Gå til innhold

Vi avliver dyr i hytt og pine, men mennesker skal lide til siste sekund.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Tenk på det, dere som er imot aktiv dødshjelp🤡

Anonymkode: 8d10f...e80

• Liker 16
  • Hjerte 2
  • Nyttig 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Jeg er imot aktiv dødshjelp og det du sier er bare tull,  jeg jobber med å hindre lidelse uten å aktivt drepe pasienten

• Liker 1
Skrevet

Enig burde vært lavere terskel for  aktiv dødshjelp . Hvorfor er det ikke det i Norge ? 

Anonymkode: f1114...a82

• Liker 8
  • Nyttig 2
Skrevet

Da bestemmer jeg over andres død, da. Om det skal være samme prinsipp som når dyr blir avlivd.

Anonymkode: 05433...495

Skrevet

Jeg er enig. Hvor lenge kan egentlig lindrende behandling foregå før det går over til at man mishandler pasienten?

Anonymkode: eebd9...a48

• Liker 8
  • Nyttig 1
Skrevet

Forstår det er grusomt når noen pines, såklart er det det. Men når man legger den makten å ta liv, kan det også missbrukes. Folk kan komme til å søke av dårlig samvittighet, eller familie og diverse med mindre empati og dårlig tolmodighet kan søke, eller komuner som vil kutte på utgiftene med syke pasienter foreksempel. Eller øke muligheten for å gi opp behandling av alvorlig sykdom eller i akutte situasjoner, fordi terskelen for å la pasienter dø har blitt lavere.  Liker ikke at vi avliver dyr heller, de fleste av dem fullt istand til å leve, men som er "til bry" å omplassere. Er redd pasienter også vil bli "til bry". Kunne ønske vi kunne redde alle sammen. 

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet

Jeg er for aktiv dødshjelp. Ønsket ikke å begrunne. 

• Liker 4
Skrevet

Jeg har en pasient på 90 år som sier hver eneste dag at han vil dø. "La meg dø, hvorfor kan dere ikke bare la meg dø?" Det er vondt å oppleve! Plagene er hovedsakelig psykiske, og vanskelig å lindre. Rent objektivt, det virker ikke som om han har noen livskvalitet igjen, han har det fælt. 

Han hadde likevel ikke vært kandidat for aktiv dødshjelp, hvis det var tillatt. For ingen lege ville ha tatt en slik beslutning i dette tilfellet. Fordi pasienten har påvist kognitiv svikt (vis meg en 90-åring uten), og fordi pårørende hadde protestert. 

Ingen leger eller sykepleiere vil være "den som tok livet av bestefar". Det er for mye å pålegge oss. 

Anonymkode: ec597...eb5

• Hjerte 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 17.12.2022 den 5.58):

Argumentene imot når det gjelder mora og etikk og mulighetene for misbruk er for store. Det kan åpne en pandoras eske om man først tillater det, slik man har sett i Nederland og Belgia hvor det har blitt utvidet flere ganger hvem som kan få dødshjelp. Hva slags samfunn vil vi bli om vi tar livet av alle som ikke vil eller er litt til bry?

Anonymkode: ce960...92a

• Hjerte 1
Skrevet

Jeg er vernepleier, jeg jobber med psykisk utviklingshemmede og har vært med på mange, forventede, dødsfall. Alle var grusomme. De døde på helt forferdelig vis, og det hadde vært mer humant å kaste dem til løvene. Vi kunne ikke en gang late som at vi kunne gi dem noen lindring. Jeg er ikke vernepleier lenger. Det er ikke humant å la noen pines til døde, det er ingen moral i det.

Anonymkode: fce1f...487

• Liker 5
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
Skrevet

http://www.dignitas.ch/?lang=en

Man har et valg, bare synd at at det er et tilbud som kun er aktuelt  for syke som har råd til å betale for transport. Dette er et meget verdig alternativ,og før man søker om å få det "gule" passet må det foreligge legeattest fra fastlege, behandlende leg, og psykriater som bekefter at pasient er klar over hva det søkes om.og at sykdommen er grundig utredet, og at det ikke finnes håp om bedring  (smertefull/langkommend kreft, ALS, MS etc.)

Jeg synes det er godt å vite at det finnes et alternativ, og bare for å bekrefte seriøsiteten før det igangsettes livsavsluttende behandling må det påregnes tre dagers opphold på stedet med daglige samtale med lege; dette for at pasienten har muligheten til å ombestemme seg. 

Det er også muligheter for hjelp i Nedland,men disse klinikkene har jeg ikke kunnskap eller kjennskap til.

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Jeg er for aktiv dødshjelp . Var veldig imot det tidligere men har sett at det å ligge i en seng og bare lide mens man venter på døden bør være ens eget valg .

• Liker 4
Skrevet

Jeg er for aktiv dødshjelp til de som har havnet i terminal fase. Dette fungerer fint i Nederland og Sveits. De som søker hjelp kan ikke bare si de ikke gidder livet mer. Det må være prøvd all mulig behandling i ett forsøk om personen kan få ett bedre liv. 
Enkelte sykdommer som ALS, uhelbredelig kreft og sikkert mange andre som ender i terminal fase skulle vært en selvfølge å gi aktiv dødshjelp.

Personen selv skal ønske dette, ikke at pårørende mener personen har fått lide nok.

I Sveits og Nederland må pasientene ha med papirer med god dokumentasjon at alt er forsøkt uten bedring. Pasientene må allikevel gjennom samtaler med lege og psykolog før den endelige avgjørelsen tas.

Det er helsepersonell som jobber med dette i Sveits og Nederland, så det hadde vært mulig å finne helsepersonell som vil ha denne jobben i Norge også.

Aktiv dødshjelp skal være en mulighet, men skal aldri tilbys av helsepersonell. Pasienten selv må fremme dette ønsket, gjerne flere ganger over tid. Dette for å sikre at pasienten ikke bare ønsket det der og da, men som en sikring på at pasienten virkelig ønsker dette og er innforstått med hva det innebærer.

Jeg skulle selv ønske å kunne få den hjelpen om jeg er dag blir terminal av en eller annen dødelig sykdom. Det ville gitt meg en verdig død, isteden for å måtte ha hjelp til alt døgnet rundt i kanskje flere mnd.

At myndighetene i Norge ikke kan åpne for dette er for meg en gåte.

Da min mamma ble innlagt på sykehuset ble det ikke spart på smertestillende, beroligende og avslappende medisiner. Mamma ble lagt i dyp søvn frem til døden inntraff. Det var for mamma og oss rundt en verdig død. Allikevel om mamma hadde ønsket å avslutte tidligere for å slippe å oppleve hvordan kreften spredde seg, ga smerter og tok fra henne all energi, så hadde jeg støttet henne i det.

Jeg synes det er en skam at terminale skal bare måtte holde ut til kroppen selv ikke klarer mer. Det er så uverdig at jeg forstår godt at enkelte tar livet sitt.

• Liker 5
  • Nyttig 2
Skrevet (endret)

Jeg skal ikke si så mye om aktiv dødshjelp, men den andre påstanden. I Norge er terskelen for å ta dyreliv bestialsk lav. Der er vi på nivå med utviklingsland. Eller vent. I de fleste utviklingsland bruker de bedøvelsesskudd når farlige dyr forviller seg inn blant folk og sender de ut i naturen igjen.

Ok. Norge er under utviklingsland. Vi bare elsker å skyte dyr.

Endret av MortenMunkholm
  • Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet (endret)

.

Endret av Porky
Feil tråd:)
Skrevet
Rosakatt skrev (På 24.12.2022 den 1.05):

Forstår det er grusomt når noen pines, såklart er det det. Men når man legger den makten å ta liv, kan det også missbrukes. Folk kan komme til å søke av dårlig samvittighet, eller familie og diverse med mindre empati og dårlig tolmodighet kan søke, eller komuner som vil kutte på utgiftene med syke pasienter foreksempel. Eller øke muligheten for å gi opp behandling av alvorlig sykdom eller i akutte situasjoner, fordi terskelen for å la pasienter dø har blitt lavere.  Liker ikke at vi avliver dyr heller, de fleste av dem fullt istand til å leve, men som er "til bry" å omplassere. Er redd pasienter også vil bli "til bry". Kunne ønske vi kunne redde alle sammen. 

Så mange skal lide fordi vi ikke kan risikere at noen tar feil avgjørelse for en og annen? Det gjøres feil hver dag. Pasienter lider hver dag. Mange frykter dagen de havner på sykehjem til uendelig seigpining av lidelse. Mange i alle aldre, med ulike fysiske og psykiske plager ville valgt aktiv dødshjelp. Kanskje flere hundre tusen. Det er for liten selvbestemmelsesrett. Det er for ille at valget er å lide i årevis eller å hoppe forean et tog. 

Ja til aktiv dødshjelp. (Ved nøye utredning av ønsket, og forsøk på annen behandling først, ikke som ønske via impulsivt innfall. )

Anonymkode: b5295...257

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Mange frykter dagen de havner på sykehjem til uendelig seigpining av lidelse

Hvorfor må sykehjem innebære seigpining av lidelse? Hva med å ønske lindrende behandling fremfor stadig behandling av hjertesvikt og infeksjoner? Jeg er imot aktiv dødshjelp,  men det betyr ikke at vi skal bevisst holde folk i live så lenge som mulig bare fordi vi kan, uavhengig av livskvalitet 

• Liker 1
Skrevet

Jeg er for aktiv dødshjelp. Ingen av oss kan bestemme at eller når vi skal komme til verden, men vi bør kunne bestemme selv når vi skal forlate den. Det er ingen verdighet i og pines til døde, forvitre til ingenting er igjen. Og for å være ærlig vil jeg heller dø med en gang enn å havne på et offentlig, norsk sykehjem. 

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet

Folk som ska dø i Norge pines ikke. De har et palliativt regime hvor de får morfin samt 3 andre medikamenter for å lindre! 

• Liker 2
  • Hjerte 2
Skrevet

Det er helt utrolig!

Er man for avliving av dyr burde man også være det for mennesket, det er hvertfall det eneste logiske for meg.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...