Gjest Gjesta Skrevet 12. desember 2005 #61 Skrevet 12. desember 2005 Jeg beklager at du oppfatter meg som frekk. I normale sammenhenger ser jeg ikke ting så svart-hvitt som jeg skjønner det kan framstå som her. Men jeg har sett små forsvarløse foster bli lagt til side for å dø, riktignok etter senaborter. En gang opplevde jeg at barnets hjerte slo i to timer etter aborten. Alt var ferdig utvendig, det var bare innvendig det manglet noe for at hun skulle kunne puste selv. Til slutt sovnet hun inn, en helt frisk og sunn liten jente.. Dette gjør noe med en, og beklageligvis klarer jeg derfor ikke å styre meg helt i slike debatter. Jeg har forståelse for ditt syn, men inne her har jeg inntrykk av at alle er så opptatt av å forsvare kvinnene, at de helt glemmer barnet. Og da blir jeg kanskje litt i overkant barnets forsvarer. ← Men du viser veldig liten forståelse for av kvinnene faktisk også kan være i en desperat situasjon. Du vet jo lite om hvilke konsekvenser et barn kan få for en kvinne.
Gjest Gjest Skrevet 12. desember 2005 #62 Skrevet 12. desember 2005 Men du viser veldig liten forståelse for av kvinnene faktisk også kan være i en desperat situasjon. Du vet jo lite om hvilke konsekvenser et barn kan få for en kvinne. ← Det er ikke helt sant, selv om jeg skjønner at du har fått det inntrykket av meg. Jeg har full forståelse for den desperate situasjonen kvinnen kan være i , og jeg har sett på nært hold at dette langtfra er et enkelt valg. Selvfølgelig kan et uplanlagt barn få store konsekvenser for en kvinne, men mitt subjektive inntrykk er at disse konsekvensene ofte er positive. Selv hvor mørkt alt kan se ut når en finner ut at en er gravid, så ordner det seg som regel til slutt. Det jeg er opptatt av å understreke er at det er et lite menneskeliv inne i bildet her også, ikke bare en kvinne som har gjort noe hun angrer på.
Gjest gjest1 Skrevet 12. desember 2005 #63 Skrevet 12. desember 2005 Noen som vet når de får noen bevissthet disse små ufødte? jeg leste nettopp at de fleste aborter her i landet foretas i 6 - 8 uke. I min verden har det litt å si... Aborter i uke 16 også videre synes jeg er grusomt uansett, men da må det jo også ligge veldig gode grunner bak for å få innvilget så vidt jeg har forstått.
Iceglow Skrevet 12. desember 2005 #64 Skrevet 12. desember 2005 Om jeg ikke husker helt feil så kan det spores elektrisk aktivitet (er det EEG det heter?) i hjernene ved enten 6 eller 8 uke. Klarer ikke huske hvilken uke, og nei, jeg klarer ikke huske hvor jeg leste det. Er visstnok omtrentlig same aktiviteten som kan spores hos nyfødte som drømmer. Men lurer på hva de drømmer om før de blir født? Får se om jeg klarer å finne noe mer spesifikt når jeg har bedre tid, eller er det noen her som tar en runde på medisinske tidsskrifter i google? Søkeord blir vel brain, og fetus osv. Angående aborter etter uke 12, det er i underkant av 2 pr døgn i Norge. http://www.ssb.no/emner/03/01/20/abort/ er en for øvrig en grei side når det er snakk om statistikken i dette.
Gjest gjest1 Skrevet 13. desember 2005 #65 Skrevet 13. desember 2005 Her fant jeg litt om fosterets utvikling (Punkt 5.3.2) hvor det står følgende: Mot slutten av svangerskapet ser det ut til at menneskefostere kan være våkne i kortere perioder, av og til med åpne øyne, (IV.5.93). Forskerne mener nå at fosteret kan føle smerte, dvs. at det reagerer på impulser som er egnet til å gi smerte. Om fosteret har en bevisst opplevelse av smerte er selvsagt vanskelig å si. Men det finnes heller ikke grunnlag for å utelukke denne muligheten
Gjest Gjest Skrevet 13. desember 2005 #66 Skrevet 13. desember 2005 For å ta det først - jeg er tilhenger av fri abort. Jeg er for at kvinner skal bestemme selv. Jeg er personlig IKKE tilhenger av å ta abort annet enn i tilfeller der det er uforsvarlig å bære frem barnet. ← Ser du ikke at disse er motsetninger?
Gjest gjest1 Skrevet 13. desember 2005 #67 Skrevet 13. desember 2005 Ser du ikke at disse er motsetninger? ← Hun sier at kvinner må få bestemme selv, men at hun selv ikke ville valgt abort med mindre det var uforsvarlig å bære frem barnet. Enkelte kan se ting fra flere sider enn sin egen vet du.
Gjest Gjest Skrevet 13. desember 2005 #68 Skrevet 13. desember 2005 Det er ikke helt sant, selv om jeg skjønner at du har fått det inntrykket av meg. Jeg har full forståelse for den desperate situasjonen kvinnen kan være i , og jeg har sett på nært hold at dette langtfra er et enkelt valg. Selvfølgelig kan et uplanlagt barn få store konsekvenser for en kvinne, men mitt subjektive inntrykk er at disse konsekvensene ofte er positive. Selv hvor mørkt alt kan se ut når en finner ut at en er gravid, så ordner det seg som regel til slutt. Det jeg er opptatt av å understreke er at det er et lite menneskeliv inne i bildet her også, ikke bare en kvinne som har gjort noe hun angrer på. ← Hva med kvinner som ikke ønsker seg barn overhode? Skal de bare avstå fra sex fordi det er en liten sjanse for graviditet hver gang man har sex, selv om man bruker prevensjon?
Gjest gjest1 Skrevet 13. desember 2005 #69 Skrevet 13. desember 2005 hvis man er helt bestemt på at man aldri vil ha barn, så kan man jo faktisk sterilisere seg.
Gjest Gjest Skrevet 13. desember 2005 #70 Skrevet 13. desember 2005 hvis man er helt bestemt på at man aldri vil ha barn, så kan man jo faktisk sterilisere seg. ← Selv det er ikke 100% sikkert.
Gjest Tristessa Skrevet 13. desember 2005 #71 Skrevet 13. desember 2005 (endret) Filmen virker mer mot sin hensikt spør du meg. Spekulativ sammensetning, tukling med fostre og klipping for å maksimere barnemord-blod&gørr-inntrykket. Både meg og sambo ble mer forbanna enn noe annet. På Nessa, that is. Endret 13. desember 2005 av Tristessa
Gjest Gjest Skrevet 13. desember 2005 #72 Skrevet 13. desember 2005 Men tror du at Maja ikke hadde tatt abort om det var ulovlig? ← Jeg tror faktisk maja og de fleste av oss ( om abort var ulovlig)ville tenke oss både en og to ganger extra om når vi har sex uten å sørge for skikkelig prevansjon først. En mulighet jeg er mer tilhenger av at det burde svi litt på pungen når man tar abort. Hvorfor skal skattebetalerne betale for at mange( ja det er mange) driter i å bruke prevansjon og nærmest har kilppekort på gyn poliklinikk? Om de måtte betale utgiftene selv er jeg nok sikkert på at de hadde sørget for å ta pillene sine til riktig tid hver dag!
Gjest Gjest Skrevet 13. desember 2005 #73 Skrevet 13. desember 2005 Hva med kvinner som ikke ønsker seg barn overhode? Skal de bare avstå fra sex fordi det er en liten sjanse for graviditet hver gang man har sex, selv om man bruker prevensjon? ← har du hørt om sterilisering?
Gjest Pjusk Skrevet 13. desember 2005 #74 Skrevet 13. desember 2005 Men du viser veldig liten forståelse for av kvinnene faktisk også kan være i en desperat situasjon. Du vet jo lite om hvilke konsekvenser et barn kan få for en kvinne. ← Hva med å føde barnet for deretter å adoptere det bort??? Jeg synes vi skal ha selvbestemt abort i Norge. Men personlig kan jeg nesten ikke tenke meg en situasjon der jeg kunne valgt abort. Jeg kjenner sunne, friske, voksne og ressurssterke kvinner som har tatt flere aborter fordi det "ikke passet med barn akkurat da". Og jeg må innrømme at det provoserer meg så inderlig... Og man kan sikkert si mye om Nessa og hans likemenn, men samtidig er dette faktisk noe vi ikke kan lukke øynene for. Jeg synes faktisk at man skal vite hva en provosert abort i virkeligheten er. Ja, det er ubehagelig, det er fryktelig - og bør vi ikke derfor faktisk få informasjon om dette?
Gjest Gjest Skrevet 13. desember 2005 #75 Skrevet 13. desember 2005 På denne siden: http://www.plannedparenthood.org/pp2/porta...lent-scream.xml Står det endel om en tidligere anti-abortfilm som heter "The silent scream". De har fått endel medisinsk fagpersonell til å vurdere de fakta som presenteres, og de uttaler seg om ting som gjelder fosterets bevissthet, følelser etc. Anti-abortfilmer vil ofte spille på følelser, og presentere informasjon som får stå uimotsagt. De aller fleste aborter som utføres i Norge i dag skjer så tidlig i svangerskapet at det medfører veldig liten helserisiko for den gravide, og fosteret er så uutviklet at det ikke kan føle smerte, det er ikke bevisst og har knapt hjerne og indre organer. Det er snakk om noen få centimeter, en kime til et barn, men ikke noe mere.
Gjest Melk Skrevet 13. desember 2005 #76 Skrevet 13. desember 2005 Jeg synes faktisk at man skal vite hva en provosert abort i virkeligheten er. Ja, det er ubehagelig, det er fryktelig - og bør vi ikke derfor faktisk få informasjon om dette? ← Jo. KORREKT informasjon.
Gjest 2324 Skrevet 13. desember 2005 #77 Skrevet 13. desember 2005 hvis man er helt bestemt på at man aldri vil ha barn, så kan man jo faktisk sterilisere seg. ← Det er ikke bare å sterilisere seg.. Vis meg den legen som steriliserer en frisk, barnløs person i begynnelsen av 20-årene!
Gjest Melk Skrevet 13. desember 2005 #78 Skrevet 13. desember 2005 Det er ikke bare å sterilisere seg.. Vis meg den legen som steriliserer en frisk, barnløs person i begynnelsen av 20-årene! ← Det er ikke lov. Man må være over 25.
Gjest Gjest Skrevet 13. desember 2005 #79 Skrevet 13. desember 2005 På denne siden: http://www.plannedparenthood.org/pp2/porta...lent-scream.xml Står det endel om en tidligere anti-abortfilm som heter "The silent scream". De har fått endel medisinsk fagpersonell til å vurdere de fakta som presenteres, og de uttaler seg om ting som gjelder fosterets bevissthet, følelser etc. Anti-abortfilmer vil ofte spille på følelser, og presentere informasjon som får stå uimotsagt. De aller fleste aborter som utføres i Norge i dag skjer så tidlig i svangerskapet at det medfører veldig liten helserisiko for den gravide, og fosteret er så uutviklet at det ikke kan føle smerte, det er ikke bevisst og har knapt hjerne og indre organer. Det er snakk om noen få centimeter, en kime til et barn, men ikke noe mere. ← Ja si det til alle som mister spiren sin tidlig i svangerskapet. Det er jo bare en celleklump. get over it
Gjest Turi Skrevet 13. desember 2005 #80 Skrevet 13. desember 2005 Kanskje ingen har nevnt han og den siste filmen sin fordi filmen hans ikke er verdt å se, og fyren ikke er verdt å nevne? ← Det er jeg ikke enig i. JEg har ingen respekt for Nessa, og syns det han gjør er spekulativt. Som sagt er filmen provoserende og utøver en sjokkerende mangel på respekt for det livet han hevder å representere. Allikevel er det en tankevekker. Og når han er i media, er det en offentlig sak, som jeg slik sett syns er verdt å nevne. Forstår ikke hva som er så provoserende med et abortinngrep? I alle fall hvis ikke man synes at abort er greit. Kan forstå at folk som er er mot abort ville har reagert... ← Jeg syns ikke inngrepet var provoserende jeg. Jeg reagerte ikke på kvinnens smerter, de er selvvalgte. Jeg reagerte på bildene av fosteret etterpå, på "lekingen" med kroppsdeler og på manglende respekt for fosteret. Ser du ikke at disse er motsetninger? ← Nei, jeg gjør ikke det. 1. Jeg er for abortloven og at kvinner selv skal velge. Det betyr at jeg mener dette er den enkelte kvinnes valg (gjerne sammen med far), og at ingen nemnd skal sette seg over hennes vurdering av barnets og egen situasjon. Ingen Nessa skal komme og "dømme" kvinner for deres valg. 2. Personlig har jeg ingen forståelse for at abort velges av bekvemmelighetshensyn. Jeg ser at det kan være vanskelig å bære frem et barn uten barnefaren i nærheten, før man har tatt utdannelse mv. men jeg har ingen forståelse for at man da bruker abort som "senprevensjon". Altså - jeg er for fritt valg, men motstander av å benytte det i utide. Jeg ser ikke motsetningen.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå