Gå til innhold

Når er den store grøtdagen?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Lurer fælt på om jeg skal prøve å gi sønnen min grøt snart? Noen som kan dele erfaringer om den store grøtdagen? Han er 4 1/2 mnd.. noen sier jeg kan vente til 6mnd andre sier jeg kan begynne så smått nå. Hva gjorde dere? Hvilke sorter grøt ga dere første gangene?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Min sønn var 5 måneder og 9 dager. Da klarte jeg ikke vente lenger. :rodme: Jeg gledet meg så fælt, og så sa helsesøster at hun syntes jeg burde gi grøt. (Han var så urolig om natten.) Jeg lagde grøt (risgrøt, usukret fra Nestlé) av én teskje grøtpulver og en god del morsmelk. Jeg lagde den veldig tynn. Han fikk smake 3 - 4 skjeer, og det var veldig vellykket. Dette er nå to uker siden, og han får nå grøt av ca 30 ml morsmelk. Jeg har økt veeeldig sakte. Men gutten er nok i grunn klar for full porsjon han. Spiser og koser seg veldig.

Jeg vet mange gir grøt fra firemånedersalder. Selv følte jeg at jeg burde klare å karre meg over halvårsgrensen. Men gjorde det altså ikke. Hva som føles riktig for ditt barn vet du nok best selv. Det anbefales jo å vente. Men føler du at barnet er klart for fast føde er det sikkert ikke noe i veien for å gi bittesmå smaksprøver. Har du hørt med helsesøster hva hun synes?

Lykke til! Det er stor stas å begynne med fast føde.

Skrevet

Vi gav faktisk sønnen vår grøt da han var 2 og en halv måned gammel. Grunnen til dette var at han var plaget med vondt i magen, da han fikk grøt var det slutt på mageknipen. Han fikk riktignok svært lite, bare noen teskjeer og den var veldig tynn, men han har ikke tatt skade av det.

Det betyr ikke at jeg anbefaler å gi spedbarn grøt så tidlig, men 4 og en halv måned tror i allfall jeg går fint, så lenge du venner barnet til det over tid. Ikke gi glutenholdig grøt i begynnelsen forresten, når du skal begynne med det må også det vennes til.

Skrevet

Sønnen min fikk grøt når han var litt over 4 mnd.Han fikk MME så da sa helsesøster at vi kunne begynne med grøt.Nå vet jeg ikke om du ammer eller ikke da.Men tror ikke det skader å gi grøt etter 4 mnd uansett

Gjest Kålungen
Skrevet

Siden det fins grøt fra 4 mnd, er det nok helt greit å gi nå.

Men er du usikker kan du jo spørre helsesøster som kjenner barnet ditt litt.

Gjest lilletroll
Skrevet
Lurer fælt på om jeg skal prøve å gi sønnen min grøt snart? Noen som kan dele erfaringer om den store grøtdagen? Han er 4 1/2 mnd.. noen sier jeg kan vente til 6mnd andre sier jeg kan begynne så smått nå. Hva gjorde dere? Hvilke sorter grøt ga dere første gangene?

Vi begynte når snuppa var 4 mnd. Tror vi hadde risgrøt, jeg. En som var veldig søt og god (jeg spiste opp det hun ikke orket :sjenert: )

Skrevet

Ammer du? I så fall ville jeg ventet til babyen var 6 måneder hvis det ikke er spesielle grunner til å begynne før. Grunnen er at det anbefales at barnet får i seg mest mul.ig morsmelk, og før 6 måneder trenger det ikke noe annet enn det den får gjennom brystet. Grøt vil gå på bekostning av mengden morsmelk.

Gjest Fruktfat
Skrevet

en bekjent begynte for noen måneder siden, barnet hennes er akkurat 6mnd nå.

Skrevet

tusen takk for fine svar. Jeg tror jeg skal prøve grøt nå snart. Jeg har bare ammet litt siden jeg har så lite melk og gitt mest på flaske til sønnen min, derfor har ikke morsmelken noe å si... kan få de to dråpene uansett vel?! skal høre med helsesøster og men har inntrykk at de sier nei så lenge de kan... eller er det kanskje overfor fullt ammede?

Skrevet

Vi starta og gi grøt når jenta mi var 2mnd og 3 uker, og det med støtte fra helsesøster. Og jeg fullamma og. Vi starta jo med mest morsmelk og veldig lite grøt, den var så flytende at den kunne gis på flaske, og vi starta med bare noen få teskjeer. Hun fikk ikke tykk grøt før hun var 4 mnd.

Jenta mi var utrolig aktiv og begynnte og sove urolig på nettene, med en gang vi starta med grøt så sov hun mye bedre. Så helsesøster støtta meg, for hun sa at med så aktivt barn jeg hadde så trengte hun noe mer enn bare morsmelk.

Skrevet

Da er den store grøtdagen gjennomført.. med hell og lykke. Bortsett fra.. at jeg trodde poden skulle bli mett og sove godt i motsatt fall ble han mer aktiv og "tok helt av" så jeg måtte prøve å roe han ned med varm melk etterpå (rister på hodet)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...