Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet
Hvis du ser slik på det, må vi jo innføre fritt drap på fødte mennesker også? Drap forekommer i de grusomste former slik det er i dag, så hvorfor ikke legalisere det og få avlivet disse menneskene på en human måte?

Hvis abort hadde vært ulovlig i Norge, ville tallet på drepte fostre gått ned til et minimun, det finnes det ingen tvil om. Så får heller de kvinnene som er så desperate etter å ta livet av sine egne barn, la den helsemessige konsekvensen gå ut over seg selv.

Helt feil. Det finnes tvil om det. Helt klar tvil også. Enkle søk på nettet bekrefter tvilen.

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Helt feil. Det finnes tvil om det. Helt klar tvil også. Enkle søk på nettet bekrefter tvilen.

Javel? Vis meg.

Skrevet
Javel? Vis meg.

Nei du klarer sikkert helt fint å søke på nettet selv.

Skrevet (endret)

Hvis abort hadde vært ulovlig i Norge, ville tallet på drepte fostre gått ned til et minimun, det finnes det ingen tvil om.

Som jeg fortalte fra Portugal, så vear det slettes ikke tilfellet.

Så får heller de kvinnene som er så desperate etter å ta livet av sine egne barn, la den helsemessige konsekvensen gå ut over seg selv.

Mange som tar abort har alt barn. Skal barna straffes med en syk/invalid/død mor? Og hva med arbeidsgiver og samfunnet generelt? Syke og døde mennesker er lite lønnsomt. Hennes helse går alldeles ikke kun utover henne selv.

Lær deg lesekunsten.

"Ingen "må" ta abort, og alle kvinner og menn er ansvarlige når en graviditet oppstår (med unntak av overgrep)."

Så abort er ok ved overgrep? Jeg trodde du var på de ufødte barnas parti, jeg. Er det mindre synd på barn unnfanget av en voldtekt, siden du synes det er ok å abortere dem vekk?

Konsekvens er et stikkord...

Eller kanskje jeg tar feil når jeg håper at de sosiale og økonomiske forholdene i Norge er bedre enn i Nepal?

Hvis abort skulle vært ulovlig, så må det få straffbare konsekvenser for både de som tar abort, og for de som medvirker. Om det ikke skulle vært noen straffbar konsekvens, så ville vel ikke folk brydd seg, og fortsatt som i dag...

Og dette gjelder uahengig av om man er i Norge eller Nepal.

Mener du bot er løsningen fremfor fengsel? Vil ikke det i høyeste grad gå utover de som har færrest ressurser?

Endret av Melk
Skrevet

Nei, for jeg skjønner ikke hva du sikter til. Hvor på nettet finnes det noen slags undersøkelser som viser dette utfra norske forhold?

Skrevet

Mange som tar abort har alt barn. Skal barna straffes med en syk/invalid/død mor? Og hva med arbeidsgiver og samfunnet generelt? Syke og døde mennesker er lite lønnsomt. Hennes helse går alldeles ikke kun utover henne selv.

Så abort er ok ved overgrep? Jeg trodde du var på de ufødte barnas parti, jeg. Er det mindre synd på barn unnfanget av en voldtekt, siden du synes det er ok å abortere dem vekk?

Konsekvens er et stikkord...

Når har jeg sagt at abort var greit hvis kvinnen er voldtatt? Jeg presiserte kun at kvinnen ikke er ansvarlig for sin egen graviditet i slike tilfeller.

Skrevet
Det er mulig å lage lovverket slik at man ikke får lov til å utføre det i utlandet. Omskjæring av jenter er et slikt eksempel. Det er ikke bare å ta en "ferie" til Somalia.

Mulig, men ikke realistisk.

Etter en abort vil det være en viss mengde HCG i blodet en periode etterpå, men om kvinnen er i utlandet en stund etterpå vil det i de aller fleste tilfellene gå ut av blodet før hun returnerer.

Det opplegget du her tenker på vil måtte innebære HCG prøver på alle kvinner før de reiser ut av landet, og HCG prøver når de kommer hjem igjen. Det må i tillegg kunne motbevises at hun har hatt en spontanabort. Mulig er det saktens, men at det er realistisk å teste alle kvinner på harrytur? Tvilsomt.

Skrevet

Da ble det stille? Fant du kanskje ikke så mye likevel?

Skrevet
Når har jeg sagt at abort var greit hvis kvinnen er voldtatt? Jeg presiserte kun at kvinnen ikke er ansvarlig for sin egen graviditet i slike tilfeller.

Beklager, men da misforstod jeg innlegget der du så vennlig ba meg lære lesekunsten.

Du mener mao at jenter skal bære frem sin fars barn, massevoldtatte krigsfanger skal bære frem fiendens barn og voldtatte kvinner skal bære frem et barn de muligens hater?

Skrevet

Nei, men abort er lønnsomt? Er du klar over hvor mye ressurser det brukes daglig for at disse kvinnene skal få tatt abort? Sett deg inn i hva du snakker om, før du snakker.

Skrevet
Beklager, men da misforstod jeg innlegget der du så vennlig ba meg lære lesekunsten.

Du mener mao at jenter skal bære frem sin fars barn, massevoldtatte krigsfanger skal bære frem fiendens barn og voldtatte kvinner skal bære frem et barn de muligens hater?

Jeg har full forståelse for at kvinner i slike tilfeller velger å ta abort. Men det betyr ikke at det er eneste utvei, som enkelte liker å framstille det.

Når det gjelder innavl blir det en helt annen debatt, da barnet faktisk står i fare for å utvikle store skader og mulig død. I slike tilfeller blir det opptil medisinsk personell å avgjøre hva som bør gjøres, i samarbeid med kvinnen. Men jeg tror både du og jeg vet at det ikke er dette denne debatten handler om, vi disukterer her kvinner som velger å ta abort av helt andre grunner.

Skrevet
Nei, for jeg skjønner ikke hva du sikter til. Hvor på nettet finnes det noen slags undersøkelser som viser dette utfra norske forhold?

På 1950- og 1960-tallet regner man at det ble foretatt mellom 7000 og 10 000 illegale aborter i året.

Mellom 14-15 000 aborter foretas i Norge årlig. I 2001 hadde tallet gått noe ned (13 867).

Værsågod. Resten får du gjøre selv.

Skrevet
Nei, men abort er lønnsomt? Er du klar over hvor mye ressurser det brukes daglig for at disse kvinnene skal få tatt abort? Sett deg inn i hva du snakker om, før du snakker.

Jeg kan jo vise til denne statistikken fra SSB, som viser at aborttallet kun har gått nedover siden 1979, og norsk helsevesen har meg bekjent fungert ok likevel.

http://www.ssb.no/emner/03/01/20/abort/tab...5-06-08-01.html

Tenker jeg avslutter debatten her, siden du er så frekk og bidrar til lite nytt.

Jeg har sagt min mening: at jeg ikke vil se filmen, og at mitt syn på abort ikke endres av en slik film eller ei.

Skrevet
Men jeg tror både du og jeg vet at det ikke er dette denne debatten handler om, vi disukterer her kvinner som velger å ta abort av helt andre grunner.

JEG har diskutert de prinsippielle sidene ved abort, uavhengig grunn.

Skrevet

Her finner du statistikk som viser at abortallene i Norge har gått gradvis ned i mange år nå

Skrevet
Værsågod. Resten får du gjøre selv.

"For Maja passet det dårlig å få barn. Hun var ung og under utdanning og ønsket å ta abort."

Ja, det passet antakelig veldig dårlig for henne. Men å ha ubeskyttet sex passet henne bra. For barnet passet det sikkert like bra å bli tatt livet av...

Skrevet
"For Maja passet det dårlig å få barn. Hun var ung og under utdanning og ønsket å ta abort."

Ja, det passet antakelig veldig dårlig for henne. Men å ha ubeskyttet sex passet henne bra. For barnet passet det sikkert like bra å bli tatt livet av...

Men tror du at Maja ikke hadde tatt abort om det var ulovlig?

Skrevet
Hvis abort skulle vært ulovlig, så må det få straffbare konsekvenser for både de som tar abort, og for de som medvirker. Om det ikke skulle vært noen straffbar konsekvens, så ville vel ikke folk brydd seg, og fortsatt som i dag...

Og dette gjelder uahengig av om man er i Norge eller Nepal.

Mener du bot er løsningen fremfor fengsel? Vil ikke det i høyeste grad gå utover de som har færrest ressurser?

Jeg tror vi snakker forbi hverandre?

Det jeg spurte om var om det er sammenlignbare forhold mellom Nepal/Portugal og Norge når det gjelder uplanlagte svangerskap. Det jeg siktet til var at jeg tror det er mindre sjanse for at noen havner i en så desperat situasjon at de tar strikkepinnene fatt i Norge enn Nepal og lignende land. Men siden jeg ikke vet, så kunne det vært interessant å visst om det var noen som hadde informasjon om forholdene i Nepal/Portugal i forhold til Norge.

Hvor bøter og straff kommer inn i bildet ut fra mitt innlegg er jeg ikke helt sikker på.

Skrevet
Jeg kan jo vise til denne statistikken fra SSB, som viser at aborttallet kun har gått nedover siden 1979, og norsk helsevesen har meg bekjent fungert ok likevel.

http://www.ssb.no/emner/03/01/20/abort/tab...5-06-08-01.html

Tenker jeg avslutter debatten her, siden du er så frekk og bidrar til lite nytt.

Jeg har sagt min mening: at jeg ikke vil se filmen, og at mitt syn på abort ikke endres av en slik film eller ei.

Jeg beklager at du oppfatter meg som frekk. I normale sammenhenger ser jeg ikke ting så svart-hvitt som jeg skjønner det kan framstå som her. Men jeg har sett små forsvarløse foster bli lagt til side for å dø, riktignok etter senaborter. En gang opplevde jeg at barnets hjerte slo i to timer etter aborten. Alt var ferdig utvendig, det var bare innvendig det manglet noe for at hun skulle kunne puste selv. Til slutt sovnet hun inn, en helt frisk og sunn liten jente..

Dette gjør noe med en, og beklageligvis klarer jeg derfor ikke å styre meg helt i slike debatter. Jeg har forståelse for ditt syn, men inne her har jeg inntrykk av at alle er så opptatt av å forsvare kvinnene, at de helt glemmer barnet. Og da blir jeg kanskje litt i overkant barnets forsvarer.

Skrevet

Er det virkelig bevist at det kun er økonomiske grunner til at illegale aborter blir utført? Kan ikke slike aborter være akkurat like aktuelt i rike land?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...