AnonymBruker Skrevet 18. desember 2022 #61 Skrevet 18. desember 2022 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Kusina mi fullførte ikke videregående. Er butikksjef. En kollega har heller ikke fullført videregående. Han har en komfortabel og godt betalt jobb i kommunen, og sitter i kommunestyret. Likevel sier ikke jobben noe om hvorvidt de har et godt liv. Men ja, de har det også. Anonymkode: 883d7...02c Butikksjefer flest har årslønn mellom 500-600 000 (inkludert en del overtidstimer som blir bakt inn i lønna). Tittelen er nok mer fancy enn lønna. Anonymkode: 84a80...a81 1
AnonymBruker Skrevet 18. desember 2022 #62 Skrevet 18. desember 2022 Kvinne med 800 000. Har lederstilling, men ikke fullført videregående. 😊 Til tross for god lønn nå, har jeg fortsatt litt noia for å ikke ha noe å falle tilbake på. Anonymkode: f6763...b5f
AnonymBruker Skrevet 18. desember 2022 #63 Skrevet 18. desember 2022 Kommer helt an på eget ambisjonsnivå. Noen blir fornøyd med lite, andre blir ikke fornøyd med mye. Det kan være vanskeligere å finne den nisjen som gir mye frihet og god økonomi uten utdannelse. Anonymkode: c1531...09f
AnonymBruker Skrevet 19. desember 2022 #64 Skrevet 19. desember 2022 AnonymBruker skrev (20 timer siden): Jepp. Og de kan ikke si hva de driver med for da "kan de bli identifisert". Anonymkode: a1c5c...4f2 Salgssjef innen anleggsmaskiner. Lønn 1 143 000, pluss bonus. Anonymkode: 009c9...37d
AnonymBruker Skrevet 19. desember 2022 #65 Skrevet 19. desember 2022 AnonymBruker skrev (19 timer siden): Nei,man kan ikke det. Unntak er selvsagt, en fin arv i vente eller eksepsjonell talent for et eller annet. Men ellers nei i mer enn 99% av tilfellene hvis man er en helt vanlig mann eller kvinne. Nå vil det sikkert være flere som skryter over at de tjener 600.000+ uten utdanning, men det er som regel et bytteforhold der det går på helsa løs. Så jeg vet ikke om man kan kalle det bra. Jeg vil ikke kalle det bra når man får redusert helse over tid pga jobben. Anonymkode: efb33...131 Som sagt jobbet eksen med programmering. Sitte 8 timer foran pc for noen innen IT er ikke mer helseskadelig enn andre kontorjobber. Mange av de som har veldig god lønn uten utdanning jobber innenfor IT. Anonymkode: b2a00...996
Gjest Adobyen Skrevet 19. desember 2022 #66 Skrevet 19. desember 2022 Uten utdannelse kan man vel få dårlig betalte eller godt betalte, farlige jobber. Jeg valgte dessverre det siste og endte som løsemiddelskadet etter 20-30 år. Tenk dere om, unge mennesker.
AnonymBruker Skrevet 19. desember 2022 #67 Skrevet 19. desember 2022 Man kan det. En kan trekke lykkeloddet. Men livet blir mer usikkert. En har ingen ting å falle tilbake på, dersom den bedriften man har jobbet seg opp i skal avvikles. Det er en årsak til at en den 50-60 åringer i dag står på bar bakke, til tross for at de har hatt et yrkesaktivt liv med gode referanser. Når du kommer i den aldersgruppen får du ikke jobb, dersom ikke utdannelsen er riktig. Anonymkode: deed5...ff5
AnonymBruker Skrevet 19. desember 2022 #68 Skrevet 19. desember 2022 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Man kan det. En kan trekke lykkeloddet. Men livet blir mer usikkert. En har ingen ting å falle tilbake på, dersom den bedriften man har jobbet seg opp i skal avvikles. Det er en årsak til at en den 50-60 åringer i dag står på bar bakke, til tross for at de har hatt et yrkesaktivt liv med gode referanser. Når du kommer i den aldersgruppen får du ikke jobb, dersom ikke utdannelsen er riktig. Anonymkode: deed5...ff5 Hvis man har gode resultater å vise til tror jeg ikke man trenger å bekymre seg særlig over verken alder eller utdanning. Mannen min har blitt headhuntet til alle jobbene han har hatt, og han blir stadig kontaktet av konkurrenter. Han fyller straks 50. I hans bransje er det ingen som får gullklokke uansett, ingen blir lenge på samme sted. Hans nyeste ansatte er 60 år og går straks av med pensjon. Så lenge han leverer, så er alder uvesentlig. Anonymkode: 009c9...37d
AnonymBruker Skrevet 19. desember 2022 #69 Skrevet 19. desember 2022 Har førsteår på tre forskjellige videregående. Ikke mer utdannelse, bortsett fra hudpleier og et kort kurs som legesekretær. Har jobbet i alle år, som sekretær på sykehus for det meste. Nå jobber jeg som IT konsulent (helserelatert). Så en kan få god jobb via arbeidserfaring. Ble godt opplært Anonymkode: e588e...35d
AnonymBruker Skrevet 19. desember 2022 #70 Skrevet 19. desember 2022 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Har førsteår på tre forskjellige videregående. Ikke mer utdannelse, bortsett fra hudpleier og et kort kurs som legesekretær. Har jobbet i alle år, som sekretær på sykehus for det meste. Nå jobber jeg som IT konsulent (helserelatert). Så en kan få god jobb via arbeidserfaring. Ble godt opplært Anonymkode: e588e...35d Skremmende. Håper ikke sykepleieren min ikke har noe som helst relevant utdannelse. Anonymkode: 952b8...cf6
AnonymBruker Skrevet 19. desember 2022 #71 Skrevet 19. desember 2022 AnonymBruker skrev (På 17.12.2022 den 19.09): For 10-20-30 år siden var dette både mulig og vanlig. I dag får du aldri i livet jobb i en bank om du har null utdanning utover VGS. De som allerede jobber der får jo ikke sparken, men nåløyet for å bli ansatt har blitt utrolig mye trangere i så godt som alle bedrifter. Anonymkode: 31b29...300 For 20 år siden? Man fikk ikke jobb da uten en form for autorisasjon, og for det måtte man også den gang ha utdannelse. Mulig den var litt kortere enn nå, men det var på ingen måte slik at man bare kunne spasere inn i en bank og forvente å få jobb uten riktig bakgrunn. Det du snakker om er nok mer 50+ år siden... Anonymkode: 37c71...60d
Flintis Skrevet 19. desember 2022 #72 Skrevet 19. desember 2022 Tomas77 skrev (På 17.12.2022 den 6.27): Kommer i stor grad an på evner og ressurser. Kommer du fra en velstående bakgrunn kreves det ingen utdannelse for å bli investor. Er du gründertypen med evner til å komme opp med spennende prosjekt og ikke minst vet å pitche dem? Hvor bor du? Det er stor forskjell på hva som kreves for boligkjøp i f.eks. Oslo vs Rendalen. En må vel ha jobb og lønn for å kjøpe bolig også i distriktsnorge og bør en egentlig bosette seg på steder som Rendalen, er ikke det en risiko å ta med tanke på egenkapital og eventuelle barn?
Tomas77 Skrevet 19. desember 2022 #73 Skrevet 19. desember 2022 (endret) 1 minutt siden, Flintis said: En må vel ha jobb og lønn for å kjøpe bolig også i distriktsnorge og bør en egentlig bosette seg på steder som Rendalen, er ikke det en risiko å ta med tanke på egenkapital og eventuelle barn? Joda, mente bare at det var en forskjell i hva man fikk for pengene. Oj jo, jeg hadde ikke tatt ut verdien og flyttet på landet men noen ser tydeligvis det som en måte å bedre jobb/fritid balansen. Endret 19. desember 2022 av Tomas77
Gjest Anonymus Notarius Skrevet 19. desember 2022 #74 Skrevet 19. desember 2022 Det kommer litt an på hva man legger i "et bra liv". Er det "å bli rik", så er det nok vanskelig. Men på en annen side er det jo mange med høyere utdannelse som ikke tjener spesielt bra heller, og tror ikke man vil si at de har dårlige liv av den grunn.
AnonymBruker Skrevet 19. desember 2022 #75 Skrevet 19. desember 2022 AnonymBruker skrev (20 timer siden): Butikksjefer flest har årslønn mellom 500-600 000 (inkludert en del overtidstimer som blir bakt inn i lønna). Tittelen er nok mer fancy enn lønna. Anonymkode: 84a80...a81 Ikke det engang. Jeg tror det er de færreste butikksjefer som lever komfortable tilværelser. Har selv vært det, og aldri mer. Må være en av de mest utakknemlige "lederstillingene" som finnes. Dødsmye slit for ingenting. Noe sier meg at grunnen til at det er sånn, er at det nettopp er så mange (unge) mennesker uten utdanning som blir smisket inn i en "forfremmelse". (Du som er så flink osv ...) De fleste unge, dyktige butikksjefer kunne ha nådd nesten hvor som helst hvis de hadde tatt utdanning. Anonymkode: f1563...a01
Gjest ti10 Skrevet 19. desember 2022 #76 Skrevet 19. desember 2022 PetterKanin skrev (På 17.12.2022 den 13.48): Dette bør man kunne etter grunnskolen. Står det virkelig så dårlig til i grunnskolen i dag at den ikke evner å lære elevene disse helt grunnleggende tingene lengre? Synes du skal ta deg en tur innom en helt vanlig 10. klasse.
AnonymBruker Skrevet 19. desember 2022 #77 Skrevet 19. desember 2022 Jeg tror man fortsatt kan komme noen vei uten utdannelse, men det krever en spesiell type personlighet og mye flaks. Får man f.eks. første jobb via kjentfolk og får muligheter der som gir en etterspurt kompetanse, eller har vært totalt nerd på et eller annet smalt fagfelt som har gitt en spisskompetanse (da gjerne innen IT) kan man komme seg videre. Jeg har dog knapt hørt om noen som ikke på et eller annet tidspunkt tok en bachelor eller master betalt av jobben fordi de trengte det for å kunne stige videre i gradene. Vi som er 45+ har jo sannsynligvis startet i arbeidslivet mens det fortsatt var flere jobber der ute som ikke krevde utdanning, og så har vi tilegnet oss kompetanse på veien som gir muligheter. Jeg tror det skal mye mer til for en 18åring i dag, og sannsynligvis må man basere seg på å (videre)utdanne seg et eller annet sted på veien. Jeg har ingen grad, og jeg ser at selv om jeg har masse kompetanse innen mitt fagfelt gjennom 15 år så kommer jeg ingen vei i selskaper som krever minimum bachelor. Jeg var heldig og fikk en jobb som betaler helt ok, men jeg har ikke enormt mange valgmuligheter videre. Jeg har en del utdannelse, men har ikke fullført noe. Selgere tror jeg fortsatt i hovedsak krever en kremmertype i bunn, og da kan man jobbe seg opp til man enten starter eget firma, eller tilfeldigvis havner i en annen type jobb basert på kompetanse man har tilegnet seg på veien. Jeg tror likevel de vil ha en klar fordel om de i tillegg har f.eks. lederutdannelse av noe slag. Jeg synes det er litt arrogant å mene at fagskole ikke er utdannelse, selvfølgelig er det det. Jeg tipper det er fler ufaglærte med kun autorisasjon i f.eks. bank/finans enn det er ufaglærte elektrikere og rørleggere. Anonymkode: 4d4e1...a99
AnonymBruker Skrevet 19. desember 2022 #78 Skrevet 19. desember 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg tror man fortsatt kan komme noen vei uten utdannelse, men det krever en spesiell type personlighet og mye flaks. Får man f.eks. første jobb via kjentfolk og får muligheter der som gir en etterspurt kompetanse, eller har vært totalt nerd på et eller annet smalt fagfelt som har gitt en spisskompetanse (da gjerne innen IT) kan man komme seg videre. Jeg har dog knapt hørt om noen som ikke på et eller annet tidspunkt tok en bachelor eller master betalt av jobben fordi de trengte det for å kunne stige videre i gradene. Vi som er 45+ har jo sannsynligvis startet i arbeidslivet mens det fortsatt var flere jobber der ute som ikke krevde utdanning, og så har vi tilegnet oss kompetanse på veien som gir muligheter. Jeg tror det skal mye mer til for en 18åring i dag, og sannsynligvis må man basere seg på å (videre)utdanne seg et eller annet sted på veien. Jeg har ingen grad, og jeg ser at selv om jeg har masse kompetanse innen mitt fagfelt gjennom 15 år så kommer jeg ingen vei i selskaper som krever minimum bachelor. Jeg var heldig og fikk en jobb som betaler helt ok, men jeg har ikke enormt mange valgmuligheter videre. Jeg har en del utdannelse, men har ikke fullført noe. Selgere tror jeg fortsatt i hovedsak krever en kremmertype i bunn, og da kan man jobbe seg opp til man enten starter eget firma, eller tilfeldigvis havner i en annen type jobb basert på kompetanse man har tilegnet seg på veien. Jeg tror likevel de vil ha en klar fordel om de i tillegg har f.eks. lederutdannelse av noe slag. Jeg synes det er litt arrogant å mene at fagskole ikke er utdannelse, selvfølgelig er det det. Jeg tipper det er fler ufaglærte med kun autorisasjon i f.eks. bank/finans enn det er ufaglærte elektrikere og rørleggere. Anonymkode: 4d4e1...a99 Du får ikke lov til å jobbe som elektriker uten utdanning, og ingen har skrevet at fagskole ikke regnes som utdanning? 🤷🏼♀️ Anonymkode: 62ad7...4af
PetterKanin Skrevet 19. desember 2022 #79 Skrevet 19. desember 2022 (endret) AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Du får ikke lov til å jobbe som elektriker uten utdanning, og ingen har skrevet at fagskole ikke regnes som utdanning? 🤷🏼♀️ Anonymkode: 62ad7...4af Det er ikke noe krav om utdanning for å jobbe som elektriker. Det er krav om at bedriften skal ha en godkjent installatør. Fagskole er utdanning, ja. Tror kanskje vedkommende med fagskole egentlig mener å henvise til Videregående Skole? Som for øvrig er utdanning det også. Endret 19. desember 2022 av PetterKanin
AnonymBruker Skrevet 19. desember 2022 #80 Skrevet 19. desember 2022 PetterKanin skrev (1 minutt siden): Det er ikke noe krav om utdanning for å jobbe som elektriker. Det er krav om at bedriften skal ha en godkjent installatør. Du har ikke lov til å jobbe selvstendig som elektriker uten fagbrev. Har du ikke fagbrev og ikke kan jobbe som elektriker så er du ikke elektriker. Uten at det forøvrig trenger så mye mer tid og energi mtp avsporing. Anonymkode: 62ad7...4af
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå