Gå til innhold

Kan ma ha et bra liv uten noen som helst utadannelse i dag?

Anbefalte innlegg

Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Det går fint å jobbe i bank uten utdannelse. Gjort det selv. Finansrådgiver i 10 år. Autorisert via autorisasjonsordningen.

Anonymkode: 52d34...b9d

For 10-20-30 år siden var dette både mulig og vanlig. I dag får du aldri i livet jobb i en bank om du har null utdanning utover VGS. De som allerede jobber der får jo ikke sparken, men nåløyet for å bli ansatt har blitt utrolig mye trangere i så godt som alle bedrifter. 

Anonymkode: 31b29...300

• Nyttig 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er i utgangspunktet tryggere i arbeidslivet med en utdannelse, men et bra liv kan man ha uansett. Alle trives jo med ulike jobber og arbeidsoppgaver. Noen er fornøyd så lenge de har en jobb som de kan leve av og leve et liv som de er tilfreds med, og andre setter utdannelse og enkelte jobber høyere enn andre igjen. Noen klarer seg bra uten utdannelse, men andre gjør det kanskje ikke like bra. Det kommer jo også an på hva man vil jobbe med.

Jeg anbefaler uansett å ta en utdannelse som er relevant for det du vil jobbe med, for å være mer trygg i sin posisjon på jobben - blir det kutt i stillinger på arbeidsplassen, er det de uten utdannelse som kan ryke først.

Anonymkode: a0f4a...8be

• Liker 1
Skrevet
PetterKanin skrev (1 time siden):

Her har du et typisk eksempel på at høyere utdannelse ikke lærer deg å ikke tillegge andre meninger de ikke har uttrykket. Dette er også noe man skal lære seg ikke å gjøre i grunnskolen.

Hva mente du egentlig da? Jeg syns også du er et typisk eksempel på hvordan man skriver og argumenterer når man ikke har høyere utdannelse.

Anonymkode: e754e...c67

• Liker 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Hva mente du egentlig da? Jeg syns også du er et typisk eksempel på hvordan man skriver og argumenterer når man ikke har høyere utdannelse.

Anonymkode: e754e...c67

Jeg mente det jeg skrev. Å lese kan du. Det lærte du sannsynligvis også i grunnskolen. 

Hva du synes er for øvrig totalt uinteressant for meg. 

Skrevet
Tomas77 skrev (17 timer siden):

Det er det mange som har vært der i mange år som gjør, men du får ikke jobb der i dag uten utdannelse. 

Begynte i år, så jo det gjorde jeg 😊 

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Det går fint å jobbe i bank uten utdannelse. Gjort det selv. Finansrådgiver i 10 år. Autorisert via autorisasjonsordningen.

Anonymkode: 52d34...b9d

Finansrådgiver her også, delvis autorisert via tidligere jobb og banken betaler for videre autorisasjon 😊

Anonymkode: 62ad7...4af

Skrevet
Jdz skrev (9 timer siden):

Tjener rundt en mill. Jobber innen IT uten noen fullført utdannelse.

Bullshit

Anonymkode: 952b8...cf6

Skrevet

Jeg lever et helt ok liv, selv om mye er langt unna idealet. Har bare fullført vgs. Om det hadde vært bedre dersom jeg hadde hatt høyere utdanning? Aner ikke. Kanskje lettere, men bedre vet jeg ikke.

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

For 10-20-30 år siden var dette både mulig og vanlig. I dag får du aldri i livet jobb i en bank om du har null utdanning utover VGS. De som allerede jobber der får jo ikke sparken, men nåløyet for å bli ansatt har blitt utrolig mye trangere i så godt som alle bedrifter. 

Anonymkode: 31b29...300

Joda, startet i år. Startet som telefonselger og fikk så jobb innenfor et inkassoselskap. Fikk så jobb innenfor forsikring og har jobbet med det i en del år og tatt autoriseringer som kreves for å jobbe innen finans. Fikk så jobb i bank som finansrådgiver i bank i år. Fikk 2 jobbtilbud i 2 forskjellige banker samtidig, den andre stillingen var innenfor hvitvasking da jeg har vært innom dette der jeg jobbet før også. Så det var flere som anså kompetansen min som interessant.

Så det er mulig, men kom jo ikke rett fra gata og hadde en del år med erfaring fra finans fra før selv om jeg ikke har noen formell utdannelse. Også har jeg jobbet hardt og vært flink innefor det jeg gjør, som har gjort at jeg har fått mer ansvar og dermed bygget opp kompetanse.

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Bullshit

Ok.

Skrevet
15 hours ago, AnonymBruker said:

Materielt ja, men det virker vel som han har noe av et sinneproblem ...

Det er mange av disse rikingene som ikke har utdanning, og jeg sier ikke at det er umulig, men det blir nok mer og mer vanskelig å klatre i yrkeslivet uten utdanning.

Så er det heller ingen automatikk i at profesjonell suksess gir personlig lykke.

Anonymkode: f1563...a01

Om penger henger sammen med lykke eller ikke var ikke spørsmålet i det hele tatt.

Mange gründere mangler utdanning. De har gjerne falt utenfor skolesystemet, men er flinke og driftige folk med stor risikovilje som skaper sin egen fremtid.

En ting er sikkert, og det er at man ikke blir rik av å være ansatt.

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 16.12.2022 den 23.41):

Hva mener dere?

Anonymkode: e119b...28c

Ja så absolutt, men da må en være veldig sosial og flink til å prate for seg. Om en er beskjeden og forsiktig så har du KUN en utdannelse å støtte deg på. Mange har tjent seg rike på å være flinke til å prate.

Anonymkode: e797d...5ad

Skrevet

Alle disse på forumet med «jeg har bare grunnskole og tjener 1-2 mill i året» lol

Anonymkode: 29173...967

• Nyttig 1
Skrevet

Det kommer helt ann på hva man anser som et bra liv.

Skrevet

Kusina mi fullførte ikke videregående. Er butikksjef. 

En kollega har heller ikke fullført videregående. Han har en komfortabel og godt betalt jobb i kommunen, og sitter i kommunestyret.

Likevel sier ikke jobben noe om hvorvidt de har et godt liv. Men ja, de har det også. 

Anonymkode: 883d7...02c

Skrevet
13 hours ago, AnonymBruker said:

Joda, startet i år. Startet som telefonselger og fikk så jobb innenfor et inkassoselskap. Fikk så jobb innenfor forsikring og har jobbet med det i en del år og tatt autoriseringer som kreves for å jobbe innen finans. Fikk så jobb i bank som finansrådgiver i bank i år. Fikk 2 jobbtilbud i 2 forskjellige banker samtidig, den andre stillingen var innenfor hvitvasking da jeg har vært innom dette der jeg jobbet før også. Så det var flere som anså kompetansen min som interessant.

Så det er mulig, men kom jo ikke rett fra gata og hadde en del år med erfaring fra finans fra før selv om jeg ikke har noen formell utdannelse. Også har jeg jobbet hardt og vært flink innefor det jeg gjør, som har gjort at jeg har fått mer ansvar og dermed bygget opp kompetanse.

Men da har du jo utdannelse. Du tok autorisasjoner mens du jobbet som telefonselger. Utdannelse er jo ikke bare Bachelor og Master. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Alle disse på forumet med «jeg har bare grunnskole og tjener 1-2 mill i året» lol

Jepp. Og de kan ikke si hva de driver med for da "kan de bli identifisert".

Anonymkode: a1c5c...4f2

Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Altså, vi er på et anonymt forum, så folk kan selvsagt hevde det de vil. Det betyr imidlertid ikke at det ikke kan være sant, for det er gjerne disse som har lagt ned en enorm innsats som gründere, ikke vi som bare mottar lønnen vår som ordinære arbeidstakere. 

Endret av PetterKanin
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Bullshit

Eksen har 900 000,- og ikke utdannelse. Jobber med programmering innenfor finans.

Anonymkode: b2a00...996

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 16.12.2022 den 23.41):

Hva mener dere?

Anonymkode: e119b...28c

Nei,man kan ikke det. Unntak er selvsagt, en fin arv i vente eller eksepsjonell talent for et eller annet. Men ellers nei i mer enn 99% av tilfellene hvis man er en helt vanlig mann eller kvinne.

Nå vil det sikkert være flere som skryter over at de tjener 600.000+ uten utdanning, men det er som regel et bytteforhold der det går på helsa løs. Så jeg vet ikke om man kan kalle det bra. Jeg vil ikke kalle det bra når man får redusert helse over tid pga jobben.

Anonymkode: efb33...131

• Hjerte 1
Skrevet
Tomas77 skrev (2 timer siden):

Men da har du jo utdannelse. Du tok autorisasjoner mens du jobbet som telefonselger. Utdannelse er jo ikke bare Bachelor og Master. 

Å kalle en autorisasjon for utdannelse er fryktelig raust vil jeg si. Så nei, jeg har ingen som helst utdannelse, det er et kurs man må ta for å kunne jobbe med finansiell rådgivning og noe alle må ha uansett utdanningsbakgrunn, uansett om du har bachelor eller master i bunn. Jeg har jobbet meg opp og fått erfaring, men å si at jeg har utdanning fordi jeg har tatt et etikk-kurs sponset av arbeidsgiver blir virkelig å gripe etter halmstrå og neppe det TS og resten av tråden sikter til 😊

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...