Gå til innhold

Hvordan gjennomskue bs på CV? Ledere?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er ny som leder og har ansatt en person med en imponerende CV. Hen viste til en imponerende karriereutvikling. På intervjuet gjorde hen et godt inntrykk og ytret sterk motivasjon for jobben.

Det har kommet et par negative tilbakemeldinger fra andre på Teamet. Hen er konstant forsinket og går tidlig.  Jeg ser flere av de ansatte tar ansvar for oppgaver hen ikke har gjort mens hen er ute et ærend, tar seg en røyk, diskuterer politikk eller sløser bort tid. Rundt spiseborde skryter den nyansatte av prestasjoner og virker svært faglig engasjert. 

Hen skulle utføre en oppgave med en kollega som tar mellom 10 og 20 minutter. Jeg ba om svar på et enkelt spørsmål og poengterte fristen. Det jeg fikk var en omfattende presentasjon de hadde brukt flere timer på. Det var totalt bortkastet. Dette var ulikt den ansatte med lang ansiennitet, og jeg tror den nyansatte har gjort det alene for å imponere. Tilbakemeldingene jeg har fått handler om samme tendens, samarbeidsproblemer. Det er mye å gjøre, men hen kommer til meg og sier det motsatte. Hen har begynt å kreve ytterligere goder enn avtalt.

Hen snakker om fremtidsplaner som avviker fra de det var snakk om under intervjuet.

Jeg forstår at dette kan bli en feilansettelse, og jeg kommer til å gi tilbakemeldinger på nyåret.  Det er flere og mer alvorlige situasjoner som har oppstått, men vil ikke nevne de her.

CV'en var flott, men vedkommende fungerer verken sosialt eller i rollen.

Anonymkode: 0b76e...453

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Bs???

Anonymkode: 8fc07...024

Skrevet

Måtte lese dette flere ganger. 

Ja, kommer sent og går tidlig er 🚩🚩🚩 men jeg ser ikke hvordan vedkommende ikke fungerer sosialt? 

Anonymkode: 74631...174

Skrevet

Typisk ekstroverte selvskrytende ubrukeligheter. Dette gjennomskuer du på intervju. Ikke la deg blende av «selvskryt» (dette er som regel vås). 

Anonymkode: 437df...3b7

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Bs???

Bullshit

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Bullshit

Takk👍

Skrevet

Hvorfor må du gjennomskue BS når du vet personen ikke klarer samarbeide og andre må ta oppgaver for han når han røyker, diskuterer politikk osv?

Det å ikke klare samarbeide med kolleger samt fått 2 negative tilbakemeldinger hadde vært nok til at jeg ikke ansatte personen. Det hjelper ikke hvor flott den CV er når han har samarbeidsproblemer.

Skrevet

Cven kan jo være ekte den, men på CV kommer ikke personlighet og arbeidsmåte frem. Nå har mange arbeidsplasser begynt med personlighetstester på intervjuer, kanskje noe for deg å undersøke til fremtidige ansettelser? 

Anonymkode: 83085...dd9

Skrevet
Eva-Lena skrev (7 minutter siden):

Hvorfor må du gjennomskue BS når du vet personen ikke klarer samarbeide og andre må ta oppgaver for han når han røyker, diskuterer politikk osv?

Det å ikke klare samarbeide med kolleger samt fått 2 negative tilbakemeldinger hadde vært nok til at jeg ikke ansatte personen. Det hjelper ikke hvor flott den CV er når han har samarbeidsproblemer.

2 negative tilbakemeldinger kan jo være fra folk som ser på vedkommende som konkurrent. 

• Liker 6
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Cven kan jo være ekte den, men på CV kommer ikke personlighet og arbeidsmåte frem. Nå har mange arbeidsplasser begynt med personlighetstester på intervjuer, kanskje noe for deg å undersøke til fremtidige ansettelser? 

Anonymkode: 83085...dd9

Hvordan er den personlighetstesten da? Teite spørsmål om ala: Hvis du så en liten gutt mistet isen sin og gråt. Han var sammen med ett par andre kamerater som også hadde is. Hva ville du gjort?

Mest sannsynlig kjøpt ny is til han?

Sannsynligvis ikke kjøpt is til han?

Absolutt ikke kjøpt is til han?

Sånn spørsmål kommer på tester som sendes ut fra enkelt arbeidsgivere. Det kommer bare noen minutter etter søknad er sendt. Helt idiotiske spørsmål som er helt irrelevant for jobben det søkes på.

Anonymkode: 61704...b5e

• Liker 1
  • Hjerte 1
Skrevet

Jobbintervju er de ekstrovertes arena. Det er leder og HR sin oppgave å se forbi dette. Konkrete eksempler på suksesshistorier som kan ettergås er en måte å verifisere CV på. Uoffisielle referanser kan gi et inntrykk, men det er etisk sett litt problematisk. Er alltid smart å prøve og finne den reelle årsaken til at søker sluttet i tidligere jobber.

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

2 negative tilbakemeldinger kan jo være fra folk som ser på vedkommende som konkurrent. 

Ja, det kan så være. Allikevel så synes jeg samarbeidsevne er veldig viktig. Jeg har hatt kolleger som sniker seg unna eller ikke klarer å samarbeide. Dermed blir der mer jobb på meg. Jeg har mer enn stort nok ansvar fra før om jeg ikke skal ta ansvar for oppgavene til de som sluntrer unna.

Skrevet

Still hvordan og hvorfor-spørsmål på intervju. Be kandidaten begrunne svaret sitt. Be om eksempler. 

Anonymkode: 9ee52...481

• Nyttig 1
Skrevet

Sjekker du referanser? 

Anonymkode: 937d4...ea5

• Liker 1
Skrevet

Har dere mulighet til å sjekke flere referanser? Flere jeg kjenner som har angret på å ikke sjekke dette, men latt seg blende av flott CV. 

Anonymkode: 84bbc...978

Skrevet
Eva-Lena skrev (8 minutter siden):

Ja, det kan så være. Allikevel så synes jeg samarbeidsevne er veldig viktig. Jeg har hatt kolleger som sniker seg unna eller ikke klarer å samarbeide. Dermed blir der mer jobb på meg. Jeg har mer enn stort nok ansvar fra før om jeg ikke skal ta ansvar for oppgavene til de som sluntrer unna.

Riktig. Men "dårlige samarbeidsevner" betyr for noen "vil ikke være min venn, vil ikke gjøre alt jeg sier til h*n, har sine egne meninger i stedet for å være en nikkedukke" osv. Det er ikke dårlige samarbeidsevner, men ifølge noen er det absolutt det. 

• Nyttig 1
Skrevet
Eva-Lena skrev (22 minutter siden):

Kanskje det ikke er han som er problemet, men de han samarbeider med?

Har selv jobbet et sted hvor alt var min feil, selv ting jeg ikke hadde noe befatning med, og også når sjefene selv gjorde feil. Har skjønt i ettertid at det var veldig lett å legge skylden på meg, i stedet for folk som hadde gode kontakter oppover i systemet eller som hadde jobbet der lenge.

Anonymkode: 2b510...d9b

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Sjekker du referanser? 

Anonymkode: 937d4...ea5

Hvordan hjelper det da? Noen arbeidsgivere skal være 100% positive bare for å bli kvitt en dårlig ansatt. 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Har dere mulighet til å sjekke flere referanser? Flere jeg kjenner som har angret på å ikke sjekke dette, men latt seg blende av flott CV. 

Anonymkode: 84bbc...978

Hva om du får blandede referanser? 

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Kanskje det ikke er han som er problemet, men de han samarbeider med?

Har selv jobbet et sted hvor alt var min feil, selv ting jeg ikke hadde noe befatning med, og også når sjefene selv gjorde feil. Har skjønt i ettertid at det var veldig lett å legge skylden på meg, i stedet for folk som hadde gode kontakter oppover i systemet eller som hadde jobbet der lenge.

Anonymkode: 2b510...d9b

Bravo! 👏👏

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...