Gå til innhold

Kan ma ha et bra liv uten noen som helst utadannelse i dag?

Anbefalte innlegg

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker said:

Jobber i bank uten utdannelse? Yeah right. 

Anonymkode: 4a97f...837

Det er det mange som har vært der i mange år som gjør, men du får ikke jobb der i dag uten utdannelse. 

• Liker 5
  • Nyttig 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet
Tomas77 skrev (4 timer siden):

Det er det mange som har vært der i mange år som gjør, men du får ikke jobb der i dag uten utdannelse. 

Og ved en nedbemanningsprosess vil de være enkle å "kvitte" seg med på grunn av manglende faglig utdannelse... heller hente inn en nyutdannet med bachelor- eller mastergrad som du kan betale mindre for i begynnelsen også :)

Anonymkode: 84a80...a81

• Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker said:

Og ved en nedbemanningsprosess vil de være enkle å "kvitte" seg med på grunn av manglende faglig utdannelse... heller hente inn en nyutdannet med bachelor- eller mastergrad som du kan betale mindre for i begynnelsen også :)

Anonymkode: 84a80...a81

Dårlige tider er dårlig nytt for ansatte uten utdannelse. Nå er vel de fleste uutdannede i Bank folk som før har jobbet i skranke og så blitt flyttet ettetsom fysiske fillialer har blitt lagt ned. 

Skrevet

For MEG var utdannelse veldig viktig. Ikke bare fordi det ga en trygg jobb jeg trives i, samt økonomisk trygghet. Men den utviklingen inni meg av å gå et akademisk studie er undervurdert. Måten man lærer å tenke kritisk, får et bedre språk, forståelse for verden og lærer å lære rett og slett. Og alle vennene og bekjentskapene man får på universitetet. 

Anonymkode: e754e...c67

• Liker 3
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (54 minutter siden):

For MEG var utdannelse veldig viktig. Ikke bare fordi det ga en trygg jobb jeg trives i, samt økonomisk trygghet. Men den utviklingen inni meg av å gå et akademisk studie er undervurdert. Måten man lærer å tenke kritisk, får et bedre språk, forståelse for verden og lærer å lære rett og slett. Og alle vennene og bekjentskapene man får på universitetet. 

Dette bør man kunne etter grunnskolen.  Står det virkelig så dårlig til i grunnskolen i dag at den ikke evner å lære elevene disse helt grunnleggende tingene lengre?

Endret av PetterKanin
  • Liker 2
Skrevet

Jeg tjener omtrent det samme som min ektefelle, men har ingen studielån. Jeg har da 6 flere inntektsår og slipper å betale på studielån til jeg er 50. Kan også pensjonere meg 5 år tidligere med samme pensjonsopptjening. Man skal ha en rimelig godt betalt jobb for at en utdanning skal svare seg. Jeg har en helt vanlig jobb, men tjener likevel mer enn mange med 3-årig høyskoleutdanning.

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Anbefaler alle å ta en god utdannelse i noe som kan gi god jobb og lønn. Det gir trygghet.  Jeg angrer på at jeg ikke gjorde det da jeg var ung og frisk. Det er sikkert vanskelig å velge riktig.

Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Det kan jo godt være en som har jobb i bank uten formell utdannelse, hvis det er innen IT og datasikkerhet og slike ting. Datanerder er ofte selvlærte og kan i blant sinnsykt mye. Kanskje en hacker som holder seg på "the good side" er med og utvikler bankens datasikkerhet mot innbrudd osv. Selvlærte datanerder er gull verdt. Det er ofte de kan mer enn de som kommer fra skolebenken og som startet uten spesielle kunnskaper.

Banker er livredde for innbrudd i sine datasystemer og brudd på sikkerheten, så en skarp hacker som kan alle triks i boka og jobber for banken må da være blant deres beste ansatte.

Anonymkode: 11dfd...5be

• Liker 3
Skrevet

Jeg fullførte ikke engang vgs og greide å opparbeide meg nok uformell kompetanse gjennom ulike jobber til at jeg ble headhunta inn i et større firma. Stillingen jeg hadde ble oppretta spesifikt for meg, litt nettop fordi jeg ikke hadde utdannelse og ikke helt kunne påta meg samme stilling som de med formell kompetanse.

Det var en del papirarbeid og godkjennelser fra styret og slikt som måtte til for å få OK på ansettelsen og til den lønna jeg forlangte men det var ikke problematisk på noen måte. 
Man kan skape seg gode liv uansett situasjon, jeg endte opp som ufør og har fortsatt et godt liv selv om livet mitt på mange måter har begrensninger andre nok vill sett på som negative i en annen grad enn jeg gjør.

At det blir lettere med utdannelse og at utdannelse er lurt mener jeg uansett, som en nevnte tidligere i tråden er det en del fordeler med å ta utdannelse, det handler ikke bare om trygghet og muligheter men hele pakka, erfaringene en studietid gir.

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet

Det spørs jo hva du mener med utdannelse? De fleste har jo grunnskole, og det er jo en form for utdannelse.

Vi har ikke utdannelse utover videregående (han har ikke studiekompetanse, jeg har yrkeskompetanse). Vi har greie jobber med lønn så vi klarer oss godt, eier egen bolig og to biler, og er lykkelige sammen. Tror ikke vi hadde hatt det noe bedre dersom vi hadde hatt høyere utdannelse.

Anonymkode: a3b4c...5c9

• Liker 1
Skrevet

Er folk virkelig så grunne at utdannelse og mye penger alltid sidestilles med et bra liv? 😮 Et bra liv for meg er god helse, gode venner, en hverdag man trivs i osv. Penger er bare et nødvendig onde, ikke noe som definerer om livet er bra eller ikke. 

Heldigvis har jeg flere venner som er enige med meg. 

Anonymkode: 02744...287

• Liker 3
Skrevet

Tjener rundt en mill. Jobber innen IT uten noen fullført utdannelse.

Skrevet
PetterKanin skrev (4 timer siden):

Dette bør man kunne etter grunnskolen.  Står det virkelig så dårlig til i grunnskolen i dag at den ikke evner å lære elevene disse helt grunnleggende tingene lengre?

Du forstår ikke at det er ulike nivåer på ungdomsskolen og masternivå på universitetet? Om du er tilfreds med ungdomsskolepensun så er jo det ok. Men jeg ønsket noe mer.

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Du forstår ikke at det er ulike nivåer på ungdomsskolen og masternivå på universitetet? Om du er tilfreds med ungdomsskolepensun så er jo det ok. Men jeg ønsket noe mer.

Skrev jeg at jeg ikke forsto at det er ulike nivåer?

Skrevet

Mannen min har ikke engang VGS, han har lederstilling og tjener drøyt 1,1 mill. Han har talent og er den smarteste mannen jeg kjenner. Tror ikke at unge mennesker i dag har samme mulighet.

Anonymkode: 009c9...37d

Skrevet
PetterKanin skrev (6 minutter siden):

Skrev jeg at jeg ikke forsto at det er ulike nivåer?

Du mente man lærte nok kritisk tenkning, kildekritikk og akademisk språk på grunnskolenivå🤷🏻‍♀️

• Liker 4
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Du mente man lærte nok kritisk tenkning, kildekritikk og akademisk språk på grunnskolenivå🤷🏻‍♀️

Her har du et typisk eksempel på at høyere utdannelse ikke lærer deg å ikke tillegge andre meninger de ikke har uttrykket. Dette er også noe man skal lære seg ikke å gjøre i grunnskolen.

Endret av PetterKanin
  • Liker 1
Skrevet
Portia Catonis skrev (14 timer siden):

Kjell Inge Røkke har vel ingen utdannelse. Tror han har det ganske greit.

Materielt ja, men det virker vel som han har noe av et sinneproblem ...

Det er mange av disse rikingene som ikke har utdanning, og jeg sier ikke at det er umulig, men det blir nok mer og mer vanskelig å klatre i yrkeslivet uten utdanning.

Så er det heller ingen automatikk i at profesjonell suksess gir personlig lykke.

Anonymkode: f1563...a01

Skrevet
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Det går fint å jobbe i bank uten utdannelse. Gjort det selv. Finansrådgiver i 10 år. Autorisert via autorisasjonsordningen.

Anonymkode: 52d34...b9d

Skrevet

Lykke kommer i mange ulike former. I hjembygda mi er det mange uten utdanning utover VGS, som jobber i barnehage, på sykehjem, innen renhold, SFO osv. Mennene deres er gjerne håndverkere, elektrikere, rørleggere. De giftet seg gjerne i midten av 20-årene, bor i store eneboliger med familiene sine og har fri hver helg og alle røde dager. Det er nok mye lykke i å kunne legge fra seg jobben kl 15:30 og å ikke sjenke den en tanke før neste vakt. Så har du alle legene og juristene i Oslo med 50 timers arbeidsuker og au pair, som fikk sitt første barn i midten av 30-årene og bor i en rekkehus-enhet på Tåsen som kostet 12 millioner. Lykke kommer i mange ulike former. Hva mener du er din form for lykke, TS?

Anonymkode: 31b29...300

• Liker 2
  • Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...