krympe bare en betaler rentene. Har det ikke vært inflasjon på snart 5år? For vi har kun betalt renter på lånet, men lånet er nå det samme. Eneste lånet har krympet med på den tiden er det beløpet som utgjør underkursen på lånet. Det utgjør jo selvsagt en god del. Anonymkode: ae246...b8f Selve summen forblir jo den samme. Har du 1 mill i lån så har du 1 mill i lån frem til du betaler inn avdrag. Det er kun avdrag som gjør selve lånet mindre. Inflasjon gjør at pengene er "mindre verdt." Eksempelvis ved prisstigning uten at lønnen din går opp tilsvarende. For eksempel la oss si at inflasjonen er 2% og lønna di står på stedet hvil. Tidligere kostet en ost 100 kroner. Pga inflasjon er de nødt å sette opp prisen med 2%. Den samme osten koster nå 102 kroner, men du har den samme lønna å kjøpe osten for. Du får mindre kjøpekraft. Osten har økt i pris, lønna di har ikke økt. Boliglånet ditt blir hverken større eller mindre. Så kommer det lønnsøkning for å holde tritt med inflasjonen. Du får 2% lønnsøkning. Da kan du i stedet for å betale 100 kr på lånet ditt betale 102 kr uten at det går utover økonomien din på noe måte siden du har fått høyere lønn. Betjeningsevnen din har økt, men lånet er på samme sum. Anonymkode: 7c984...2d9 2
AnonymBruker Skrevet 17. desember 2022 #13 Skrevet 17. desember 2022 AnonymBruker skrev (24 minutter siden): Men kjære, tror du inflasjon er at lånet automatisk skal bli lavere i kroner og øre og minske foran øynene dine? 😅 Anonymkode: a974c...f2f Ja, synes det hadde vært ganske så kjekt, synes ikke du? 😀 Jeg sa forøvrig jo at jeg var analfabet når det kom til dette, innfridde jeg ikke synes du? Men takker alle som bidro som fikk meg til å forstå hvordan det henger ihop 😀 Anonymkode: ae246...b8f
AnonymBruker Skrevet 17. desember 2022 #14 Skrevet 17. desember 2022 Er det ikke sånn at de som eier og har lån på sikt vil tjene på dette? De som trakk stigen etter seg levde med høy inflasjon. Anonymkode: 308ac...12d
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå