AnonymBruker Skrevet 17. desember 2022 #1 Skrevet 17. desember 2022 Nå kan det godt hende jeg er av den mer rasjonelle typen og rett og slett ikke klarer å sette meg inn i dette.. Jeg har registrert dette på ulike tråder på dette forumet, reddit, ordlegging i aviser og spørreundersøkelser osv. Ordet "bekymret" går igjen, noe jeg forbinder med at man tenker og er redd på noe over tid. F.eks "jeg er bekymret for innbrudd" - da tenker jeg at dette er noe man tenker på regelmessig, har en klump i magen av, og eventuelt gjør tiltak til (som ofte ikke er proporsjonale opp mot risikoen). Mange spør spørsmål om ulike ting er greit (eksempel tråd på KG nylig: Saltvann til øyeskyll - ok å bruke salt med jod?), som jeg tenker man lett kan finne ut av selv. Eller jeg så en post på Facebook her forleden med noen som var illsinte fordi de hadde blitt avvist på legevakten med forkjølet (men fin allmenntilstand baby) - babyen kunne jo ha det ene og det andre og måtte sjekkes. De var jo så bekymret. Er dette virkelig vanlig? Jeg er ingen kjempepositiv og lettsindig person, men det er lite som bekymrer meg til det punktet der. Jeg synes det virker litt bekymringsverdig (pun intended) at mange har det slik. Noen med tanker rundt dette som kan dele? Anonymkode: d0279...587 3
AnonymBruker Skrevet 17. desember 2022 #2 Skrevet 17. desember 2022 Jeg tror det handler om kontroll. Vi lever i en tid der vi vil ha kontroll på alt, fra kropp til mekanikk. Har vi ikke full kontroll, kommer panikken. Anonymkode: 1dd4d...7c6 5
AnonymBruker Skrevet 17. desember 2022 #3 Skrevet 17. desember 2022 Du beskriver meg. Konstant angst for alt. Katastrofetenkning. Unngår ting fordi "what if". Idioti, jeg vet, men sånn er det. Anonymkode: ef7da...f85
Nevrosererroser Skrevet 17. desember 2022 #4 Skrevet 17. desember 2022 Jeg tror mye handler om at vi vet en del mer om mulige risikoer og farer. Vi får stadige beskjeder om alt som er farlig og fælt samtidig som vi får det innprenta at vi er dumme om vi ikke gjør alt helt riktig fra starten av. Får vi problemer med helsa, vekta, økonomien, relasjoner, barna, kjæledyra eller hva som helst annet er folk mer opptatt av å plukke saken fra hverandre for å fordele skyld enn å prøve å hjelpe til med å finne en løsning, eller engang bare å vise litt empati med den som har det vanskelig. Vi må vere frempå å unngå alle risikoer eller ta hele skylda for alt som kan gå galt selv, vi må ihvertfall ikke klage for noen har det verre. 2
AnonymBruker Skrevet 17. desember 2022 #5 Skrevet 17. desember 2022 Du vet, ts. "Frykt selger". Vi tror jo mer på det negative. Venninna mi, for eksempel, reiser ikke på ferie lenger. "Kanskje noe skjer". Ting kan jo skje overalt, også hjemme. Hun sier "sant, men sjansen er mye mindre at noe skjer hjemme enn hvis jeg reiser på ferie". Anonymkode: ef7da...f85 2
AnonymBruker Skrevet 17. desember 2022 #6 Skrevet 17. desember 2022 Jeg synes det tok fullstendig av både med Korona og Ukraina. Som ikke har bekymret meg en stund. Det sagt. Det er ikke noe nytt. Husker bestemødrene mine. Hver gang de så noe på nyhetene trudde de det ville skje dem. Selv Tsunami på indre østlandet. Anonymkode: 7be52...6b5 3
AnonymBruker Skrevet 17. desember 2022 #7 Skrevet 17. desember 2022 Fordi media, her representert av Dagbladet, pøser på med slike forsider. Anonymkode: b89c8...30e 5 1
AnonymBruker Skrevet 17. desember 2022 #8 Skrevet 17. desember 2022 Frykt genererer klikk og får folk til å bruke mer tid på det mediet som gir dem frykten. Det er en stor del av suksessen til tiktok f.eks. Frykt selger. Anonymkode: 867cb...863 3
AnonymBruker Skrevet 17. desember 2023 #9 Skrevet 17. desember 2023 AnonymBruker skrev (På 17.12.2022 den 12.33): Jeg tror det handler om kontroll. Vi lever i en tid der vi vil ha kontroll på alt, fra kropp til mekanikk. Har vi ikke full kontroll, kommer panikken. Anonymkode: 1dd4d...7c6 Men ikke alle er jo sånn. Noen bryr seg ikke og tenker "hvis det skjer, ok" Anonymkode: ef7da...f85
Sofakona Skrevet 17. desember 2023 #10 Skrevet 17. desember 2023 AnonymBruker skrev (På 17.12.2022 den 13.23): Fordi media, her representert av Dagbladet, pøser på med slike forsider. Anonymkode: b89c8...30e Dette...du kan ikke gå en dag uten media skriver om ting som er farlig eller kreft fremkaller...du leser hverdag om...idag hadde denne symptomen..var kreft...Ola hadde prikk i ansiktet.. kreft...Hege hadde vondt i magen..kreft... Også nå dette med økonomi...hvor mange sliter..renter som går opp... Krig.... Det er vel 80 prosent dårlige nyheter og 20 litt bra 1
tussi680 Skrevet 17. desember 2023 #11 Skrevet 17. desember 2023 Og livserfaring. Har du det, klarer du å takle hverdagene bedre fordi en har vært borti lignende saker som oppstår. 1
Lava Anne Skrevet 17. desember 2023 #12 Skrevet 17. desember 2023 Vi lever i risikosamfunnet, der alt skal kontrolleres og sikres. Samtidig øker vår forståelse av kausalsammenhenger. Overalt står det at dette kan lede til dette, etc. Noe har god dekning, andre ting er på hypotesenivå. Handler om alt fra mat og barnelek til samfunnsdebatt, på hvert minste detaljnivå. Har tenkt på det i samfunnsdebatten også. Jeg liker en god krangel og er vant til det, men nei, nå er alt farlig eller leder til noe farlig. Det er kjedelig. Kontrollfreaks. 1
AnonymBruker Skrevet 17. desember 2023 #13 Skrevet 17. desember 2023 Små ting er helt forferdelig til man opplever noe ordentlig ille. De som ikke har store bekymringer som mangel på mat eller bomber rundt seg har 1000 problemer. De som ikke har mat, eller bor i et område hvir bombene hagler har ikke 1000, men kun 1 problem. Jo bedre man har det, jo mer problemer føler man at man har Anonymkode: 5fa63...403 1
AnonymBruker Skrevet 17. desember 2023 #14 Skrevet 17. desember 2023 Kanskje folk rett og slett har det for trygt og godt, så derfor blir alt et problem Anonymkode: 5fa63...403 1
AnonymBruker Skrevet 18. desember 2023 #15 Skrevet 18. desember 2023 Jeg synes det er ansvarsløst å gå rundt og være bekymret, det er belastende å bli påtvunget andres bekymringer. Det virker som at det er en del som bruker bekymringer som et slags rusmiddel eller noe, de blir høy på det, føler at de lever liksom. Action, osv. Anonymkode: 6aec4...20b 1
AnonymBruker Skrevet 19. desember 2023 #16 Skrevet 19. desember 2023 "Ekspertene slår alarm". Da vet man at det er alvor. Anonymkode: 45a80...fb5
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå