Gå til innhold

rakettkjøp

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest Carmensita
Skrevet

Enig med deg. Det er i hvertfall en begynnelse! Målet må vel være at det blir forbudt å sende opp privat fyrverkeri! Har hunder og må tilbringe hver nyttårsaften (og hele romjula...!) hjemme med dem pga rakettene. Kommunen kan heller sende opp et fyrverkeri som spesielt interesserte kan stå og se på....

Og det er flere dyr enn hunder som lider av denne spesielle skikken. Og for ikke å snakke om husbranner, skader på mennesker mm.

SI NEI TIL FYRVERKERI!!!

Skrevet

Helt enig!! Ble selv truffet av rakett ifjor og lå over 3 uker på sykehus. Og jeg ble bare truffet i beinet så jeg var heldig.

Gjest Carmensita
Skrevet
Helt enig!! Ble selv truffet av rakett ifjor og lå over 3 uker på sykehus. Og jeg ble bare truffet i beinet så jeg var heldig.

Auda. Det er for jævlig! Kjenner ei som fikk en rakett rett i øyet. Hun ble blind.

Skrevet

Ikke enig med dere. Vi lever i et overbeskyttet nok samfunn som det er. Det blir som å forby biltrafikk i annet enn nytteøyemed.

Skrevet

Jeg elsker fyrverkeri når det utføres av profesjonelle, men når avsindig fulle mennesker sender opp i "hytt og gevær", er jeg livredd! (Jeg har også blitt truffet i beinet en gang og hadde lenge et mindre pent arr på leggen...).

Hunden min misliker også sterkt, så vi holder oss på svært trygg avstand nyttårsaften.

For min del kan de m.a.o. godt forby salg til private.

Gjest Carmensita
Skrevet
Ikke enig med dere. Vi lever i et overbeskyttet nok samfunn som det er. Det blir som å forby biltrafikk i annet enn nytteøyemed.

:icon_question: :icon_question:

Du må så klart mene hva du vil. Men å sammenligne med biltrafikk??...

Har du dyr? Kjenner du noen mennesker som har blitt skadet?

Skrevet

En annen ting er jo at et profesjonelt fyrverkeri er mye penere enn det folk flest sender opp.

Skrevet (endret)

Profesjonelt fyrverkeri er pent å se på, og blir nok satt opp i henhold til forskriftene.

Har ikke noe til overs for privat rakettbruk!

Raketter og alkohol hører ikke sammen.

Det smelles i tide og utide og det har skjedd utrolig mange skader pga. dette.

Det er som trådstarter nevner utrolig mange dyr og da spesielt hunder som lider under dette. (tenker også på alle fuglene som blir skremt ihjel)

Råd til hundeeiere:

http://www.hundeguiden.no/Helse/Raketter.htm

Endret av Miloine
Skrevet

Da jeg var liten og feiret nyttårsaften med mine foreldre under trygge rammer synes jeg fyrverkeri var stas. Nå når jeg er eldre og er på fest - hvor det alltid er den som er fullest som skal skyte opp fyrverkeriet, er jeg direkte redd for det. Fulle folk og fyrverkeri er en livsfarlig kombinasjon! For min del hadde det vært helt greit med at kun profesjonelle fikk skyte det opp. Så kunne heller mer ufarlig bakkefyrverkeri o.l. vært lovlig for alle.

Skrevet

Biltrafikk og raketter var da en litt "snodig" sammenligning...

Biltrafikk skjer på begrensede områder. Vil du slippe unna støyen og ubehaget fra de, kan du t.d. ta en tur i skogen, eller dra til fjells.

De som skyter opp raketter gjør det hvor som helst (hjelper ikke å dra til fjells lenger heller...).

Merkelig at ikke noen organisasjon for dyrebeskyttelse snart tar tak i dette problemet. Husdyr, kjæledyr og ville dyr ute i skogen påføres jo store, unødige plager p.g.a. disse rakettene.

Gjest Samme gjest som over
Skrevet

Mange skader seg eller andre når de råner rundt i 160 på trange vestlandsveier. Poenget var: Bruker du en bil uforsvarlig kan du skade deg selv eller andre. Det samme gjelder fyrverkeri. Dårlig eksempel? Javel.

Jeg mener man skal være forsiktig med å forby ting. For meg og de jeg kjenner ligger gleden i det å være en aktiv part, i å tenne på, i å modde raketter, lage race med rakettbiler osv. Kjenne kruttrøyken. Delta, ikke se på. Utviklingen i samfunnet går mer og mer over til at vi skal sitte passive og se på alt. Da mener jeg vi mister noe viktig.

Er dette verd at noen blir skadet? Umulig å svare på uten å vite hvor mange det gjelder, hvor alvorlige skadene er og i hvor stor grad de er skyld i det selv. Hvis en av tusen får rakett i beinet: Ja, da er det verd det. Hvis en av ti blir blinde: Nei. Hvor mange blir skadet og hvor alvorlig? Aner ikke.

Jeg har aldri opplevd noen bli skadet av fyrverkeri fordi de jeg feirer nyttår med stort sett har litt mellom øra og dessuten skyter opp rakettene før de får 5 i promille. Personlig ville jeg fortsatt med fyrverkeri selv om jeg fikk en i beinet, akkurat som at jeg hadde fortsatt å kjøre telemark selv om jeg falt og brakk beinet.

Skrevet
Profesjonelt fyrverkeri er pent å se på, og blir nok satt opp i henhold til forskriftene.

Har ikke noe til overs for privat rakettbruk!

Raketter og alkohol hører ikke sammen.

Signerer dette. De små pofferakettene som sendes opp av private er ikke akkurat noen stor opplevelse.
Gjest Carmensita
Skrevet
Mange skader seg eller andre når de råner rundt i 160 på trange vestlandsveier. Poenget var: Bruker du en bil uforsvarlig kan du skade deg selv eller andre. Det samme gjelder fyrverkeri. Dårlig eksempel? Javel.

Jeg mener man skal være forsiktig med å forby ting. For meg og de jeg kjenner ligger gleden i det å være en aktiv part, i å tenne på, i å modde raketter, lage race med rakettbiler osv. Kjenne kruttrøyken. Delta, ikke se på. Utviklingen i samfunnet går mer og mer over til at vi skal sitte passive og se på alt. Da mener jeg vi mister noe viktig.

Er dette verd at noen blir skadet? Umulig å svare på uten å vite hvor mange det gjelder, hvor alvorlige skadene er og i hvor stor grad de er skyld i det selv. Hvis en av tusen får rakett i beinet: Ja, da er det verd det. Hvis en av ti blir blinde: Nei. Hvor mange blir skadet og hvor alvorlig? Aner ikke.

Jeg har aldri opplevd noen bli skadet av fyrverkeri fordi de jeg feirer nyttår med stort sett har litt mellom øra og dessuten skyter opp rakettene før de får 5 i promille. Personlig ville jeg fortsatt med fyrverkeri selv om jeg fikk en i beinet, akkurat som at jeg hadde fortsatt å kjøre telemark selv om jeg falt og brakk beinet.

Ja da er vi hvertfall veldig uenig. Er du ikke opptatt av dyr da? Det er veldig mange dyr som plages med fyrverkeri hvert eneste år. Men hadde det bare blitt sendt opp fyrverkeri fra midnatt og en halv times tid, hadde det hvertfall gjort det mulig for hundeeiere og gjøre tiltak. Men slik som det har blitt sendes det opp raketter fra salget begynner og til flere dager etter nyttår! Da er det ikke lett å være hundeeier! Haar du en fornuftig mening om dette da?

Gjest LoisLane
Skrevet
For meg og de jeg kjenner ligger gleden i det å være en aktiv part, i å tenne på, i å modde raketter, lage race med rakettbiler osv. Kjenne kruttrøyken.

Er dette verd at noen blir skadet?

Nei.

Skrevet
For meg og de jeg kjenner ligger gleden i det å være en aktiv part, i å tenne på, i å modde raketter, lage race med rakettbiler osv. Kjenne kruttrøyken. Delta, ikke se på.

Er dette verd at noen blir skadet?

Nei!

Og ikke alle brannene.

Og ikke de unødige lidelsene som påføres dyr, og faktisk noen barn og voksne som plages av det også.

Noen venner av meg kom hjem på 1. nyttårsdag, til et svært brannskadet hus, p.g.a. fyrverkeri i nabolaget!

Skrevet (endret)
Personlig ville jeg fortsatt med fyrverkeri selv om jeg fikk en i beinet, akkurat som at jeg hadde fortsatt å kjøre telemark selv om jeg falt og brakk beinet.

Det var ikke bare sånn at den traff beinet, sånn at jeg fikk et lite arr.. Den sprengte bort deler av bakleggen. Jeg fikk 3.gradsforbrenning og måtte operere 5 ganger. Og ennå ser beinet deformert ut.. Så jeg synes ikke det er verdt det..

Og jeg var heldig! Jeg tør ikke tenke på hva som kunne skjedd om den hadde truffet ansiktet eller brystet f.eks..

Endret av Iselilja
Skrevet
For meg og de jeg kjenner ligger gleden i det å være en aktiv part, i å tenne på, i å modde raketter, lage race med rakettbiler osv. Kjenne kruttrøyken.

(...)

Jeg har aldri opplevd noen bli skadet av fyrverkeri fordi de jeg feirer nyttår med stort sett har litt mellom øra

Jeg synes ikke det høres ut som dere har noe særlig mellom øra når dere modder raketter og lager race på den måten. Det er jo nettopp derfor slike ulykker skjer, fordi noen ikke klarer å avfyre rakettene på den måten det er ment å gjøres.

Å holde på sånn som dere tydeligvis gjør er jo direkte livsfarlig. Det verste som kan skje er ikke å få et lite brannsår på beinet som du tydeligvis tror, men det finner du vel ut av den dagen en av de modda rakettene dine eksploderer i ansiktet på den som tenner på.

Skrevet

Du kan da bli nektet bilkjøring...eks ved uvettig kjøring eller promille.

Bil er en nødvendighet,men det er da mange regler en må forholde seg til der.

Fyrverkeri er ikke nødvendig. Det er branner /skader hvert år. For meg må de totalforby det.

vert mye bedre om det var en proff oppskyting. Nå smeller det hele uken før.

Og som en sier, det er de som er fullewt som skal skyte opp.

Det er 18 årsgrense,men foreldrene kjøper til barn under den alder.

Tror ikke alle skjønner hva som er i disse sakene.

Eneste de tenker på er at de skal stå unna da den skytes opp.

Som hundeeier, så ser jge hva dette gjør med dyra. Jeg kan gi han beroligenede nyttårsaften,men det foregår hele uken.

Hunden er hysterisk redd.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...