Gå til innhold

Hva skal vi ha på veggen i stua?

Anbefalte innlegg

Gjest oppusseren
Skrevet

Vi har nettopp kjøpt oss nytt hus, og det er tid for oppussing!

I stua er det hvitt panel på en vegg, og en stygg malt tapet på de andre veggene.

Hva skal vi gjøre med veggene?

-Legge panel og male denne på alle veggene?

-Fjerne gammel tapet, legge på en glatt strie/tapet og male?

-Legge gipsplater og male disse på alle veggene?

Vi vil ha det lyst, og jeg liker ikke at det virker tungt. Derfor er jeg i utgangspunktet skeptisk til panel, men på den annen side så blir det jo lyst og kanskje ikke for tungt når man maler det.

Tapeten kan bli ganske pyton å fjerne...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Sette gipsplater utenpå tapeten og en glatt strie på gipsplatene? (Det gjorde vi der det var "umulig" å få av tapeten)

Skrevet

Den enkleste løsningen er kanskje å legge panel som er lik som den du har fra før over den stygge tapeten, og male alt i samme farge. Fjerne tapet er noe herk!

På den annen side er nok den fineste løsningen å rive vekk innsiden av veggen og sette opp nye gipsplater. Da får du samtidig sjekket at isolasjonen er ok, noe som kan være så som så i et gammelt hus. Dette blir nok dyrere og er mer tidkrevende, men du får slette fine vegger, og kan slippe lister etc.

Skrevet
Sette gipsplater utenpå tapeten og en glatt strie på gipsplatene? (Det gjorde vi der det var "umulig" å få av tapeten)

Ja, vi har tenkt på det. Eller eventuelt male rett på gipsplater, men da er det svært mye sparkelarbeid først. Måtte dere sparkle mye før dere la på strien?

Skrevet

Anbefaler ikke å male rett på gipsplatene, de må sparkles mye i skjøtene. Blir sjeldent fint med maling rett på sparkel.

Skrevet

Sjekk ut armeringstapèt, dekker ujevnheter og bulker godt, og gir et glatt flott utrykk!! Det ville jeg valgt!

Skrevet
Ja, vi har tenkt på det. Eller eventuelt male rett på gipsplater, men da er det svært mye sparkelarbeid først. Måtte dere sparkle mye før dere la på strien?

Vi sparklet i to omganger, og satt opp ganske tykk tapet utenpå. Jeg tror det het fibertapet, det er kanskje ikke helt det samme som strie... Jeg tror ikke gipsplater tåler så mye uten tapet utenpå. Og husk hjørneforsterkere hvis dere skal bruke gipsplater!

Skrevet

jeg ville hvertfall beholdt den veggen med panel på. malt i lyse farger blir den ikke tung el dominerende, men gir derimot en frisk og annerledes struktur. Liver opp overflaten litt! Men ikke panel over det hele.

Skrevet

Vi har malt rett på gipsplatene og jeg synes det er absolutt det fineste.

Gjest oppusseren
Skrevet

Det vi endte opp med å gjøre var å fjerne så mye tapet som mulig, sparkle og pusse i det uendelige og legge en tykk fibertapet oppå. Resultatet? Ikke så bra som jeg hadde håpet, men det blir sikkert mer enn bra nok når vi får møbler på plass og bilder på veggen. Men det var en drittjobb da vi holdt på med tapeten, det var tre lag gammel tapet... Vet ikke om gipsplater hadde vært lettere, da måtte man fore ut vinduskarmer og dørkarmer, og man får plater som er håpløse å henge ting på. Vi la panel på en vegg til. Det var ganske greit.

Skrevet
Det vi endte opp med å gjøre var å fjerne så mye tapet som mulig, sparkle og pusse i det uendelige og legge en tykk fibertapet oppå. Resultatet? Ikke så bra som jeg hadde håpet, men det blir sikkert mer enn bra nok når vi får møbler på plass og bilder på veggen. Men det var en drittjobb da vi holdt på med tapeten, det var tre lag gammel tapet... Vet ikke om gipsplater hadde vært lettere, da måtte man fore ut vinduskarmer og dørkarmer, og man får plater som er håpløse å henge ting på. Vi la panel på en vegg til. Det var ganske greit.

Høres ut som det blir bra til slutt da! Vi har også to vegger vi ikke la gipsplater på, og de er litt ujevne hvis man får lys på dem fra en spesiell vinkel. Men det er jo ikke så vanskelig å unngå ;) (Gipsplatene vi ellers har satt opp er 3 mm tykke, og det er ikke noe problem å henge opp ting på dem :) )

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...