AnonymBruker Skrevet 16. desember 2022 #1 Skrevet 16. desember 2022 Startet i en ny jobb i august. Cirka 3-4 uker inn i jobben så ser jeg kollegene mine ute å spise etter arbeidstid. Jeg visste ingenting om dette selskapet og bildene så jeg på deres Instagram story. Dagen etter kom sjefen bort til meg på jobb og sa at hun ikke hadde invitert meg fordi det var avslutningsmiddag for noen tidligere og nåværende kolleger som jeg egentlig ikke kjente så godt iom jeg begynte i august (to av de kollegaene har jeg jobbet med, det var bare han ene jeg kun hilste på og som sluttet før jeg begynte). Sjefen snakket til meg imens hun så på en annen leder og sa ting som «det er ikke det at vi er ekskluderende, for det er vi absolutt ikke. Men vi følte ikke du hadde noe å gjøre der. Det var en middag for oss som jobbet sammen». Er dette noe jeg bør bry meg om? Jeg tenkte egentlig aldri over den middagen for å være ærlig, men begynte å tenke litt på det da hun kom bort å forklarte seg. Begynte å tenke at det å inkludere meg som er ny, hadde jo ikke kostet noe særlig mer og er jo en fin måte for meg å bli kjent med nye kolleger på også. Eller er jeg feil i å tenke sånn? Anonymkode: 816ea...d79 1
AnonymBruker Skrevet 16. desember 2022 #2 Skrevet 16. desember 2022 Det er omlag 4 måneder siden og du tar det opp nå? På tide å la det gå…. Jeg vil si at det som er viktig er hvordan det er nå… Anonymkode: 3ad0a...ebe 10
AnonymBruker Skrevet 16. desember 2022 #3 Skrevet 16. desember 2022 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Det er omlag 4 måneder siden og du tar det opp nå? På tide å la det gå…. Jeg vil si at det som er viktig er hvordan det er nå… Anonymkode: 3ad0a...ebe Skriver nå for å ikke bli gjenkjent og har endret litt om på historien. Jobber med en del eldre. Så er redd noen av de sitter her Anonymkode: 816ea...d79 1
AnonymBruker Skrevet 16. desember 2022 #4 Skrevet 16. desember 2022 Talentløst av sjefen din...Hun hadde muligheten til å få deg på laget og at du jobbet på for henne for prisen av en middag.... Så bruker hun ikke den opplagte muligheten men gjør det 10 ggr verre med en håpløs unnskyldning etterpå.. Anonymkode: 2da7d...b79 5 5
AnonymBruker Skrevet 17. desember 2022 #5 Skrevet 17. desember 2022 Merkelig å tenke på det 4 mnd senere. Men jeg er egentlig litt enig med sjefen, du kjente ikke de som skulle slutte og hadde sånn sett ikke noe å bidra med der. Hun kunne invitert deg, men da tenker jeg egentlig du burde takket nei. Hvorfor skal du være med avslutningsfesten til noen du ikke kjenner på fritiden? Anonymkode: 4d414...261 4
AnonymBruker Skrevet 17. desember 2022 #6 Skrevet 17. desember 2022 Stol på magefølelsen og leder har vist deg hvem hun er som leder. Det er faktisk så dårlig ledelse at det burde gå inn i skoleboken som et eksempel. Det er spesielt viktig å ta vare på nyansatte og hva tenker lederen det kan gjøre med din tillit og relasjon. Anonymkode: 858d7...9ea 5 2
AnonymBruker Skrevet 17. desember 2022 #7 Skrevet 17. desember 2022 Det er dårlig stil, og sjefen fikk det enten bemerket av andre eller tenkte i etterkant at «oj, der tabbet jeg meg ut». Så forklarte sjefen for deg i håp om at du ikke skulle føle deg utenfor. Hadde latt den passere sålenge det ikke gjentar seg. Anonymkode: 9a165...e30 6 2
AnonymBruker Skrevet 17. desember 2022 #8 Skrevet 17. desember 2022 Jeg hadde bare følt meg dum om jeg skulle sitte gjennom en middag for å markere noen som sluttet, sikkert med taler begge veier og gaver, etter 3 uker i ny jobb. Så hadde satt pris på å ikke bli invitert til noe slikt. Men har du virkelig lagt til kollegaer på SoMe allerede etter 3 uker? Det er ganske sært. Jeg har vært samme sted i mange år, og de eneste jeg har på instagram er folk som har blitt gode venner også privat. Anonymkode: bcb65...a48 4 2
klarinetta Skrevet 17. desember 2022 #9 Skrevet 17. desember 2022 Tja, er både enig og uenig, og alle sider kommer sjelden fram. Klart du føler seg ekskludert, men samtidig - hvor relevant er det å være med på en middag for bl.a folk som har sluttet? Det handlet ikke om deg. Og det er noe man bør kunne si uten at det tilegnes verken positivt eller negativt fortegn. Om du velger å bære dette med deg, blir opp til deg. 3
AnonymBruker Skrevet 17. desember 2022 #10 Skrevet 17. desember 2022 klarinetta skrev (52 minutter siden): Tja, er både enig og uenig, og alle sider kommer sjelden fram. Klart du føler seg ekskludert, men samtidig - hvor relevant er det å være med på en middag for bl.a folk som har sluttet? Det handlet ikke om deg. Og det er noe man bør kunne si uten at det tilegnes verken positivt eller negativt fortegn. Om du velger å bære dette med deg, blir opp til deg. Dette er det faktisk ikke noen være «uenig» i, dette er et skolebokeksempel på dårlig ledelse og hvordan legge opp til et dårlig arbeidsmiljø. TS skulle ikke ha vært der for den som sluttet, men for å bidra til å sementere relasjonen til kollegaene hun fortsatt jobber med, som en del av teamet. Anonymkode: d54c3...237 1 2
Embla Othea Skrevet 17. desember 2022 #11 Skrevet 17. desember 2022 Det er dårlig stil, men kom deg over det. 1 1
Daria Skrevet 17. desember 2022 #12 Skrevet 17. desember 2022 Vi hadde den diskusjonen for noen år siden - det ble spesifisert i invitasjonene at fordi det var en avslutningsmiddag ble ikke de nyest ansatte som ikke kjente de som skulle slutte invitert. Jeg tok det opp (etter å ha fått bekreftet at jeg ikke var den eneste som reagerte) og påpekte at det å inkludere de nye i en sånn sosial setting (det er ikke så mange av dem i min bransje) var en fin bli-kjent-mulighet både for dem og for oss og at det strengt tatt var ganske ekskluderende å la være i en gruppe på under 20 mennesker. Svaret jeg fikk var noe liknende det sjefen her kom med - de hadde ikke jobbet med de som skulle slutte og derfor ikke naturlig å inkludere her. Jeg skjønner den tankegangen, men det koster så lite å være inkluderende i en sånn situasjon, det burde ikke gjøre noen forskjell for de som skal slutte og det kan bety mye for den nyansatte. Men når det er sagt - sånne ting vil man oppleve fra tid til annen i arbeidslivet (og livet for øvrig). Å gnage på det i månedsvis går bare ut over deg selv - la det gå.
AnonymBruker Skrevet 17. desember 2022 #13 Skrevet 17. desember 2022 57 minutter siden, AnonymBruker said: Dette er det faktisk ikke noen være «uenig» i, dette er et skolebokeksempel på dårlig ledelse og hvordan legge opp til et dårlig arbeidsmiljø. TS skulle ikke ha vært der for den som sluttet, men for å bidra til å sementere relasjonen til kollegaene hun fortsatt jobber med, som en del av teamet. Anonymkode: d54c3...237 Helt enig. Blir omtrent som en trener på et fotballag ikke inviterer en ny spiller med på festen. Blir ikke mye gull av det. Anonymkode: 858d7...9ea
PetterKanin Skrevet 17. desember 2022 #14 Skrevet 17. desember 2022 Dette er god ledelse. Flere ledere skulle vært så oppegående som denne var.
AnonymBruker Skrevet 17. desember 2022 #15 Skrevet 17. desember 2022 Var heller ikke med på avslutning for pensjonistene som sluttet da jeg startet. Hadde aldri møtt dem og innkallingen var gjort før jeg begynte i ny jobb. Hadde vært veldig rart om jeg skulle sitte der i en personlig middag for noen jeg ikke har et forhold til. Anonymkode: fa6e5...ad0
AnonymBruker Skrevet 17. desember 2022 #16 Skrevet 17. desember 2022 Om hun uttalte seg på den måten du skriver tenker jeg hun er uskikket som leder. Selv ville jeg ikke deltatt på en slik middag. Anonymkode: a987f...6d8
AnonymBruker Skrevet 17. desember 2022 #17 Skrevet 17. desember 2022 Jeg kunne uansett ikke ha deltatt, da jeg var på jobb hele den kvelden. Men tenkte aldri over det før vedkommende kom å forklarte seg. Tenker ikke noe på det i dag. var en av kollegaene jeg ikke kjente, de andre hadde jeg jobbet med. Men kanskje de følte det ikke var vits for meg å være der da jeg ikke kjente den ene og ikke hadde jobbet med de så lenge. Anonymkode: 816ea...d79
AnonymBruker Skrevet 17. desember 2022 #18 Skrevet 17. desember 2022 Jeg synes ikke dette var så ille, festen var for noen som sluttet så du ikke kjente. Jeg ville ikke hatt fremmede på min avslutning. Anonymkode: 36932...96e 2
AnonymBruker Skrevet 17. desember 2022 #19 Skrevet 17. desember 2022 AnonymBruker skrev (16 timer siden): Startet i en ny jobb i august. Cirka 3-4 uker inn i jobben så ser jeg kollegene mine ute å spise etter arbeidstid. Jeg visste ingenting om dette selskapet og bildene så jeg på deres Instagram story. Dagen etter kom sjefen bort til meg på jobb og sa at hun ikke hadde invitert meg fordi det var avslutningsmiddag for noen tidligere og nåværende kolleger som jeg egentlig ikke kjente så godt iom jeg begynte i august (to av de kollegaene har jeg jobbet med, det var bare han ene jeg kun hilste på og som sluttet før jeg begynte). Sjefen snakket til meg imens hun så på en annen leder og sa ting som «det er ikke det at vi er ekskluderende, for det er vi absolutt ikke. Men vi følte ikke du hadde noe å gjøre der. Det var en middag for oss som jobbet sammen». Er dette noe jeg bør bry meg om? Jeg tenkte egentlig aldri over den middagen for å være ærlig, men begynte å tenke litt på det da hun kom bort å forklarte seg. Begynte å tenke at det å inkludere meg som er ny, hadde jo ikke kostet noe særlig mer og er jo en fin måte for meg å bli kjent med nye kolleger på også. Eller er jeg feil i å tenke sånn? Anonymkode: 816ea...d79 Jeg skjønner deg kjempe godt ts. Jeg synes det er dårlig gjort av sjefen din uansett. Det spiller ingen rolle når du startet å jobbe der. Du er en del av jobb gjengen du også. Anonymkode: 03869...d53
AnonymBruker Skrevet 17. desember 2022 #20 Skrevet 17. desember 2022 Hadda glatta over og sagt så klart var det ikke nødvendig å invitere meg. Ikke tenk på det i det hele tatt. Føler meg absolutt ikke ekskludert, i det hele tatt. Men tusen takk for at du forklarte dette, for jeg lurte litt skjønner du. Men ser absolutt ikke på det som ekskludering. Anonymkode: 12eeb...2e2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå