Gå til innhold

Valg mellom å sove i vogn eller inne på madrass?

Anbefalte innlegg

Skrevet

I barnehagen mini skal begynne i kan man velge om barnet skal sove ute i vogn eller inne på madrass, hva ville dere anbefale og hvorfor? 

Anonymkode: 226fb...2be

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ute i vogn

Frisk luft er godt for søvn

• Liker 4
Skrevet

Spiller ingen rolle så lenge ungen sover. Jeg har hatt barn i barnehage med sprinkelsenger og der vi måtte ha med vogn. Det ene var ikke bedre enn det andre.

• Liker 2
Skrevet

Spørs.

Vår barnehage hadde kun utesoving, men ikke under oppsyn. 
Så jeg hentet avogtil tidlig pga sykdom, og kunne da komme til innsinte gråtende barn innimellom som åpenbart hadde ligget en stund.

Jeg oppdaget også at de lot alle sove ute med langt kaldere temp enn følt minus 10 (altså type minus 20 nesten).

Når saken kom om ettåringen som ble kvalt i selen sin og vi etterspurte tiltak begynte de med en vakt ute, og soving på madrass inne for endel. 

Trodde det ville bli mer sykdom av innesoving, men ble ikke det. 

Anonymkode: d4bd7...c67

• Liker 1
  • Hjerte 2
Skrevet

Hvordan er han vant til å sove? Er han vant til å sove inne i seng, hadde jeg valgt madrass. Er han vant til å sove i vogn, hadde jeg valgt vogn. Er han urolig og vanskelig å legge, hadde jeg også valgt vogn, da han har mer skjerming fra de andre barna og kan festes der. 

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

I barnehagen mini skal begynne i kan man velge om barnet skal sove ute i vogn eller inne på madrass, hva ville dere anbefale og hvorfor? 

Anonymkode: 226fb...2be

ute i vogn, frisk luft er deilig

Anonymkode: bb9c1...434

Skrevet

Jeg tenker også at det kan være en fordel å tenke på hva barnet er vant til fra før. Sover det lur i vogn hjemme, kjennes gjerne det trygt og fint for barnet i barnehagen også. 

Jeg jobber i en barnehage hvor de fleste sover på madrass. De minste sover ofte i vogn den første tiden hvis de er vant til det hjemmefra, så blir det én ting mindre som er nytt og uvant helt i starten. Det er også enkelte barn som sover dårligere på madrass enn i vogn. Hos oss ligger de ved siden av hverandre på mange små madrasser, enkelte liker til og med å holde hverandre i hånda. Mens en del sover ekstra godt slik, er det også noen som blir forstyrret av lyder og bevegelser fra de andre barna. Mange sover mer urolig og våkner lettere på madrass til å begynne, men venner seg ganske raskt til det. Men det er noen få vi flytter over til vogn så de skal få bedre søvn. 

Det er altså individuelt, og det går nok også fint å prøve det ene og så bytte senere. 

Anonymkode: 14062...858

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet

Hos oss kan vi også velge, men det er ikke et fastlåst valg. Jeg har alltid med vogn, men innimellom får jeg vite at barnet ville sove inne på madrass, og da får hun det. 

Anonymkode: 5243c...c24

Skrevet

Vi har prøvd forskjellig i ulike barnehager, og begge deler har fungert fint. Jeg hadde kanskje valgt madrass slik at ungen blir vant til det og da kan bli lettere å legge, spesielt borte.

Anonymkode: a33d8...64a

• Liker 1
Skrevet

Mine sluttet å sove i vogn når de var rundt 3 og byttet avdeling. Da gikk de over til madrass på gulvet, dempet belysning og avslappende musikk og massasje av hverandres rygg.  Mer avslapping enn soving inne, i vogna sov de.  

Syntes det var greit når de sov i vogn når de var små- kunne ta de med overalt siden de kunne sovne i vogn.  All soving utenom egen seng heiet jeg på, ville ikke bli låst. Min 15-åring lener seg fortsatt bare bakover og sovner om vi kjører mer enn 30 min av gammel vane (har hatt maaassnge 60-70++ mils turer opp gjennom)

Anonymkode: a72bb...584

Skrevet

Begge våre har alltid sovet ute i vogn hjemme, så vi var bare glad for at det var det de gjorde i bhg også. Greit at de får frisk luft (er vist at barn som sover i frisk luft sover bedre enn barn som sover inne). 

I vår bhg har de sovevakt, hadde ikke likt om de sov i vogn uten oppsyn. 

Har det vært kaldere enn -10, har de trillet vognene inn. 

Anonymkode: 5969d...b41

Skrevet

Der de har best tilsyn. Hvis det er likt, sove sånn som barnet er vant med.

Anonymkode: ef850...cc3

• Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...