Gå til innhold

Normalt strømforbruk – sjekk selv: Har du et gjennomsnittlig forbruk?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

November lå jeg akkurat på snittet. Desember kan gå litt over, men skal heldigvis reise bort over helga. Ellers ligger vi ca 300 kWh under snitt. Rekkehus 100kvm. Har ikke annen oppvarming enn elektrisk. 

Anonymkode: 17605...505

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Har brukt 600kw allerede i desember. 50kvm kåk. Ikke mye matlaging, engang. 

Anonymkode: 86f97...291

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi bor i en leilighet på 83 kvm og skulle brukt 400 kWh på mnd. Det klarer vi...i juli. Ellers er vi over, og vi bruker ikke stort mer vi må. Vi ligger rundt 10000 kWh på år inkl oppvarming. 

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

28 minutter siden, AnonymBruker said:

80Liter ja, dusjer 3 ganger i uken. Slår av vannet under innsåping.

Anonymkode: 7aea8...399

300-500 rt jo ikke mye strøm når det inkluder varmtvann og varme på badegulvet.. hvis du vil spare mer, så kan du jo prøve å sette ned varmen på badet litt.

Anonymkode: a02f3...b74

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg kikket på dette, men for meg er det umulig på klare å leve på så lite strøm som oppgitt her. 

Min bolig: 50kvm 2-roms, bruker ikke elektrisk oppvarming. Kun varmekablene på badet som står på 18grader, gulvet er 5kvm. Har kun på lysrøret under kjøkkenbenken og en liten lampe i stuen med 10w led-pære. Dette slås av på natta såklart, lyset på soverom/badet er jo veldig lite på.

Står jeg skal bruke 250kw pr mnd! Ikke mulig, da må jeg stoppe å bruke stekeovnen. Jeg har ligget på ca 300-500, da bruker jeg stekepanne 5-6 dager i uken.

Hva med dere andre? Dette kan jo ikke stemme.

https://forbrukerguiden.no/normalt-stromforbruk/

•  
  • 60 prosent går til oppvarming 

• 15-20 prosent til varmtvann 

• 15 prosent til elektriske apparater 

• 10 prosent til belysning 

https://www.elvia.no/nettleie/alt-du-ma-vite-om-ny-nettleie-for-2022/hva-bruker-mest-strom/

Her bruker vi mye mindre har vannbåren varme med bergvarme og nyere godt isolert hus. Sokkel på 60 kvm bruker ca 100 kWh i mnd men dette er kun varmtvann og alt av lys og elektrisk. Vannbåren varme går på vår måler. 

Anonymkode: 2668a...ab8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (31 minutter siden):

Jeg bruker under 100 kWh i mnd. Lager sjelden middag. Oppvaskmaskin 1 gang hver uke. Vaske klær 1 maskin i uka. Bruker varmekabler på gang, bad og kjøkken. Ellers fyrer jeg med ved når det er sprengkaldt. Dusjer på 5 min hver dag. Ellers mye LED-lys som ikke trekker noe særlig. Har ikke elbil.

Anonymkode: b7eac...8ab

Det tror jeg ikke noe på. I sommer var jeg nede på 500 kwt, da dusjet ingen hjemme (kun på trening, ingen varme sto på noe sted, og vi brukte mindre komfyr og koketopp siden vi grillet mye og spiste mye salat. Trenger jo nesten ikke lys på om sommeren heller, og oppvaskmaskin og vaskemaskin skal visstnok ikke dra så mye strøm, har ikke tørketrommel. Fatter ikke hvordan man kommer ned i 100 per måned - jeg bruker 55 per dag for tiden, da dusjer vi fortsatt ikke hjemme, men har på varmekabler på to bad og på stua, på 18 grader i stua og 23 på badene (står de lavere enn det blir det rått og fuktig), og fyrer ellers med ved. Men det er jo barfrost og svinkaldt ute.

Anonymkode: b9ff0...5a6

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg ligger på rett over 200 i snitt pr måned i år, i leilighet på 55 kvadrat. Elektrisk oppvarming, men leiligheten ligger midt i bygget med bare en yttervegg og er godt isolert, så jeg trenger bare ha på panelovnen når det er stabilt minusgrader ute. Strømforbruket inkluderer varmtvann, men ikke oppvaskmaskin eller vaskemaskin (fellesvaskeri).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I november brukte jeg 500 kWt, august og september litt under 90kwt pr måned. Så jeg er langt over den tabellen. 30kwm dårlig isolert eldre blokkleilighet med topp-og hjørnebeliggenhet og kun elektrisk oppvarming. Sparer der jeg kan, men liker ikke å fryse hjemme hver eneste dag.

Anonymkode: 4ac51...17f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Det tror jeg ikke noe på. I sommer var jeg nede på 500 kwt, da dusjet ingen hjemme (kun på trening, ingen varme sto på noe sted, og vi brukte mindre komfyr og koketopp siden vi grillet mye og spiste mye salat. Trenger jo nesten ikke lys på om sommeren heller, og oppvaskmaskin og vaskemaskin skal visstnok ikke dra så mye strøm, har ikke tørketrommel. Fatter ikke hvordan man kommer ned i 100 per måned - jeg bruker 55 per dag for tiden, da dusjer vi fortsatt ikke hjemme, men har på varmekabler på to bad og på stua, på 18 grader i stua og 23 på badene (står de lavere enn det blir det rått og fuktig), og fyrer ellers med ved. Men det er jo barfrost og svinkaldt ute.

