Kakao Skrevet 12. desember 2005 #1 Skrevet 12. desember 2005 Jeg har for lave østrogenverdier... Veldig veldig kjekt... Dette ble funnet ut da jeg gikk på minipiller for en stund siden, og jeg hadde for lange sykluser. Blodprøver ble tatt og det ble ikke funnet EL + at jeg har for lite østrogen! Så lenge jeg går på p-piller får jeg jo østrogen, men pga humør og sånt har jeg nå skiftet til p-ring, hvor jeg også får litt østrogen tilført. Legen svarte bare unnvikende på alt jeg spurte om!! Det jeg vet er at jeg må få østrogentilskudd om jeg slutter med prevensjon, sånn som de i overgangsalderen!!?? Problemet med lite østrogen er at det tærer på skjelettet, så jeg må få i meg mer kalsium.. Men: * har østrogenmangel noe med manglende EL å gjøre? * kanskje jeg ALDRI har hatt EL...? * betyr det at jeg er "mer mannlig"? Jeg er dritredd for at jeg ikke kan få barn. Og særlig nå som samboeren også har begynt så smått å tenke på å få barn.
Gjest Gjest Skrevet 13. desember 2005 #2 Skrevet 13. desember 2005 Synes du bør få en henvisning til en gynekolog som kan gi deg skikkelige svar og som ikke svarer unvikende. Tror at iallefall bruk av p-piller gir uriktige svar på østrogennivået. Det er mulig minipiller også kan påvirke slike resultater. Jeg ville tatt en prøve på dag tre i tredje naturlige syklus(uten bruk av hormonprevansjon). Viser det seg at du også da har lavt østrogennivå så kan det skyldes flere ting, f.eks. for liten produksjon av FSH fra hypofysen, PCOS, dårlige eggreserver. Er FSH veriden din høy tyder det på dårlige eggreserver(prematur ovariesvikt), er LH verdien din høy i forhold til FSH verdien kan det tyde på PCOS, er FSH verdien din lav kan det tyde på dårlig hypofysefunksjon(da bør du få sjekket en del andre ting). Har du en av de nevnte problemene kan det bli vanskeligere for deg å få barn og det vil være en fordel å starte prøvingen tidlig(spesielt ved prematur ovariesvikt). Jeg synes du bør få en grundigere utredning og mer spesifikk diagnose.
Gjest Gjest Skrevet 13. desember 2005 #3 Skrevet 13. desember 2005 Eggløsning kan utebli ved bruk av minipiller. Har du hatt regelmessig menstruasjon før du begynte på dem? Du er ikke mer mannlig fordi om østrogennivået er lavt. Østrogennivået varierer i forhold til hvor du er i syklusen og må ses i forhold til det. Lavt østrogennivå tyder på at ovariene ikke fungerer som de skal.
Kakao Skrevet 14. desember 2005 Forfatter #4 Skrevet 14. desember 2005 (endret) Ja, jeg tror jeg hadde regelmessige sykluser før jeg startet med p-piller. Men det er så mange år siden, at jeg er ikke helt sikker. Jeg skal vurdere å spørre om jeg kan få gå til en gynekolog, ja. Men da må jeg kutte ut prevensjonen i mens, så jeg skal tenke på det. Forhåpentligvis blir vi prøvere om et år eller noe, så da får vi jo funnet ut om ting fungerer i praksis. På blodprøvearket hvor resultatene av fire blodprøver tatt i løpet av fire påfølgende uker, står det masse tallverdier som jeg ikke helt forstår. Men på teksten står det at jeg er hypoøstrogen (hypo=for lite), lett Pco-preg, men ikke klassisk. Skal bli spennende og kanskje skremmende å se hvordan dette gjør seg utslag på hvor fort vi blir gravide. Hadde jeg fått vite at det vil ta lang tid med oss (om det går an å finne ut sånt...), så ville jeg ha foreslått for samboeren og slutte med prevensjon allerede nå. Endret 14. desember 2005 av Kakao
Gjest Gjest Skrevet 15. desember 2005 #5 Skrevet 15. desember 2005 Jeg synes du bør få en vurdering av en gynekolog allerede nå. Det er ikke sikkert du trenger å slutte med prevansjon. Du kan ta med deg prøvene du har tatt og be om å få en bedre forklaring enn det du allerede har fått. Gynekologen kan bedre fortelle deg om det haster eller ikke. Har du tatt ul? Lykke til med prøvingen!
Kakao Skrevet 17. desember 2005 Forfatter #6 Skrevet 17. desember 2005 Jeg skal ringe på mandag tidlig om morgenen. Kanskje jeg er heldig og får meg time mandag eller tirsdag om noen har avbestilt sin time... Hvis ikke må jeg vente til over nyttår til jeg kommer tilbake fra familien.
magolia Skrevet 19. desember 2005 #7 Skrevet 19. desember 2005 Hvordan går det med deg Kakao? Her finner du mer info om PCO(S): http://www.fub.no/utspring/PCOSogPCO.shtml
Kakao Skrevet 19. desember 2005 Forfatter #8 Skrevet 19. desember 2005 Jeg har fått time til legen like over nyttår. Det var stappfullt nå før jul. Takk for linken, skal se på den nå.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå