AnonymBruker Skrevet 17. desember 2022 #1 Skrevet 17. desember 2022 Jeg har forstått at man ikke bør bruke alt på en gang. Type lage middag, kjøre oppvaskmaskin, vaskemaskin, tørketrommel og dusje. De går ut fra det høyeste forbruket du har i døgnet for å beregne nettleie? Mener å ha lest at vaskemaskin, oppvaskmaskin, tørketrommel og komfyr ikke trekker så mye strøm? Så jeg kan lage middag og vaske klær og oppvaskmaskin samtidig, men be tenåringene om å vente å dusje til jeg er ferdig med det? Evt skru av panelovnene mens jeg bruker de andre tingene? Kan noen forklare enkelt for meg hva jeg bør gjøre, som har effekt? Bor på Østlandet, har spotpris avtale. Hus på 150 kvm. Jobber fullt og har tenåringer i hus, så det meste skjer samtidig om morgenen og ettermiddagen. Har varmepumpe, 3 panelovner og vedovn jeg fyrer i på ettermiddag/kveld. Anonymkode: 22fc8...391
AnonymBruker Skrevet 17. desember 2022 #2 Skrevet 17. desember 2022 Har du app.? Da ser du tydelig hvor mye ting trekker når. Kokeplaten tar my strøm. Det e derfor platetoppen har en slik anner ledes kontakt. Steikeovnen er jo mer som en elektrisk ovn, en termostat slår seg inn, for. holde temperaturen stabil, etter den er ferdig oppvarmet. Oppvaskemaskin og vaskemaskin bruker ikke all verden, særlig ikke den for klær om du ikke vasker veldig varme vasker. Det er på å varme opp vannet strømmen går, litt på sentrifuge. Alt på termostat slår seg av og på av seg selv, varmepumpe, elovner, varmekabler. Jo kaldere det ee ute, jo oftere eller lengre trekker det max. Varmtvann slår seg på straks noen bruker varmt vann. Da går den på max til vannet er varmet opp til 65 grader. Jo mer du bruker, jo lenger vil det ta å få temperaturen opp. Det står på alle gjenstandene hvor mye strøm de trekker. Om det er disse effekt leddene du vil holde deg innenfor så er det visse ting som kan løfte deg over. Om bilen står på lading, noen har dusjet, og termostaten på varmeovn, varmepumpe, etc slår seg på samtidig som du lager mat, så ligger du temmelig høyt Da kan ting som trekker mye bikke deg over i neste ledd. Ting du ikke tenker så mye på. En hårføner trekker nesten 2000w, en støvsuger trekker 1800w, vannkoker trekker 2000w Det er naturlig å tenke at julemåneden blir dyr. Selve juledagene har potemsisøe til å bikke over. Jeg tror vi kommer over 10.000w på en gang. Det har vi ikke gjort før. Det er under minus 10. Det betyr at varmepumpen jobber hardt. Vi må supplere med elektrisk, det er ikke nok å fyre. Bilen går på lading når bilen er varm, som anbefalt, og det blir mye kjøring. Steikeovnen på, koking på alle kokeplater samtidig. Kanskje må vi bruke litt vannkoker på toppen. Jentunger som føner håret, og godt mulig det blir grist litt slik at vi må ut med støvsugeren. Det trenger ikke gjelde deg. Huset ditt kan være bedre, mindre, ikke 10 stykker i huset etc. Anonymkode: c15cc...4a8
AnonymBruker Skrevet 17. desember 2022 #3 Skrevet 17. desember 2022 AnonymBruker skrev (55 minutter siden): Jeg har forstått at man ikke bør bruke alt på en gang. Type lage middag, kjøre oppvaskmaskin, vaskemaskin, tørketrommel og dusje. De går ut fra det høyeste forbruket du har i døgnet for å beregne nettleie? Mener å ha lest at vaskemaskin, oppvaskmaskin, tørketrommel og komfyr ikke trekker så mye strøm? Så jeg kan lage middag og vaske klær og oppvaskmaskin samtidig, men be tenåringene om å vente å dusje til jeg er ferdig med det? Evt skru av panelovnene mens jeg bruker de andre tingene? Kan noen forklare enkelt for meg hva jeg bør gjøre, som har effekt? Bor på Østlandet, har spotpris avtale. Hus på 150 kvm. Jobber fullt og har tenåringer i hus, så det meste skjer samtidig om morgenen og ettermiddagen. Har varmepumpe, 3 panelovner og vedovn jeg fyrer i på ettermiddag/kveld. Anonymkode: 22fc8...391 Det er i slike tilfeller at jeg savner det gamle wattmeteret som var i gamle boliger. Som du sier, vaskemaskin, oppvaskmaskin, og komfyr bruker ikke så mye strøm brukstiden sett under ett, men de har strømkrevende perioder. For eksempel setter de fleste kokeplatene på fullt når de skal koke opp vann, og så setter de ned på lav/moderat når det har kokt opp. Da er det høy effekt (høy strømbruk) de første minuttene, og lavt til moderat strømbruk etterpå. Det samme gjelder vaskemaskinen. Når den væter, vasker og skyller har den lav effekt, men når den varmer opp vannet (og når den sentrifugerer? ) går den med høy effekt. Det er når begge apparatene går med høy/full effekt at du kan overstige grensen på effektleddet, og siden det er vanskelig å beregne når appratet går med full eller lav effekt, er det enklest å gjøre en ting om gangen. Anonymkode: fc6e4...acd
AnonymBruker Skrevet 17. desember 2022 #4 Skrevet 17. desember 2022 AnonymBruker skrev (19 minutter siden): Har du app.? Da ser du tydelig hvor mye ting trekker når. Kokeplaten tar my strøm. Det e derfor platetoppen har en slik anner ledes kontakt. Steikeovnen er jo mer som en elektrisk ovn, en termostat slår seg inn, for. holde temperaturen stabil, etter den er ferdig oppvarmet. Oppvaskemaskin og vaskemaskin bruker ikke all verden, særlig ikke den for klær om du ikke vasker veldig varme vasker. Det er på å varme opp vannet strømmen går, litt på sentrifuge. Alt på termostat slår seg av og på av seg selv, varmepumpe, elovner, varmekabler. Jo kaldere det ee ute, jo oftere eller lengre trekker det max. Varmtvann slår seg på straks noen bruker varmt vann. Da går den på max til vannet er varmet opp til 65 grader. Jo mer du bruker, jo lenger vil det ta å få temperaturen opp. Det står på alle gjenstandene hvor mye strøm de trekker. Om det er disse effekt leddene du vil holde deg innenfor så er det visse ting som kan løfte deg over. Om bilen står på lading, noen har dusjet, og termostaten på varmeovn, varmepumpe, etc slår seg på samtidig som du lager mat, så ligger du temmelig høyt Da kan ting som trekker mye bikke deg over i neste ledd. Ting du ikke tenker så mye på. En hårføner trekker nesten 2000w, en støvsuger trekker 1800w, vannkoker trekker 2000w Det er naturlig å tenke at julemåneden blir dyr. Selve juledagene har potemsisøe til å bikke over. Jeg tror vi kommer over 10.000w på en gang. Det har vi ikke gjort før. Det er under minus 10. Det betyr at varmepumpen jobber hardt. Vi må supplere med elektrisk, det er ikke nok å fyre. Bilen går på lading når bilen er varm, som anbefalt, og det blir mye kjøring. Steikeovnen på, koking på alle kokeplater samtidig. Kanskje må vi bruke litt vannkoker på toppen. Jentunger som føner håret, og godt mulig det blir grist litt slik at vi må ut med støvsugeren. Det trenger ikke gjelde deg. Huset ditt kan være bedre, mindre, ikke 10 stykker i huset etc. Anonymkode: c15cc...4a8 Takk for godt og utfyllende svar! Jeg har ikke App (Huskraft, ser ikke at de har App?). Jeg har ikke El bil, har diesel. Kokeplatene mine er gammel keramisk og ikke induksjon, så de bruker veldig lang tid på å varme opp.. små apparater som du nevner (feks vannkoker og hårføner har jeg ikke tenkt på) Støvsuger hos meg er en robot støvsuger og en trådløs, de står på lading hele tiden. Trekker det mye strøm? Ts Anonymkode: 22fc8...391
AnonymBruker Skrevet 17. desember 2022 #5 Skrevet 17. desember 2022 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Det er i slike tilfeller at jeg savner det gamle wattmeteret som var i gamle boliger. Som du sier, vaskemaskin, oppvaskmaskin, og komfyr bruker ikke så mye strøm brukstiden sett under ett, men de har strømkrevende perioder. For eksempel setter de fleste kokeplatene på fullt når de skal koke opp vann, og så setter de ned på lav/moderat når det har kokt opp. Da er det høy effekt (høy strømbruk) de første minuttene, og lavt til moderat strømbruk etterpå. Det samme gjelder vaskemaskinen. Når den væter, vasker og skyller har den lav effekt, men når den varmer opp vannet (og når den sentrifugerer? ) går den med høy effekt. Det er når begge apparatene går med høy/full effekt at du kan overstige grensen på effektleddet, og siden det er vanskelig å beregne når appratet går med full eller lav effekt, er det enklest å gjøre en ting om gangen. Anonymkode: fc6e4...acd Godt forklart. Forstår nå det er smart å ta en ting av gangen, da man ikke vet når apparatet slår inn med mest forbruk. Det er allikevel litt vanskelig i hverdagen, når man har tenåringer i hus og alle er på jobb/skole på dagen, så alt må gjøres innen korte tids intervaller på morgen/ettermiddag. Trekker kjøleskap og fryser mye? Har en ekstra kjøl/frys i boden til pizza og brus + ekstraplass til storhandel, men burde jeg koblet den ut? I dag, lørdag, har jeg fri og har nå kjørt oppvaskmaskin som er ferdig og starter nå vaskemaskin, men i hverdagen er det vanskeligere og ikke kjøre alt på en gang. Jeg husker også godt måleren vi hadde på kjøkkenet som barn, og at mamma koblet ut apparater når pilen kom på rødt 😅 Ts Anonymkode: 22fc8...391
AnonymBruker Skrevet 17. desember 2022 #6 Skrevet 17. desember 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Godt forklart. Forstår nå det er smart å ta en ting av gangen, da man ikke vet når apparatet slår inn med mest forbruk. Det er allikevel litt vanskelig i hverdagen, når man har tenåringer i hus og alle er på jobb/skole på dagen, så alt må gjøres innen korte tids intervaller på morgen/ettermiddag. Trekker kjøleskap og fryser mye? Har en ekstra kjøl/frys i boden til pizza og brus + ekstraplass til storhandel, men burde jeg koblet den ut? I dag, lørdag, har jeg fri og har nå kjørt oppvaskmaskin som er ferdig og starter nå vaskemaskin, men i hverdagen er det vanskeligere og ikke kjøre alt på en gang. Jeg husker også godt måleren vi hadde på kjøkkenet som barn, og at mamma koblet ut apparater når pilen kom på rødt 😅 Ts Anonymkode: 22fc8...391 Kjøleskap og fryser trekker veldig lite strøm når de bare skal opprettholde temperaturen. Hvis du derimot fyller kjøleskap eller fryser med større mengder romtempererte varer som skal avkjøles eller fryses vil strømforbruket være en god del høyere inntil apparatet har riktig innvendig temperatur igjen. Du vil derfor spare minimalt ved å kutte ut det ekstra kjøle/fryseskapet. Ellers forstår jeg dillemmaet. Det er utvilsomt mest tidsbesparende og praktisk å kunne gjøre to ting samtidig. Anonymkode: fc6e4...acd 1
IANIAN Skrevet 17. desember 2022 #7 Skrevet 17. desember 2022 (endret) Hei! Jeg bruker ikke trommel når jeg holder på med matlaging. Og det kan være greit å sku av varmekabler eller annen oppvarming når du lager maten. Angående dusjing så er ikke strømbruken akkurat når man er i dusjen men i etterkant når tanken må varme opp nytt vann. i henhold til Min app kan det ser ut som det skjer 30-60 min etter dusjen. Håper dette kan hjelpe. Vi har klart å holde oss under 10 med ok margin på denne måten (på 8 tallet på de mest energikrevende timene) Endret 17. desember 2022 av IANIAN 1
AnonymBruker Skrevet 17. desember 2022 #8 Skrevet 17. desember 2022 Du kan logge deg inn på netteier sine sider og se på effekt leddene, men da får du det ikke i sanntid. Vi har kommet opp mot 10.000, men ikke steget over. Det går opp med ca 300,- per ledd tror jeg. Om du bikker en måned, så er det kun en måned du betaler dyrt. Hos oss slår varmtvannstanken inn straks man dusjer, eller bruker mye vann på kjøkkenet. Har en tenåring som har vanskelig for å spare pp varmt vann, det tar et par timer med oppvarming etterpå. Det å koke opp en panne med pastavann på dine kokeplater vil kok ta 2000w i en halvtimes tid. Det kan være nok til å hoppe opo et ledd. Logg deg på netteier sine sider p se hvilket ledd du ligger i og hvor realistisk det er å holde deg innenfor det du ønsker å være. så finner du grunn nivået ditt og kan plusse på ekstra apparater, du kan ta hensyn til når du bruker, skru av etc. Inne i appen fulgte jeg med på «akkurat nå», og skrudde av alle lysene, det gav ikke utslag. Derimot en kokeplate, vannkoker, panelovn får nåla til å svinge enormt. Jeg liker å ha appen, ville vurdert å skifte strømleverandør til noen med en god app om jeg var deg. Anonymkode: c15cc...4a8
AnonymBruker Skrevet 17. desember 2022 #9 Skrevet 17. desember 2022 Anbefaler deg å følge med på prisene på nordpool. Ofte er strømmen dobbelt så dyr på visse tidspunkt. Det er lurt å f.eks. kjøre tørketrommelen når prisene er lave. Anonymkode: 71ae1...3af 1
AnonymBruker Skrevet 17. desember 2022 #10 Skrevet 17. desember 2022 AnonymBruker skrev (12 minutter siden): Du kan logge deg inn på netteier sine sider og se på effekt leddene, men da får du det ikke i sanntid. Vi har kommet opp mot 10.000, men ikke steget over. Det går opp med ca 300,- per ledd tror jeg. Om du bikker en måned, så er det kun en måned du betaler dyrt. Hos oss slår varmtvannstanken inn straks man dusjer, eller bruker mye vann på kjøkkenet. Har en tenåring som har vanskelig for å spare pp varmt vann, det tar et par timer med oppvarming etterpå. Det å koke opp en panne med pastavann på dine kokeplater vil kok ta 2000w i en halvtimes tid. Det kan være nok til å hoppe opo et ledd. Logg deg på netteier sine sider p se hvilket ledd du ligger i og hvor realistisk det er å holde deg innenfor det du ønsker å være. så finner du grunn nivået ditt og kan plusse på ekstra apparater, du kan ta hensyn til når du bruker, skru av etc. Inne i appen fulgte jeg med på «akkurat nå», og skrudde av alle lysene, det gav ikke utslag. Derimot en kokeplate, vannkoker, panelovn får nåla til å svinge enormt. Jeg liker å ha appen, ville vurdert å skifte strømleverandør til noen med en god app om jeg var deg. Anonymkode: c15cc...4a8 Det ser ut til at jeg får ledd 10 i desember 😰 Ts Anonymkode: 22fc8...391
frivis Skrevet 17. desember 2022 #11 Skrevet 17. desember 2022 Enkelt forklart. Alt som krever oppvarming, som ovner, varmt vann og varmekabler er dyrt. Det er her strømmen trekkes hovedsaklig fra. Drit i led pærer og slikt dill. Ser folk skrur av pærene noe som gjør at de må byttes oftere, som koster mer penger enn strømmen de bruker. 1
Muskath Skrevet 17. desember 2022 #12 Skrevet 17. desember 2022 3 hours ago, AnonymBruker said: Det er i slike tilfeller at jeg savner det gamle wattmeteret som var i gamle boliger. Som du sier, vaskemaskin, oppvaskmaskin, og komfyr bruker ikke så mye strøm brukstiden sett under ett, men de har strømkrevende perioder. For eksempel setter de fleste kokeplatene på fullt når de skal koke opp vann, og så setter de ned på lav/moderat når det har kokt opp. Da er det høy effekt (høy strømbruk) de første minuttene, og lavt til moderat strømbruk etterpå. Det samme gjelder vaskemaskinen. Når den væter, vasker og skyller har den lav effekt, men når den varmer opp vannet (og når den sentrifugerer? ) går den med høy effekt. Det er når begge apparatene går med høy/full effekt at du kan overstige grensen på effektleddet, og siden det er vanskelig å beregne når appratet går med full eller lav effekt, er det enklest å gjøre en ting om gangen. Anonymkode: fc6e4...acd Vaskemaskin bruker ikke mye strøm når den sentrifugerer, bare når den varmer opp.
Muskath Skrevet 17. desember 2022 #13 Skrevet 17. desember 2022 3 hours ago, IANIAN said: Hei! Jeg bruker ikke trommel når jeg holder på med matlaging. Og det kan være greit å sku av varmekabler eller annen oppvarming når du lager maten. Angående dusjing så er ikke strømbruken akkurat når man er i dusjen men i etterkant når tanken må varme opp nytt vann. i henhold til Min app kan det ser ut som det skjer 30-60 min etter dusjen. Håper dette kan hjelpe. Vi har klart å holde oss under 10 med ok margin på denne måten (på 8 tallet på de mest energikrevende timene) Jeg tror ikke det er så lurt å skru av og på varmekabler, de trekker mye strøm når de varmer opp igjen. Lurt å ha de på medium hele tiden. Det har jeg erfart.
AnonymBruker Skrevet 17. desember 2022 #14 Skrevet 17. desember 2022 2 hours ago, AnonymBruker said: Det ser ut til at jeg får ledd 10 i desember 😰 Ts Anonymkode: 22fc8...391 Det er det mange av oss som gjør. Som mannen min sa, like greit nå før jul så slipper vi å tenke på det Anonymkode: b067d...e22
AnonymBruker Skrevet 17. desember 2022 #15 Skrevet 17. desember 2022 Man må først forstå hva dette med samtidig strømforbruk er, for det er en todelt sak. Det ene er at man betaler for hvor mye strøm man totalt sett har forbrukt gjennom hele måneden, etter spotprisen som er på et hvert tidspunkt. Men det spiller ingen rolle om det strømforbruket er samtidig, eller etter hverandre. Det totale forbruket blir det samme. Det andre er et "kapasitetsledd" som man må betale på nettleien. Dette kan være ulikt forskjellige steder i landet, men for BKK som er netteier her så er satsene/trinnene slik: De ser på hvilken time det ble forbrukt mest strøm samtidig. La oss si man har en varmtvannstank på 2kW, to panelovner på tilsammen 2kW, og så kjører en tørketrommel på 2kW den samme timen, hvor alle disse går uavbrutt uten å skru seg av på termostat. Da ender man opp med en time der man har brukt 6kW, og ender på trinn 3. Venter man derimot til varmtvannstanken er ferdig, og starter tørketrommelen timen etter mens det kun er panelovnene som trekker strøm, så ender man kun på 4kW, og i effekttrinn 2. Å holde seg innenfor 2-5kW trinnet vil kanskje være mulig for de fleste hvis man virkelig passer på. Men er man en større husholdning så er spørsmålet: Er det verdt å passe på at ingen bruker for mye strøm i timen, at ikke en eneste time hele måneden kommer over på et høyere trinn? Eller er det like greit å bare betale de ekstra 144 kronene den måneden, og så kan alle lage mat, vaske klær og dusje når de trenger uten dårlig samvittighet? Selv jeg som bor alene i en leilighet på 82kvm har enkelte timer der forbruket har toppet seg litt over 5kWh. Anonymkode: 47a9a...c43
AnonymBruker Skrevet 17. desember 2022 #16 Skrevet 17. desember 2022 Hvis jeg ser på timeforbruket mitt, den 3. desember, så havnet jeg på 5.03kWh, selv om forbruket etters gjennom dagen er jevnt nok. Det er nok til at jeg må betale trinn 3. Dette er den eneste timen i måneden der forbruket har vært over 5kWh sålangt. Anonymkode: 47a9a...c43
Snublefot62 Skrevet 17. desember 2022 #17 Skrevet 17. desember 2022 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Hvis jeg ser på timeforbruket mitt, den 3. desember, så havnet jeg på 5.03kWh, selv om forbruket etters gjennom dagen er jevnt nok. Det er nok til at jeg må betale trinn 3. Dette er den eneste timen i måneden der forbruket har vært over 5kWh sålangt. Anonymkode: 47a9a...c43 De er de tre høyeste timene på tre ulike dager som bestemmer effektleddet. Så dersom du kun var over det den tredje desember så er du fortsatt på kapasitetsleddet opp til 5kW.
Snublefot62 Skrevet 17. desember 2022 #18 Skrevet 17. desember 2022 Dersom målet er at du skal bruke MINDRE strøm (og spare penger) så må du se på alder og effektivitet på hvitevarer, bytte til LED pærer, isolere vegger, bytte gamle vinduer etc. En gammel komfyr kan for eks bruke mer strøm enn en ny ganske enkelt fordi de nye er mer effektive og selv om de kan bruke mer strøm samtidig så går det fortere og totalen er redusert. Samme med gamle kjøleskap, gamle lamper osv. Men dersom målet er å spare penger med samme forbruk så må du flytte det du kan av forbruket til deler av døgnet hvor strømmen er billigst. For eks å lade bil på natta når strømmen er billig, koble ut varmtvannsbereder når prisen er høyest, vaske klær og oppvask på kvelden og kanskje til tider flytte middagstid en time før eller senere. Dersom gulvet er godt isolert og har elektriske varmekabler kan det for eks være bedre å kjøre de på en høyere effekt mellom 4-7 om morgenen så gulvet er godt og varmt om morgenen, og heller kjøre de på lavere temperatur igjennom dagen uten å slå de av. Gulvet vil da magasinere varmen om morgenen og holde en grei temperatur igjennom dagen uten å bruke like mye strøm og så bruker man de billige timene på å få temperaturen opp. Altså flytte forbruk til når det er billig.
AnonymBruker Skrevet 17. desember 2022 #19 Skrevet 17. desember 2022 1 hour ago, Snublefot62 said: De er de tre høyeste timene på tre ulike dager som bestemmer effektleddet. Så dersom du kun var over det den tredje desember så er du fortsatt på kapasitetsleddet opp til 5kW. Hvordan man kommer i ulike bolkene varierer fra netteier til netteier. Og for Elvia det er snittet av de 3 høyeste. Så for meg som hadde 2 topper rett under 10 og 1 nesten på 11 er jeg nå i 10-15 Anonymkode: b067d...e22
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå