Gå til innhold

MÅ man virkelig samarbeide og være venner med de andre kollegaene? 🤔

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er der for å jobbe, akkurat som de andre vikarene som begynte samtidig med meg. De andre vikarene kommer og går, inn og ut, har ikke noe særlig kontakt med faste ansatte. Det er jo arbeidsplass og man kommer dit for å jobbe. Men jeg blir plutselig involvert i all drama og baksnakking som foregår på arbeidsplassen. Jeg blir fortalt av 2 kollegaer at vi MÅ samarbeide, at vi MÅ ha god relasjon, selv om jeg kan gjøre jobben min selv og de kan gjøre jobben sin selv. Hvis vi ikke har god relasjon, blir de nødt til å "snakke med ledelsen om det", sier de....

Er det normalt? Jeg ønsker også å være "inn og ut", som de andre vikarene. Kommer dit, gjør jobben min, går hjem. That's it. Jeg ønsker ikke dette påtvungne "vennskapet". 

Hva kan jeg gjøre? 

Anonymkode: c60c0...099

• Hjerte 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg hadde svart "ja, men jeg synes ikke drama og baksnakking er å ha god relasjon"

• Liker 2
  • Nyttig 1
Gjest Anonym Brukar0
Skrevet

Hva har samarbeid med vennskap å gjøre?

I mange jobber må man samarbeide for å få gjort jobben, men man trenger ikke være venner for det.

Skrevet

Drama og baksnakking; aldri, det tar jeg avstand fra.

Men selv når jeg er innom et sted en dag så tar jeg selvfølgelig del i det sosiale, blir litt kjent med menneskene, ler og snakker. Det er en jobb, ja, men også her er mellommenneskelige relasjoner viktig. 

Anonymkode: 7d68a...8db

• Liker 6
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Jeg er der for å jobbe, akkurat som de andre vikarene som begynte samtidig med meg. De andre vikarene kommer og går, inn og ut, har ikke noe særlig kontakt med faste ansatte. Det er jo arbeidsplass og man kommer dit for å jobbe. Men jeg blir plutselig involvert i all drama og baksnakking som foregår på arbeidsplassen. Jeg blir fortalt av 2 kollegaer at vi MÅ samarbeide, at vi MÅ ha god relasjon, selv om jeg kan gjøre jobben min selv og de kan gjøre jobben sin selv. Hvis vi ikke har god relasjon, blir de nødt til å "snakke med ledelsen om det", sier de....

Er det normalt? Jeg ønsker også å være "inn og ut", som de andre vikarene. Kommer dit, gjør jobben min, går hjem. That's it. Jeg ønsker ikke dette påtvungne "vennskapet". 

Hva kan jeg gjøre? 

Selvfølgelig bør dere ha en god relasjon og samarbeide. 
Baksnakking er ikke en del av det. 

Anonymkode: 8398f...b8f

• Liker 3
Skrevet

Samarbeide, ja. Venner, nei. Baksnakking, drama og sladder gidder jeg i hvert fall ikke.

Anonymkode: 28ad9...d9b

• Liker 1
  • Hjerte 1
Skrevet
Taluno skrev (19 minutter siden):

Jeg hadde svart "ja, men jeg synes ikke drama og baksnakking er å ha god relasjon"

Tuller du? Da løper de jo til sjefen, og hvordan kan man jobbe normalt hvis man hele tiden skal tenke "hvis jeg ikke er venn med dem, hvis de ikke liker meg, kan jeg miste jobben"? 

• Liker 1
Skrevet
Anonym Brukar0 skrev (17 minutter siden):

Hva har samarbeid med vennskap å gjøre?

I mange jobber må man samarbeide for å få gjort jobben, men man trenger ikke være venner for det.

På denne arbeidsplassen må man ikke samarbeide. Våre oppgaver er helt forskjellige. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Drama og baksnakking; aldri, det tar jeg avstand fra.

Men selv når jeg er innom et sted en dag så tar jeg selvfølgelig del i det sosiale, blir litt kjent med menneskene, ler og snakker. Det er en jobb, ja, men også her er mellommenneskelige relasjoner viktig. 

Anonymkode: 7d68a...8db

Det er helt normalt og fint. Jeg snakker om "han sa det" og "hun sa det" type relasjon. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Samarbeide, ja. Venner, nei. Baksnakking, drama og sladder gidder jeg i hvert fall ikke.

Anonymkode: 28ad9...d9b

Hva sier du når folk prøver å involvere deg i dette? 

Skrevet

Jeg ønsker å holde avstand. Være profesjonell. Ikke være venner. Ikke bruke hele pausen min på "hun sa at..." eller "hvorfor sa du...?". 

Skrevet

Jeg har en leder som ikke vet forskjellen på samarbeid og vennskap, og det er slitsomt. Det er en forventning om at vi blir en "tight og sammensveisa gjeng". 

Jeg ønsker å utføre arbeid, være profesjonell og vennlig, så dra hjem. 

Noen ønsker faktisk et profesjonelt miljø. 

Anonymkode: 73af4...431

• Liker 1
Skrevet

Vennskap via jobben? Nei takk.

Men godt samarbeid i ARBEIDSTIDEN? Ja takk :) 

Problemet er disse som ikke klarer å skille jobbe og fritid, disse holder jeg på god avstand. Som gjerne har null sosiale evner.

Anonymkode: 06a23...b9d

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Jeg har en leder som ikke vet forskjellen på samarbeid og vennskap, og det er slitsomt. Det er en forventning om at vi blir en "tight og sammensveisa gjeng". 

Ja, tror man er en "gjeng". Skal bygge sterke relasjoner...bla bla...det er så mye gale ledere i arbeidslivet som skal tømme deg helt. Ødelegge alt du har av liv og fritid, bruke deg opp fullstendig. Elsker å bryte ned mennesker.

Jeg ønsker et seriøst arbeidsliv, for dette handler om å tjene penger for å overleve. Ingen annet, klarer meg fint uten jobb om penger er på konto.

De som ikke klarer seg uten jobb må heller gå i seg selv.

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Riktig. Er det noen som presser deg til vennskapet? 

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Vennskap via jobben? Nei takk.

Men godt samarbeid i ARBEIDSTIDEN? Ja takk :) 

Problemet er disse som ikke klarer å skille jobbe og fritid, disse holder jeg på god avstand. Som gjerne har null sosiale evner.

Så hva kan jeg gjøre når disse to plager meg? 

Skrevet

Jeg synes det er noe veldig rart med de som ikke klarer å ha et godt forhold til sine kolleger. Som er mutt og stille og ikke klarer å føre en normal samtale med sine kolleger og som blir nesten sint og irritert bare en spør om noe som ikke er jobbrelatert. En trenger ikke bli bestevenn med sine kolleger men en bør inneha den sosiale kompetansen til å involvere seg litt med mennesker en tilbringer så pass nye tid med.

Anonymkode: ecc50...b81

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (34 minutter siden):

Tuller du? Da løper de jo til sjefen, og hvordan kan man jobbe normalt hvis man hele tiden skal tenke "hvis jeg ikke er venn med dem, hvis de ikke liker meg, kan jeg miste jobben"? 

Da må du selv gå til sjefen og legge fram din versjon - og få klarhet i hva som kreves og forventes i jobben, og hva som ikke gjør det.

Baksnakking og sladder bør så tas tak i, om sjefen er i stand til dette. 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jeg synes det er noe veldig rart med de som ikke klarer å ha et godt forhold til sine kolleger. Som er mutt og stille og ikke klarer å føre en normal samtale med sine kolleger og som blir nesten sint og irritert bare en spør om noe som ikke er jobbrelatert. En trenger ikke bli bestevenn med sine kolleger men en bør inneha den sosiale kompetansen til å involvere seg litt med mennesker en tilbringer så pass nye tid med.

Nå spørs du jo hva som defineres som er godt forhold til en kollega.

Noen snakker mer enn andre, har selv jobbet med mennesker som knapt sier noe. Skal disse stenges ute fra arbeidslivet da? Fordi de ikke er noe særlig snakkesalige? Men gjør en kjempebra jobb.

De som er hovedproblemet i arbeidslivet er disse som tar veldig mye plass, prater mye, krever å få vite ting om andre sitt privatliv, altså; de som er krevende mennesker....suger ut energi av andre.

Så du er kanskje et menneske med dårlig sosial kompetanse for andre, vi mennesker har forskjellig oppfatning av ting. Hvordan ting skal være, derfor blir dette komplisert. Derfor bør man unngå å ansette disse som er veldig krevende som mennesker utenom arbeidsoppgavene sine, jeg ville aldri ansatt noen som beskriver seg som sosial, ekstrovert og utadvent. Dette er ofte giftige mennesker uten sosial kompetanse.

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Så hva kan jeg gjøre når disse to plager meg? 

Vi kjenner jo ikke jobben din, hva dere jobber med. Arbeidsoppgaver etc, men du bør innvolvere deg minst mulig med kollegaer om det er et problem. Så må du evt ta et møte med ledelse der hen også innkaller de du ser på som problem.

Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Da har du ikke lest HI 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...