Gå til innhold

Julestria…

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det er mange år siden jeg hadde julestemning. Jeg har ikke hatt dette siden jeg var barn selv, og gledet meg til spenningen med pakkene, den gode maten, tradisjonsdesserten som jeg var dritlei av, mamma og pappa som bare var glade i og med hverandre… juletiden som barn var veldig koselig.

når jeg ble tenåring skjedde det noe som jeg ikke kan sette ord på..så etter det har jeg ikke kjent så mye på det. Og jeg veit ikke hvor det gikk galt.

det som holder julen igang for min del nå er disse to små gullene mine på to år. Jeg prøver å gjøre litt stas på julen for dem. Smaker på forskjellig julemat, gjør litt stas rundt sjokoladekalenderen siden jeg ikke har råd til pakkekalender, ser på julekalenderen på tv’en, lager pepperkaker, og prøver å lage våre egne tradisjoner. Og så kommer denne helvettes julestria fra omtrent lille julaften til 3.januar.

Det er bare et møl og mas om å dra til folk man ikke egentlig ønsker å være med, men man skal stresse seg dit likevel fordi man må komme ut av det med god samvittighet ovenfor de som inviterer.
Det er nye sammenkomster hver eneste dag, ungene rekker jo nesten ikke leke med det de har fått til jul engang, fordi det blir bare farting. Hvertfall i vårt tilfelle der det er 3 timer én vei til familiene våre. Takk gud for at alle er på samme område.. Hele julen er egentlig bare en påminnelse om alle som ikke lenger er med oss, men som absolutt aller helst skulle ha vært det. Julematen gir ikke meg en dritt lenger.. det éneste som er kos i julen, det er unga mine. Og de er enda for små for å bry seg om alt dette pisset med å dra til hvermannsen hele uken.. julekos er ikkenoe julekos når det må gå på bekostning av oss og hva vi égentlig vil hvert år.

jeg hater denne jævla julestria. ELSKER dog denne gleden barna mine har, den gir meg mye.

Anonymkode: f4c20...f71

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Trenger dere å dra på så mange besøk da? Folk forstår jo at 6 timers kjøring er mye med små barn, for såpass kort tid, spesielt på vinteren. 

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet
nordlending skrev (7 minutter siden):

Trenger dere å dra på så mange besøk da? Folk forstår jo at 6 timers kjøring er mye med små barn, for såpass kort tid, spesielt på vinteren. 

Vi blir å overnatte. Så blir tre timer i romjulen lg tre timer over nyttår

Skrevet

Du er voksen. Du bestemmer selv hvordan julen skal være i egen familie.

Hva slags tradisjoner og valg er riktige for dere?

Det er ingen andre som kan gjøre noe med dette, det er ditt liv og dine barns oppvekst.

• Liker 6
  • Nyttig 1
Skrevet

Julestria er noe helt annet enn dette - det er vasking, matlaging, gavekjøp... 

Uansett, du sauser sammen mange problemer. Jeg tror det hadde hjulpet deg å sortere ting. Du snakker om ting som skjedde i ungdommen, lang reisevei, mat du ikke liker, dårlig råd, mennesker du ikke trives med... Her må du ta en ting om gangen.

Å reise flere ganger på besøk tre timer unna er jo hinsides. Det normale er å ta en tur i løpet av juledagene. Eller ingen, om det er mennesker som uansett gir deg lite. Da arrangerer du heller hjemme, med eller uten besøk. Det løser også det neste problemet, mat du ikke liker. ingen sier at du må spise det og det. Du har nå etablert egen familie, og dere kan lage deres tradisjoner, også når det gjelder mat. 

Dropp offerrollen, og ta grep om eget liv. 

Anonymkode: bde4c...9a8

• Liker 6
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Vi blir å overnatte. Så blir tre timer i romjulen lg tre timer over nyttår

Ah, jeg trodde ikke dere skulle være flere dager. 

Skrevet

Kan dere være kortere borte? Ser dere overnatter, men kan det krympes inn i lengden? Vet ikke om dere f.eks overnatter i ditt barndomshjem, og hvilke forventninger det er rundt hva dere skal være med på, men om det er mulig si at dere vil ha en dag eller to (eller flere) i romjulen hvor du er med ungene ut, tar det litt rolig osv. Kan si at dette er ferien deres og tid du ønsker å bruke med barna, og folk vet egentlig at så små trenger ikke ørten juleselskaper, og ikke vil de huske det heller. 

Om dere omtrent bor oppå de dere er hos og de inviterer mye folk så har dere ikke så mye valg til å ikke delta, det blir noe frekt. Det burde likevel være innenfor å kunne si at du ønsker å kunne kose deg med barna når de har tid fra barnehagen, og ikke slite deg ut på å dra hit og dit, tross det er i nærområdet av der dere er. 

Skjønner på innlegget at det er litt mye nå, og du nok hadde trengt litt pause også 💚

Skrevet

Skjønner ikke. Du bestemmer jo helt selv hva du ønsker å delta på og ikke 🤷🏼‍♀️

Anonymkode: d5614...de6

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Det er mange år siden jeg hadde julestemning. Jeg har ikke hatt dette siden jeg var barn selv, og gledet meg til spenningen med pakkene, den gode maten, tradisjonsdesserten som jeg var dritlei av, mamma og pappa som bare var glade i og med hverandre… juletiden som barn var veldig koselig.

når jeg ble tenåring skjedde det noe som jeg ikke kan sette ord på..så etter det har jeg ikke kjent så mye på det. Og jeg veit ikke hvor det gikk galt.

det som holder julen igang for min del nå er disse to små gullene mine på to år. Jeg prøver å gjøre litt stas på julen for dem. Smaker på forskjellig julemat, gjør litt stas rundt sjokoladekalenderen siden jeg ikke har råd til pakkekalender, ser på julekalenderen på tv’en, lager pepperkaker, og prøver å lage våre egne tradisjoner. Og så kommer denne helvettes julestria fra omtrent lille julaften til 3.januar.

Det er bare et møl og mas om å dra til folk man ikke egentlig ønsker å være med, men man skal stresse seg dit likevel fordi man må komme ut av det med god samvittighet ovenfor de som inviterer.
Det er nye sammenkomster hver eneste dag, ungene rekker jo nesten ikke leke med det de har fått til jul engang, fordi det blir bare farting. Hvertfall i vårt tilfelle der det er 3 timer én vei til familiene våre. Takk gud for at alle er på samme område.. Hele julen er egentlig bare en påminnelse om alle som ikke lenger er med oss, men som absolutt aller helst skulle ha vært det. Julematen gir ikke meg en dritt lenger.. det éneste som er kos i julen, det er unga mine. Og de er enda for små for å bry seg om alt dette pisset med å dra til hvermannsen hele uken.. julekos er ikkenoe julekos når det må gå på bekostning av oss og hva vi égentlig vil hvert år.

jeg hater denne jævla julestria. ELSKER dog denne gleden barna mine har, den gir meg mye.

Vi nyter julen. Er hjemme. Besøk er ikke mange. Ferie og kos. Det er unødvendig å holde på sånn!

Anonymkode: 3e3c8...3fc

• Liker 1
Skrevet

Jeg forstår heller ikke problemet og kjenner meg absolutt ikke igjen.

Du kan bare si nei? Du bestemmer jo selv hva dere skal delta på og ikke?!

Anonymkode: 3980d...b6f

• Liker 1
Skrevet

Det du beskriver er ikke julestria. Julestria er alt arbeidet som kommer før jul. 

Sett grenser om det blir for mye mas i romjula. 

Anonymkode: 32e6b...8b1

Skrevet

Hvorfor må dere kjøre så langt? Dere har små barn. De kan komme til dere hvis julebesøk er viktig for dem. 

Jeg setter foten ned i romjula. Ellers også...jeg skal nyte tiden med mann og barn. Ha god tid og våre tradisjoner. De må vel komme på besøk, men jeg springer ikke føttene av meg, eller står på pinne. Det er kos og tid sammen med mine aller nærmeste som står i sentrum. Jula handler om oss, og ikke om å please slektninger. 

Skap en god jul for deg og barna dine. Alt annet er uvesentlig. DET har jeg lært av foreldrene mine. De sa tidlig at dette gadd de ikke være med på, og masse besøk og styr var det aldri i jula hos oss. Slutt å ha dårlig samvittighet. Du kan ha dårlig samvittighet for at du stresser- i forhold til dine barn- i den grad du skal ha dårlig samvittighet. 

Anonymkode: 63c0e...235

• Liker 1
Skrevet

Ingen bestemmer hva du skal i romjula. Hvis du ikke har en mann som gjerne vil reise. Da kan dere vel inngå et kompromiss, og være borte færre dager?

Anonymkode: bf923...8de

Skrevet
AnonymBruker skrev (19 timer siden):

Da sier du pent at dere har to små og det er litt for hektisk å farte så mye frem til de blir litt større. Og at folk er hjertelig velkomne å besøke dere når det passer seg🤷‍♀️

Anonymkode: 318f3...31f

Skrevet

Ups, ungene fikk visst feber og dere må utsette reisen et par dager…

Anonymkode: dfe44...955

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 17.12.2022 den 12.31):

Skjønner ikke. Du bestemmer jo helt selv hva du ønsker å delta på og ikke 🤷🏼‍♀️

Anonymkode: d5614...de6

Vet ikke om du er voksen og har barn, men så enkelt er det faktisk ikke for de fleste av oss. Jeg må f.eks.tilbringe tid med svigers i jula enten jeg vil eller ei. Det er like dritt hver eneste år og ødelegger hele julestemningen for min del. Men jeg kan jo ikke bare si til mannen at jeg ikke gidder å ha besøk av foreldrene hans.

Anonymkode: f7a53...b97

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 16.12.2022 den 23.42):

Her tror jeg du har satt deg fast i et spor. Dette er forøvrig ikke julestria. Julestria er før jul. Jeg forstod ikke helt hva som var problemet. Skulle dere reise frem og tilbake tre timer flere ganger? Si dere ikke ønsker dette i år og kos dere hjemme? 
her må man selv ta tak. Familien deres vet sikkert ikke at dere syns det er et ork å være med dem

Anonymkode: 80d92...c87

Skrevet

Når man er blitt voksen så må man LAGE julestemning for seg selv (og andre). Pynte til jul, se julefilm på kvelden, spise klementiner og drikke julebrus. Og kun gjøre det i desember, sånn at ingenting av det er en hverdagsvane.

Bortsett fra det så er du et voksent menneske som velger selv. Si nei takk til invitasjoner, eller inviter folk hjem til dere hvis selve reisen er problemet. 

Anonymkode: 89d29...39c

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Vet ikke om du er voksen og har barn, men så enkelt er det faktisk ikke for de fleste av oss. Jeg må f.eks.tilbringe tid med svigers i jula enten jeg vil eller ei. Det er like dritt hver eneste år og ødelegger hele julestemningen for min del. Men jeg kan jo ikke bare si til mannen at jeg ikke gidder å ha besøk av foreldrene hans.

Anonymkode: f7a53...b97

Jeg kjenner en familie hvor det ikke fungerer så bra med besøk av svigers (fra en annen kant av landet) fordi far og svigerfar ikke går så godt ihop.

De har løst det med at svigers kommer en langhelg tidlig i desember og da er far i huset veldig opptatt med andre ting😂

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...