Gå til innhold

Venninne drakk en øl når hun kom hjem fra barsel - farlig?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har en venninne som fødte for en uke siden, og de var på barsel i 3 dager før de dro hjem. Hun fortalte at hun og mannen hadde feiret med en øl den kvelden de kom hjem. Selvfølgelig ikke min sak, men er ikke det farlig siden hun ammer? Vet at alkoholen ikke går over i melken men det anbefales vel vente 6 uker? 

Anonymkode: 1a4ec...1de

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er ikke farlig, men utrolig Harry. Hadde revurdert hele vennskapet.

Anonymkode: 6af6a...237

• Liker 6
Skrevet

Det er faktisk litt farlig. For henne. Kroppen trenger restitusjon etter fødsel og alkohol ødelegger for det.

Anonymkode: 5911c...f5c

• Liker 3
  • Nyttig 2
Skrevet

Hvorfor skulle det være farlig? Jeg og mannen feiret med champagne på barsel. Øl er mer harry da, men man liker jo forskjellig 😉

Anonymkode: c8caf...d0b

• Liker 25
  • Hjerte 5
  • Nyttig 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Har en venninne som fødte for en uke siden, og de var på barsel i 3 dager før de dro hjem. Hun fortalte at hun og mannen hadde feiret med en øl den kvelden de kom hjem. Selvfølgelig ikke min sak, men er ikke det farlig siden hun ammer? Vet at alkoholen ikke går over i melken men det anbefales vel vente 6 uker? 

Går alkohol over i morsmelk?

Alkohol går over i morsmelk. Alkoholkonsentrasjonen i morsmelk tilsvarer omtrent den man finner i mors blod.

Barnets promille vil imidlertid bli lavere, fordi melken først drikkes og deretter fortynnes videre i barnets kropp.

Studier har ikke vist noen medisinske konsekvenser hos barn som ammes der mor av og til inntar små mengder alkohol (1-2 enheter). 

https://ammehjelpen.no/alkohol/

Anonymkode: 3ac9b...c87

• Liker 12
  • Nyttig 6
Skrevet

Tror neppe det gjør noe.  Tidligere ble barselskvinner servert Guinness på barselavdelingen i England fordi de mente det var sunt. Vet ikke om det fortsatt er slik.  

• Liker 8
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Nei, hvofor skulle det være det? du overdriver voldsomt

Anonymkode: 072e3...d19

• Liker 30
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Hvorfor skulle det være farlig? Jeg og mannen feiret med champagne på barsel. Øl er mer harry da, men man liker jo forskjellig 😉

Herlighet for en prioritering når man har ansvar for en nyfødt baby 😳 Feirer dere alt i livet med litt alkohol?

• Liker 10
Skrevet

«Farlig» Nei…. 

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Herlighet for en prioritering når man har ansvar for en nyfødt baby 😳 Feirer dere alt i livet med litt alkohol?

Prioritering? Hva tror du man gjør på barsel, jo man ligger i senga 23/7, bytter bleier og spiser sykehusmat i 2-3 døgn. 1 dl champagne er en promille av den tiden.

Har ikke med dette å gjøre men nei, jeg har ikke drukket en dråpe alkohol siden den deciliteren og babyen er over 1 år nå. Takk for ord.

• Liker 31
Skrevet
tirben skrev (3 minutter siden):

Tror neppe det gjør noe.  Tidligere ble barselskvinner servert Guinness på barselavdelingen i England fordi de mente det var sunt. Vet ikke om det fortsatt er slik.  

De gjør ikke det lenger. Men rødvin på føden i Norge var også helt vanlig på 70-80 tallet. «Bra for blodet, jernrikt» Helt sprøtt å tenke på når folk i dag  tenker at en øl kan være dødelig. 
Kontrasten er ironisk.

• Liker 16
  • Nyttig 1
Skrevet

Det ville jeg ikke ha reagert på. For alt du vet har hun pumpet eller gitt baby morsmelkerstatning i noen timer etter ølen. Men selv om hun ikke gjorde det, så hadde jeg ikke reagert om ei venninne hadde fortalt meg det. Det er godt for det mentale å ta seg noen friheter. Én øl etter 9mnd med kvalme og smerte og dårlig søvn, så barsel, kan man unne en ny mor.

Anonymkode: 66506...7b0

• Liker 14
  • Hjerte 4
  • Nyttig 3
Skrevet

At man tar seg 1 øl eller 1 glass vin etter 10 mnd uten alkohol, gjør det noe??? Herlighet, hvor prippen kan man vær

Anonymkode: a9123...872

• Liker 26
Skrevet
AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Det er ikke farlig, men utrolig Harry. Hadde revurdert hele vennskapet.

🤣

Bra det ikke var "Pepis Max" da. Det skal visstnok være "Norges mest harry" brus, om jeg skal tru det jeg leser her på KG. 

:KG:

• Liker 13
  • Hjerte 1
Skrevet

Så fint for veninna di! Jeg hadde cravings på hvitvin HELE GRAVIDITETEN! Å endelig kunne ta seg et par slurker hvitvin etter babyen var født var supert, jeg ventet riktignok til baby var 3 uker, men who cares 🤷‍♀️

• Liker 14
Skrevet
AnonymBruker 42 skrev (1 minutt siden):

🤣

Bra det ikke var "Pepis Max" da. Det skal visstnok være "Norges mest harry" brus, om jeg skal tru det jeg leser her på KG. 

:KG:

Jepp. Kjenner ingen som drikker Pepsi Max. Det er under meg.

🏴

• Liker 2
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Tenker dette går helt fint. Jeg mener, vi snakker om EN øl her. Og kanskje den også var alkoholfri ? 😉

Anonymkode: c6e39...4f0

• Liker 3
Skrevet
Rotemor skrev (6 minutter siden):

Jepp. Kjenner ingen som drikker Pepsi Max. Det er under meg.

🏴

Du kjenner garantert noen! Dere er bare ikke venner lengre, da du selvsagt avsluttet vennskapet i det du fant ut at de drakk Pepsi, også atpåtæll Max varianten, da :fnise:

• Liker 3
  • Hjerte 1
Skrevet

Det mest negative man kan si er at det oser dårlig smak. Sjampis eller ingenting.

• Nyttig 3
Skrevet

I Frankrike får den nybakte moren servert champagne av personalet på sykehuset etter fødsel. :) 

Anonymkode: 36626...c9d

• Liker 8

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...