AnonymBruker Skrevet 17. desember 2022 #1 Del Skrevet 17. desember 2022 Har en gutt på snart 4 mnd som har vært en drøm å legge siden han var 8 uker. Ammet i voksensenga, han sovnet og jeg flyttet han over i bedside crib. Ved nattamming samme prosedyre. Nå denne uken skjedde det plutselig en endring. Vi har akkurat samme leggerutine. Jeg ammer og han sovner godt. I det SEKUNDET jeg forsøker meg på å flytte han er han lys våken og i det SEKUNDET den lille kroppen hans treffer bedsiden er ragnarok løs. Han kan hyle uavbrutt i 2 timer for så å sovne i 10 min og våkne igjen med et hyl. I går ga jeg opp og samsov med han hele natten. I dag prøvde jeg ikke en gang å flytte han, så nå ligger han og troner midt i voksensenga. Jeg er vel egentlig forberedt på ny natt med samsoving. Det bare føles som et enormt skritt tilbake når han har sovet så fint fra før at vi plutselig må begynne med samsoving nå? Jeg er så ukomfortabel med det og sover så dårlig. Ligger på nåler hele natten, livredd for å sovne hardt og skade han. Vi har prøvd opp ned metoden med særdeles lite hell (han begynner å skrike i det vi begynner å bevege han mot bedsiden så får aldri mulighet til å hysje og roe når han ligger der). Min mann vil at vi skal prøve ferber metoden, men det er baby for ung til og for å være ærlig tror jeg ikke det har noe for seg. Hva annet kan man prøve? Anonymkode: 797bc...74e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. desember 2022 #2 Del Skrevet 17. desember 2022 Hold deg langt unna ferber metoden. Hvis du ikke vil skade tilknytningen deres da. Helt normalt at en 4 mnd baby vil ha nærhet hele døgnet. Den er så liten! Et lite spedbarn. De trenger oss hele døgnet. Min er fem mnd, må samsove vi og. Men, jeg gjør det med glede. Hvis baby begynner å gråte må du trøste. Gi litt pupp, ofte roer baby seg med litt pupp. Det er og stoffer i melken som gjør babyer søvnig. Vil ikke baby ha pupp, eller fortsatt er urolig etter pupp tar du baby opp og vugger den og gir den nærhet og kjærlighet. Du må hjelpe baby å finne søvnen, men kan ikke tvinge den til å sove. Får ikke babyen sove på en stund tar jeg med meg baby ut i stuen igjen. Ofte blir han trøtt igjen etter en liten stund. Ingen baby skal ligge å gråte i to timer, det er hjerteskjærende. Jeg var redd for å legge meg oppå babyen, og har han i babynest i sengen. Det føles tryggere for meg, og jeg kan ha en arm eller hånd på ham. Da får babyen nærhet, kjenner huden min og lukten min, og føler seg trygg når han skal sove. Husk at hen er bitteliten! Denne perioden er en kort men ekstremt viktig periode for barnet. Hjernen utvikle seg i rekordfart, og det er nå du legger grunnlaget for babyens psyke. Ved å møte babyens behov nå, vil du få et tryggere barn i fremtiden. Anonymkode: 9cdac...9af 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. desember 2022 #3 Del Skrevet 17. desember 2022 Vet at det sikkert ikke er det du vil høre, men... godt mulig det er en fase og at "ingenting" av det dere prøver hjelper. Jeg vet, man er trøtt og sliten og desperat etter noe, hva som helst! som kan få babyen til å bli grei igjen. Men jeg tror at ofte er det bare tid og modning og magiii som gjør at babyen blir grei å legge igjen. Babysøvn er jævlig vanskelig. Anonymkode: 3c91e...189 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. desember 2022 #4 Del Skrevet 17. desember 2022 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Hold deg langt unna ferber metoden. Hvis du ikke vil skade tilknytningen deres da. Helt normalt at en 4 mnd baby vil ha nærhet hele døgnet. Den er så liten! Et lite spedbarn. De trenger oss hele døgnet. Min er fem mnd, må samsove vi og. Men, jeg gjør det med glede. Hvis baby begynner å gråte må du trøste. Gi litt pupp, ofte roer baby seg med litt pupp. Det er og stoffer i melken som gjør babyer søvnig. Vil ikke baby ha pupp, eller fortsatt er urolig etter pupp tar du baby opp og vugger den og gir den nærhet og kjærlighet. Du må hjelpe baby å finne søvnen, men kan ikke tvinge den til å sove. Får ikke babyen sove på en stund tar jeg med meg baby ut i stuen igjen. Ofte blir han trøtt igjen etter en liten stund. Ingen baby skal ligge å gråte i to timer, det er hjerteskjærende. Jeg var redd for å legge meg oppå babyen, og har han i babynest i sengen. Det føles tryggere for meg, og jeg kan ha en arm eller hånd på ham. Da får babyen nærhet, kjenner huden min og lukten min, og føler seg trygg når han skal sove. Husk at hen er bitteliten! Denne perioden er en kort men ekstremt viktig periode for barnet. Hjernen utvikle seg i rekordfart, og det er nå du legger grunnlaget for babyens psyke. Ved å møte babyens behov nå, vil du få et tryggere barn i fremtiden. Anonymkode: 9cdac...9af Jeg har ikke noe lyst til å benytte ferber, er min mann som har tro på den. Vil bare presisere at baby ikke ligger i 2 timer å hyler alene, vi bysser, koser, holder, synger osv. men virker bare som at han har fått en slags aversjon mot bedside criben? Nå sover han godt i voksensengen selv om jeg ikke er inntil, våkner han er jeg rask som lynet med å trøste så han er på ingen måte et forsømt barn. MEN mammaen trenger også søvn og jeg greier ikke sove godt inntil han, selv om det er koselig å kjenne den lille kroppen hans inntil meg. Hvordan får du baby opp i nestet når du skal sove selv? Er her problemet mitt ligger, jeg kan ikke lenger flytte på baby når han sover da han våkner, og da får jeg han ikke oppi hverken bedside eller nest? 🤔 Anonymkode: 797bc...74e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. desember 2022 #5 Del Skrevet 17. desember 2022 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Vet at det sikkert ikke er det du vil høre, men... godt mulig det er en fase og at "ingenting" av det dere prøver hjelper. Jeg vet, man er trøtt og sliten og desperat etter noe, hva som helst! som kan få babyen til å bli grei igjen. Men jeg tror at ofte er det bare tid og modning og magiii som gjør at babyen blir grei å legge igjen. Babysøvn er jævlig vanskelig. Anonymkode: 3c91e...189 På en måte er det litt fint å høre, man sitter jo gjerne og klør seg i hodet og lurer på hva man har gjort feil eller annerledes når slike endringer oppstår! Jeg krysser definitivt fingrene for magi! 🙈 ts Anonymkode: 797bc...74e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. desember 2022 #6 Del Skrevet 17. desember 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Jeg har ikke noe lyst til å benytte ferber, er min mann som har tro på den. Vil bare presisere at baby ikke ligger i 2 timer å hyler alene, vi bysser, koser, holder, synger osv. men virker bare som at han har fått en slags aversjon mot bedside criben? Nå sover han godt i voksensengen selv om jeg ikke er inntil, våkner han er jeg rask som lynet med å trøste så han er på ingen måte et forsømt barn. MEN mammaen trenger også søvn og jeg greier ikke sove godt inntil han, selv om det er koselig å kjenne den lille kroppen hans inntil meg. Hvordan får du baby opp i nestet når du skal sove selv? Er her problemet mitt ligger, jeg kan ikke lenger flytte på baby når han sover da han våkner, og da får jeg han ikke oppi hverken bedside eller nest? 🤔 Anonymkode: 797bc...74e Så bra, jeg så for meg at han gråt alene i 2 timer🙈 Ville prøvd å legge ham oppi babynestet før hen sovner. Altså amme, og så flytte baby oppi babynestet. Jeg har en varmeflaske og fleecelaken oppi nestet, sånn at det er varmt og godt der når jeg legger ham nedi. (Før jeg begynte med det, gråt han når jeg flyttet han. Jeg tror det var kaldt oppi der) Jeg bruker lang tid på å flytte meg vekk. Holder rundt ham lenge, før jeg tar vekk en og en arm. Passer på at han sover godt før jeg slipper taket i han. Anonymkode: 9cdac...9af Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. desember 2022 #7 Del Skrevet 17. desember 2022 https://www.healthline.com/health/parenting/4-month-sleep-regression Anonymkode: 9cdac...9af 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. desember 2022 #8 Del Skrevet 17. desember 2022 Kan anbefale appen huckleberry. Den er til god hjelp til å logge søvn, amming, bleieskift osv. Den kan forutse når det er tid for neste dupp. Fungerte overraskende bra på mitt barn. Er også gode søvnråd i den. Anonymkode: 715b8...9a2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. desember 2022 #9 Del Skrevet 18. desember 2022 Veldig vanlig at søvnmønster endrer seg rundt 4 måneder (søvnregresjon, som linket til over). Det går over, pust dypt, og gjør hva enn som funker akkurat nå. Etter to uker eller så kunne jeg legge over i bedside igjen. Anonymkode: 011c9...ac4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. desember 2022 #10 Del Skrevet 18. desember 2022 AnonymBruker skrev (11 timer siden): På en måte er det litt fint å høre, man sitter jo gjerne og klør seg i hodet og lurer på hva man har gjort feil eller annerledes når slike endringer oppstår! Jeg krysser definitivt fingrene for magi! 🙈 ts Anonymkode: 797bc...74e Jepp, evig jakt etter noe som kunne hjelpe, helst en knapp å trykke på eller en oppskrift, gjør X, Y, Z. Men funka ikke sånn hos oss i alle fall 😅 Anonymkode: 3c91e...189 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. desember 2022 #11 Del Skrevet 18. desember 2022 Det er nok søvnregresjon, slitsom fase som heldigvis pleier å gå over etter et par uker. Babyen din er så liten ennå at sovetiltak som ferber og lignende bare blir bortkastet tid, lettere å følge babyens behov selv om det blir lite søvn en periode Anonymkode: e15c3...8aa 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. desember 2022 #12 Del Skrevet 18. desember 2022 AnonymBruker skrev (6 timer siden): Det er nok søvnregresjon, slitsom fase som heldigvis pleier å gå over etter et par uker. Babyen din er så liten ennå at sovetiltak som ferber og lignende bare blir bortkastet tid, lettere å følge babyens behov selv om det blir lite søvn en periode Anonymkode: e15c3...8aa Men hva er babyens behov? Han gjesper og er åpenbart trøtt, men nå har ting gått fra vondt til verre her. Ikke mulig å amme han i søvn til natten lenger. Det eneste som funker er å bysse, men så fort vi legger han ned begynner han å gråte igjen. Eneste løsningen de siste to kveldene har vært at pappaen har ligget og strøket og hysjet og sunget gjennom timesvis med gråt til baby sovner. Jeg har ikke hverken hjerte eller styrke til å stå i den gråten. Det kan da ikke skulle være sånn? ☹️ ts Anonymkode: 797bc...74e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. desember 2022 #13 Del Skrevet 18. desember 2022 Har nettopp vært der selv. Lille her er akkurat fire mnd nå. Det var nesten to uker hvor jeg og pappaen byttet på å sitte å gynge med lille i lenestolen i stua gjennom natta. Like fort som det kom, gikk det over igjen. Da de eldre søskene var lagt, la jeg meg og sov litt. Så tok jeg baby,mens pappa som skulle på jobb, sov 6 timer. Han sto opp da og overtok baby, fikk frokost i søsknene, og så sto jeg opp når de måtte dra. I tillegg sov jeg når baby sov på dagtid. Jeg er veldig avhengig av søvn for å fungere godt, men det gikk greit og var heldigvis bare for en kort periode. Jeg er absolutt åpen for samsoving og liker den nærheten til barnet. Men akkurat denne gangen fungerte ikke det så godt. Kanskje fordi denne ikke koser med puppene. Han spiser og er ferdig. Med de eldre søskene ble det samsoving etter denne perioden i 4 mnd alder. Og da samsov vi i ca halvannet-to år, før de selv en kveld har gått inn på sine egne rom. Anonymkode: 45272...067 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. desember 2022 #14 Del Skrevet 19. desember 2022 11 hours ago, AnonymBruker said: Men hva er babyens behov? Han gjesper og er åpenbart trøtt, men nå har ting gått fra vondt til verre her. Ikke mulig å amme han i søvn til natten lenger. Det eneste som funker er å bysse, men så fort vi legger han ned begynner han å gråte igjen. Eneste løsningen de siste to kveldene har vært at pappaen har ligget og strøket og hysjet og sunget gjennom timesvis med gråt til baby sovner. Jeg har ikke hverken hjerte eller styrke til å stå i den gråten. Det kan da ikke skulle være sånn? ☹️ ts Anonymkode: 797bc...74e Min baby var ikke sånn, men som du leser i andre svar her så er det en del babyer som er sånn i firemånedersalderen. Hvis du er bekymret så bør du kontakte helsestasjonen. Anonymkode: e15c3...8aa Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå