Gå til innhold

Noen som er usikre på fremtiden? Med hus, leilighet, hjem...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Bor i leilighet med barn. Usikker på hvordan fremtiden blir, har vi råd til noe større.. eller blir livet i en liten leilighet. 

Alt gjør meg usikker. Andre?

Anonymkode: a85d2...1c1

• Hjerte 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Så lenge man har lite gjeld så går det nok fint. Det er alltid de med gjeld opp til Pipa som drukner i lavkonjukturene.

Anonymkode: 75622...a4b

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Bor i leilighet med barn. Usikker på hvordan fremtiden blir, har vi råd til noe større.. eller blir livet i en liten leilighet. 

Alt gjør meg usikker. Andre?

Anonymkode: a85d2...1c1

Hvor liten? Vi bor på 80km. Vær takknemlig for det du har!

Anonymkode: 6301a...aff

Skrevet

Ja veldig usikker og bekymret.  Har akkratt kjøpt min første leilighet og har ikke råd til å betjene lånet sånn rentene er nå. Må sannsynligvis selge og fortsette å leve i leiefattigdom restenav livet eller om jeg får beholdt leiligheten vil alt gå til lån med høy fastrente i 20 år og ikke en krone sparemulighet :(

Anonymkode: 0c135...ad0

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Ja veldig usikker og bekymret.  Har akkratt kjøpt min første leilighet og har ikke råd til å betjene lånet sånn rentene er nå. Må sannsynligvis selge og fortsette å leve i leiefattigdom restenav livet eller om jeg får beholdt leiligheten vil alt gå til lån med høy fastrente i 20 år og ikke en krone sparemulighet :(

Anonymkode: 0c135...ad0

Hvordan er det mulig? Regner ikke bankene på at man skal klare å betjene 3% høyere rente enn det det er når man får lånet? 

Renten har vært kunstig lav lenge. Rundt 4,5-5% er normalt. 

Kjøpte på "bunn" mens renta var "høy" på rundt 6,5%. Det har jo vært en sann glede for min del. Fått 125% prisstigning på bolig samt synkende renter hele tiden, frem til nå da, men fortsatt er de ikke så høye som da jeg tegnet lånet.

Anonymkode: 37db7...33d

Skrevet
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Hvordan er det mulig? Regner ikke bankene på at man skal klare å betjene 3% høyere rente enn det det er når man får lånet? 

Renten har vært kunstig lav lenge. Rundt 4,5-5% er normalt. 

Kjøpte på "bunn" mens renta var "høy" på rundt 6,5%. Det har jo vært en sann glede for min del. Fått 125% prisstigning på bolig samt synkende renter hele tiden, frem til nå da, men fortsatt er de ikke så høye som da jeg tegnet lånet.

Anonymkode: 37db7...33d

5% høyere.

Anonymkode: ccd15...6b1

Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (29 minutter siden):

5% høyere.

Anonymkode: ccd15...6b1

Det holder bare hvis resten av økonomien er forutsigbar. Den er ikke det med alle de store prisøkningene vi har hatt nå en stund, uten at inntekten har økt tilsvarende.

Endret av Adobyen
Skrevet

Har lenge drømt om et hus, med garasje, plen og litt avstand til neste nabo. Men tror jeg skal begynne å legge fra meg den drømmen. Blir nok for dyrt å både anskaffe og vedlikeholde på en inntekt.

Anonymkode: 59ac8...296

• Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Har lenge drømt om et hus, med garasje, plen og litt avstand til neste nabo. Men tror jeg skal begynne å legge fra meg den drømmen. Blir nok for dyrt å både anskaffe og vedlikeholde på en inntekt.

Det finnes muligheter litt usentrale steder, men det medfører ofte større transportutgifter og en bil som tåler det.

Skrevet

Ja. Veldig usikker, og bekymret for utviklingen. 

Hvis de nye direktivene blir innført, så innebærer det potensielt at hus som ikke oppfyller den nye standaren vil bli ulovlig å leie ut, selge, gis bort, og arve. Og de lovlige husene vil stige i pris deretter. 

Jeg leier rimelig/lav standard, og er redd for at jeg ikke får fortsette med det, men bli tvunget til å leie dyrere, og mister muligheten til å spare når det skjer.

Jeg forstår oppgraderingen, men tror at mange vil slite med det, at hus blir stående tomme, og forfalle helt, at mange vil gi opp de dyre boligene, og at leiemarkedet vil bli enda tøffere. 

Anonymkode: eb55f...a01

Skrevet

Jeg har ingen tro på at dette vil gjøre livet lettere. Jeg kjenner mange som sliter. Og i Europa kjenner jeg flere som vil bli tvunget til å bo på gata fremover, med de nye reglene. Fattigdommen øker. Og forskjellen mellom fattig og rik vokser i urovekkende tempo. Også her til lands.

Det er vondt som f... å bevitne. 

Anonymkode: eb55f...a01

Skrevet
Adobyen skrev (36 minutter siden):

Det finnes muligheter litt usentrale steder, men det medfører ofte større transportutgifter og en bil som tåler det.

Ja mulighetene er der. Men det er gjerne dårlig isolerte hus, som vil kreve en del penger for å oppgradere slik at for eksempel strømregning ikke blir like dyr som nedbetalingen av huslånet. Så ja uansett hvor enn det er snakk om å skaffe seg hus i norge blir det dyrt, det eneste er at noen steder er det mye dyrere.

Skrevet

Det nye er at det også har blitt dyrt å bo på landet. De av oss som bor i byen har hatt høye bokostnader i mange år, men nå som det treffer bygdenorge sutres det til den store gullmedaljen.  

Anonymkode: 0f75e...581

Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Det nye er at det også har blitt dyrt å bo på landet. De av oss som bor i byen har hatt høye bokostnader i mange år, men nå som det treffer bygdenorge sutres det til den store gullmedaljen.  

Anonymkode: 0f75e...581

Det du ikke vet/ har opplevd er at lønnen for lik jobb er betraktelig lavere på bygda med det argument at det er lavere levekostnader på bygda. Det er ikke lenger en realitet.

Anonymkode: 599c0...0d1

• Nyttig 1
Skrevet
4 hours ago, AnonymBruker said:

Ja mulighetene er der. Men det er gjerne dårlig isolerte hus, som vil kreve en del penger for å oppgradere slik at for eksempel strømregning ikke blir like dyr som nedbetalingen av huslånet. Så ja uansett hvor enn det er snakk om å skaffe seg hus i norge blir det dyrt, det eneste er at noen steder er det mye dyrere.

Du mener at husene som ligger i usentrale strøk, er dårligere isolert enn de som ligger i byen? Hvor er logikken i det?

Anonymkode: 33f91...597

Gjest Ms Baxter
Skrevet

Alene om lånet på leilighet/bil. Er ferdig m lånet om 2år, er ikke mye igjen…nåværende rente har bare gjort at det har steget m 60kroner så det går nok bra. 
k 38

Skrevet

Har bare Husbanken. Cirka 300 000kr igjen på lånet. Og tilsvarende sparepenger. Jeg kommer til å klare meg. Tæring etter næring.

Anonymkode: 7565e...b89

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...