Gå til innhold

Kan ma ha et bra liv uten noen som helst utadannelse i dag?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hva mener dere?

Anonymkode: e119b...28c

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kommer jo an på hva en definerer som et bra liv.

Anonymkode: b8266...8a3

• Liker 8
  • Nyttig 5
Skrevet

Hvis du vil ha en bra jobb og flere muligheter innen arbeidslivet må du ha utdannelse ja. Ikke lett å få jobb uten utdannelse. 

Skrevet

Hva er et bra liv, og hvilket yrke kunne du ha trivdes med som ikke krever utdanning?

• Liker 1
Skrevet

Ikke uten et eksepsjonelt talent.

Anonymkode: fdf4d...75c

Skrevet

Så klart. Jeg er bussjåfør, og stortrives med det. Er ikke akkurat store utdannelsen for å bli det. Jeg er egentlig utdannet innen IT, men det har jeg lagt ifra meg. 

Anonymkode: 380e2...b2b

• Liker 9
  • Nyttig 2
Skrevet

Mannen min har kontorjobb, ledelse.. tjener tett opp mot millionen. Ingen fullført utdannelse etter vgs. 

Vet om mange slike tilfeller. Så ja, det er mulig.

Anonymkode: ff766...9f8

• Liker 4
  • Nyttig 1
Skrevet

Petter Pilgaard tok maskinførerbevis.

Han har vel aldri vært så lykkelig som nå.

Hvis lykken din avhenger av at utdannelsen din må ha ett visst antall år, så har du vel ett problem, tenker jeg.

Anonymkode: e6da4...cb7

• Liker 4
  • Nyttig 1
Skrevet

Ja! Ingen utdannelse her og veldig godt betalt jobb. Har fri halve året i tillegg👍👍 alle kan få til det de ønsker, gjelder bare å tro på seg selv ta noen sjangser i livet og lære av feil ikke grave seg ned i dem😄

• Liker 2
Skrevet

Vet ikke hva definisjonen på "et bra liv" er, men jeg har et liv jeg trives veldig godt med til tross for ingen utdanning. Jobber i bank og tjener 600k i året + bonus (vil bare anta at det er lønn og yrke du sikter til i innlegget ditt). 

Anonymkode: 62ad7...4af

• Liker 1
Skrevet

Som sagt tidligere det kommer helt an på hva som er et bra liv, og det er jo subjektivt. 

Jeg har ikke engang fullført videregående men ligger over normalen i IQ. Da jeg gikk på vgs så skulle jeg legge svært lite arbeid i skolen for å få 5 eller 6. Så her er det ikke evnene det står på, men viljen.

Jeg ønsker med mitt liv å ha det så komfortabelt som mulig. Jeg har ikke noe behov for å eie et stort hus, eller sprade rundt i merkeklær. Jeg har et yrke med svært lav status og jobber minst mulig. Men, jeg kan bruke tiden min på det som gir meg glede og tilfredsstillelse. Jeg bidrar til lokalsamfunnet, både med frivillighet, veldedighet og skatt. Likevel er de kjerneverdiene som utgjør min eksistensberettigelse, ganske annerledes enn Kari Nordmann sine. 

Jeg er lykkelig i mitt liv, og jeg føler ikke på noe savn i det materielle eller i selvhevdelse. Så jeg vil si at jeg har et godt liv, men du vil kanskje syns det er stusselig.

Anonymkode: ad0ad...a77

• Liker 5
  • Hjerte 6
Skrevet

Ja, det kunne jeg nok absolutt.
Men jeg føler meg langt tryggere pga min utdannelse. De jobbene som finnes for ukvalifiserte rasjonaliseres stadig bort. 
I tillegg mener jeg at det å ha gjennomført en utdannelse tilfører livet en ekstra dimensjon som jeg ikke ville bære foruten. 

Anonymkode: 55f83...aa2

• Liker 1
Skrevet

Har ingen utdannelse, ikke engang fullført videregående. Har fast, trygg jobb, over 500 000 i lønn, gift, barn, hus. Hele pakka.

Tror ikke jeg mangler noe 😊

• Liker 3
  • Hjerte 1
Skrevet

Kjell Inge Røkke har vel ingen utdannelse. Tror han har det ganske greit.

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet

Det kan man så klart, men spørs jo hva du får som jobb og hva du er fornøyd med da. 

Uten å høres dust ut så er jeg selv glad jeg har fast trygg jobb og sikker jobb. Jobbene blir kastet etter meg, mens jeg ser assistentene på jobb blir brukt når de ikke får tak i andre, de må ta det de får, gjerne helgevakter og vakter som er vanskelig å dekke inn. (helsesektor) 

Anonymkode: 7c9e1...04a

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Vet ikke hva definisjonen på "et bra liv" er, men jeg har et liv jeg trives veldig godt med til tross for ingen utdanning. Jobber i bank og tjener 600k i året + bonus (vil bare anta at det er lønn og yrke du sikter til i innlegget ditt). 

Anonymkode: 62ad7...4af

Jobber i bank uten utdannelse? Yeah right. 

Anonymkode: 4a97f...837

Skrevet

Kommer i stor grad an på evner og ressurser.

Kommer du fra en velstående bakgrunn kreves det ingen utdannelse for å bli investor.

Er du gründertypen med evner til å komme opp med spennende prosjekt og ikke minst vet å pitche dem? 

Hvor bor du? Det er stor forskjell på hva som kreves for boligkjøp i f.eks. Oslo vs Rendalen. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...