Gå til innhold

Har nedbetaling av gjeld vert nedprioritert ?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Norges bank satte styringsrenten ytterligere opp  denne uken til nå 2.75%, og  norges bank utelukker ikkje ytterligere øknimg av styringsrenten til 3%, 2023,  og vil bankenes utlånsrenten  ligge på mellom 4 -5 %, og som forvenet   Under pandemien blei styringsrenten satt til  0% og  mange hevdes å la seg opp en buffer gr, endret livstil, og forbruksvaner. Mange nordmenn har finansiert sin velferd på lånte penger, og långjelden i norske husholdninger  er i følge kredittilsynet igjennomsnittleg  høy samanlignet med mange andre land.

I en tid med lave renter bør burde det  vel  ha vert høyt prioritert å øke avdragsatsen på lånet  til boligen så ein var rustet  til å møte  renteoppgangen når den kom.  Eller er det kanskje grunn til å tru mange har forventet vedvarende lave renter, og nedbetaling av gjeld har vert nedprioritert til fordel for økt forbruk ? 

At el.krafta  skulle bli så ekstremt dyr hadde nok de ferreste sett for seg for noen år tilbake. 

Anonymkode: 24ed7...ff9

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nei

Anonymkode: 10147...b7b

Skrevet

Som du skriver så har jo folk lagt seg opp en buffer. Det er jo positivt. 

Du motsier jo deg selv. Du sier at folk la seg opp en buffer fordi det ikke var noe å bruke penger på under pandemien og så sier du at folk har latt være å betale på gjeld til fordel for økt forbruk. Forbruk på hva da? 

Jeg hadde allerede buffer så jeg har prioritert å betale på lån fremfor reiser og andre ting. Det er ikke økt rente på lån som bekymrer meg, det er de avsindige høye strømprisene og økningen i kommunale avgifter!

Anonymkode: 89696...869

• Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...