Gå til innhold

Hauser mediene opp dette med strømpriser, inflasjon og fattigdom? Klarer ikke de fleste seg helt greit?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Folk her i byen( Oslo) handler mye rart og splash The cash på restauranter om dagen. 

Vet ikke hvordan det er ellers i landet.

Anonymkode: 606bd...923

Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Folk her i byen( Oslo) handler mye rart og splash The cash på restauranter om dagen. 

Vet ikke hvordan det er ellers i landet.

Anonymkode: 606bd...923

Nå sitter vel ikke alle som bor i Oslo på restaurant da. De som sitter der har vel råd, mens de som ikke sitter der sliter økonomisk. Det kan også være at disse som sitter på restaurant lever på kreditt, hvem vet?

Det er svært mange som sliter økonomisk i disse dager. Jeg klarer meg, men merker at pengene varer kortere mellom hver lønning.

• Liker 4
  • Nyttig 2
Skrevet

jo. Jeg har også inntrykk av at de går ut og aktivt leter etter det mest tragiske tilfellet. Bare for å lage de mest tårevåte innleggene, fordi det selger 

Anonymkode: 9de4d...4c8

• Liker 3
Skrevet

Jo, de fleste klarer seg greit. Så nettopp et innslag med økonomer på nyhetene som anslo at ca 80% av nordmenn klarer seg fint.

Anonymkode: e7ae4...6e2

• Liker 5
Skrevet

Jeg kan ikke snakke for andre enn meg selv. Jeg er aleneforsørger og merker helt klart strøm, drivstoff og renteøkning. Jeg er ikke fattig, men tenker meg mer om og handler ikke på impuls. Har vært greit å stramme inn på forbruket. 

Jeg vet heller ikke hvor åpne folk er om egen økonomi, og det skjønner jeg.  Jeg bor sentralt på Østlandet i et vanlig boligfelt bestående av eneboliger. 

Anonymkode: d2884...199

• Liker 2
Skrevet

Ja, mediene hauser opp som med alt annet, men det er mest dramatiske fremtidsutsikter som blir hauset opp. Nei, strømmen kom ikke på 20 kr denne uken heller, men artikkelen om at det kunne det bli fikk nok en del klikk. Det betyr ikke at det ikke er dyrt nok. Inflasjon er inflasjon. Fattigdommen har økt voldsomt og køene utenfor fattighuset er reelle. 

ja, de fleste klarer seg greit. Det er nok langt under halvparten som er sultne og fryser. Har ikke vært rundt ellers i landet, men opplever Oslo veldig annerledes enn deg. Folk handler mye mindre i snitt. Det er færre julebord på restauranter enn tidligere. ( dette finnes det omsetningstall på, så ingenting og « synse « om) om folk dropper julebord og kjøper mindre gaver, og bruker kjolen fra i fjor på julaften, så er ikke det fattigdom og de klarer seg greit. 

der er de som fra før ikke hadde råd til julegaver og julebord det er krise for. 

Anonymkode: 7b3fc...eb4

• Liker 3
Skrevet

Jeg tror ikke du finner de som lever under fattigdomsgrensen sittende på en kafè i Oslo..

• Liker 7
  • Nyttig 5
Skrevet

Det er sånne historier som gir klikk. Var et tåredryppende innlegg i går om en stakkar som snart må stå i matkø..(han hadde jo hus, bil og hytte, men det var jo ‘hans livsverk’, så det kunne han ikke gjøre noe med). En annen hadde ikke råd til mat, fordi datteren hadde fått en jakke til 10.000 for å ikke skille seg ut fra de andre i klassen. En annen som hadde hatt utmattelse i 15 år (men likevel oppdratt 3 barn alene, etter hun ble nærmest sengeliggende før de ble født. Andre er fattige og har millioner i forbrukslån, så evne til å prioritere har de kanskje ikke lært.. og såklart en god del som nå sliter skikkelig.. det som er ille er at de ‘ekte’ fattige kommer til å øke voldsomt, og det er sånn sirkelen er.. Et rikt lan blir fattig, et fattigere land blir rikere (eks Kina pt) til slutt blir alle fattige, så da starter vi på nytt, 100 år etter..

• Liker 3
Skrevet

Over en halv million lever under fattigdomsgrensen og over en million lever like ved 

Anonymkode: 2ded1...61b

• Liker 2
  • Nyttig 3
Skrevet

Jeg tror du er inne på noe. Jeg går selv under kategorien «fattig». Jeg lever på minstesats uføretrygd i en av Norges dyreste byer, og vet du hva? Jeg klarer meg faktisk helt greit. Strømregningen er ikke særlig mye høyere enn den var i fjor når strømstøtten slår inn. Mat er dyrere, men som såkalt fattig gjennom mange år så er jeg vant til å sette tæring etter næring: altså. Jeg bruker ikke mer enn jeg har. 

Mitt inntrykk er ikke at folk sitter og fryser og sulter fordi de har dårlig råd. Mitt inntrykk er at folk sliter med å betale for nødvendigheter fordi de nekter å endre vanene sine. Årlige utenlandsferier er nærmest en menneskerett og kjøtt hver dag likeså.

Folk har dårlig råd fordi de ikke er villig til å tilpasse seg en endret økonomisk virkelighet. Da blir det lite penger til overs. Hadde folk kuttet i f.eks lunsj på jobben eller en ferietur, så hadde de klart seg greit. 

Det finnes absolutt genuint fattige i Norge. Men selv de, hadde ikke trengt å fryse eller sulte ihjel. Alle i Norge får penger nok til å overleve.

Jeg kan ikke nødvendigvis spise akkurat den maten jeg har lyst på, men mat har jeg. Jeg kunne godt hatt det noen grader varmere, men jeg fryser ikke. Poenget er at vi er rett og slett blitt bortskjemt. Alle i Norge har nok til å overleve. Det er ikke fett, men jeg kjenner jeg er lei av at folk overdriver så voldsomt. 

Anonymkode: ebfae...e2d

• Liker 4
Skrevet

Tror folk flest klarer seg greit. Enslige forsørgere med lav inntekt, de på minstesats av aap (særlig om de har barn), de på minstesats ufør og minstepensjonister sliter nok veldig 

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Jeg tror du er inne på noe. Jeg går selv under kategorien «fattig». Jeg lever på minstesats uføretrygd i en av Norges dyreste byer, og vet du hva? Jeg klarer meg faktisk helt greit. Strømregningen er ikke særlig mye høyere enn den var i fjor når strømstøtten slår inn. Mat er dyrere, men som såkalt fattig gjennom mange år så er jeg vant til å sette tæring etter næring: altså. Jeg bruker ikke mer enn jeg har. 

Mitt inntrykk er ikke at folk sitter og fryser og sulter fordi de har dårlig råd. Mitt inntrykk er at folk sliter med å betale for nødvendigheter fordi de nekter å endre vanene sine. Årlige utenlandsferier er nærmest en menneskerett og kjøtt hver dag likeså.

Folk har dårlig råd fordi de ikke er villig til å tilpasse seg en endret økonomisk virkelighet. Da blir det lite penger til overs. Hadde folk kuttet i f.eks lunsj på jobben eller en ferietur, så hadde de klart seg greit. 

Det finnes absolutt genuint fattige i Norge. Men selv de, hadde ikke trengt å fryse eller sulte ihjel. Alle i Norge får penger nok til å overleve.

Jeg kan ikke nødvendigvis spise akkurat den maten jeg har lyst på, men mat har jeg. Jeg kunne godt hatt det noen grader varmere, men jeg fryser ikke. Poenget er at vi er rett og slett blitt bortskjemt. Alle i Norge har nok til å overleve. Det er ikke fett, men jeg kjenner jeg er lei av at folk overdriver så voldsomt. 

Fint at du klarer deg. Virkelig.

Jeg tror folk er forbannet forde de vet at de ikke hadde trengt å leve slik de gjør nå. De fleste vil ikke dø av kulde eller matmangel fremover. Men vi bor i verdens desidert dyreste land! Og det hadde vært greit nå om prisene steg på luksus vi strengt tatt ikke trenger. Folk hadde hatt svært lite motforestillinger mot det. Men nå blir kritiske varer som varme, strøm, mat og drivstoff, som fra før pandemien var veldig høyt, helt umulig høyt! Dette går på psyken løs for de som nå virkelig må velge mellom mat og strøm. Og den gruppen blir større for hver dag. Og når naboene dine kjører Tesla og du ikke har råd til å stelle barnebursdag for barnet ditt, da kjennes det jævlig! Selv om du fortsatt har tak over hodet og slipper å legge deg sulten.

Og her kommer et kritisk punkt: det er udugelige politikere som er skyld i dette! Ikke de selv. Folk flest jobber og slaver. Følger systemet de blir "fortalt" er riktig. Huslån, bil, enebolig, barn........Dette "må til" for å være en deltagende sosial person i AS Norge anno 2022. De fleste av de dere ser som fortsatt handler uten bekymring og som spiser middag på restauranter, er den øvrige middelklassen eller eliten. Den gjengen kommer aldri til å merke noe til dette. Men fattigdommen øker kraftig nå! Og fortvilelsen ligger i at dette fortjener vi ikke! 

• Liker 1
  • Hjerte 2
  • Nyttig 7
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Jo, de fleste klarer seg greit. Så nettopp et innslag med økonomer på nyhetene som anslo at ca 80% av nordmenn klarer seg fint.

Anonymkode: e7ae4...6e2

Sannsynligvis mye mer.

Anonymkode: 05857...b61

Skrevet

Varierer. En god del arver penger og slipper å ta opp store lån. Andre er gamle nok til å ha kjøpt bolig da det var billig.

Skrevet

Nesten 22% av norske husstander tåler ikke én uforutsett regning i følge SSB. Det betyr at flere enn 20%, hver femte person, sliter økonomisk. 

Anonymkode: ee151...319

Skrevet

Matprisene kan øke 10% til,  det vil si 20% på et år. Det er groteske priser

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (22 timer siden):

Så livet handler om å overleve? For hva?

Anonymkode: d93b8...ade

• Liker 1
Skrevet

De fleste klarer seg selvsagt greit. Men noen som hadde lite har fått en kraftig smell når så mye øker så kraftig samtidig. Endel av disse har nok tatt sine forbehold også 

Skrevet (endret)

Det er tre grupper som sliter.

1. Folk på trygd, minstepensjon og AAP. Her slår sosialnorm inn for en del fler ettersom strømmen er dyr. Det mases om at trygdene og sosialstønad må opp men da ender man opp med å kollidere med neste gruppe. 

2. Folk i svært dårlig betalte jobber. Rammes selvfølgelig hardere av dyrtid.  

3. Folk i ok betalte jobber men med altfor mye gjeld. Her er det selvfølgelig mange unge som har entret boligmarkedet siste 5 år men også mange singelhusholdninger etter brudd. 

Resten av oss greier oss vel egentlig temmelig greit. 

Endret av Tomas77

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...