AnonymBruker Skrevet 17. desember 2022 #1 Skrevet 17. desember 2022 Jeg skal hente meg en chihuahua valp i januar og tenker på rundt dette med bur. Jeg er egentlig imot overbruk av bur til hund. Bur i bil er en selvfølge, det er sikkerhet. Lukket bur om natten til valp for sikkerhet er greit, åpent bur om natten til voksen hund er innafor. Men så er det når hunden er hjemme alene.... da er jeg så usikker. Har vokst opp med hund og de var i 1. etasje som var lukket med dør enkelt og greit. De hadde tilgang til en stor gang og bad (badet var åpent på grunn av varmen i gulvet som de likte) og de hadde hundesenger tilgjengelig. Så bur var ikke nødvendig. Nå vet jeg ikke hva jeg skal velge, løs i leiligheten eller bur. Hva er best for å få en trygg og rolig hund? Jeg føler jeg må ta et valg og begynne med riktig hjemme alene trening fra starten av. Jeg kan låne (permanent) et bur som er for store/mellomstore hunder fra mamma... er det innafor å bruke til en chihuahua? Jeg forstår et lite bur for en liten hund ikke er innafor, det er for lite. Men et av de store burene, er det greit egentlig? Eller bør hunden være løs i hele leiligheten? Har ingen mulighet for avgrensning av bolig. Anonymkode: 1b078...691
AnonymBruker Skrevet 17. desember 2022 #2 Skrevet 17. desember 2022 Jeg hadde absolutt ikke hatt hunden i bur om dagen, hadde ryddet vekk alt av farlige ting og ev gjerdet inn med sånne midlertidige grinder fra europris eller biltema, sånne til kompost for eksempel. Min hund er i bur når vi kjører bil og om natten, ellers ikke. Anonymkode: 15b83...aa6 11
Eva-Lena Skrevet 17. desember 2022 #3 Skrevet 17. desember 2022 Jeg har hatt flere hunder og aldri hatt de i bur annet enn i bil. Tåler du ikke å ha hunden løs når du er borte, så vennligst ikke skaff deg hund. En valp som ikke er renslig vil ligge og gå i sin egen avføring og tiss i ett lukket bur. Du får heller ha den på badet og ha den døren lukket til den er renslig. Eller annet rom som er lett å vaske opp det den gjør fra seg. 10
AnonymousBruker Skrevet 17. desember 2022 #4 Skrevet 17. desember 2022 Vår hund er vant til å være hjemme alene i opptil 6/7 timer alene hjemme. Vet det høres alt for lenge ut, men hunder sover naturlig mye mer enn mennesket, og vi lufter selvfølgelig før og etter. Vi prøvde bur, men vi fant fort ut at det ikke gikk. Veldig urolig og vegret seg til neste morgen. Vi valgte derfor å heller fjerne ting som kunne skade (søtsaker, lys, lette interiør-ting osv, for at hunden kunne være alene problemfritt. Det viste seg å fungere bedre, selv om han er selskapssyk. Bare overlykkelig når vi kommer hjem.
Mardina Skrevet 17. desember 2022 #5 Skrevet 17. desember 2022 Hundebur hører hjemme et sted og det er i bilen. Hunder er ikke burdyr. Jeg hadde kjøpt noen kompostgrinder og laget en krok til valpen. Med leker, vann og et godt teppe. En chihuahua er uansett ikke store hunden, så en sånn krok med kompostgrinder vil nok holde i massevis. Og at man starter med hjemme alene treningen, så fort valpen er kommet i hus. 7
AnonymBruker Skrevet 17. desember 2022 #6 Skrevet 17. desember 2022 Eva-Lena skrev (3 minutter siden): Jeg har hatt flere hunder og aldri hatt de i bur annet enn i bil. Tåler du ikke å ha hunden løs når du er borte, så vennligst ikke skaff deg hund. En valp som ikke er renslig vil ligge og gå i sin egen avføring og tiss i ett lukket bur. Du får heller ha den på badet og ha den døren lukket til den er renslig. Eller annet rom som er lett å vaske opp det den gjør fra seg. Vennligst ikke vær så frekk. Jeg tåler å ha hunden løs! Det er oppdretteren som sa hun anbefalte bur, fordi de kan stresse mer om de har en stor leilighet å forholde seg til. Jeg har absolutt ingen problem med å ha hunden løs, jeg tenker kun på hunden her og hva er best for hunden. Jeg vil ikke gå ifra en valp som ikke kan holde seg de timene jeg er borte. Jeg har ingen planer om å forlate en liten valp i 5 timer! Hvor har jeg sagt at jeg skal forlate han som valp alene før han kan holde seg de timene han skal være alene? Og sorry for at jeg sier det, men ikke faen om jeg stenger valpen inne på badet. Dårlig tips. -ts Anonymkode: 1b078...691 3 1
AnonymBruker Skrevet 17. desember 2022 #7 Skrevet 17. desember 2022 Du burde hvertfall stenge av et lite område til den i begynnelsen, men kan godt være den blir roligere og mer avslappet av å bare ligge i buret sitt. De sover mye på dagtid, og så lenge man lufter godt før og etter man drar ut så skal det gå helt greit i 5-6 timer Men, da er det viktig med nok stimuli gjennom dagen! Å slippe den ut i bakgården for å tisse er ikke innafor… Gjerne gå 20 minutter før man drar ut, og ta en lengre økt ute når man kommer hjem med trening (Finn ut hva du vil drive med), også en lang tur på kvelden er fint 😊 Anonymkode: 9d55f...a47
Min_hund_er_Grå Skrevet 17. desember 2022 #8 Skrevet 17. desember 2022 1 minutt siden, Mardina said: Hundebur hører hjemme et sted og det er i bilen. Hunder er ikke burdyr. Jeg hadde kjøpt noen kompostgrinder og laget en krok til valpen. Med leker, vann og et godt teppe. En chihuahua er uansett ikke store hunden, så en sånn krok med kompostgrinder vil nok holde i massevis. Og at man starter med hjemme alene treningen, så fort valpen er kommet i hus. og forskjellen er? Jeg har bur som er like stort om ikke større enn det man kan lage seg av ei pakke kompostgrinder kjøpt på biltema. Det er riktig nok tak på et slikt bur i motsettning til kompostgrinder, men det gjør samme nytte. Det begrenser friheten til hunden. Om man kaller det noe annet forandrer ikke hva det gjør. 5 1
pia mater Skrevet 17. desember 2022 #9 Skrevet 17. desember 2022 I starten med valpen vår så lagde vi en inhenging av kompostgrinder så den hadde tilgang til hundeseng og gulvet som var kjøligere. Dette brukte vi kun på natt, så den sto ved sengen vår. Kan jo eventuelt forsøke en slik avgrensning når den er alene? Vi bruker bur fast enda når valpen er alene hjemme. Når hun er blitt større og roligere skal hun få et avgrenset område, men så langt er bur tryggest og hun er helt rolig der.
AnonymBruker Skrevet 17. desember 2022 #10 Skrevet 17. desember 2022 Mardina skrev (2 minutter siden): Hundebur hører hjemme et sted og det er i bilen. Hunder er ikke burdyr. Jeg hadde kjøpt noen kompostgrinder og laget en krok til valpen. Med leker, vann og et godt teppe. En chihuahua er uansett ikke store hunden, så en sånn krok med kompostgrinder vil nok holde i massevis. Og at man starter med hjemme alene treningen, så fort valpen er kommet i hus. Så ingen bur. Takk for tips for kompostgrind, det kan jeg skaffe. Men er det egentlig nødvendig? Må jeg avgrense en leilighet på 40kvm for valpen? Har ingenting som er farlig bortsett fra stikkontakter, men har aldri i mitt liv med hund opplevd at en valp har spist på ledninger. Ladere ja, men ikke vanlig ledning til TV. Han kan fint ha tilgang til leiligheten, men om han burde ha et avgrenset område så gjør jeg det. Må jeg det? -ts Anonymkode: 1b078...691
Mardina Skrevet 17. desember 2022 #11 Skrevet 17. desember 2022 Min_hund_er_Grå skrev (Akkurat nå): og forskjellen er? Jeg har bur som er like stort om ikke større enn det man kan lage seg av ei pakke kompostgrinder kjøpt på biltema. Det er riktig nok tak på et slikt bur i motsettning til kompostgrinder, men det gjør samme nytte. Det begrenser friheten til hunden. Om man kaller det noe annet forandrer ikke hva det gjør. Det tror jeg du skjønner, hvis du tenker litt på det. Større plass og mer bevegelsesfrihet, for å nevne noe. Og som jeg skrev, hunder er ikke burdyr.
Min_hund_er_Grå Skrevet 17. desember 2022 #12 Skrevet 17. desember 2022 7 minutter siden, AnonymousBruker said: Vår hund er vant til å være hjemme alene i opptil 6/7 timer alene hjemme. Vet det høres alt for lenge ut, men hunder sover naturlig mye mer enn mennesket, og vi lufter selvfølgelig før og etter. Vi prøvde bur, men vi fant fort ut at det ikke gikk. Veldig urolig og vegret seg til neste morgen. Vi valgte derfor å heller fjerne ting som kunne skade (søtsaker, lys, lette interiør-ting osv, for at hunden kunne være alene problemfritt. Det viste seg å fungere bedre, selv om han er selskapssyk. Bare overlykkelig når vi kommer hjem. Gjør dem nå egentlig det? eller er dem opertunister som tenker at det er likså greit å sove når dem har mulighet/ ikke har mulighet til å gjøre noe annet. At dem har en evne til å bli passive og dermed sove mye er ikke det samme som at det er naturlig for dem. Sove for å få tia til å gå fram til man kan gjøre noe igjen, ja det er naturlig. Det gjør mennesker også. Folk som sitter i fengsel er veldig flink til det. 2
Mardina Skrevet 17. desember 2022 #13 Skrevet 17. desember 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Så ingen bur. Takk for tips for kompostgrind, det kan jeg skaffe. Men er det egentlig nødvendig? Må jeg avgrense en leilighet på 40kvm for valpen? Har ingenting som er farlig bortsett fra stikkontakter, men har aldri i mitt liv med hund opplevd at en valp har spist på ledninger. Ladere ja, men ikke vanlig ledning til TV. Han kan fint ha tilgang til leiligheten, men om han burde ha et avgrenset område så gjør jeg det. Må jeg det? -ts Anonymkode: 1b078...691 Jeg synes bur kun skal brukes i bil. I begynnelsen kan du jo lage en krok med kompostgrinder i nærheten av sengen din, sånn at du kan snakke med valpen om den blir utilpass. Hundebur er ikke pent innendørs, det er i hvert fall min mening.
AnonymBruker Skrevet 17. desember 2022 #14 Skrevet 17. desember 2022 Min_hund_er_Grå skrev (1 minutt siden): Gjør dem nå egentlig det? eller er dem opertunister som tenker at det er likså greit å sove når dem har mulighet/ ikke har mulighet til å gjøre noe annet. At dem har en evne til å bli passive og dermed sove mye er ikke det samme som at det er naturlig for dem. Sove for å få tia til å gå fram til man kan gjøre noe igjen, ja det er naturlig. Det gjør mennesker også. Folk som sitter i fengsel er veldig flink til det. Hvor lenge har du hatt hund? Jo, hunder sover mye. De sover fordi de blir sliten av inntrykk og impulser, de skal bearbeide alt de tar inn gjennom dagen, de skal lade seg opp til ny aktivitet. En valp dessuten er omtrent som en baby, den trenger mye mer søvn i starten (rundt 20 timer er helt normalt). En hund som ikke får nok hvile vil utvikle mentale og fysiske plager, og det er faktisk eier sitt ansvar å se til at hunden får nok hvile. Derfor kan bur være en fin måte å stresse ned på, spesielt for en valp. Anonymkode: 9d55f...a47 2
pia mater Skrevet 17. desember 2022 #15 Skrevet 17. desember 2022 Min_hund_er_Grå skrev (5 minutter siden): Gjør dem nå egentlig det? eller er dem opertunister som tenker at det er likså greit å sove når dem har mulighet/ ikke har mulighet til å gjøre noe annet. At dem har en evne til å bli passive og dermed sove mye er ikke det samme som at det er naturlig for dem. Sove for å få tia til å gå fram til man kan gjøre noe igjen, ja det er naturlig. Det gjør mennesker også. Folk som sitter i fengsel er veldig flink til det. Selvfølgelig gjør de det. Hunder, både voksne og valper, trenger mye søvn. Valper trenger opp mot 20 timer søvn i døgnet, og erfaringsmessig kan de også sove enda mer etter en periode med aktivitet. 2
