Gå til innhold

Hvorfor har Sverige så mye masseproduksjonskjeder?

Anbefalte innlegg

Skrevet

IKEA, Rusta, Clas Ohlson, Åhlens, H&M, Europris(?) og mer jeg ikke kommer på. 

Anonymkode: 6ba9f...513

Videoannonse
Annonse
Skrevet

For i Norge har vi ikke det tenker du???

Anonymkode: 37dbf...0d6

• Liker 1
Skrevet

Meg over. Beklager, trodde du mente antall butikker og ikke hvor kjeden kom fra.

• Liker 1
Gjest Anonym Brukar0
Skrevet (endret)

Europris er ikke svensk. Kjeden startet i Stavanger.

Svenskene liker vel billig skrot, da.

Endret av Anonym Brukar0
Skrevet

Svenskene har mange flere internasjonale selskaper, fordi det er enklere å etablere seg i Sverige, og svenskene er flinkere enn oss. Vi i Norge holder oss til enkle ting som primærnæringer, boring etter olje og havbruk. Det er ikke mulig å starte med så mye annet enn primitiv virksomhet i Norge, du blir skattet i hjel før du oppnår inntekt. Derfor må vi satse på råvarer som olje og fisk som kan selges med det samme, uten å bearbeides i særlig grad.

Anonymkode: c5956...a43

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

For i Norge har vi ikke det tenker du???

Alle som tenker, tenker det. Fordi vi har ikke det i Norge.

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Svenskene har mange flere internasjonale selskaper, fordi det er enklere å etablere seg i Sverige, og svenskene er flinkere enn oss. Vi i Norge holder oss til enkle ting som primærnæringer, boring etter olje og havbruk. Det er ikke mulig å starte med så mye annet enn primitiv virksomhet i Norge, du blir skattet i hjel før du oppnår inntekt. Derfor må vi satse på råvarer som olje og fisk som kan selges med det samme, uten å bearbeides i særlig grad.

Mitt inntrykk er at nordmenn vil ha kvalitet og ikke billig kvantitet, det er enklere å selge billig skrot i Sverige. Mange "svensker" ser ikke problemet med å kjøpe eller selge billige kinaprodukter eller piratkopier fordi det er hva som er normalt i deres hjemland. 

Anonymkode: 392c4...7c1

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Mitt inntrykk er at nordmenn vil ha kvalitet og ikke billig kvantitet, det er enklere å selge billig skrot i Sverige. Mange "svensker" ser ikke problemet med å kjøpe eller selge billige kinaprodukter eller piratkopier fordi det er hva som er normalt i deres hjemland. 

Har ikke samme inntrykk. For meg virker det som nordmenn elsker billige produkter. Samme hva det er, så lenge det er billig.

Anonymkode: 769ad...65e

• Liker 1
Skrevet

Fordi dei har ikkje oljå og då må dei finna på noko sjølv. Som vi må etter olja.

Skrevet
AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Piratkopier er forbudt i Sverige. Leste for en stund siden at ei dame ble bøtelagt fordi hun kom på flyplassen med falske merkevesker. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Har ikke samme inntrykk. For meg virker det som nordmenn elsker billige produkter. Samme hva det er, så lenge det er billig.

Anonymkode: 769ad...65e

Nordmenn elsker isåfall tilbud. 

Og mange av kjedene vi handler på er svenske. 

Skrevet

Historisk har Sverige hatt flere rike familier som har villet investere, det er jo en grunn at staten måtte inn på eiersiden så mange steder i Norge. Sverige er mye mer sentralisert og distriktspolitikken står ikke då høyt så kjedene har fått bedre kundegrunnlag i oppstart. 

Anonymkode: 53d6b...f90

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...