Gå til innhold

Fonologiske vansker barn

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei! Er det noen som har barn med fonologiske vansker her (ufordringer med uttale av ord/lyder)? Hvor gammel er barnet? Kan jeg håpe på at barnet tar igjen jevnaldrende på noe tidspunkt?

Anonymkode: d0524...8c0

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Dette kan variere STORT fra barn til barn. Dersom barnet ditt kun har fonologiske vansker, så vil hn sannsynligvis på et tidspunkt kunne ta igjen jevnaldrende. Hvert fall på en slik måte at hn klarer korrekt uttale av lyder. Mange barn kan være umoden når det kommer til uttale, men som regel ordner dette seg etter hvert. Dersom det viser seg at barnet har mer omfattende språkvansker gjør det ting mer komplisert. Jeg har et barn med utviklingsmessig språkforstyrrelse som riktignok fra han var 13-14 år klarte å uttale alle lyder korrekt etter intens logopedisk trening hver eneste dag siden barnehagen, men han vil ha språkvansker hele sitt liv pga det komplekse vanskebilde. 

Jeg trøstet meg alltid med at "jaja, han vil nå kunne snakke ordentlig når han er konfirmant". Det var bare for å fortelle meg selv at hvor mange voksne har du hørt som har store utttalevansker? Kun fonologiske vansker ordner seg etter hvert, men det kan ta tid og kreve innsats. 

Anonymkode: ee27e...9b0

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Hei! Er det noen som har barn med fonologiske vansker her (ufordringer med uttale av ord/lyder)? Hvor gammel er barnet? Kan jeg håpe på at barnet tar igjen jevnaldrende på noe tidspunkt?

Anonymkode: d0524...8c0

Dette gjelder også store deler av ung voksen-generasjonen, dessverre. 

Skrevet

Regnes shylling og de som ikke klarer si Kylling som et fonetisk problem? 

Anonymkode: b480c...6cd

Skrevet

Det spørs på vanskene, og hvor gammel hen er. I tillegg bør du være obs. På at «disse barna» fort også utvikler dysleksi. Det henger sammen.

Anonymkode: 02bb1...4f6

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Det spørs på vanskene, og hvor gammel hen er. I tillegg bør du være obs. På at «disse barna» fort også utvikler dysleksi. Det henger sammen.

Nei, dysleksi er medfødt og ikke noe en utvikler.

Anonymkode: 86f34...450

Skrevet
AnonymBruker skrev (34 minutter siden):

Nei, dysleksi er medfødt og ikke noe en utvikler.

Anonymkode: 86f34...450

Nei, anlegget for dysleksi er medfødt, selve dysleksien er noe man utvikler. det samme gjelder for fonologiske vansker. Derfor er det veldig viktig at man er obs på barn med fonologiske vansker, nettopp fordi de er i risikogruppen for å utvikle dysleksi. Ved veldig god og tett oppfølging slipper de kanskje å utvikle dysleksi, eller de kan ha en «mildere» dysleksi. 

• Liker 1
Skrevet
8 hours ago, AnonymBruker said:

Regnes shylling og de som ikke klarer si Kylling som et fonetisk problem? 

Anonymkode: b480c...6cd

Nei, det vil jeg ikke si. Ky-lyden i kylling er en av de vanskeligste sammensatte lydene på norsk og vil dermed av helt naturlige årsaker forsvinne over tid. Alle språk utvikles hele tiden og vi står midt i en endring. Det kan høres ut som latskap, men faktum er at språket hele tiden er i endring. I Stavanger er lyden nesten borte allerede. Lik det eller ei. Sl-lyden der man uttaler S stemt er allerede borte i det meste av landet (med unntak av Bergen kanskje). Selv de som bor i Oslo sier Oshlo fordi det er enklest. Endring rett og slett.

Sorry TS, dette var kanskje litt på siden av hva tråden din dreier seg om. 

Anonymkode: 8d3fe...b22

• Liker 2
  • Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...