AnonymBruker Skrevet 17. desember 2022 #1 Skrevet 17. desember 2022 Trenger litt inspirasjon på dette. Når jeg ser bilder på nett, så er det ofte girlandere eller lignende over hele midt delen av spisebordet. Pleier ikke folk lenger å ha serveringsfat med mat på bordet? Er jo ikke plass til mye med all bordpynten…. Anonymkode: 75270...6df 1
AnonymBruker Skrevet 17. desember 2022 #2 Skrevet 17. desember 2022 Det har jeg også lurt på. Kanskje de tar bort pynten før maten serveres? Dessuten er jo nye spisebord så smale at det knapt nok er plass til et serveringsfat på midten hvis det sitter noen på begge sider. Anonymkode: 8b706...642 3
AnonymBruker Skrevet 17. desember 2022 #3 Skrevet 17. desember 2022 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Det har jeg også lurt på. Kanskje de tar bort pynten før maten serveres? Dessuten er jo nye spisebord så smale at det knapt nok er plass til et serveringsfat på midten hvis det sitter noen på begge sider. Anonymkode: 8b706...642 Blir jo litt styr tenker jeg å flytte på den flotte pynten. For fint er det jo. Synes personlig at det er godt å kunne sitte seg ned og slappe av enn å måtte reise seg for påfyll av mat som evt står et annet sted, eller at jeg som vert skal gå rundt og være servitør. Fint med pynt, men det for meg må det være praktisk også. Tenker at jeg må ha mindre bordpynt som står i midten. Vårt bord er heldigvis ganske bredt, men kanskje litt for bredt. Anonymkode: 75270...6df 3
AnonymBruker Skrevet 17. desember 2022 #4 Skrevet 17. desember 2022 Serveringsfatet blir satt på kjøkkenet, så fyller vi på før andre runde. Har det ikke stående midt på bordet. Anonymkode: 138a4...92b 3
AnonymBruker Skrevet 17. desember 2022 #5 Skrevet 17. desember 2022 Vi har en skjenk vi setter maten på, så der kan en forsyne seg av maten. Så fyller vi på fatene til andre runde. Anonymkode: bb6cc...5c3 2
AnonymBruker Skrevet 17. desember 2022 #6 Skrevet 17. desember 2022 Faktum er at bordet blir pynta for å ta bilder og så blir mye tatt bort når man skal spise. Eller at folk forsyner seg fra buffet. Anonymkode: 3b714...236 6
AnonymBruker Skrevet 17. desember 2022 #7 Skrevet 17. desember 2022 Vi hadde hatt plass på midten av bordet, men akkurat på julaften og tilsvarende måltider sendes serveringsfatene rundt før de settes tilbake på kjøkkenet, så fylles det på varmt før runde nr 2 (og 3 og 4 osv, til sistemann slutter å forsyne seg). Jeg husker fra jula hjemme at serveringsfatene ble stående på bordet, men med en gang noen gjorde tegn til å forsyne seg spratt pappa opp, tok med seg serveringsfatene og fylte på med varm mat. Anonymkode: b6bb3...425
AnonymBruker Skrevet 17. desember 2022 #8 Skrevet 17. desember 2022 AnonymBruker skrev (13 minutter siden): Vi hadde hatt plass på midten av bordet, men akkurat på julaften og tilsvarende måltider sendes serveringsfatene rundt før de settes tilbake på kjøkkenet, så fylles det på varmt før runde nr 2 (og 3 og 4 osv, til sistemann slutter å forsyne seg). Jeg husker fra jula hjemme at serveringsfatene ble stående på bordet, men med en gang noen gjorde tegn til å forsyne seg spratt pappa opp, tok med seg serveringsfatene og fylte på med varm mat. Anonymkode: b6bb3...425 Vi fyller på med pinnekjøtt og tilbehør om det begynner å bli tomt, men tror jeg foretrekker å ha det stående på bordet. Må jo nesten stå å vente på enden av bordet for å ta i mot en etter en skål etter sistemann hvis det ikke er plass. Ser jeg for meg… Synes ikke gjestene skal måtte gå å forsyne seg fra buffer, med mindre en er veldig mange til bords vel og merke. Vi blir bare 5. Anonymkode: 75270...6df
Amossa Skrevet 17. desember 2022 #9 Skrevet 17. desember 2022 Tror ikke lenger det er så vanlig å ha serveringsfat på bordet. Mannen og jeg legger maten opp på hver tallerken når gjestene har satt seg ned ved bordet. Sånn som du får maten servert på restaurant. 1
AnonymBruker Skrevet 18. desember 2022 #10 Skrevet 18. desember 2022 Amossa skrev (6 timer siden): Tror ikke lenger det er så vanlig å ha serveringsfat på bordet. Mannen og jeg legger maten opp på hver tallerken når gjestene har satt seg ned ved bordet. Sånn som du får maten servert på restaurant. Oj det var spesielt Anonymkode: 39d74...18f 7 3
AnonymBruker Skrevet 18. desember 2022 #11 Skrevet 18. desember 2022 Amossa skrev (7 timer siden): Tror ikke lenger det er så vanlig å ha serveringsfat på bordet. Mannen og jeg legger maten opp på hver tallerken når gjestene har satt seg ned ved bordet. Sånn som du får maten servert på restaurant. Okei… Jeg tenker at mine gjester på julaften (som er nærmeste familie) skal få spise i sitt tempo og med den mengden som de vil ha av av både kjøtt og tilbehør. De skal også få forsyne seg selv til runde 2 når de selv er klar for det. Ikke måtte vente til alle gjestene har spist opp og vi kommer å serverer. Jeg er tydeligvis gammeldags, men det er nok også de vi omgås med. For jeg har enda ikke vært til middag hos familie og venner der maten ikke har stått på bordet. (Snakker ikke om større selskap på sånn 20 ++ gjester) Anonymkode: 75270...6df 3
Luckiness Skrevet 18. desember 2022 #12 Skrevet 18. desember 2022 AnonymBruker skrev (8 timer siden): Vi hadde hatt plass på midten av bordet, men akkurat på julaften og tilsvarende måltider sendes serveringsfatene rundt før de settes tilbake på kjøkkenet, så fylles det på varmt før runde nr 2 (og 3 og 4 osv, til sistemann slutter å forsyne seg). Jeg husker fra jula hjemme at serveringsfatene ble stående på bordet, men med en gang noen gjorde tegn til å forsyne seg spratt pappa opp, tok med seg serveringsfatene og fylte på med varm mat. Anonymkode: b6bb3...425 Slik gjør vi det også! Og da får gjestene sittet hele veien, uten å måtte reise seg for buffet feks. Alt holder seg også varmt. 2
AnonymBruker Skrevet 18. desember 2022 #13 Skrevet 18. desember 2022 AnonymBruker skrev (9 timer siden): Vi fyller på med pinnekjøtt og tilbehør om det begynner å bli tomt, men tror jeg foretrekker å ha det stående på bordet. Må jo nesten stå å vente på enden av bordet for å ta i mot en etter en skål etter sistemann hvis det ikke er plass. Ser jeg for meg… Synes ikke gjestene skal måtte gå å forsyne seg fra buffer, med mindre en er veldig mange til bords vel og merke. Vi blir bare 5. Anonymkode: 75270...6df Når jeg tenker mer om så har det nok en sammenheng med at vi har hatt flere småbarn(med overraskende lange armer ) rundt bordet siden vi begynte å feire hos oss. 😆 men det har liksom ikke vært noe stress. Er litt tilfeldig hvem som har båret ut og inn, avhengig av hvem som har ledige hender, vi har god plass p kjøkkenet med både kjøkkenbord og mye benkplass, sådet har rett og slett vært mer lettvint å gjøre det sånn. I år blir vi 10 til bords, men synes fremdeles det er mer lettvint å sende rundt maten, med en eller to med ansvar for å bære fra kjøkkenet enn at alle støtt og stadig skal reise seg og forsyne seg fra buffet Anonymkode: b6bb3...425
AnonymBruker Skrevet 18. desember 2022 #14 Skrevet 18. desember 2022 Vi legger på tallerkener for første servering. Lar gjerne ting som saus og poteter stå på bordet, slik at gjester kan bestemme mengden selv. For andre (og tredje) servering sender vi fatene rundt bordet. Slik holder maten seg varm. Anonymkode: 1af2a...b1f 1
AnonymBruker Skrevet 18. desember 2022 #15 Skrevet 18. desember 2022 Mye av den borddekkingen som en kan se på instagram/Pinterest osv er ikke laget for «praktisk bruk», men det er veldig fint da🤩 Selv om vi bruker kjøkkenøyen til buffe så blir ofte potetskålen, brusflaskene osv stående på bordet. Anonymkode: 17a4e...a80 2
Hengebuksvinet Skrevet 18. desember 2022 #16 Skrevet 18. desember 2022 Amossa skrev (11 timer siden): Tror ikke lenger det er så vanlig å ha serveringsfat på bordet. Mannen og jeg legger maten opp på hver tallerken når gjestene har satt seg ned ved bordet. Sånn som du får maten servert på restaurant. Travelt med 13 stk? Som spiser i ujevn fart? Jeg opplever mat på bordet som enklere om man er mange. 1
AnonymBruker Skrevet 18. desember 2022 #17 Skrevet 18. desember 2022 Maten serveres på fat, de settes på kjøkkenet etter første runde, så fylles fatene igjen og går en runde til. Maten blir kald om den står fremme på fat under hele middagen. Ser ikke noe upraktisk med å gjøre det sånn, så kan bordet pyntes som man vil og. Anonymkode: df461...46b
AnonymousBruker Skrevet 18. desember 2022 #18 Skrevet 18. desember 2022 Synes det virker penere og ryddigere med "fast" pynt på bordet, mens man kan gå å forsyne seg på et annet bord. 3
AnonymBruker Skrevet 18. desember 2022 #19 Skrevet 18. desember 2022 Hos oss serveres maten på fat som serveres rundt bordet. Når alle har forsynt seg, settes fatene tilbake på kjøkkenet, også serveres ny runde med varm mat når man har spist opp. Anonymkode: 25970...e50 1
AnonymBruker Skrevet 18. desember 2022 #20 Skrevet 18. desember 2022 Vi har stort og bredt spisebord, så det er plass til både pynten og matfatene. Jeg har pynt midt på bordet. Syns det er best når gjestene har mulighet til å forsyne seg med mer saus etc under måltidet, enn at de skal måtte vente til neste runde med å få mer av det de trenger. Å legge mat på tallerken til gjestene hjemme syns jeg ikke mye om. Altfor stivt og lite raust. Bedre å la gjestene forsyne seg som de ønsker slik at alle blir fornøyde. Anonymkode: 61ff5...d25
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå