Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei. Min søster døde plutselig. Hun har hatt sine utfordringer og levde på trygd.

Hun var en såkalt horder og hennes kommunale leilighet er derfor full av alskens ting og tang, samt at hun hadde en del instrumenter av liten verdi.

Jeg har fått skifteattest  etter arveloven paragraf 95. Jeg ønsker og hente ut bilder og lignende i forhold til private minner, men det og tømme leiligheten vil få en kostnad langt over hva boet etterlater seg.

Så hva gjør jeg? Vi kan tømme og vaske den selv, men det er en ukes arbeide i en by langt hjemmefra, og vil for meg være en betydelig kostnad. Kan vi hente ut personlige ting og overlate resten til kommunen?

Anonymkode: 0aa60...3da

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kommunen tømmer vel leiligheten? Det gjør de hvertfall her. Bare plukk med deg det du vil ha, eller dere.

• Liker 1
Skrevet

De har bedt oss tømme den, og for dem er jo det beste løsning.  Jeg lurer vel mest på hva som skjer dersom vi ikke gjør det? Er det lov liksom?

Skrevet

Har du/dere arvinger tatt på dere ansvar for avdødes gjeld? Hvis ja så kommer det nok en saftig regning fra kommunen hvis de må rydde og vaske leiligheten.

• Nyttig 1
Skrevet

Jeg trur helt sikkert at regningen for at kommunen rydder ut tingene vil bli adskillig dyrere enn om du må ta fri fra jobb en uke og gjøre det selv.

Anonymkode: 3e3e2...22b

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Vi har tatt på oss ansvaret for boet innenfor rammen av det som sto på konto. Det er ikke stort mer en til begravelse og skyldig husleie. Hun hadde heller ingen særlige verdier i leiligheten

Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Vi har tatt på oss ansvaret for boet innenfor rammen av det som sto på konto. Det er ikke stort mer en til begravelse og skyldig husleie. Hun hadde heller ingen særlige verdier i leiligheten

Signerte dere under "Jeg/vi påtar meg/oss med dette fullt og solidarisk ansvar for avdødes gjeld og andre forpliktelser." på skjemaet dere sendte inn om skifte?

Jeg antar at avdøde signerte en avtale om at hun skulle rydde og vaske når/hvis hun skulle flytte ut, og hvis dere skrev under på ansvar for gjeld og forpliktelser så går det ansvaret over på dere.

Etter at et familiemedlem døde brukte jeg lang tid på å betale regninger som dukket opp i ettertid fra kommune, apotek etc.

Pass på å si opp alle abonnementer med en gang.

• Liker 1
Skrevet

Det finns firma du kan betale som rydder og vasker dødsbo. Er det bare skrot så kjører de det på miljøplass. 

Anonymkode: bef95...861

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Det finns firma du kan betale som rydder og vasker dødsbo. Er det bare skrot så kjører de det på miljøplass. Det er dessverre litt kostnader forbundet med å gjøre opp dødsbo samme hva slags måte man gjør det på . 

Skrevet

Nei, vi har kun påtatt oss ansvaret for gjeld innenfor det hun hadde på konto. Paragraf 95, bo av liten verdi. Så penger til og bruke et firma til og rydde og vaske finnes ikke

Skrevet

Da blir det kommunens problem hvis det ikke finnes igjen midler til å betale for rydding og vasking når regningen kommer.

Men sørg for dokumentasjon av alt av eiendeler og alle regninger som betales.

Skrevet

Hun jeg snakket med på tingretten sa at det som finnes i leiligheten ikke regnes som verdier, så da er det vel kun penger på konto som teller. Og det er som sagt ikke mye.

Skrevet

Ja, men sørg for å dokumentere alt for å unngå problemer i ettertid. Det kan dukke opp krav opp til flere år etter dødsfallet.

Skrevet

Takk for tips :-)

Skrevet

Kan dere finne et firma som kjøper dødsbo? Er det en sofa og seng der som kan brukes, noe møbler og bøker etc? De kjøper sånne ting. Det sto annonser i avisen før, husker jeg. "Kjøper dødsbo" og lignende.

Kanskje dere får inn nok kroner på det til å betale noen for å komme og kaste resten på dynga?

Skrevet

Kan snakke med frelsesarmeen ol.

Anonymkode: 25e0b...e50

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...