Gå til innhold

Maten er ferdig og mannen smører seg noen brødskiver

Anbefalte innlegg

Skrevet

Dette har skjedd flere ganger

Jeg har laget middag, og når mannen kommer hjem, der hva det er så kan han smøre seg noen brødskiver fordi han ikke er såå glad i det jeg har laget. 

Bare jeg som synes det er dårlig folkeskikk...? Eller viser lite respekt for den som har laget maten? Kjenner faktisk at det er sårende 

Anonymkode: cf90f...844

• Liker 3
  • Nyttig 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Da hadde jeg sluttet å lage mat til ham! Lag til deg selv og eventuelle barn, og se hvordan han reagerer da. 

• Liker 12
  • Nyttig 11
Skrevet

Da får han lage en liste over det han ikke liker da, så slipper du å lage mat han ikke gidder å spise. 

Anonymkode: 4c58d...f08

• Liker 4
  • Nyttig 2
Skrevet

Kjenner dere ikke hverandre? Snakker ikke sammen? 

• Liker 16
  • Nyttig 6
Skrevet (endret)

Tja.. 

Noen er mer glad i skiver enn middag. Og hva er egentlig gleden med å 'tvinge' i noen mat de ikke liker? Hva er det som er så veldig respektfullt med dette? Jeg kan forstå at det ikke er all verdens med hygge å stå å lage mat og så blir det ikke satt pris på, men jeg tenker at dette bør dere klare å ha (en bedre) kommunikasjon på. Hos oss er det som regel mannen som lager mat. Innimellom ønsker han seg noe han liker veldig godt som jeg ikke klarer å få i meg uten å brekke meg eller eventuelt å drikke mengder av drikke til å prøve å svelge det på den måten. Men det er jo ikke være enn at de dagene lager jeg meg noe annet som kanskje jeg liker mye bedre enn han. Selv om en lever sammen har en faktisk forskjellige smaksløker og jeg er jaggu glad at vi kan ha det på den måten og ha en ok komunikkasjon på det hvor det ikke blir noe dramaskrik men at begge kan spise mat vi liker uten at det går på ære og stoltheten løs altså. 

Endret av skreppamedleppa
  • Liker 6
Skrevet
svartkatt skrev (Akkurat nå):

Kjenner dere ikke hverandre? Snakker ikke sammen? 

Noen ganger lurer jeg på det samme når jeg leser tråder om samboere😅

Ts: snakk med han, fortell hva du føler rundt at han smører seg brødskiver. Også får du eventuelt vurdere om du bare skal lage mat til deg selv fremover, om han ikke ønsker maten din. Eller om dere skal bli mer enig om hvilken type mat dere skal kjøpe inn og lage (og selvsagt deler dere på å lage maten også).

Anonymkode: 68117...e2a

• Liker 3
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
Skrevet

Sett opp ukemeny sammen. :) 

Anonymkode: 82e14...693

• Liker 14
  • Nyttig 4
Skrevet

Hvorfor lager du ting han ikke er så glad i da?

Anonymkode: edf4b...57b

• Liker 12
  • Nyttig 2
Skrevet

Så bestem maten sammen da. Her dropper jeg middag flere ganger i uka fordi jeg syns middag er noe herk. Hvis mannen vil ha mat så lager han selv. Det fungerer for oss 🙂

Anonymkode: 8df2c...805

• Liker 6
Skrevet

En mann som tar ansvar for eget behov og ønske til middag? Ja du har det virkelig ille. Kanskje spørre han hva han ønsker seg om du er vil at han skal spise maten du lager? Tidenes minste problem. 

Anonymkode: 8f6b5...423

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet

Jeg husker at moren min var omtrent likedan faktisk: Hun kunne spise makrellfilet eller noe minst tre eller fire ganger hver uke, hvis hun i det hele tatt gadd å lage noe som helst. Så spiste hun opp det aller meste av dette selv, og klarte ikke å begripe hvorfor pappa begynte å lage en enda en middag (til seg  selv, og til oss barna) for dette var visst "fullstendig unødvendig" i følge henne. For hun hadde jo allerede lagd middag! 

Hvis det for eksempel var igjen en eller to karbonader eller noe etter middagen dagen før, så spiste hun selvfølgelig opp dette. Da var det helt idiotisk å lage enda mer middag, for hun klarte overhodet ikke å begripe at andre i familien kanskje var sultne de også.. Hvis hun i det hele tatt fant på å lage noe annet (enn  den makrellfileten hun lagde hele tiden) så var det bare så vidt det var igjen noe som helst, etter at hun selv hadde forsynt seg. Skulle pappa og tre barn også spise denne middagen, så ble det knapt en HEL skje med grønnsaker til hver. Vi måtte dele på en eller to små poteter (hvis det i det hele tatt var igjen så mye, etter at hun var ferdig) og så fikk vi kanskje en kvart fiskepinne, eller noe sånn, hver.

