Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er den første i min ene vennegruppe som er gravid. De snakker så nedsettende om barn og er ikke så glad for at jeg er gravid. De vil bare drikke seg fulle og dra på byen. Det gjør at jeg føler meg ganske utenfor når jeg er med dem. Synes heller ikke det bør være så rart at jeg er gravid. Vi er tross alt 32 år. 

Uansett blir jeg litt lei meg og føler meg dårlig når jeg er med dem. Hva bør jeg gjøre? 

Anonymkode: 3dd4a...9fe

• Liker 2
  • Hjerte 9
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Bytte venner?

Anonymkode: 2bded...fb8

• Liker 34
  • Nyttig 5
Skrevet

Høres ikke ut som dine venner ønsker seg barn. Det er lov til å ikke like barn. Du bør kanskje se deg etter noen som tenker litt mer som deg.

Anonymkode: 5fe13...d9e

• Liker 11
Skrevet

Du trenger ikke deres godkjennelse. Og hvis de drikker og drar på byen nå så regner jeg med at de alltid har vært sånn og at det ikke var et problem for deg før. Hvis du ønsker å starte med en annen livsstil så må du nesten finne nye venner.

• Liker 15
  • Hjerte 1
  • Nyttig 9
Skrevet

Ville forsøkt å finne "likesinnede" på gravidtrening, fødselsforberedende kurs eller barselgruppe når den tid kommer. 

Du er kanskje også litt hormonell og nærtagende for tiden? Det er normalt.

Anonymkode: e692d...399

• Liker 7
  • Hjerte 4
Skrevet

Vær sammen med noen andre. Du må jo ikke være med dem.

Anonymkode: 3c9ce...89b

• Liker 6
Skrevet

Bytt venner. Jeg skjønner de for så vidt godt da. Andres graviditet er ikke særlig interessant å høre om og personlig kunne jeg aldri tenkt meg å få barn.

Anonymkode: f5ce8...7c3

• Liker 9
  • Nyttig 1
Skrevet

Trodde gjerne dere var 22 før du sa alder....

Jeg ville prøvd å overse det hele. De føler vel at de mister deg litt siden du ikke kan være med på de samme tingene. Vær trygg i deg selv og si at du setter pris på dem. 

De må jo bare drikke seg fulle og gå på byen. DE er jo ikke gravid. Men dere kan vel gjøre hyggelige ting ellers sammen på dagen? Hvis samtalen kommer inn på at de hater barn- så si at dette er vel litt unødvendig å sitte og prate om. Inviter dem på lunsj og gjør andre trivelige saker med dem. Sett grenser for dem. 

Det er litt sånn at man beveger seg videre i livet med barn, og du møter gjerne andre venner med barn. De som bare vil på byen og er single får man rett og slett en annen kontakt med etterhvert. Så er det selvsagt de vennene som er venner uansett om man er gravid eller ei. Men en gruppedynamikk er ikke alltid så grei å forholde seg til. 

Anonymkode: 4cb8a...a36

• Liker 12
Skrevet

Hadde trukket meg helt unna de "vennene".

Anonymkode: 4bc65...530

• Liker 5
  • Nyttig 1
Skrevet

Og jeg som barnløs opplevd det ekstremt trist at venninnegjengen snakket graviditet og baby i ett. Og aldri ble med på noe gøy. 

Dette er bare en versjon av at "like barn leker best". Søk miljøer der de også har barn, 

Anonymkode: e9f17...344

• Liker 19
Skrevet

Først: gratulerer med den lille 💚 Håper formen ellers er fin. 

Til temaet så kan en si at folk ønsker ulike ting. Vet om flere som har vært i miljøer hvor de er ganske så mot barn. Så blir en gravid og den gravide mister venner. Å være først ute er ofte litt rart samme hvor gamle en er, men litt spesielt med de holdningene når en er passert 30, men igjen jeg vet om «antibarnmiljøer». Det finnes ulike termingrupper, treninger for gravide, barselgrupper, osv osv, kanskje se om du finner noen der med mer felles interesser. Trenger ikke nødvendigvis droppe helt de vennene du har om du ikke føler for det. Mulig noen av dem kommer snart etter?? Du skal ikke føle deg dårlig med vennene dine da, da er det noe galt, og du bør se etter noen andre. Å få barn åpner ofte opp mange muligheter til nye nettverk, så håper du kan finne noen andre.

Skrevet

Bare en liten ting til: om de vennene du har ikke ønsker barn og du er i gravidboblen og vil dele ALT så kan det være de ikke er så giret på akkurat det. Ikke sikkert du er der, bare en liten heads up på det 💚

• Liker 8
Skrevet
AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Jeg er den første i min ene vennegruppe som er gravid. De snakker så nedsettende om barn og er ikke så glad for at jeg er gravid. De vil bare drikke seg fulle og dra på byen. Det gjør at jeg føler meg ganske utenfor når jeg er med dem. Synes heller ikke det bør være så rart at jeg er gravid. Vi er tross alt 32 år. 

Uansett blir jeg litt lei meg og føler meg dårlig når jeg er med dem. Hva bør jeg gjøre? 

Anonymkode: 3dd4a...9fe

Tuller du? Ved fylte 32 er jo fruktbarheten på vei ned igjen- man bør starte i 29årsalderen synes jeg. Det beste du gjør er å få barn nå- så når barnet er ca. 14 år har du livet tilbake. Du har og mye energi nå. 

Anonymkode: 12b43...816

• Liker 1
Skrevet

Høres ut som de er 18 år. Ganske ufint å snakke sånn foran deg som er gravid. Håper de skjerper seg eller at du finner ekte venner ❤️ 

Anonymkode: b5d22...c12

• Liker 5
Skrevet

Veldig merkelige holdninger når man er passert 30. Helt ok at de ikke vil ha barn, og vil ut på byen. Men man er da venner først og fremst? Sånn tenker jeg. Er gla på alle venners vegne så lenge de gjør det som gjør de lykkelig

Anonymkode: b1b9b...aa7

• Liker 2
Skrevet

Dei fleste nære veninner frå mitt årskull (30 år) er litt like dessverre. Fleire er single og langt ifrå den fasen av livet, eg er sjølv gift og straks tobarnsmor. Dei utan born snakkar så mykje ned det å føde og vere mor. "Øydelegg seg nedantil, heilt sjukt kva tissen får gjennomgå for å få ut ungen, ein blir jo låst til amminga døgnet rundt, brystvortene blir så stygge når ein amma(fordi dei blir større)...). Dei snakkar meir om kor øydelagt underlivet mitt vart av å føde (deira ord, ikkje mine), enn kor sjukt imponerande kvinnekroppen er og kor vanvittig verdt det er når babyen er ute. Dei er også sånn som skal drikke seg fulle når vi møtast, og det skal alltid planleggast møting som ikkje går overeins med det å ha små, og dei forstår/tilrettelegg ikkje for at kvardagen min er litt annleis enn deira no, men då er det jo alltid berre eg som ikkje kan i motsetnad til dei utan planar eller jobb i juleferien 🤷‍♀️ 

Du får heldigvis nye bekjentskap under og etter graviditet, som forstår mykje meir av kva du går gjennom framover 😊

• Liker 4
Skrevet

Har de endret seg etter at du ble gravid, eller har de fortsatt de interessene og prioriteringene som de alltid har vært og du forventer at fordi du har tatt et livsendrende valg skal de også tilpasse seg din nye virkelighet?

• Liker 10
Skrevet
Daria skrev (1 minutt siden):

Har de endret seg etter at du ble gravid, eller har de fortsatt de interessene og prioriteringene som de alltid har vært og du forventer at fordi du har tatt et livsendrende valg skal de også tilpasse seg din nye virkelighet?

Går fortsatt an å glede seg på andres vegne, selvom de har valgt en annen livsvei. Høres ut som vennene ikke har opplevd særlig mye her i livet, som ikke klarer å vise empati. 

Anonymkode: 636a0...79b

• Liker 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Går fortsatt an å glede seg på andres vegne, selvom de har valgt en annen livsvei. Høres ut som vennene ikke har opplevd særlig mye her i livet, som ikke klarer å vise empati. 

Man bør absolutt kunne komme med et "Gratulerer, så fint for deg" når noen deler nyheter de gleder seg over, uavhengig av hva man selv synes. Men TS kan ikke forvente at vennene skal endre syn på barn eller slutte å drikke og gå på byen fordi hun er gravid - det er ikke vennenes liv som endrer seg.

• Liker 6
Skrevet
Daria skrev (42 minutter siden):

Man bør absolutt kunne komme med et "Gratulerer, så fint for deg" når noen deler nyheter de gleder seg over, uavhengig av hva man selv synes. Men TS kan ikke forvente at vennene skal endre syn på barn eller slutte å drikke og gå på byen fordi hun er gravid - det er ikke vennenes liv som endrer seg.

Ser ikke i innlegget til TS at hun forventer noe som helst, annet enn kanskje litt oppmerksomhet rundt hennes graviditet. Som er forståelig. Hvis det er noe som endrer livet til noen, så ønsker de jo selvfølgelig oppmerksomhet og støtte rundt det fra sine venner. Er en del av det å ha et vennskap. Hvis det vennskapet begrenser seg til kun noen få interesseområder, ville ikke jeg sagt at det var et godt et. Mer bekjentskap. Ts vil finne noen som er mer likesinnede via barselgrupper osv. Men hun må også få lov til å ytre at hun blir trist av laber respons fra individer hun anser som gode venner. 

• Liker 4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...