Gjest Albbas Skrevet 17. desember 2022 #21 Skrevet 17. desember 2022 4 hours ago, AnonymBruker said: Ts her. Ikke det jeg mente. Det jeg mente var om feks en revisor i en lignende stilling (fleksibel stilling, litt hjemmekontor evt) tjener mest eller om en jurist i en lignende stilling tjener mest på en måte? Eller er det så likt at det spiller ingen rolle. Det blir bare en av flere faktorer. det sier seg jo selv at man tjener jo mer om man velger en stilling med mye overtid eller man feks går advokat eien og prøver å jobbe i et anerkjent firma. Men er ikke den veien jeg har tenkt å gå med jus. Jeg er ikke redd for å jobbe men det må jo nesten være en viss grad av fleksibilitet mtp. Hvor forbanna håpløse togene inn til Oslo er. Plutselig står hele togtrafikken og så må man bruke kansje 1 time med bussen istedenfor (kansje tar det lengre tid for alle bussene er stappa fulle pga togtrøbbela og man må ta neste ) Er forresten revisor med master jeg tenker på ja, man blir vel ikke revisor uten master? Eller kanskje jeg har misforstått. Men vil tro de store revisorjobbene nesten utelukkende er i Oslo? Anonymkode: afbdf...d71 Det er vanskelig å svare helt generelt på dette, for selv om du er revisor trenger du jo ikke nødvendigvis jobbe som revisor. Begge utdanningene gir mange ulike muligheter. Mange jurister ender opp i det offentlige (behovet er stort der), og min erfaring er at økonomene vinner lønnsmessig over juristene i det offentlige (og en privat ansatt økonom vinner hvertfall lønnsmessig over en offentlig ansatt jurist). Jeg er økonom som har hatt maaange juristkolleger... Men det er jo ikke noe fasitsvar, en jurist kan jo få en godt betalt jobb i det private også, men brorparten av stillingene (hvis man ikke skal bli advokat) er fort i det offentlige... Og om det offentlige er fleksible kommer helt an på arbeidsgiver. Min forrige statlige arbeidsgiver var IKKE fleksibel, min nåværende kommunale arbeidsgiver er superfleksibel. Helt generelt er begge alternativene dine alternativer som gir mange og varierte muligheter, også utenfor storbyene. Jeg ville nok basert valget på om du ønsker å jobbe med tall/økonomi eller ikke. Fleksibilitet og god lønn kan du oppnå.
AnonymBruker Skrevet 17. desember 2022 #22 Skrevet 17. desember 2022 AnonymBruker skrev (17 minutter siden): Jeg er oppriktig forundret over at en som er revisor ikke har fått med seg disse endringene som har vært i fokus i mange år. Og jo jeg bidrar med å korrigere din feilinformasjon. I tillegg er det jo endring i krav til etterutdanning som gjelder alle revisorer som kom samtidig. Disse må jo vedkommende følge opp med mindre hun allerede er oppdragsansvarlig og har alt på stell. Alle med tittelen statsautorisert revisor må ha 120 timer etterutdanning i løpet av 3 år, eller deponere tittelen sin. Så er det jo dette med å gi råd når man ikke vet noe om det man prøver å gi råd om. "Høyere" revisorstudium finnes nå mange steder som følge av endringen. Hva mener du med profesjonsstudiumet forresten? Jeg har ikke tatt noe profesjonsstudie. Og du er jo også ganske nedlatende med dine antagelser om hva en revisor med 3-årig utdanning på et mindre kontor jobber med. Hos oss som er et mindre kontor er det kompetanse som er av betydning for hvilken jobb man gjør, og personlige ønsker. Ikke om man studerte 3, 4 eller 5 år. Men nei, vi reviderer selvfølgelig ikke ASA. Anonymkode: fb796...b9c Det er relevant for meg. I motsetning til det med at "registrert revisor" tydeligvis ikke eksisterer lenger. Derfor er jeg klar over det, har møtt kravene. Og søkte om revisornummer i år for å beholde tittelen, selv om lovendringen først gjelder de som ikke har oppdragsansvar før i 2023. Jeg jobber i et selskap som følger opp for meg, som sender meg mail om kurs jeg må/kan ta i god tid før kravene kommer, og genererte rapporter til KRT 1019 når alt var på plass. Men hvorfor mener du alt dette er relevant i en tråd der TS søker råd i sin situasjon? Anonymkode: 9eb26...1f5 2
AnonymBruker Skrevet 17. desember 2022 #23 Skrevet 17. desember 2022 Definitivt jurist. Men de to yrkene kan vel knapt sammenlignes .... ? Anonymkode: 28a23...5f1
AnonymBruker Skrevet 17. desember 2022 #24 Skrevet 17. desember 2022 AnonymBruker skrev (13 minutter siden): Definitivt jurist. Men de to yrkene kan vel knapt sammenlignes .... ? Anonymkode: 28a23...5f1 Ts her. Sammenligner de ikke, selv om revisor og i noen grad har jus i seg. Sier bare at jeg tror jeg ville trivdes i begge da jeg liker elementer med begge jobbene. Anonymkode: afbdf...d71
AnonymBruker Skrevet 17. desember 2022 #25 Skrevet 17. desember 2022 2 hours ago, AnonymBruker said: Jeg er oppriktig forundret over at en som er revisor ikke har fått med seg disse endringene som har vært i fokus i mange år. Og jo jeg bidrar med å korrigere din feilinformasjon. I tillegg er det jo endring i krav til etterutdanning som gjelder alle revisorer som kom samtidig. Disse må jo vedkommende følge opp med mindre hun allerede er oppdragsansvarlig og har alt på stell. Alle med tittelen statsautorisert revisor må ha 120 timer etterutdanning i løpet av 3 år, eller deponere tittelen sin. Så er det jo dette med å gi råd når man ikke vet noe om det man prøver å gi råd om. "Høyere" revisorstudium finnes nå mange steder som følge av endringen. Hva mener du med profesjonsstudiumet forresten? Jeg har ikke tatt noe profesjonsstudie. Og du er jo også ganske nedlatende med dine antagelser om hva en revisor med 3-årig utdanning på et mindre kontor jobber med. Hos oss som er et mindre kontor er det kompetanse som er av betydning for hvilken jobb man gjør, og personlige ønsker. Ikke om man studerte 3, 4 eller 5 år. Men nei, vi reviderer selvfølgelig ikke ASA. Anonymkode: fb796...b9c Var ikke klar over at de som jobbet på de mindre kontorene led av slike mindreverdighetskomplekser. Kanskje de egentlig skulle holdt på skillet mellom registrert og statsautorisert. Anonymkode: dd12f...af8 3
AnonymBruker Skrevet 17. desember 2022 #26 Skrevet 17. desember 2022 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Regnet ikke med du med så god lønn hadde en rolig jobb nei. Er jo en grunn til den gode betalingen, men man kan ha så god lønn og så fleksibel jobb samtidig? Det var jeg faktisk ikke klar over at var mulig. Men tolker det litt som at begge yrker igrunn kan være aktuelle mtp både fleksibilitet og lønn. Det spørs på stillingen man får og hvor man jobber. Da lurer jeg i alle fall på hvordan jeg skal velge hehe. Eneste jeg er redd med ift. Jus er voldsomt karakterpress. Men ser de fleste får jobb etter endt studie. Og snitter er mellom C og D så da kan ikke karakterene være så enormt viktig i det store og det hele likevel (med mindre man skal bli advokat. Men som sagt har jeg ikke så stort ønske om det, er ganske introvert) Anonymkode: afbdf...d71 Man kan tjene veldig godt som jurist også (altså, uten å gå veien for å bli advokat). For eksempel vil en jurist med fagansvar lett kunne være oppe i 900-1 mill. Samme med juridiske fagsjefer, direktører o.l. Karakterpresset er helt ekstremt, og presset fortsetter dessverre også etter endt studie. Særlig advokatfirmaer er ekstremt opptatt av det, dessverre. Jeg er jurist med 1 års erfaring (uteksaminert 2021) og har årslønn på 620 000,- + bonus + en del velferdsgoder (dekket treningsmedlemskap hos Sats, telefonabonnement, gratis frukt, halvveis subsidiert kantine). Syns det er veldig fleksibelt også (siden det er dette tråden handler om). Jeg har hjemmekontor inntil 3 dager i uken, og oppmøte på kontoret 2 dager i uken. Ingen kjernetid ellers, da lederen min er mest opptatt av hva jeg får gjort i løpet av året enn dag til dag. Men i forhold til fleksibilitet er det veldig varierende fra arbeidssted til arbeidssted og fra arbeidsgiver til arbeidsgiver, ts. Anonymkode: 3b36d...736 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå