Gå til innhold

Kan ma ha et bra liv uten noen som helst utadannelse i dag?

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Du har ikke lov til å jobbe selvstendig som elektriker uten fagbrev. Har du ikke fagbrev og ikke kan jobbe som elektriker så er du ikke elektriker. Uten at det forøvrig trenger så mye mer tid og energi mtp avsporing.

Anonymkode: 62ad7...4af

Med oppfølging har du lov til å utføre større arbeider, uten kan du utføre mindre arbeider. Det er bedriften som skal ha godkjenningen, ikke elektrikeren. Elektriker er for øvrig ikke en beskyttet tittel.

Sitat

Ufaglærte kan bygge og vedlikeholde elektriske anlegg når de blir direkte fulgt opp av person som oppfyller kravene i første ledd.

Ufaglærte kan utføre mindre arbeider på elektriske anlegg dersom dette utføres på sikkerhetsmessig forsvarlig måte.

Endret av PetterKanin
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja det er fullt mulig, men det stiller mye høyere krav til andre egenskaper. Utdannelse er et slags fripass til en grei/god lønn uten at man trenger å ha en syk drive eller et eller annet talent. 

Om man kan ha et godt liv, og da tenker jeg yrkesliv er vel svaret kanskje. Det kommer an på personen. Jeg trenger mental stimuli og variasjon på jobb. Jeg trives godt med akademisk arbeid, faglige problemstilling og faglig utvikling. Så for meg og mine interesser er det utenkelig å ikke ha utdannelse og å være lykkelig i arbeidslivet. For andre er en kontorjobb døden og fysisk aktivitet, sosial omgang og et arbeidsliv som tilrettelegger for en hverdag uten å være utslitt og opptatt prima. Så det er svært subjektivt tenker jeg.

Skrevet
PetterKanin skrev (1 time siden):

Med oppfølging har du lov til å utføre større arbeider, uten kan du utføre mindre arbeider. Det er bedriften som skal ha godkjenningen, ikke elektrikeren. Elektriker er for øvrig ikke en beskyttet tittel.

Det var da voldsomt til kverulering. Nei, du er ikke elektriker i praksis dersom du ikke kan jobbe selvstendig. Tror du virkelig at du får jobb uten fagbrev hvis noen hele tiden må kontrollere hva du gjør? For det første er det dyrt for bedriften å sende dobbelt opp på oppdrag, for det andre tar det lenger tid når tiden til den ene brukes til en del kontroll.

At man kan gjøre mindre arbeider forsvarlig er ment mot privatpersoner som kan gjøre småting i hjemmet selv, uten å måtte bestille elektriker. Hva du kan gjøre som privatperson er dog veldig begrenset, og det med god grunn. 

Anonymkode: 37c71...60d

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Det var da voldsomt til kverulering. Nei, du er ikke elektriker i praksis dersom du ikke kan jobbe selvstendig. Tror du virkelig at du får jobb uten fagbrev hvis noen hele tiden må kontrollere hva du gjør? For det første er det dyrt for bedriften å sende dobbelt opp på oppdrag, for det andre tar det lenger tid når tiden til den ene brukes til en del kontroll.

At man kan gjøre mindre arbeider forsvarlig er ment mot privatpersoner som kan gjøre småting i hjemmet selv, uten å måtte bestille elektriker. Hva du kan gjøre som privatperson er dog veldig begrenset, og det med god grunn. 

Anonymkode: 37c71...60d

Om du jobber som elektriker er du elektriker i praksis. Mange har bok hatt en ufaglært elektriker til å gjøre store deler av installasjonsarbeidet i hjemmet deres. 

Nei, det er ikke det denne regelen dreier seg om.

Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Ikke det engang. Jeg tror det er de færreste butikksjefer som lever komfortable tilværelser. Har selv vært det, og aldri mer. Må være en av de mest utakknemlige "lederstillingene" som finnes. Dødsmye slit for ingenting.

Noe sier meg at grunnen til at det er sånn, er at det nettopp er så mange (unge) mennesker uten utdanning som blir smisket inn i en "forfremmelse". (Du som er så flink osv ...) De fleste unge, dyktige butikksjefer kunne ha nådd nesten hvor som helst hvis de hadde tatt utdanning.

Anonymkode: f1563...a01

Kan jeg spørre hva du tjente som butikksjef, og i hvilken bransje? 

Anonymkode: 84a80...a81

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...