Gå til innhold

Farge i stue, tips?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har hatt mørk stue i mange år. Er lei og ønsker en varmere, lunere følelse, men jeg klarer ikke å bestemme meg. 

Fargen må ikke være for mørk, men heller ikke for lys. Den må være lun. 

Stua er liten med tre normalstørrelse-vinduer. Møblene er nøytrale. 

Har du tips så jeg kan få «ny» stue til jul?

Anonymkode: ca1f1...91a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du må fortelle hva slags nyanse gulv du har, for du kan ikke ha farger som soft skin hvis du har gul parkett. Eller du kan, men det blir ikke fint. Har du kalde gråtoner i gulvet, så er det bedre å holde seg unna veldig varme okertoner. 

Skal gi fargetips når jeg vet mer om gulvet, samt lister (hvit-hvit, eller bomull) :)

Anonymkode: 2956a...5b9

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Du må fortelle hva slags nyanse gulv du har, for du kan ikke ha farger som soft skin hvis du har gul parkett. Eller du kan, men det blir ikke fint. Har du kalde gråtoner i gulvet, så er det bedre å holde seg unna veldig varme okertoner. 

Skal gi fargetips når jeg vet mer om gulvet, samt lister (hvit-hvit, eller bomull) :)

Takk!

Gulvet er laminatgulv i mellombrun/trefarge med mye spott i som er mørkere. Listene er bomull, men jeg kommer til å male i samme farge som vegg. 

Jeg kikket på soft skin og kom da videre til warm blush, det er iallefall noe jeg kan like! Hva tenker du om de to sammen med gulvet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Takk!

Gulvet er laminatgulv i mellombrun/trefarge med mye spott i som er mørkere. Listene er bomull, men jeg kommer til å male i samme farge som vegg. 

Jeg kikket på soft skin og kom da videre til warm blush, det er iallefall noe jeg kan like! Hva tenker du om de to sammen med gulvet?

Mellombrun sier meg ikke så mye, det er nyansen som er viktig. Har den røde undertoner, gule undertoner, eller bare brun? Litt som denne? https://www.megaflis.no/gulv-vegg--tak/laminat/laminatgulv/pergo-laminatgulv-lillehammer-pro-modern-walnut?gclid=CjwKCAiAkfucBhBBEiwAFjbkr6r22obbWlZDi5pjrWD1xh_Lh671sCgIMrZnPHjkViF6eqpN8dx-IRoCQSkQAvD_BwE

https://www.megaflis.no/gulv-vegg--tak/laminat/laminatgulv/berryalloc-glorious-jazz-xxl-brun-laminatgulv?gclid=CjwKCAiAkfucBhBBEiwAFjbkr25ta6j-nIneZH6eGUE75keajAp0Paj7lIXIgNbM1LYp9_YmQTucCBoCODYQAvD_BwE

Warm blush vil sikkert fungere greit. Jeg personlig ville kanskje heller gått for savanna sunset som er litt mer dempet,, evnt peachy eller blushing peach (hvis du liker de tonene der). Sjekk også ut adventure.

Ellers er modern beige en fin mellomtone i beige, hvis man vil ha et mer nøytralt uttrykk. Beige toner som sand og observe ville også blitt fint. Curious mind er en mer spennende variant, hvis man syns vanlig beige blir litt kjedelig. 

Råder deg til å dra til fargehandel og ta med fargeprøver på ark, og henge opp i stuen med teip. Se i forskjellig lys hvordan den ser ut i rommet, og eliminer de du syns blir feil. En farge kan se nydelig hus noen, mens grusom ut hos andre :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Mellombrun sier meg ikke så mye, det er nyansen som er viktig. Har den røde undertoner, gule undertoner, eller bare brun? Litt som denne? https://www.megaflis.no/gulv-vegg--tak/laminat/laminatgulv/pergo-laminatgulv-lillehammer-pro-modern-walnut?gclid=CjwKCAiAkfucBhBBEiwAFjbkr6r22obbWlZDi5pjrWD1xh_Lh671sCgIMrZnPHjkViF6eqpN8dx-IRoCQSkQAvD_BwE

https://www.megaflis.no/gulv-vegg--tak/laminat/laminatgulv/berryalloc-glorious-jazz-xxl-brun-laminatgulv?gclid=CjwKCAiAkfucBhBBEiwAFjbkr25ta6j-nIneZH6eGUE75keajAp0Paj7lIXIgNbM1LYp9_YmQTucCBoCODYQAvD_BwE

Warm blush vil sikkert fungere greit. Jeg personlig ville kanskje heller gått for savanna sunset som er litt mer dempet,, evnt peachy eller blushing peach (hvis du liker de tonene der). Sjekk også ut adventure.

Ellers er modern beige en fin mellomtone i beige, hvis man vil ha et mer nøytralt uttrykk. Beige toner som sand og observe ville også blitt fint. Curious mind er en mer spennende variant, hvis man syns vanlig beige blir litt kjedelig. 

Råder deg til å dra til fargehandel og ta med fargeprøver på ark, og henge opp i stuen med teip. Se i forskjellig lys hvordan den ser ut i rommet, og eliminer de du syns blir feil. En farge kan se nydelig hus noen, mens grusom ut hos andre :)

Takk!

Npr jeg nå studerer gulvet mitt så ser jeg at det har gult i seg. 
Jeg tar tipset ditt og tar med fargeprøver hjem, så tenker jeg at jeg finner ut av det. Tusen takk for hjelpen! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 17.12.2022 den 10.58):

Tudor - Jotun 

Anonymkode: 1cc7e...5bb

Støtter denne

Anonymkode: 92bd8...0c7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 17.12.2022 den 10.58):

Tudor - Jotun 

Anonymkode: 1cc7e...5bb

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Støtter denne

Anonymkode: 92bd8...0c7

Til gulv med gul undertone og bomull på lister, så ville jeg ikke valgt tudor eller noen andre greige farger. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har Savanna Sunset på soverommet og Muskatnøtt i gang, kjøkken og stuene. Grått tregulv og grå fliser i gang. Passer perfekt. Kjempefint og lunt! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 17.12.2022 den 4.19):

Jeg har hatt mørk stue i mange år. Er lei og ønsker en varmere, lunere følelse, men jeg klarer ikke å bestemme meg. 

Fargen må ikke være for mørk, men heller ikke for lys. Den må være lun. 

Stua er liten med tre normalstørrelse-vinduer. Møblene er nøytrale. 

Har du tips så jeg kan få «ny» stue til jul?

Grønn😊fin lysgrønn

Anonymkode: 0b2bc...fa2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Du har 2 valg, hvit eller grå 

Anonymkode: 3a392...7f0

🙄🙄🙄

Anonymkode: 0b2bc...fa2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Chailatte skrev (13 minutter siden):

Vi har Savanna Sunset på soverommet og Muskatnøtt i gang, kjøkken og stuene. Grått tregulv og grå fliser i gang. Passer perfekt. Kjempefint og lunt! 

Savannah Sunset var nydelig🤩 skulle ønske jeg visste om den fargen før jeg malte stua. 

Anonymkode: 9c59c...496

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Savannah Sunset var nydelig🤩 skulle ønske jeg visste om den fargen før jeg malte stua. 

Anonymkode: 9c59c...496

Den er helt spesiell - egentlig ville vi ha varm rustrød farge på soverommet, men innså at det ble for orange - har som sagt grå gulv, kontrasten ble for sterk for min smak. Så var det samboeren min som tilfeldigvis kom over Savanna Sunset og viste til meg, så satset vi. Den blir en fin rustrød i mørket om kveldene, akkurat som vi opprinnelig ønsket, men på dagtid er den så sinnsykt lun og varm og egentlig ganske lys. Helt nydelig i solskinn! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (På 17.12.2022 den 23.27):

Takk!

Høres ut som eik laminat.  Uten at jeg helt sikker. Grønn toner kan være veldig fint til eik. Blå også, men da liker jeg en dypere blå, så der blir nok ikke helt det du vil ha kanskje..

Anonymkode: a6ba1...2ed

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 17.12.2022 den 18.58):

Mulig det er noe rart med fargeinnstillingene på skjermen min, men for meg ser soft skin ganske gul ut, så da vil den jo passe kjempefint til gulv med gul undertone. 

Anonymkode: 5495a...8c3

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...