AnonymBruker Skrevet 16. desember 2022 #1 Skrevet 16. desember 2022 Norges bank satte styringsrenten ytterligere opp denne uken til nå 2.75%, og norges bank utelukker ikkje ytterligere øknimg av styringsrenten til 3%, 2023, og vil bankenes utlånsrenten ligge på mellom 4 -5 %, og som forvenet Under pandemien blei styringsrenten satt til 0% og mange hevdes å la seg opp en buffer gr, endret livstil, og forbruksvaner. Mange nordmenn har finansiert sin velferd på lånte penger, og långjelden i norske husholdninger er i følge kredittilsynet igjennomsnittleg høy samanlignet med mange andre land. I en tid med lave renter bør burde det vel ha vert høyt prioritert å øke avdragsatsen på lånet til boligen så ein var rustet til å møte renteoppgangen når den kom. Eller er det kanskje grunn til å tru mange har forventet vedvarende lave renter, og nedbetaling av gjeld har vert nedprioritert til fordel for økt forbruk ? At el.krafta skulle bli så ekstremt dyr hadde nok de ferreste sett for seg for noen år tilbake. Anonymkode: 24ed7...ff9
AnonymBruker Skrevet 17. desember 2022 #3 Skrevet 17. desember 2022 Som du skriver så har jo folk lagt seg opp en buffer. Det er jo positivt. Du motsier jo deg selv. Du sier at folk la seg opp en buffer fordi det ikke var noe å bruke penger på under pandemien og så sier du at folk har latt være å betale på gjeld til fordel for økt forbruk. Forbruk på hva da? Jeg hadde allerede buffer så jeg har prioritert å betale på lån fremfor reiser og andre ting. Det er ikke økt rente på lån som bekymrer meg, det er de avsindige høye strømprisene og økningen i kommunale avgifter! Anonymkode: 89696...869 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå