Gå til innhold

En må velge mellom levealder og levestandard, vi velger levealder som prioritet men er det riktig valg ?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Et samfunn må velge mellom kort levealder kombinert med høy levestandard, eller lang levealder med lav levestandard. En kan ikke få i pose og sekk for det er begrenset med ressurser inkludert menneskelige ressurser vi klarer ikke å jobbe mer timer/mer effektivt nok til å veie opp for økt levealder med de utgiftene det medfører, så "noe" må gi.

Medisinske fremskritt har nå endret balansen ved at lang levealder blir standarden, vi klarer å holde folk i live, men nå begynner folk å merke at levestandarden går ned. Alle offentlige tjenester synker i kvalitet. Sykehjem har eldre som sover i bæsj og sykepleiere som blir utbrent for det er umenneskelige arbeidsforhold allerede. Sykehus som oftere må avslå behandling og har lange ventetider. Ambulanser som tar lengre tid. Politi som tar lengre tid og oftere ikke rykker ut. Anmeldelser som henlegges selv om alt er bevist pga kapasitetsmangel. Fengsler som reduserer plasser og tilbud til de som faktisk får plass, resten sendes på gata til å fortsette å kriminalisere folket med de utgiftene det medfører for samfunnet. Og vi bare såvidt begynt på eldrebølgen, detter INGENTING i forhold til hvordan det vil bli da.

Om 30 år vil vi f.eks ha 100'000 FLERE demente folk enn vi har i dag. Hvem er det som skal passe på dem? Kapasiteten er mer enn sprengt allerede. Det er det offentliges "ansvar", men hvordan skal det offentlige klare det ? Regnestykket går ikke opp i det hele tatt. Men å sende regningen til individene selv vil heller ofte ikke gå da mange ikke har råd til slike utgifter, så hva gjør en... ?

Ingen sier noe, alle er bare wow dette er ille men noe en må leve med, eller klager men har ingen løsninger ut over å "bruke mer penger", som om en bare kan trylle frem penger, kanskje folk ønsker å kopiere Venezuela eller Zimbabwe eller noe. Men hvem er det som bestemte dette, at å maksimere levealder skal være samfunnets prioritet #1, og alt annet skal ofres for å nå dette målet og hvorfor?

Tenk så mye bedre liv vi kunne hatt, om forventet levealder var noen år lavere. Hvorfor er det ikke et alternativ folk vurderer ?

Hva mener dere om saken, bør samfunnets helse og funksjon nedprioriteres for å maksimere levealder slik som i dag, eller bør vi endre prioritet ?

Kjør debatt !

Anonymkode: dec79...c99

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvordan tenker du å redusere levealderen?

Skrevet
Topsi skrev (3 minutter siden):

Hvordan tenker du å redusere levealderen?

Jeg har ikke tenkt noe jeg, men altså det finnes jo mange metoder... En mulighet er jo at visse typer behandling ikke dekkes av det offentlige over en viss alder, og at en må dekke det selv, som de fleste ikke vil ha råd til helsehjelp er sivndyrt men vi ser det ikke fordi det er "gratis". Høres ondskapsfullt ut, men en må jo se det i forhold til alternativet, et samfunn som kollapser helt fordi 100% god helsehjelp gratis til alle blir umulig å betale for... "Noe" må gi, så en må bare finne det som er mest spiselig av alternativene.

Hva mener du bør være Norges plan for de neste 30 årene ? Jeg antar du er enig i at regnestykket ikke går opp, men skjønner at det er ubehagelig å tenke tanken på å redusere helsehjelp, det er jo "ondskap". Problemet er at naturen/matematikken ikke bryr seg om våre følelser, den er som den er, og konsekvensene av eldrebølgen vil komme uansett om vi liker det eller later som at den ikke kommer.

Gjerne del ditt syn, mitt syn er ikke viktig, jeg lufter tanker for å høre andres synspunkter, virker som ingen snakker om dette temaet.

Skrevet

Å slutte å holde folk i live.. når man er klar for å dø kan man dø. 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Jeg har ikke tenkt noe jeg, men altså det finnes jo mange metoder... En mulighet er jo at visse typer behandling ikke dekkes av det offentlige over en viss alder, og at en må dekke det selv, som de fleste ikke vil ha råd til helsehjelp er sivndyrt men vi ser det ikke fordi det er "gratis". Høres ondskapsfullt ut, men en må jo se det i forhold til alternativet, et samfunn som kollapser helt fordi 100% god helsehjelp gratis til alle blir umulig å betale for... "Noe" må gi, så en må bare finne det som er mest spiselig av alternativene.

Hva mener du bør være Norges plan for de neste 30 årene ? Jeg antar du er enig i at regnestykket ikke går opp, men skjønner at det er ubehagelig å tenke tanken på å redusere helsehjelp, det er jo "ondskap". Problemet er at naturen/matematikken ikke bryr seg om våre følelser, den er som den er, og konsekvensene av eldrebølgen vil komme uansett om vi liker det eller later som at den ikke kommer.

Gjerne del ditt syn, mitt syn er ikke viktig, jeg lufter tanker for å høre andres synspunkter, virker som ingen snakker om dette temaet.

Mitt syn er at vi må slutte å ta livet av ufødte barn så de kan vokse opp og bidra til bedre demografiske forhold.  Når flere barn vokser opp blir det flere skattebetalere og flere som man har råd til kan være pleiere.

Og så synes jeg at vi skal la folk få liv å dø når det  er naturlig, og.at vi ikke piner folk med gjentatte antibiotikakur når de har dårlig livskvalitet og er mett av dager og kroppen er svak

Skrevet
Topsi skrev (2 minutter siden):

Mitt syn er at vi må slutte å ta livet av ufødte barn så de kan vokse opp og bidra til bedre demografiske forhold.  Når flere barn vokser opp blir det flere skattebetalere og flere som man har råd til kan være pleiere.

Og så synes jeg at vi skal la folk få liv å dø når det  er naturlig, og.at vi ikke piner folk med gjentatte antibiotikakur når de har dårlig livskvalitet og er mett av dager og kroppen er svak

Det er ikke sikkert at alle de i utgangspunktet uønskede barna får den oppveksten de fortjener og et godt grunnlag for livet generelt. Og selv om jeg ser de etiske dilemmaene ved å hindre liv på den måten, så er jeg uenig med deg. Kvinnen må jo ha råderett over egen kropp.

TS: Jeg er i utgangspunktet enig med deg. Synes ikke levealder bør gå på bekostning av -kvalitet. Ikke at de er gjensidig utelukkende, men det burde være mulig å redusere ressursene som brukes på å holde folk i live rul en visa grad. Mange eldre mistrives, har det vondt, er forvirret og redde, men lever fordi vi setter alle kluter til for at de skal gjøre det. Ofte har de en fortvilt familie med dårlig samvittighet og medfølelse for den gamle. Dersom Kari på 80 ikke føler lovet er verdt å leve lengre, hvorfor er det så viktig at hun holdes i live til hun er 90? På bekostning av Roar på 73 som nyter livet men hadde trengt hjelp til et par ting, men ikke får det. 

Vi prioriterer jo hele tiden. I en ideell verden hadde det vært nok ressurser til alle og alt, men sånn er det ikke. 

Anonymkode: a533e...e4b

Skrevet
Topsi skrev (1 time siden):

Vil hjelpe litt med opp-ned befolkningspyramiden, om noe færre aborteres og noen flere fødes, men vi har uansett et gigantisk problem relatert til levealderen som er blitt helt ekstrem høy, utgiftene i forhold til inntektene går ikke opp.

https://www.nettavisen.no/nyheter/hver-kvinne-koster-15-6-millioner-ingen-grunn-til-at-det-skal-tolkes-stigmatiserende-for-kvinner/s/12-95-3424089287

figur-1-levealder-2021.png

Det grafen ikke viser er kostnaden for samfunnet i forhold til inntekten for samfunnet per alder, jo høyere alder jo større blir utgiftene i forhold til inntektene :

40661444.jpg?chk=FAFF71

En trenger ikke være rakettforsker for å se at det der ikke går på sikt. Spørsmålet er bare hva som skal gi. Skal vi legge ned politi, brannvesen, forsvaret og veiene? for å dekke utgiftene til sykehusene og sykehjemmene? Noe sted må pengene hentes fra, spørsmålet er bare hvor. (evt så må levealderen ned, og det er kanskje populært i denne tråden men jeg tror om du foreslår det IRL blir du sett rart på... )

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...