Gå til innhold

Er det helt tilfeldig hvem og når man blir plukket ut for kontroll i selvbetjeningskasser i matbutikken?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg kjøpte et litt dyrt stykke kjøtt i går til 530,- kroner på en Coop butikk, og brukte selvbetjent kasse slik jeg pleier. Jeg har handlet der i blant i 5-6 år. Kun én gang tidligere har jeg blitt plukket ut for kontroll.

For de som ikke vet hvordan dette funker i selvbetjente kasser er da at man scanner alle varene selv, trykker på "betal" når man har scannet alle, og så kommer det vanligvis opp melding om å dra kortet i terminalen for å betale.

Men noen blir plukket ut til kontroll av systemet. I stedet for "betal dette beløpet" melding, så popper det opp en melding på skjermen at man må vente til en ansatt har kommet og kontrollert at du har slått inn alle varene som ligger i posen din, før du får gjøre deg ferdig og betale og gå.

Jeg synes dette var pussig og litt vel "tilfeldig" at akkurat denne gangen når jeg kjøpte et så dyrt kjøttstykke, så ble jeg tatt ut til kontroll? Altså en typisk vare noen ville forsøkt å stjele og la være å scanne inn på kassen. Kanskje de trodde jeg hadde flere dyre ting og ville sjekke?

Noen som kjenner de systemene og hvordan det jobber? Plukker man ut folk som kjøper litt dyre varer til kontroll, i tilfelle de har flere dyre varer som de har prøvd å stikke unna?

Den ansatte som kom og sjekket posen min, var veldig rask og tok bare et raskt blikk i posen (jeg hadde få varer) og så gikk hun videre.

Anonymkode: cc882...b4c

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja 

Anonymkode: e56ad...775

Skrevet

Helt tilfeldig. Veldig greit at de utfører slike stikk kontroller. Har skjedd meg to ganger. Ofte bruker jeg selvbetjening når jeg bare har 2-3 varer så det er ikke slik at det tar all verdens tid når de sjekker.

Anonymkode: f71df...726

• Liker 5
Skrevet

Helt tilfeldig.

Jeg bruker helst bare selvbetjente kasser uansett hvor mye og hva jeg handler og har bare opplevd kontroll en gang. Da bare trykte den butikkansatte på skjermen og det var det. Ingen sjekk av varene engang. 

• Liker 3
Skrevet
Nevrosererroser skrev (2 minutter siden):

Helt tilfeldig.

Jeg bruker helst bare selvbetjente kasser uansett hvor mye og hva jeg handler og har bare opplevd kontroll en gang. Da bare trykte den butikkansatte på skjermen og det var det. Ingen sjekk av varene engang. 

Men hva er vitsen med slik kontroll da, hvis de faktisk ikke sjekker varene i posene opp mot det som står på skjermen? 

Rare greier. Jeg trodde hun skulle rote rundt i posen min og dobbeltsjekke mot det som sto på skjermen, men nei. Bare et kort blikk nedi posen, og knapt et blikk på skjermen. Jeg hadde ikke rukket å se noe på så kort blikk.

ts

• Liker 2
Skrevet

Jeg har blitt plukket ut enten jeg har kjøpt to fulle poser eller bare 3-4 billige varer, så virker til å være forskjellig. Ene gangen kikket de bare kjapt oppi posen, andre gangen gikk de litt nøyere gjennom. Så virker å være opp til hver enkelt hvor nøye de gjør det. 

Det pleier jo også å være noen som står og ser og er der for å hjelpe og de har nok allerede litt oversikt over hvem som har scannet hva, så da trenger de ikke se så nøye.

Anonymkode: 91303...fb6

• Liker 5
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker said:

Men hva er vitsen med slik kontroll da, hvis de faktisk ikke sjekker varene i posene opp mot det som står på skjermen? 

Rare greier. Jeg trodde hun skulle rote rundt i posen min og dobbeltsjekke mot det som sto på skjermen, men nei. Bare et kort blikk nedi posen, og knapt et blikk på skjermen. Jeg hadde ikke rukket å se noe på så kort blikk.

ts

Jeg tror de ansatte syns det er litt ubehagelig å skulle se gjennom posene til folk.

Har blitt plukket ut i kontroll et par ganger selv, men de har knapt gløttet i posen.

• Liker 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

ts

De ser an folk.

Altså, hvem som blir tatt ut i kontroll av selvbetjeningskassa er tilfeldig (selv om jeg har merket meg at jeg oftere blir tatt i kontroll hvis jeg kjøper én vare), men hvor nøye kontrollen blir utført kommer nok an på både kunden og betjeningen. 

• Liker 3
Skrevet

Jeg har to Cooper obs i nærheten, den ene handler jeg sjeldent på, men blir ofte tatt i kontroll der. På den andre er jeg ukentlig, og sjeldent tatt i kontroll.

De gangene jeg er tatt ut har jeg få varer, 1 til 3 stk.

Anonymkode: f0bb4...d7a

Skrevet

Det er enkelte varer som også slår ut en slik kontroll, også antallet med varer kan være en faktor.

Anonymkode: de32f...2c9

• Liker 1
Skrevet

En kjapp kontroll som du opplevde i dag har jeg opplevd flere ganger. En gang så ble det full kontroll, da måtte alle varene gjennom scanning hos en av de vanlige kassene. Da kom det opp på skjermen om full kontroll når betjeningen kom for å ta den lille kontrollen.

Anonymkode: 3c0f2...aeb

Skrevet

Hvorfor gidder dere dette? :klo:
Først skal dere ta butikkens jobb med å slå inn varene helt gratis, med risikoen for å måtte stå og vente på kontroll samt ta all risiko for å ha slått inn varene korrekt. 🤷‍♀️

Anonymkode: 3145f...877

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Først skal dere ta butikkens jobb med å slå inn varene helt gratis, med risikoen for å måtte stå og vente på kontroll samt ta all risiko for å ha slått inn varene korrekt. 🤷‍♀️

Det går vanligvis mye fortere enn i vanlig kasse.

Anonymkode: 265fe...98e

• Liker 7
  • Nyttig 3
Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

Det er ikke sånn at de ringer politiet om du har glemt å slå inn en pakke smør.

Anonymkode: 3214f...a73

• Liker 3
Skrevet

Har blitt stoppet en gang med to fulle poser. Da brukte de den andre «kassadisken» som bord og tok ut en og en ting av posen og sammenlignet med kvitteringen. Visste jeg hadde betalt for alt men var ubehagelig allikevel og ikke minst tok lang tid.

Anonymkode: 3c96c...12b

• Liker 2
Skrevet

Ble plukket ut forleden da jeg storhandla, 6 poser, mye drikkevarer og julemat. "Lykke til med denne her," sa jeg bare til han som kom for å kontrollere. Han bare lo og trykte ok på skjermen. Jeg lurer på at han hadde stått og sett på meg når jeg jobba meg gjennom varene mine. 

Anonymkode: 01cbd...c34

• Liker 2
Skrevet

La det gjerne være hvis det er det du vil, men mange synes altså at dette er en mye mer effektiv måte å handle på.

• Liker 1
  • Nyttig 1
Gjest Anonym Brukar0
Skrevet

Det går mye fortere enn manuell kasse.

Skrevet

Jeg har vært blitt kontrollert 2 ganger denne uken. Senest idag og jeg handlet bare 3 ting til ca 120.-

Jeg handlet en del julegaver en dag denne uken og betalte over 2000.- og ingen kontroll. Jeg glemte en ting og gikk inn igjen for å kjøpe tannkrem og det ble kontroll.

Jeg trur det er tilfeldig siden det ikke ble kontroll på det høye beløpet, kun på de små.

Jeg har også blitt kontrollert når jeg har 3-4 fulle bæreposer og jeg skjønner egentlig ikke at de får med seg alt. De bare ser ned i posene og det er alt. Før så måtte jeg legge alle varene på båndet og alt ble scannet inn. Jeg skjønner ikke hvorfor de har gått bort fra det. Da har de jo full kontroll istede for å bare titte o posene.

Anonymkode: c6074...620

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...