Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Når er det meningen at man skal spise fra julesokken? Og hva bruker dere å fylle den med?

Anonymkode: 6f577...288

Skrevet

Her får barna på formiddagen etter frokost på julaften. Fyller med godteri og julebrus barna liker, i tillegg til et juleblad og en ny pysj 😊

Anonymkode: 0c401...dfd

• Hjerte 2
Skrevet

25. eller 26. desember. Julesokken er romjulskos hjemme hos oss. Som regel noe julegodis og en frukt. 😊

Skrevet

Fylles med juleblad som barna liker og julesnop. Den er deres fra de våkner på julaften og de bestemmer helt selv hvortid den blir konsumert. 

Anonymkode: d48e1...332

• Liker 8
  • Nyttig 2
Skrevet

Jeg er oppvokst med at julestrømpen henger på utsiden av døren når jeg stod opp på morgenen. Dette gjør vi til vårt barn også. Fylles med julehefter og godis/nøtter. Han er i tenårene nå, så et flaxlodd blir også lagt oppi.

Anonymkode: c94d9...340

• Liker 2
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jeg er oppvokst med at julestrømpen henger på utsiden av døren når jeg stod opp på morgenen. Dette gjør vi til vårt barn også. Fylles med julehefter og godis/nøtter. Han er i tenårene nå, så et flaxlodd blir også lagt oppi.

Skulle stå på morgenen julaften.

Skrevet

Vi henger julesokken til hver av barna opp natt til julaften.  På rommet til hver av dem.  Legger frukt og sjokolade inni.  De spiser av det hele når de ser på tv om formiddagen.  

• Liker 1
  • Nyttig 2
Skrevet

Vi er i midten av 40-årene, men fikser julestrømpe for hverandre som vi later som er fra nissen 😛

Spiser den fra julaften morgen. Har den liggende på soverommet, og spiser fra den på late morgener hele romjula. Skikkelig kos ❤️

Den er fylt med det vi liker best av sjokolade og marsipan + julehefter + et par gaver. Gavene er type julete, deilige dusjsåper, sokker og lignende,

Anonymkode: b4f60...93f

• Liker 4
  • Hjerte 2
Skrevet

Julestrømpene legges fram før de legger seg lille julaften og den er da velfylt når de våkner julaften. De spiser stort sett fra den med en gang og dropper frokost julaften, men det er helt greit. Den varer stort sett hele julen. De får bare ulike typer godteri.

• Liker 2
Skrevet

Her legge julenissen julesokken under juletreet natt til juleaften og tar rampenissen med seg tilbake til nordpolen 😅❤️ 

Anonymkode: 3e1e4...563

• Liker 3
Skrevet

Den henger klar til de står opp på julaften.

Godteriet spiser de akkurat når de vil gjennom romjulen og nyttår, så lenge det ikke går ut over vanlige måltider.

Skrevet

Natt til 1.dag. Godteri, noe å lese på, noen små ting. 

Julaften er det nok spenning. Nok snop og god mat. Nok som skjer. Mens 1.dag er luften litt ute av balongen, så greit med litt ekstra kos, og en sløvedag med snop og TV.

Anonymkode: 09f74...196

Skrevet

Vokst opp med julestrømpe på utsiden av døren (dørhåndtaket) 1. juledag. Da hadde jeg alltid glemt at det var tradisjon, mett og fornøyd etter alt på julaften, så det var veldig koselig og noe jeg har videreført til egne barn. Innholdet er godteri og kanskje et julehefte eller noe annet småtteri. 

På julaften for barna er jeg vokst opp med først kalendergaven som var ekstra stor og fin på julaften. Så hadde jeg sjokoladekalender i tillegg. Frokosten var enkel og gjerne foran TV. Lunsjen kl 13.30 var derimot helt overdådig med alt av julepålegg og kakao med krem. Når ventetiden ble lang utover ettermiddagen var det alltid en ventegave - et enkelt spill, puslespill, liten dukke med klær, et blad eller lignende, noe som fikk tiden til å gå. 

Sen middag, vi rakk aldri middag til sølvguttene pga den sene lunsjen. Etter middag og dessert var det rett på pakker etter den mest nødvendige oppryddingen, og så åpnet vi pakker til nærmere midnatt sammen med kaffe, kaker, konfekt og godteri. 

Anonymkode: cf761...7b4

Skrevet (endret)

I vårt hjem er vi to voksne som har laget våre egne juletradisjoner. 

Våre julesokker henges på barskapet 1. desember og fylles lille julaften av hver av oss. Vi pleier å ha et blad hver, en alkoholholdig drikke, feks ei Juleøl til julemiddagen, noe alkoholfritt drikke, sjokolade og klementiner. Det hele fortæres, sammen med hjemmelaget kakao, foran TVen til noe Disney på formiddagen på julaften. 

Som barn kom julenissen på mirakuløst vis med en stappfull julesokk som var hengt på døren til rommet mitt på julaften morgen. Sokken var fylt med klementiner, godteri, litt marsipan og et aktivitetsblad. Innholdet ble spist foran tven hele morgenen og formiddagen, avbrytt av julefrokost min bror og jeg var nødt til å delta på i løpet av formiddagen. Gode minner 🎅

Endret av Ugresset
Leifer
  • Liker 2
Skrevet

mine barn har kun fått julrstrømpe de årene vi bodde i USA. Da fikk de godis og småting å leke med på morgenen den 25. Vi åpnet gavene den 24, men strømpa ble vår eneste amerikanske tradisjon. Strømpene henger nå utelukkende til pynt og ikke brukt. Foretrekker å fikse adventskalender fremfor julestrømper.

Anonymkode: 80889...f55

Skrevet

Jeg er vokst opp med julestrømpe 1. juledag, men etter jeg fikk mann og barn har vi innført julaften. Godteri for det meste, kanskje en liten gave til. Spises foran tv på julaften. 

Anonymkode: 33762...d34

Skrevet

«Nissen» fyller strømpene samtidig som han legger gavene under treet. Barna våkner opp til en full julestrømpe, med godteri og noen enkle små leker som feks såpebobler, dyr til samlingen, skrapelodd til de eldre barna. De spiser av strømpen på formiddagen, før vi drar å feirer sammen med familien. I romjulen tar jeg frem strømpen til minstemann en gang i løpet av dagen, hvor han får spise litt. Ikke noe behov for at han kan gå å småspise godteri jevnt over, han er en som mister all matlyst om småspising. 

Anonymkode: e3f11...220

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

«Nissen» fyller strømpene samtidig som han legger gavene under treet. Barna våkner opp til en full julestrømpe, med godteri og noen enkle små leker som feks såpebobler, dyr til samlingen, skrapelodd til de eldre barna. De spiser av strømpen på formiddagen, før vi drar å feirer sammen med familien. I romjulen tar jeg frem strømpen til minstemann en gang i løpet av dagen, hvor han får spise litt. Ikke noe behov for at han kan gå å småspise godteri jevnt over, han er en som mister all matlyst om småspising. 

Jeg vokste opp med samme tradisjon, og gjør vel ting ganske så likt som mine foreldre her.

Skrevet

Jeg vokste opp med julestrømpe som hang på døra etc egnet sted på morningen julaften. Så spiste jeg og søstra mi av den mens vi så jule barne tv. Var aldri frokost på julaften men julelunsj etterhvert 🥰

Jeg er 35 og får fortsatt julestrømpe av mamma når jeg feirer der❤️🥰

Har samme tradisjon med min sønn❤️🥰

Skrevet

jeg ser på julesokken som en engelsk/amerikansk skikk, som er litt vanskelig å plassere "logisk" i vår tradisjon.

Den hører jo med til julemorgentradisjonen deres, dvs 1. juledag for oss. Men vi har jo ikke noen gavetradisjon 1. juledag.

Så kunne vi plassert den på julaftens morgen, men da "kolliderer"den jo med den 24. luken/pakken i adventskalenderen, og det er jo en skikk vi har, som ikke amerikanerne har.

Min løsning er å fylle den med julegodter og kanskje et julehefte, på morgenen 1. juledag, som et bidrag til romsjulskos. Amerikanerne har jo en greie med smågaver, "stocking stuffers", i julestrømpen, men det føler jeg ikke passer for oss, i tillegg til 24 dager med kalendergaver.

Anonymkode: e55bf...2af

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...