Gå til innhold

Idrett: Vil ha alt gratis, topp opplegg og ikke bidra selv.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det er mange saker i media nå om en idrett og frivillighet i krise. De som tar i et tak sliter seg ut og det er vanskelig å få med foreldre til å hjelpe. 

Vi fikk nå inn fire barn i en liten klubb med foreldre som ikke kan betale, ikke kan være med på dugnad og som helst ikke vil stille opp i kiosk, kjøre m.v. Det er ok at de ikke kan betale, men det betyr jo bare at det blir dyrere for andre.  Da burde de i hvert fall stille på dugnader og arrangementer. 

Men neida, ‘alle skal med’ har en pris altså.

Jeg mener at man bør kunne stille krav om hva foreldre skal kunne bidra med som del av at barna får et fix ferdig opplegg i idretten. Hvis de ikke har den aller minste motivasjon på vegne av egne barn bør barna finne på noe annet. 

Anonymkode: 59530...a7f

• Liker 18
  • Nyttig 6
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Her skrives alle foreldre opp på ulike oppgaver i løpet av året. Eks. selge billetter og sitte i sekretariat. Det er del av det å ha barn i klubben. Hvis de ikke møter blir de oppringt og blir satt opp på en annen vakt. Da må jo andre steppe inn på kort varsel. Har du bil, blir du satt opp på kjøreliste til kamper (vi har fått nye klimaambisjoner i klubben). 

Gratis hvis de trenger det, men alle må bidra i det praktiske arbeidet. Er jo likevel en fast flokk som drar lasset og sånn vil det vel alltid være. 

Veldig slitsomt med de som bare krever… 

• Liker 13
Skrevet

Det er de samme som ikke kan være trafikkvakt, klassekontakter m.v. dessverre. 

Minner også om naboen som alltid spør om sønnen kan sitte på med oss istedenfor å si at ‘vi kjører i dag. Vil dere sitte på?. 

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (38 minutter siden):

Det er mange saker i media nå om en idrett og frivillighet i krise. De som tar i et tak sliter seg ut og det er vanskelig å få med foreldre til å hjelpe. 

Vi fikk nå inn fire barn i en liten klubb med foreldre som ikke kan betale, ikke kan være med på dugnad og som helst ikke vil stille opp i kiosk, kjøre m.v. Det er ok at de ikke kan betale, men det betyr jo bare at det blir dyrere for andre.  Da burde de i hvert fall stille på dugnader og arrangementer. 

Men neida, ‘alle skal med’ har en pris altså.

Jeg mener at man bør kunne stille krav om hva foreldre skal kunne bidra med som del av at barna får et fix ferdig opplegg i idretten. Hvis de ikke har den aller minste motivasjon på vegne av egne barn bør barna finne på noe annet. 

Har 3 stk på laget vi også. Nå er de 14 år og spilt fotball siden de var 6 år. Aldri stilt på dugnad og aldri kjørt til trening eller kamper. 2 av dem har bil. 

Guttene har sittet på med oss siden 1 trinn. Har ikke fått så mye som ett takk fra foreldrene 

Anonymkode: 4a68a...afb

• Liker 4
Skrevet

Det tror ikke dette er veldig vanlig? Men veldig irriterende med de få griske som er sånn selvsagt. 

Jeg synes jo at man burde kunne betale seg ut av dugnader også jeg, og så kan heller de med mindre penger få bidra mer.

Har et barn en ufør alenemor uten sertifikat (eller ufør av noe som gjør kjøring vanskelig) så tenker jeg det er fint om klubben kan være litt grei, men hvis ikke det er helst spesielle årsaker tenker jeg at de som får betale mindre bør bidra mer på andre måter.

Med større barn kan jo barnet selv bidra mer - på klubben vår (ikke gratis-idrett som er dugnadsbasert) er det to tenåringer som vasker haller to ganger i uka mot fri trening. 

Anonymkode: 42b22...f9f

• Hjerte 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Det tror ikke dette er veldig vanlig? Men veldig irriterende med de få griske som er sånn selvsagt. 

Jeg synes jo at man burde kunne betale seg ut av dugnader også jeg, og så kan heller de med mindre penger få bidra mer.

Har et barn en ufør alenemor uten sertifikat (eller ufør av noe som gjør kjøring vanskelig) så tenker jeg det er fint om klubben kan være litt grei, men hvis ikke det er helst spesielle årsaker tenker jeg at de som får betale mindre bør bidra mer på andre måter.

Med større barn kan jo barnet selv bidra mer - på klubben vår (ikke gratis-idrett som er dugnadsbasert) er det to tenåringer som vasker haller to ganger i uka mot fri trening. 

Det er vanligere enn du tror. Har to barn på sønnens lag og to barn på datterens lag av typen som ts presenterer.  (er over 30 stk på hvert lag) Vi har en del dugnad barna ikke kan gjøre alene. De forventer å bli kjørt overalt også. 

Anonymkode: 198c0...dec

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Det er vanligere enn du tror. Har to barn på sønnens lag og to barn på datterens lag av typen som ts presenterer.  (er over 30 stk på hvert lag) Vi har en del dugnad barna ikke kan gjøre alene. De forventer å bli kjørt overalt også. 

Ja, dessverre opplevd dette mye. 
Når det er bursdag er det bare å vente på at nabojenta svinger innom når det er på tide å kjøre, Flere ganger når jeg spør mor om de da kan vente, er hun påfallende ofte ikke hjemme. 

Skrevet

Mye av problemet er også tidspunktet. Her begynner treningen kl 16.30. Vi sliter med å rekke den, og jeg kunne ikke være trener med den treningstiden. Treneren bør jo være der først. Det er mye av problemet. 

Anonymkode: bd210...36b

• Liker 1
Skrevet

Disse folka finnes overalt. Noen har sine grunner, andre er bare late og frekke. 

Anonymkode: bc5e8...d12

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Disse folka finnes overalt. Noen har sine grunner, andre er bare late og frekke. 

Anonymkode: bc5e8...d12

De med grunn vil alle ha forståelse for og de vil klare å gjøre noe i løpet av et år, men når det bare er totalt mangel på viljeog bare ren latskap så legger jeg ikke velviljen til for å gjøre deres jobb. 

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (30 minutter siden):

Mye av problemet er også tidspunktet. Her begynner treningen kl 16.30. Vi sliter med å rekke den, og jeg kunne ikke være trener med den treningstiden. Treneren bør jo være der først. Det er mye av problemet. 

Anonymkode: bd210...36b

Treningstid er sjelden grunnen her, det er det samme om det er 1630 eller 1930.

Men ja, 1630 er vanskelig treningstid.

Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Har 3 stk på laget vi også. Nå er de 14 år og spilt fotball siden de var 6 år. Aldri stilt på dugnad og aldri kjørt til trening eller kamper. 2 av dem har bil. 

Guttene har sittet på med oss siden 1 trinn. Har ikke fått så mye som ett takk fra foreldrene 

Hva med å si ifra?  🤷‍♀️

Hadde gjerne stilt opp for noen jeg visste hadde dårlig råd osv, av hensyn til ungene. 

Men sånt er jo bare utnyttende, og jeg hadde sagt ifra.

Hos oss har idrettslaget ansatt noen som setter opp vakter på alle.

Trenere blir fritatt, alle andre må stille eller betale oppsatte vikarer. Ganske greit.

Anonymkode: 3f535...ec8

Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Skjønner det er veldig irriterende. Men det er nok ekstra viktig at nettopp disse tre barna får spille fotball. 

Anonymkode: 2f477...edc

• Hjerte 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Hva med å si ifra?  🤷‍♀️

Hadde gjerne stilt opp for noen jeg visste hadde dårlig råd osv, av hensyn til ungene. 

Men sånt er jo bare utnyttende, og jeg hadde sagt ifra.

Hos oss har idrettslaget ansatt noen som setter opp vakter på alle.

Trenere blir fritatt, alle andre må stille eller betale oppsatte vikarer. Ganske greit.

Anonymkode: 3f535...ec8

Hos oss må også lagledere og trenere være med på de fleste dugnader siden så så mange  sniker seg unna.

Skrevet

Det er generelt en utfordring at stadig flere av oss blir selvsentrerte, har et totalt-meg-perspektiv i alle saker, så problemet har vi også støtt på, både på skole og fritidstilbud. 

Men, jeg trøster meg alltid med at min innsats har alt å si for barna til de unnasluntrende foreldrene. For noen kan det ha en livsviktig funksjon at jeg stiller opp for dem, i tillegg til mine egne barn. Dessuten vet man aldri hva folk strever med, jeg synes den tanken er god å ha med seg imøte med folk som oppfører seg annerledes enn jeg ville forventet. 