Anonymkode: b9ff0...5a6

Tipper dårlig isolert, da blir det et stort varmetap. Siden det er rått og fuktig på badene også. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

smilo skrev (21 minutter siden):

Vi bor i en leilighet på 83 kvm og skulle brukt 400 kWh på mnd. Det klarer vi...i juli. Ellers er vi over, og vi bruker ikke stort mer vi må. Vi ligger rundt 10000 kWh på år inkl oppvarming. 

Eldre bygg da med stort varmetap eller har dere mer enn 22 grader inne? Uansett viser den oversikten snittpriser og den stemmer nok, men nye hus/leiligheter som er godt isolert med vannbåren varme eller fjernvarme bruker selvsagt mindre enn eldre trekkfulle hus med stort varmetap. Da fyrer man for kråkene. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (54 minutter siden):

Dette tror jeg ikke på, da har du andre energikilder.

Hvorfor skal jeg lyve om det? Som sagt varmekabler og vedfyring. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

I november brukte jeg 500 kWt, august og september litt under 90kwt pr måned. Så jeg er langt over den tabellen. 30kwm dårlig isolert eldre blokkleilighet med topp-og hjørnebeliggenhet og kun elektrisk oppvarming. Sparer der jeg kan, men liker ikke å fryse hjemme hver eneste dag.

Anonymkode: 4ac51...17f

Dårlig isolert gir stort varmetap. Tetningslister rundt vinduene er billig tiltak. Dusje i kaldt vann skal være sunt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Eldre bygg da med stort varmetap eller har dere mer enn 22 grader inne? Uansett viser den oversikten snittpriser og den stemmer nok, men nye hus/leiligheter som er godt isolert med vannbåren varme eller fjernvarme bruker selvsagt mindre enn eldre trekkfulle hus med stort varmetap. Da fyrer man for kråkene. 

Leilighet fra 2018, godt isolert. Har 23 grader på stue og bad,19 i gangen, ellers avslått. To voksne som dusjer 2-3 ganger i uka på denne tiden av året. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Hvorfor skal jeg lyve om det? Som sagt varmekabler og vedfyring. 

Har jo mye og si hvor mange grader varmekablene står på. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Har jo mye og si hvor mange grader varmekablene står på. 

Ca 18 grader. Det er vedfyring som gjør det skikkelig godt og varmt her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
smilo skrev (3 minutter siden):

Leilighet fra 2018, godt isolert. Har 23 grader på stue og bad,19 i gangen, ellers avslått. To voksne som dusjer 2-3 ganger i uka på denne tiden av året. 

10 min dusj bruker ca 5,6 kWh med normalt vannforbruk så dere bruker ca 134 kWh bare på å dusje. Kan og spare endel på og ha 20 grader inne. Kan være feil på nye bygg også som gir varmetap. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en leilighet på 55 kvm med inkludert varmtvann og oppvarming. Det vil si jeg betaler utelukkende for lys, kjøleskap, varmekabler på badet,  stekeovn/platetopp og vaskemaskin. Hittil i år har jeg brukt ca 1800 kWh - og har ikke brukt varmekablene på badet etter sommeren.

250 kWh per måned høres urealistisk ut. Jeg får et forbruk på 300 kWh pluss per måned bare jeg skrur på varmekablene på mitt 1,5 kvm store bad. Og det er eksklusivt varme og varmtvann. Er ellers veldig sparsom med strømmen. 

Endret av Nuttery
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det der er ikke mulig. Vi er en voksen og et lite barn på 60 kvadrat. Lager varmmat i leiligheten kun fire ganger i uka, vasker ikke klær inne i leiligheten, oppvarming ved hjelp av bergvarme, dusjer kort og sjeldnere enn de fleste. Ligger på ca. 350 kwt/mnd. Måtte kasta fryseren for å komme under 300 i måneden. Jeg kan ikke forstå hva slags livsstil som kan føre til lavere forbruk enn vi har.

Anonymkode: 8ef2c...a35

Det er mange enslige i små leiligheter som drar ned snittet. Men det er ingen grunn til og ikke stole på tabellen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nuttery skrev (5 minutter siden):

Jeg har en leilighet på 55 kvm med inkludert varmtvann og oppvarming. Det vil si jeg betaler utelukkende for lys, kjøleskap, varmekabler på badet,  stekeovn/platetopp og vaskemaskin. Hittil i år har jeg brukt ca 1800 kWh - og har ikke brukt varmekablene på badet etter sommeren.

250 kWh per måned høres urealistisk ut. Jeg får et forbruk på 300 kWh pluss per måned bare jeg skrur på varmekablene på mitt 1,5 kvm store bad. Og det er eksklusivt varme og varmtvann. Er ellers veldig sparsom med strømmen. 

Høres rart ut at du bruker så mye da oppvarming og varmtvann står for 70-80% av forbruket. Betaler du a-konto?

Eneste andre forklaring er at du dusjer lenge og hver dag . 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...