Så det bittelille som eventuelt var igjen, det var jo knapt nok til EN ekstra person i tillegg til hun selv. Enkelte mennesker bare er sånn. De er liksom så "wrapped up" i deres egne liv at de ikke tenker på (eller bryr seg om) noen som helst andre mennesker. 

Anonymkode: 57d65...78e

• Liker 2
  • Hjerte 2
  • Nyttig 1
Gjest theTitanic
Skrevet
skreppamedleppa skrev (9 minutter siden):

Tja.. 

Noen er mer glad i skiver enn middag. Og hva er egentlig gleden med å 'tvinge' i noen mat de ikke liker? Hva er det som er så veldig respektfullt med dette? Jeg kan forstå at det ikke er all verdens med hygge å stå å lage mat og så blir det ikke satt pris på, men jeg tenker at dette bør dere klare å ha (en bedre) kommunikasjon på. Hos oss er det som regel mannen som lager mat. Innimellom ønsker han seg noe han liker veldig godt som jeg ikke klarer å få i meg uten å brekke meg eller eventuelt å drikke mengder av drikke til å prøve å svelge det på den måten. Men det er jo ikke være enn at de dagene lager jeg meg noe annet som kanskje jeg liker mye bedre enn han. Selv om en lever sammen har en faktisk forskjellige smaksløker og jeg er jaggu glad at vi kan ha det på den måten og ha en ok komunikkasjon på det hvor det ikke blir noe dramaskrik men at begge kan spise mat vi liker uten at det går på ære og stoltheten løs altså. 

Å lage mat til to for å kaste halvparten er både uøkonomisk og respektløst. Da får ts og mannen bli enige om menyen eller ts bare lage til seg selv. 

Skrevet
theTitanic skrev (1 minutt siden):

Å lage mat til to for å kaste halvparten er både uøkonomisk og respektløst. Da får ts og mannen bli enige om menyen eller ts bare lage til seg selv. 

Hvor står det at maten blir kasta? 

Anonymkode: 313f0...280

• Liker 5
  • Nyttig 1
Skrevet

Er strengt tatt det jeg er oppdratt til; liker man ikke middagen som er laget, da tar man seg en brødskive 😅

Anonymkode: 73474...c9b

• Liker 5
  • Nyttig 2
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (26 minutter siden):

Jeg har laget middag, og når mannen kommer hjem, der hva det er så kan han smøre seg noen brødskiver fordi han ikke er såå glad i det jeg har laget. 

Bare jeg som synes det er dårlig folkeskikk...? Eller viser lite respekt for den som har laget maten? Kjenner faktisk at det er sårende 

Jeg synes det er dårlig folkeskikk ikke å spørre om han vil ha først.

Endret av PetterKanin
  • Liker 3
Skrevet

Ja, jeg synes det er spesielt, uhøflig og merkelig. Synes løsningen om å lage en ukesmeny sammen er en god løsning. Og få han til å lage mer middag selv. Så skjønner han kanskje mer at det er fint når familien setter pris på det man har gjort. 

• Liker 4
  • Nyttig 1
Skrevet (endret)
theTitanic skrev (4 minutter siden):

Da må jeg spørre deg: Hvor står det at ts kaster maten??? Det var da veldig til en slutning du hadde trukket her synes jeg.... Mat kan oppbevares lengre enn de 5 minuttene de står på bordet :) Men om du selv har for vane å kaste all mat som blir til overs skjønner jeg deg kanskje men de fleste gjør nok ikke dette.

Endret av skreppamedleppa
  • Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

Jeg synes det er ganske pussig at du flere ganger lager mat han ikke er sååå glad i? 

Og forventer at han skal spise den i stedet for mat han liker? 

Anonymkode: 87ab5...665

• Liker 13
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Er strengt tatt det jeg er oppdratt til; liker man ikke middagen som er laget, da tar man seg en brødskive 😅

Anonymkode: 73474...c9b

Etter man har smakt vel? Man regner vel ikke bare med at maten er dårlig før man har smakt?

Skrevet

Overlat middagslagingen til han. 

Anonymkode: 963f5...594

• Liker 4
  • Nyttig 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...