Men, det er irriterende ja. 

Anonymkode: 51670...a3d

• Liker 4
  • Hjerte 3
Skrevet

På fotballen her har de lister hvor det registreres hvem som har vært med på hva, slik at alle foreldre MÅ stille på dugnader, ellers blir de konfrontert 👍

På svømmingen ser det ikke ut til at det registreres noe som helst, og der er det de samme som alltid stiller. Syns det er en skikkelig uting. Barn med foreldre som aldri stiller burde faktisk ikke få være med i idretten heller. Enten stiller foreldrene på dugnad, eller så betaler de seg fri, eller så skal de komme med en jævlig god grunn til lederen. 

Anonymkode: f9708...dd3

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (43 minutter siden):

Skjønner det er veldig irriterende. Men det er nok ekstra viktig at nettopp disse tre barna får spille fotball. 

Sikkert, men jeg har altså valgt å kun få et barn siden det er hva jeg anser å ha kapasitet til, da er det lite interessant å skulle være gratis privatsjåfør til et ekstra barn, samme om det er fint for den ungen. 

AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Det er generelt en utfordring at stadig flere av oss blir selvsentrerte, har et totalt-meg-perspektiv i alle saker, så problemet har vi også støtt på, både på skole og fritidstilbud. 

Men, jeg trøster meg alltid med at min innsats har alt å si for barna til de unnasluntrende foreldrene. For noen kan det ha en livsviktig funksjon at jeg stiller opp for dem, i tillegg til mine egne barn. Dessuten vet man aldri hva folk strever med, jeg synes den tanken er god å ha med seg imøte med folk som oppfører seg annerledes enn jeg ville forventet. 

Men, det er irriterende ja. 

Det er jo de unnasluntrende foreldrene som her er totalt selvsentrerte, som velger å trykke ut unger de hverken har energi, ork eller penger til å ta vare på, men bare skyver ansvaret over på andre. 

Sånne mennesker burde faktisk ikke få lov å ha barn.

• Liker 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (41 minutter siden):

Sikkert, men jeg har altså valgt å kun få et barn siden det er hva jeg anser å ha kapasitet til, da er det lite interessant å skulle være gratis privatsjåfør til et ekstra barn, samme om det er fint for den ungen. 

Det er jo de unnasluntrende foreldrene som her er totalt selvsentrerte, som velger å trykke ut unger de hverken har energi, ork eller penger til å ta vare på, men bare skyver ansvaret over på andre. 

Sånne mennesker burde faktisk ikke få lov å ha barn.

Ja, men hva skal du gjøre da? Trøkke dem inn igjen? De er levende barn som er helt uskyldige i situasjonen, og for hele samfunnets skyld så er det aller beste at de kommer gjennom oppveksten så godt som overhodet mulig. 

Noe annet lønner seg verken økonomisk eller samfunnsmessig for oss andre. 

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Ja, men hva skal du gjøre da? Trøkke dem inn igjen? De er levende barn som er helt uskyldige i situasjonen, og for hele samfunnets skyld så er det aller beste at de kommer gjennom oppveksten så godt som overhodet mulig. 

Noe annet lønner seg verken økonomisk eller samfunnsmessig for oss andre. 

Strengt tatt trenger man da ikke å gjøre noe som helst. Man kan si at det ikke er plass i bilen, at man ikke skal kjøre hjemmefra men direkte fra et annet sted, at foreldrene kan få vippse litt bensinpenger, eller hvis barna er eldre at de kan få måke snø eller noe  i stedet for bensinpenger. Men MÅ ikke ta på seg det økonomiske og logistikk-messige ansvaret for tilfeldige menneskers barn, selv om det hadde vært fint for de barna siden de har råtne foreldre.  

De får søke kommunen eller barnevernet om hjelp da.

Altså, hvis barnet er mitt barn sin nære venn, så hjelper jeg med glede, men ikke fordi jeg «burde», og jeg gidder faktisk  ikke bruke masse energi på å være gratis barnevakt og taxi for tilfeldige nabounger eller unger på treningen som ikke er i mitt barns innerste vennekrets, annet enn ved sjeldne enkelttilfeller.

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Nei. Det er viktig at de andre barna på laget ser at innsats betyr noe. 

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...