Gå til innhold

bidrag ved etablering

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest_Mor_*
Skrevet

Leste at førstegangsetablerte får bidrag av foreldrene. Tall fra Sparebankforeningen viser at de over 40, gir i snitt 300.000 til sine barn ved etablering.

Ok, jeg er i den aktuelle aldersgruppe,men jeg kjenner ingen som har bidratt med så mye penger til sine barn.

De jeg kjenner har god inntekt osv,men de har kjøpt inn noe til huset/leiligheten til sine barn ved innflytting. Noe barna ellers ikke har råd til.

De som er 40 i dag er ofte etablert på nytt osv...og har det ikke så fett alikavel?

De som etablerer seg i dag er ofte godt voksne selv? Studerer lengre, får barn sent.

Får ikke dette til å stemme

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er nok enkelte rikinger som gir en god slant. Jeg hadde en sjef som ga sine 2 barn ca 3 mill hver for etablering. Dette er tall som trekker en del oppover på statistikken.

Samtidig mener jeg å ha lest for kort tid siden at voksne oftere låner på huset for å leve godt, noe som medfører liten eller ingen arv.

For en tid tilbake kom det frem i et av forbrukermagasinene at banker rett og slett bløffer kundene med tallmatriale (det var snakk om kjøp av verdipapirer) som ikke er mulig å oppnå. Altså BEVISELIG løgn (som burde fått konsekvenser for bankene som ble intervjuet, bla. DNBNOR). Ser derfor ikke bort ifra at også de tallene du henviser til kommer fra banker som forsøker å få foreldre til å låne mer slik at bankene kan tjene mer.

Skrevet
Det er nok enkelte rikinger som gir en god slant. Jeg hadde en sjef som ga sine 2 barn ca 3 mill hver for etablering. Dette er tall som trekker en del oppover på statistikken.

Samtidig mener jeg å ha lest for kort tid siden at voksne oftere låner på huset for å leve godt, noe som medfører liten eller ingen arv.

For en tid tilbake kom det frem i et av forbrukermagasinene at banker rett og slett bløffer kundene med tallmatriale (det var snakk om kjøp av verdipapirer) som ikke er mulig å oppnå. Altså BEVISELIG løgn (som burde fått konsekvenser for bankene som ble intervjuet, bla. DNBNOR). Ser derfor ikke bort ifra at også de tallene du henviser til kommer fra banker som forsøker å få foreldre til å låne mer slik at bankene kan tjene mer.

Det bidro iallefall til at jeg fikk litt "dårlig" samvittighet, siden jeg vet at jeg kan ikke bidra med så mye penger til mine barn ved etablering

Skrevet

Mamma og pappa kjøper leilighet neste år, men de vil jeg skal ta opp litt lån selv også, som de må kausjonere på.

Der hvor jeg kommer fra er det flere som har fått hjelp av foreldre med boligkjøp etc

Skrevet

Jeg har ikke fått en eneste krone til etablering fra mine foreldre, og de er i 60 årene og har vært gjeldsfrie i mange år. Har heller ikke fått en eneste ting til hjemmet mitt.

Men halv søsteren min har fått 500 000 av sin far og har en veninne som og har fått ca 500 000 av sine foreldre.

Ellers kjenner jeg ingen som har fått penger, de har heller fått ting til den ny leiligheten/huset.

Skrevet
Det bidro iallefall til at jeg fikk litt "dårlig" samvittighet, siden jeg vet at jeg kan ikke bidra med så mye penger til mine barn ved etablering

Jeg ser ingen grunn til å ha "dårlig" samvittighet pga dette. For en del bør det gi dårlig samvittighet å gi bort så mye penger før barna har lært verdien av det. Jeg tror så godt som ingen "barn" vil kunne ha bena på bakken når de blir tilført så mye penger og så vidt har fylt 20.

Et annet tilfelle jeg hørte om mente faren, som eide et firma, at barna burde lære seg personlig økonomi før de evt fikk noe gratis. Derfor ga han sin datter (noen og 20 uten særlig arbeiderfaring) en ledende stilling i samme firma med GOD lønn :ler::ler: . I mine øyne blir dette enda værre.

Jeg tror faktisk mange barn vil bli langt mer lykkelig uten store overføringer av penger eller "arbeidsfunksjoner" fra foreldrene. Og da sier jeg ikke at de ikke kan få mye morro for disse pengene. Men de blir heller ikke mer lykkelige av dem. En tilstedeværende mor og far som kan gi støtte slik at de selv kan føle at de oppnår noe vil sansynligvis være langt bedre for de aller fleste.

Skrevet

Jeg kjenner svært få/ingen som har fått støtte i den form av sine foreldre. Hadde mine foreldre komt med en slik "gave" til meg, hadde jeg mildt sagt blitt sjokkert.

Skrevet

Jeg kjenner heller ingen som har fått slike summer hos sine foreldre.

Når det gjelder meg selv så ville jeg blitt fornærmet over å få slik støtte, da jeg vil vise at jeg faktisk klarer meg selv.

Skrevet

Jeg vet heller ikke om noen som har fått slike summer i støtte av foreldrene sine! Selv fikk jeg ingen støtte i det hele tatt av mine foreldre, hverken i form av penger eller noe annet, selv om de absolutt hadde hatt muligheten til det. Må si at det skuffet meg litt!

Gjest har så jeg greier meg.
Skrevet

Om jeg skulle vert så heldig at jeg eks.vant 4 mill i lotto eller mer, så har jeg ikke gitt ungene så de hadde til oppstart.

Tror folk har godt av å jobbe for ting.

Skrevet
Om jeg skulle vert så heldig at jeg eks.vant 4 mill i lotto eller mer, så har jeg ikke gitt ungene så de hadde til oppstart.

Tror folk har godt av å jobbe for ting.

Om jeg hadde vunnet 4 millioner i lotto skulle jeg ha ordnet med fond med noe av beløpet til min datter som hun kunne få utbetalt når hun er 25. Er ikke gnien heller. Barna lærer tidsnok om livets realiteter...

:nissekonekyss:

Skrevet
Om jeg hadde vunnet 4 millioner i lotto skulle jeg ha ordnet med fond med noe av beløpet til min datter som hun kunne få utbetalt når hun er 25. Er ikke gnien heller. Barna lærer tidsnok om livets realiteter...

De er jo knapt ferdig med skole i den alderen. Skulle de da fått alt i hendene+

Selvsagt skulle de fått det mere lettvint enn hva jeg hadde,men de skulle fått forsaket noe for å bygge seg et bo.

Skrevet

Jeg har fått hjelp hele tiden jeg, men ikke sånne store summer.

Da jeg flyttet hjemmefra fikk jeg låne penger hjemmefra til depositum. Disse pengene endte jeg opp med å få den dagen jeg flyttet fra leid til eid leilighet.

Ungene mine har fått hjelp til klær, sko og fritidsutstyr.

Sist sponset moren min meg med en tørketrommel.

Hun sier at det er bedre jeg får litt hjelp nå som jeg trenger det.

Jeg er enebarn så jeg vil uansett arve alt.

Jeg setter utrolig pris på den hjelpen jeg har fått og tror nok at jeg vil gjøre det samme for mine barn så sant jeg har økonomi til det.

Hadde jeg derimot vunnet flere millioner så hadde jeg ikke lagt alt opp i hendene til ungene mine. Man trenger å skjønne hva det vil si å jobbe og streve for ting.

Skrevet (endret)

Jeg kjenner mange som på en eller annen måte får støtte av sine foreldre. Egentlig de fleste jeg kjenner blir støttet på en eller annen måte.

Endel foreldre har kjøpt leilighet som sønn/datter kan bo i under studenttiden. Så vidt jeg vet må alle betale for seg, men mye mindre enn om de skulle leid noe tilsvarende på det private markedet.

Ellers har endel fått betalt det de trenger i det de flytter ut, noen får en gitt "månedslønn", dekket hjemreise x-antall ganger i året, støtte til skolemateriell/skolepenger osv.

Jeg kjenner ingen som har fått 300.000,- opp i hendene i en engang, men det kan nok fort bli ett seks sifret beløp i løpet av hele studietiden - når en slår sammen alt en blir sponset, både store og små summer.

Så at gjennomsnittet er 300.000,- er jeg ikke forundret over i det hele tatt! (og det er jo snakk om gjennomsnitt dette - så for hver forelder som gir 3.mill er det jo mange som ikke gir en eneste krone)

Endret av Titta
Gjest Fruktfat
Skrevet

jeg er 24 og har ikke fått noe som helst hjelp. da vi bygde hus for to år siden fikk vi fliser til en verdi av 2000/3000kr, det er det. fra sambos foreldre fikk vi noen spoter til ca 2000.

har heller aldri fått hjelp/støtte til skolegang.

hadde absolutt takket ja til pengehjelp om jeg hadde fått!

mine foreldre er gjeldfrie.

Skrevet

Jeg og minn mann sparer penger i fond, som vi har tenkt å bruke til å kjøpe leilighet som barna kan disponere under studietiden. Barna er små enda.

Vi investerer samtidig som vi gir barna litt drahjelp til å gjøre noe ut av livet.

Skrevet
Der hvor jeg kommer fra er det flere som har fått hjelp av foreldre med boligkjøp etc

Samme her. Tror det er ganske vanlig at foreldrene stiller som kausjonist iallefall.

Også mange jeg kjenner som får hjelp i studietiden o.l.

Skrevet

De er jo knapt ferdig med skole i den alderen. Skulle de da fått alt i hendene+

Selvsagt skulle de fått det mere lettvint enn hva jeg hadde,men de skulle fått forsaket noe for å bygge seg et bo.

De er knapt nok ferdig med skole ja, og skal starte resten av sitt liv, etablere seg med eller uten kjærest, med eller uten barn. Om dere leser riktig, så skrev jeg at NOE av beløpet skulle settes i fond. Ønsker at barnet mitt skal ha egenkapital og en sjanse til å komme seg inn på boligmarkedet når hun trenger det. Det er ikke lett for de unge i dag, og tror ikke det blir lettere i framtiden.

Mange voksne er store egoister! Jeg mener at barna lærer om penger uansett før eller siden. Vi har ikke god økonomi og det vet barnet mitt. Om jeg hadde vunnet 4 millioner, skulle jeg iallfall sørge for at hun fikk en noe lettere start på livet enn de fleste andre får.

:enig_anim:

Skrevet

Vi har fått mye! Vi fikk blant annet en tomt til flere millioner... dette var noe foreldre hadde arvet. men isteden for å selge å få masse penger - så fikk vi tomten.

Vi har fått mye annet både i presanger, penger og arbeid.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...