AnonymBruker Skrevet 17. desember 2022 #16 Skrevet 17. desember 2022 Nei 5 timer alene i nytt hjem i bur er tortur! Hvordan kan du tro du får en trygg og god hund av det? Det du får er en hund med separasjonsangst og adferdsproblemer fordi den vet at når den er alene blir den tvunget i bur når den ikke engang kjenner deg eller stedet. Du kan ikke få deg valp om det er sånn du må etterlate den! Ikke engang en voksen hund bør være fem timer innelåst i bur. Legger den seg der frivillig med døren åpen er det noe annet. Skal du ha valp må du enten ta permisjon fra jobb de første månedene eller ansette en dagmamma som kan være hos deg/den. Anonymkode: b4506...29f 1
Min_hund_er_Grå Skrevet 17. desember 2022 #17 Skrevet 17. desember 2022 3 minutter siden, Mardina said: Det tror jeg du skjønner, hvis du tenker litt på det. Større plass og mer bevegelsesfrihet, for å nevne noe. Og som jeg skrev, hunder er ikke burdyr. Nei dem er ikke burdyr, men begrense friheten dems har du ikke noe problem med. Der forsvant logikken litt. 2
AnonymBruker Skrevet 17. desember 2022 #18 Skrevet 17. desember 2022 Vi skal få valp om noen uker. Skal ha valpebinge. I begynnelsen er vi selvsagt hjemme med den. Skal ikke ha bur nei. Anonymkode: 86f53...2f1 1
AnonymBruker Skrevet 17. desember 2022 #19 Skrevet 17. desember 2022 Sett en grind i døra og ha valpen på badet. Der kan den tisse og bæsje på gulvet uten at du får skader på gulvene. På badet er det lett å rydde bort alt valpen ikke skal tygge på. Det har fungert veldig bra hos oss. Anonymkode: 3df8c...0db 1
AnonymBruker Skrevet 17. desember 2022 #20 Skrevet 17. desember 2022 AnonymBruker skrev (39 minutter siden): Jeg skal hente meg en chihuahua valp i januar og tenker på rundt dette med bur. Jeg er egentlig imot overbruk av bur til hund. Bur i bil er en selvfølge, det er sikkerhet. Lukket bur om natten til valp for sikkerhet er greit, åpent bur om natten til voksen hund er innafor. Men så er det når hunden er hjemme alene.... da er jeg så usikker. Har vokst opp med hund og de var i 1. etasje som var lukket med dør enkelt og greit. De hadde tilgang til en stor gang og bad (badet var åpent på grunn av varmen i gulvet som de likte) og de hadde hundesenger tilgjengelig. Så bur var ikke nødvendig. Nå vet jeg ikke hva jeg skal velge, løs i leiligheten eller bur. Hva er best for å få en trygg og rolig hund? Jeg føler jeg må ta et valg og begynne med riktig hjemme alene trening fra starten av. Jeg kan låne (permanent) et bur som er for store/mellomstore hunder fra mamma... er det innafor å bruke til en chihuahua? Jeg forstår et lite bur for en liten hund ikke er innafor, det er for lite. Men et av de store burene, er det greit egentlig? Eller bør hunden være løs i hele leiligheten? Har ingen mulighet for avgrensning av bolig. Anonymkode: 1b078...691 Personlig ville jeg prøvd noe annet enn et bur, som å gi den et område sperret av. Man gir hunden noe større område å bevege seg på enn er bur, men de er fortsatt avgrenset fra å gå amok. Type som her; https://cdon.no/barn-baby/barn-gjerde-baby-lekegrind-baby-sikkerhetsgjerde-basseng-baby-spill-krypende-sikkerhetsrekkverk-trinn-p-62281158 Anonymkode: 5b979...abe
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå