AnonymBruker Skrevet 16. desember 2022 #1 Skrevet 16. desember 2022 Jeg vurderer disse to utdanningene og tror jeg kunne trives godt innenfor begge. Er glad i å lese og skrive, glad i lovverk. Men jeg er også glad i matte. Er glad i å systematisere og kan like ting som folk flest syns er litt "tørt". Så interesse messig kan begge passe like fint. Gjør det litt vanskelig å velge. En ting jeg syns er viktig er fleksibel arbeidstid og litt balanse mellom fritid og jobb. Hvilken jobb er mest fleksibel? Feks har hjemmekontor (så man slipper å pendle hver dag) eller eventuelt har stillinger i en mindre kommune? Bor litt utenfor Oslo, Oslo pendling er slitsomt mtp tog som stadig står og forsinkelser året rundt. Selve studiet revisor finnes jo i kommunen jeg bor, det er en fordel. Men er det noen stillinger utenfor Oslo når man er ferdig? Og hva med jurist stillinger, finnes de stort sett i Oslo? Eller om stillingene bare finnes i Oslo, er det vanlig med fleksitid innenfor disse yrkene? Mtp togtrøbbel. Gjør det vanskelig å være presis. Er lønningene rimelig like eller er en av de bedre enn den andre mtp lønn? Snittet for jurister og advokater er høyere ser jeg, men det dras nok opp av advokatene . Medianen er og ganske bra (700 000 og noe tusen, men igjen inkludert advokater?. Anonymkode: afbdf...d71
AnonymBruker Skrevet 16. desember 2022 #2 Skrevet 16. desember 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Jeg vurderer disse to utdanningene og tror jeg kunne trives godt innenfor begge. Er glad i å lese og skrive, glad i lovverk. Men jeg er også glad i matte. Er glad i å systematisere og kan like ting som folk flest syns er litt "tørt". Så interesse messig kan begge passe like fint. Gjør det litt vanskelig å velge. En ting jeg syns er viktig er fleksibel arbeidstid og litt balanse mellom fritid og jobb. Hvilken jobb er mest fleksibel? Feks har hjemmekontor (så man slipper å pendle hver dag) eller eventuelt har stillinger i en mindre kommune? Bor litt utenfor Oslo, Oslo pendling er slitsomt mtp tog som stadig står og forsinkelser året rundt. Selve studiet revisor finnes jo i kommunen jeg bor, det er en fordel. Men er det noen stillinger utenfor Oslo når man er ferdig? Og hva med jurist stillinger, finnes de stort sett i Oslo? Eller om stillingene bare finnes i Oslo, er det vanlig med fleksitid innenfor disse yrkene? Mtp togtrøbbel. Gjør det vanskelig å være presis. Er lønningene rimelig like eller er en av de bedre enn den andre mtp lønn? Snittet for jurister og advokater er høyere ser jeg, men det dras nok opp av advokatene . Medianen er og ganske bra (700 000 og noe tusen, men igjen inkludert advokater?. Anonymkode: afbdf...d71 Jeg har revisorutdanningen. (Jobber ikke som det nå). Det er endel juss innen denne utdanningen også, men hvis jeg kunne velge på ny så hadde jeg tatt jusstudiet i stedet for. Anonymkode: c5845...d99 1
AnonymBruker Skrevet 16. desember 2022 #3 Skrevet 16. desember 2022 Ta juss. Revisor er bare platting av tall… Anonymkode: 1c481...75f
AnonymBruker Skrevet 16. desember 2022 #4 Skrevet 16. desember 2022 Ta juss. Revisor er bare plotting av tall. Anonymkode: 1c481...75f
nordlending Skrevet 16. desember 2022 #5 Skrevet 16. desember 2022 (endret) Jurister finner man overalt, i mange ulike saksbehandlerstillinger. Med tanke på hvor mange ulike områder som finnes innenfor lovverket, vil det nok være ganske fleksibelt på den måten at du kan bytte retning. Er du revisor er det jo revisjon/regnskap som er tingen. Hvor fleksibel arbeidstiden er avhenger nok litt av hvor du får jobb. Ei saksbehandlerstilling i det offentlige vil gi den vanlige "8 til 16" jobben som er i det offentlige. Advokater har det nok ikke like fleksibelt, og har hørt at revisorer og regnskapsførere kan ha det ganske travelt med mye overtid når frister nærmer seg. Endret 16. desember 2022 av nordlending 1
AnonymBruker Skrevet 16. desember 2022 #6 Skrevet 16. desember 2022 AnonymBruker skrev (23 minutter siden): Ta juss. Revisor er bare plotting av tall. Anonymkode: 1c481...75f Jeg er revisor. Plotter ikke tall. Blander du med regnskapsfører? Anonymkode: 663a7...23a 6
AnonymBruker Skrevet 17. desember 2022 #7 Skrevet 17. desember 2022 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Ta juss. Revisor er bare platting av tall… Anonymkode: 1c481...75f Revisor her og - jobber veldig lite med tall. TS; hva som er mest fleksibelt kommer mer an på hvor du jobber, enn hvilken retning du velger. De første årene er man gjerne mer bundet til kontoret, og det er en del overtid. Men når man først er etablert har man muligheter. Jeg hadde mye hjemmekontor allerede før Korona. Kan ofte legge opp dagene selv, trene midt på dagen, så lenge jeg leverer timene. Det er gjerne mer jobb rundt frister, men veldig rolig over sommeren og i alle høytider (det antar jeg også gjelder jurister). Det er også stor forskjell på om du tenker treåring revisorutdannelse, eller om du tar en master ved NHH eller BI. Sistnevnte gir det muligheter i de tre store. Alt fra om du vil jobbe mer mot markedet, med konsulenttjenester, mer rettet mot internkontroll, utleie, med mer. Jeg tjener mer enn venninner som har like lang erfaring og har tatt juss, men igjen, det koker ned til hvilket karriereløp du ønsker. Selv om jeg stortrives som revisor ville jeg valgt jus fremfor treårig revisorstudium med jobb på et mindre kontor. Du drar også inn lønn på tampen. Du får ikke en fleksibel stilling med mye fritid, utenfor Oslo, med høy lønn, uansett retning. De er i alle fall særdeles skjeldene. Så har må du velge hva som er viktigst for deg. Anonymkode: 9eb26...1f5 1
AnonymBruker Skrevet 17. desember 2022 #8 Skrevet 17. desember 2022 AnonymBruker skrev (6 timer siden): Ta juss. Revisor er bare plotting av tall. Anonymkode: 1c481...75f Tull. Jeg er revisor. Dagene mine består i hovedsak av møter og telefoner. Brannslukking, litt løping i gangene. Jeg har omtrent aldri en plan for dagen. Pr jeg går på jobb. For dagene utvikler seg alltid av seg selv og jeg ender alltid med noe annet enn tiltenkt. Plotte tall? Nei. Men alle jobber er kjedelige innimellom og det håper jeg de som skal ikn i arbeidslivet forstår. Anonymkode: f5afc...742 2
AnonymBruker Skrevet 17. desember 2022 #9 Skrevet 17. desember 2022 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Revisor her og - jobber veldig lite med tall. TS; hva som er mest fleksibelt kommer mer an på hvor du jobber, enn hvilken retning du velger. De første årene er man gjerne mer bundet til kontoret, og det er en del overtid. Men når man først er etablert har man muligheter. Jeg hadde mye hjemmekontor allerede før Korona. Kan ofte legge opp dagene selv, trene midt på dagen, så lenge jeg leverer timene. Det er gjerne mer jobb rundt frister, men veldig rolig over sommeren og i alle høytider (det antar jeg også gjelder jurister). Det er også stor forskjell på om du tenker treåring revisorutdannelse, eller om du tar en master ved NHH eller BI. Sistnevnte gir det muligheter i de tre store. Alt fra om du vil jobbe mer mot markedet, med konsulenttjenester, mer rettet mot internkontroll, utleie, med mer. Jeg tjener mer enn venninner som har like lang erfaring og har tatt juss, men igjen, det koker ned til hvilket karriereløp du ønsker. Selv om jeg stortrives som revisor ville jeg valgt jus fremfor treårig revisorstudium med jobb på et mindre kontor. Du drar også inn lønn på tampen. Du får ikke en fleksibel stilling med mye fritid, utenfor Oslo, med høy lønn, uansett retning. De er i alle fall særdeles skjeldene. Så har må du velge hva som er viktigst for deg. Anonymkode: 9eb26...1f5 Ts her. Ikke det jeg mente. Det jeg mente var om feks en revisor i en lignende stilling (fleksibel stilling, litt hjemmekontor evt) tjener mest eller om en jurist i en lignende stilling tjener mest på en måte? Eller er det så likt at det spiller ingen rolle. Det blir bare en av flere faktorer. det sier seg jo selv at man tjener jo mer om man velger en stilling med mye overtid eller man feks går advokat eien og prøver å jobbe i et anerkjent firma. Men er ikke den veien jeg har tenkt å gå med jus. Jeg er ikke redd for å jobbe men det må jo nesten være en viss grad av fleksibilitet mtp. Hvor forbanna håpløse togene inn til Oslo er. Plutselig står hele togtrafikken og så må man bruke kansje 1 time med bussen istedenfor (kansje tar det lengre tid for alle bussene er stappa fulle pga togtrøbbela og man må ta neste ) Er forresten revisor med master jeg tenker på ja, man blir vel ikke revisor uten master? Eller kanskje jeg har misforstått. Men vil tro de store revisorjobbene nesten utelukkende er i Oslo? Anonymkode: afbdf...d71
Gjest Anonym Brukar0 Skrevet 17. desember 2022 #10 Skrevet 17. desember 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Ts her. Ikke det jeg mente. Det jeg mente var om feks en revisor i en lignende stilling (fleksibel stilling, litt hjemmekontor evt) tjener mest eller om en jurist i en lignende stilling tjener mest på en måte? Eller er det så likt at det spiller ingen rolle. Det blir bare en av flere faktorer. det sier seg jo selv at man tjener jo mer om man velger en stilling med mye overtid eller man feks går advokat eien og prøver å jobbe i et anerkjent firma. Men er ikke den veien jeg har tenkt å gå med jus. Jeg er ikke redd for å jobbe men det må jo nesten være en viss grad av fleksibilitet mtp. Hvor forbanna håpløse togene inn til Oslo er. Plutselig står hele togtrafikken og så må man bruke kansje 1 time med bussen istedenfor (kansje tar det lengre tid for alle bussene er stappa fulle pga togtrøbbela og man må ta neste ) Er forresten revisor med master jeg tenker på ja, man blir vel ikke revisor uten master? Eller kanskje jeg har misforstått. Men vil tro de store revisorjobbene nesten utelukkende er i Oslo? Anonymkode: afbdf...d71 Det er massevis av revisor-jobber utenfor Oslo.
AnonymBruker Skrevet 17. desember 2022 #11 Skrevet 17. desember 2022 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Revisor her og - jobber veldig lite med tall. TS; hva som er mest fleksibelt kommer mer an på hvor du jobber, enn hvilken retning du velger. De første årene er man gjerne mer bundet til kontoret, og det er en del overtid. Men når man først er etablert har man muligheter. Jeg hadde mye hjemmekontor allerede før Korona. Kan ofte legge opp dagene selv, trene midt på dagen, så lenge jeg leverer timene. Det er gjerne mer jobb rundt frister, men veldig rolig over sommeren og i alle høytider (det antar jeg også gjelder jurister). Det er også stor forskjell på om du tenker treåring revisorutdannelse, eller om du tar en master ved NHH eller BI. Sistnevnte gir det muligheter i de tre store. Alt fra om du vil jobbe mer mot markedet, med konsulenttjenester, mer rettet mot internkontroll, utleie, med mer. Jeg tjener mer enn venninner som har like lang erfaring og har tatt juss, men igjen, det koker ned til hvilket karriereløp du ønsker. Selv om jeg stortrives som revisor ville jeg valgt jus fremfor treårig revisorstudium med jobb på et mindre kontor. Du drar også inn lønn på tampen. Du får ikke en fleksibel stilling med mye fritid, utenfor Oslo, med høy lønn, uansett retning. De er i alle fall særdeles skjeldene. Så har må du velge hva som er viktigst for deg. Anonymkode: 9eb26...1f5 Hei! jeg er ikke ts, men av ren nysgjerrighet, hvor mye tjener du etter hvor mange års erfaring som revisor? veldig bra jobba altså, med tre års utdanning 💪 (siden du sier selv at man bør ta master for muligheter i de store) Anonymkode: 3b36d...736
AnonymBruker Skrevet 17. desember 2022 #12 Skrevet 17. desember 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Hei! jeg er ikke ts, men av ren nysgjerrighet, hvor mye tjener du etter hvor mange års erfaring som revisor? veldig bra jobba altså, med tre års utdanning 💪 (siden du sier selv at man bør ta master for muligheter i de store) Anonymkode: 3b36d...736 1,3 mill inkl bonus som kan variere litt. Er statsautorisert (master med tilleggskrav), så mulig du missforstod meg der. Anonymkode: 9eb26...1f5
AnonymBruker Skrevet 17. desember 2022 #13 Skrevet 17. desember 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): 1,3 mill inkl bonus som kan variere litt. Er statsautorisert (master med tilleggskrav), så mulig du missforstod meg der. Anonymkode: 9eb26...1f5 Wow det var virkelig god lønn! Så med andre ord så er det muligheter innenfor begge yrker med god lønn? Men tenker kansje ikke jurister tjener så mye? Sånn ift. Advokat og revisor. Men er jo litt som det sies over her. Man må velge litt hva som betyr mest, lønna eller "roligere" mer fleksibel jobb. Anonymkode: afbdf...d71
AnonymBruker Skrevet 17. desember 2022 #14 Skrevet 17. desember 2022 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Wow det var virkelig god lønn! Så med andre ord så er det muligheter innenfor begge yrker med god lønn? Men tenker kansje ikke jurister tjener så mye? Sånn ift. Advokat og revisor. Men er jo litt som det sies over her. Man må velge litt hva som betyr mest, lønna eller "roligere" mer fleksibel jobb. Anonymkode: afbdf...d71 På min arbeidsplass er det også jurister. Vi ligger omtrent på samme nivå lønnsmessig så lenge vi er på samme stillingsnivå. Jeg har på ingen måte en "rolig" jobb, for å bruke det begrepet. Det er ofte tusen baller i lufta, tunge problemstillinger, utfordringer med lønnsomhet i prosjekter, oppgaver som dytter deg utenfor komfortsonen, med mer. Men jeg har en ekstremt fleksibel jobb så lenge jeg planlegger godt rundt tidsfrister. Det er i utgangspunktet ingen som bryr seg om hvor jeg er og hva jeg jobber med den dagen, så kan lett ta en lang dag en dag, og så halv dag neste dag. Og gode muligheter for rolige sommer- påske- og juleferier, da det er helt stille i markedet. Anonymkode: 9eb26...1f5 1
AnonymBruker Skrevet 17. desember 2022 #15 Skrevet 17. desember 2022 AnonymBruker skrev (11 minutter siden): På min arbeidsplass er det også jurister. Vi ligger omtrent på samme nivå lønnsmessig så lenge vi er på samme stillingsnivå. Jeg har på ingen måte en "rolig" jobb, for å bruke det begrepet. Det er ofte tusen baller i lufta, tunge problemstillinger, utfordringer med lønnsomhet i prosjekter, oppgaver som dytter deg utenfor komfortsonen, med mer. Men jeg har en ekstremt fleksibel jobb så lenge jeg planlegger godt rundt tidsfrister. Det er i utgangspunktet ingen som bryr seg om hvor jeg er og hva jeg jobber med den dagen, så kan lett ta en lang dag en dag, og så halv dag neste dag. Og gode muligheter for rolige sommer- påske- og juleferier, da det er helt stille i markedet. Anonymkode: 9eb26...1f5 Regnet ikke med du med så god lønn hadde en rolig jobb nei. Er jo en grunn til den gode betalingen, men man kan ha så god lønn og så fleksibel jobb samtidig? Det var jeg faktisk ikke klar over at var mulig. Men tolker det litt som at begge yrker igrunn kan være aktuelle mtp både fleksibilitet og lønn. Det spørs på stillingen man får og hvor man jobber. Da lurer jeg i alle fall på hvordan jeg skal velge hehe. Eneste jeg er redd med ift. Jus er voldsomt karakterpress. Men ser de fleste får jobb etter endt studie. Og snitter er mellom C og D så da kan ikke karakterene være så enormt viktig i det store og det hele likevel (med mindre man skal bli advokat. Men som sagt har jeg ikke så stort ønske om det, er ganske introvert) Anonymkode: afbdf...d71
AnonymBruker Skrevet 17. desember 2022 #16 Skrevet 17. desember 2022 AnonymBruker skrev (7 timer siden): Revisor her og - jobber veldig lite med tall. Det er også stor forskjell på om du tenker treåring revisorutdannelse, eller om du tar en master ved NHH eller BI. Sistnevnte gir det muligheter i de tre store. Alt fra om du vil jobbe mer mot markedet, med konsulenttjenester, mer rettet mot internkontroll, utleie, med mer. Jeg tjener mer enn venninner som har like lang erfaring og har tatt juss, men igjen, det koker ned til hvilket karriereløp du ønsker. Selv om jeg stortrives som revisor ville jeg valgt jus fremfor treårig revisorstudium med jobb på et mindre kontor. Anonymkode: 9eb26...1f5 Sikker på at du er revisor? Du må jo ha levd under en stein i så fall hvis du ikke vet at 3-årig utdanning er avviklet, og at tittelen registrert revisor ikke eksisterer lenger. Jeg er statsautorisert revisor med bachelor pga. overgangsordningen. Anonymkode: fb796...b9c
AnonymBruker Skrevet 17. desember 2022 #17 Skrevet 17. desember 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Sikker på at du er revisor? Du må jo ha levd under en stein i så fall hvis du ikke vet at 3-årig utdanning er avviklet, og at tittelen registrert revisor ikke eksisterer lenger. Jeg er statsautorisert revisor med bachelor pga. overgangsordningen. Anonymkode: fb796...b9c Hvorfor skal folk på kvinneguiden være så sykt spydige? Personen er sikkert bare utdannet for en god stund siden. Betyr ikke at de ikke er revisor. Anonymkode: afbdf...d71 2
AnonymBruker Skrevet 17. desember 2022 #18 Skrevet 17. desember 2022 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Sikker på at du er revisor? Du må jo ha levd under en stein i så fall hvis du ikke vet at 3-årig utdanning er avviklet, og at tittelen registrert revisor ikke eksisterer lenger. Jeg er statsautorisert revisor med bachelor pga. overgangsordningen. Anonymkode: fb796...b9c Det var jeg ikke klar over. Jeg jobber i et firma der alle har master, så har aldri jobbet med en registrert revisor. Det går an å korrigere faktum uten å være nedlatende. Er skuffet over at noen med profesjonsstudiumet føler behov for å kommunisere på den måten i stedet for å bidra i tråden. Anonymkode: 9eb26...1f5 5
AnonymBruker Skrevet 17. desember 2022 #19 Skrevet 17. desember 2022 AnonymBruker skrev (19 minutter siden): Det var jeg ikke klar over. Jeg jobber i et firma der alle har master, så har aldri jobbet med en registrert revisor. Det går an å korrigere faktum uten å være nedlatende. Er skuffet over at noen med profesjonsstudiumet føler behov for å kommunisere på den måten i stedet for å bidra i tråden. Anonymkode: 9eb26...1f5 Jeg er oppriktig forundret over at en som er revisor ikke har fått med seg disse endringene som har vært i fokus i mange år. Og jo jeg bidrar med å korrigere din feilinformasjon. I tillegg er det jo endring i krav til etterutdanning som gjelder alle revisorer som kom samtidig. Disse må jo vedkommende følge opp med mindre hun allerede er oppdragsansvarlig og har alt på stell. Alle med tittelen statsautorisert revisor må ha 120 timer etterutdanning i løpet av 3 år, eller deponere tittelen sin. Så er det jo dette med å gi råd når man ikke vet noe om det man prøver å gi råd om. "Høyere" revisorstudium finnes nå mange steder som følge av endringen. Hva mener du med profesjonsstudiumet forresten? Jeg har ikke tatt noe profesjonsstudie. Og du er jo også ganske nedlatende med dine antagelser om hva en revisor med 3-årig utdanning på et mindre kontor jobber med. Hos oss som er et mindre kontor er det kompetanse som er av betydning for hvilken jobb man gjør, og personlige ønsker. Ikke om man studerte 3, 4 eller 5 år. Men nei, vi reviderer selvfølgelig ikke ASA. Anonymkode: fb796...b9c
AnonymBruker Skrevet 17. desember 2022 #20 Skrevet 17. desember 2022 AnonymBruker skrev (38 minutter siden): Hvorfor skal folk på kvinneguiden være så sykt spydige? Personen er sikkert bare utdannet for en god stund siden. Betyr ikke at de ikke er revisor. Anonymkode: afbdf...d71 Hvorfor skal folk gi råd om ting de ikke er oppdatert på? Anonymkode: fb796...b9c 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå