Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet
Synes det er en god  indikasjon  når enkelte både har tatt abort 2 og 3 ganger.

Sånne eksempler finnes det flere av. Mora til vennina mi er jormor og hun sier det er mange eksempler på at det er flere gjengangere i systemet.

Hvorfor  ikke  tvinge disse til å ta  ansvar for sine  handlinger da ? Og om de vil ta  abort , så la de i det minste  betale hva det koster !

Å ta abort er én måte å ta ansvar for sine handlinger. Å føde er naturens gang og innebærer ikke nødvendigvis å ta ansvar for noe som helst.

Et paradoks er at prevansjon koster penger , men abort er gratis :ironi:

Ingen skal behøve å si at de fikk barn fordi de ikke hadde råd til prevensjon/abort.

Videoannonse
Annonse
Gjest fra i går
Skrevet
På denne siden: http://www.plannedparenthood.org/pp2/porta...lent-scream.xml

Står det endel om en tidligere anti-abortfilm som heter "The silent scream". De har fått endel medisinsk fagpersonell til å vurdere de fakta som presenteres, og de uttaler seg om ting som gjelder fosterets bevissthet, følelser etc.

Anti-abortfilmer vil ofte spille på følelser, og presentere informasjon som får stå uimotsagt.

De aller fleste aborter som utføres i Norge i dag skjer så tidlig i svangerskapet at det medfører veldig liten helserisiko for den gravide, og fosteret er så uutviklet at det ikke kan føle smerte, det er ikke bevisst og har knapt hjerne og indre organer. Det er snakk om noen få centimeter, en kime til et barn, men ikke noe mere.

Legene som har skrevet dette er folk som daglig utfører en rekke aborter. Det er ikke noe nytt at legestanden forsvarer aborter, det skulle da bare mangle! Når en tar hensyn til hvor mange barneliv de tar i løpet av en uke, er det klart det letter på samvittigheten å fremstille barnet som en liten celleklump. Så de som ønsker å fremstille legene som et slags uavhengig orakel, kan bare glemme det.

Jeg la forøvrig merke til at de var veldig opptatt av å få fram kvinnens rettigheter i artikkelen, og de reagerte sterkt på at abortmotstandere ikke så ut til å ta hensyn til kvinnen.

Dette kan jeg forklare en gang for alle: Siden abortforkjempere ofte er så opptatt av kvinnens rettigheter, kvinnens kropp osv. at de totalt glemmer det ufødte barnet, så blir faktisk resultatet at abortmotstanderne stiller seg i den andre enden. De forsvarer barnet, fordi det er så mange som er opptatt av å forsvare kvinnen. Det betyr ikke at vi som er i mot abort ikke har tanker for kvinnen, på den måten jeg opplever at motstanderne ikke tenker på barnet.

Hentet fra rtikkelen:

"Question:

Is it appropriate to refer to a fetus as unborn child, with the same right as other human beings?

Answer:

No. Constitutionally, a fetus has no rights of personhood. Most legal precedent in English law attributes personhood to the live born."

Det er dette som er grunnen til at jeg velger å fortsatt stå på det ufødte livs side.

Skrevet
Dette kan jeg forklare en gang for alle: Siden abortforkjempere ofte er så opptatt av kvinnens rettigheter, kvinnens kropp osv. at de totalt glemmer det ufødte barnet, så blir faktisk resultatet at abortmotstanderne stiller seg i den andre enden. De forsvarer barnet, fordi det er så mange som er opptatt av å forsvare kvinnen. Det betyr ikke at vi som er i mot abort ikke har tanker for kvinnen, på den måten jeg opplever at motstanderne ikke tenker på barnet.

Det kan utenfra se ut som at abortmotstanderne - dvs. motstandere av abortloven og kvinners rett til å velge fritt ut fra egne premisser - stiller seg i motsatt ende og forsvarer barnet uten å ta hensyn til kvinnen/moren.

Det er etter mitt syn en større "feil" enn det motsatte. Uansett hvilke egenskaper man tillegger et inntil 12 uker gammelt embryo/foster, er det vel klart for de fleste at det ikke er direkte sammenlignbart med et (voksent?) født menneskes egenskaper.

Du sier du velger å stå på det ufødte livs side.

Vil det si at du står på dets side mht. å ha rett til å bli født uansett premisser?

Selv om du vet at det kan være et alvorlig skadet barn? Som vil lide mye og dø tidlig? Selv om du vet at det blir født til et helvete? Selv om fødselen kan ødelegge livet til et eller flere andre mennesker?

Eller mener du at andre enn kvinnen som kan bli mor bør vurdere om det skal bli født eller ikke? Hvem? På hvilke premisser? Hvor går grensene?

Selv er jeg altså motstander av å ta unødvendig abort, men tilhenger av at kvinnen skal velge, som i dag, inntil 12. uke. Rett og slett fordi jeg ikke kan se noen annen løsning som er bedre, og som ikke medfører unødvendig risiko og problemer.

Skrevet
Nei, men hun har vært i situasjoner der hun ikke ville sette barn til verden fordi hun ikke hadde noe godt å tilby dem. Ville du ønsket deg et barn med en voldelig far som du måtte forholde deg til i forhold til samvær etc resten av livet? Når du i utgangspunktet såvidt klarer å ta vare på de barna du har?

At du ikke klarer å ha medlidenhet med andre er ditt problem. Tror du virkelig at alle folk som har hatt en vanskelig oppvekst, velger feil typer, har dårlig utdannelse, dårlig økonomi etc er oppegående nok til å skjønne at de ikke bør få barn og derfor sterilisere seg? Sånn er det dessverre ikke her i verden, og når slike mennesker ønsker å skape litt mindre elendighet for seg selv og sin familie ved å forhindre enda flere uønskede barn syns jeg de skal ha mulighet til det uten å bli møtt med en så utrolig blærete og bedrevitende holdning.

Nå ville jeg ha sørget for at jeg aldri kom i en situasjon hvor jeg llå med en voldelig mann, og langt mindre risikere å bli på smellen med han.

Hva med å ta ansvar for sine egen valg her i livet? Hun må da være dame nok til å heller leve alene eller må hun på død å liv ha en mann uansett hvor udugelig de måtte være ? Jeg syns du som vennine burde foreslå at hun burde sterilisere seg, når det er som du sier at hun knapt ikke kan ta vare på de barna hun allerede har, og ikke minst kutte ut menn for en periode. . Det ville være det mest fornuftige å gjøre, så slipper hun både flere uønskete svangerskap og viktigere å utsette barna hun allerede har for udugelige stefedre.

Skrevet
Nå ville jeg  ha  sørget for  at  jeg aldri kom i en situasjon hvor jeg llå med en  voldelig mann, og langt mindre risikere å bli på smellen med han.

Du kan umulig ha møtt et særlig bredt spekter av mennesker eller ha opplevd særlig mye i livet om du ikke vet at dette kan skje alle. ALLE. Deg også. Det er ikke alle menn som har en lapp med "konemishandler" i panna...

For de kvinnene som opplever dette gjentatte ganger, er det kanskje et symptom på at noe annet er galt. Det er ikke alle som er så heldig stilt som oss. Ikke alle som har de beste kortene på handa fra starten av, ikke alle som har hatt en normal oppvekst og klarer å relatere seg til hva man skal og ikke skal finne seg i.

Uansett en total avsporing av debatten dette. Hva som er "gyldig grunn til abort" eller ikke, er umulig å komme frem til. Derfor er det så fint at kvinnen selv bestemmer, så er det hennes regler som gjelder for henne uten at noen andre egentlig trenger å vite om det overhodet.

Skrevet
Du kan umulig ha møtt et særlig bredt spekter av mennesker eller ha opplevd særlig mye i livet om du ikke vet at dette kan skje alle. ALLE. Deg også. Det er ikke alle menn som har en lapp med "konemishandler" i panna...

For de kvinnene som opplever dette gjentatte ganger, er det kanskje et symptom på at noe annet er galt. Det er ikke alle som er så heldig stilt som oss. Ikke alle som har de beste kortene på handa fra starten av, ikke alle som har hatt en normal oppvekst og klarer å relatere seg til hva man skal og ikke skal finne seg i.

Uansett en total avsporing av debatten dette. Hva som er "gyldig grunn til abort" eller ikke, er umulig å komme frem til. Derfor er det så fint at kvinnen selv bestemmer, så er det hennes regler som gjelder for henne uten at noen andre egentlig trenger å vite om det overhodet.

Jeg har vokst opp i et voldelig hjem og jeg VET jeg aldri kommer til å havne i samme situasjon som min mor. Jeg VET at det ikke står stemplet "missahndler" i panna på alle menn og at noen er flink til å skjule sånt. MEN Om jeg mot formodning skulle treffe en som legger en hånd på meg BARE 1 GANG ! Da er det slutt før blåveisen hadde forsvunnet for å si det sånn.

man trenger ikke å bli en blåkopi av foreldrene sine.

Skrevet
Dette er feil! De aller fleste fostrene i denne filmen er mellom 8-12 uker gamle, det kan jeg garantere.

Javel, hvis du kan garantere at de er mellom 8-12 uker gamle, så må det være du som har enten utført inngrepene eller stått for filmingen. Om det er du som har stått for filmingen så lurer jeg VELDIG på hvordan du fikk tillatelse av kvinnene til å filme inngrepet?

Skrevet
Jeg har vokst opp i et voldelig hjem og jeg VET  jeg aldri kommer til å havne i samme  situasjon som min mor. Jeg VET at det ikke  står stemplet "missahndler" i panna på alle menn og at noen er flink til å skjule sånt. MEN Om jeg mot formodning skulle treffe en som legger en hånd på meg BARE 1 GANG ! Da er det slutt før blåveisen hadde forsvunnet for å si det sånn.

man trenger ikke å bli en blåkopi av foreldrene sine.

Jeg beklager om jeg har sagt noe som kan tyde på at man blir blåkopi av foreldrene sine. Det mener jeg slettes ikke. Det jeg mente var at mange ikke nødvendigvis inntar din holdning etter å ha opplevd en voldelig familiesituasjon.

Jeg sa selv som deg tidligere - jeg ville ALDRI finne meg i å bli slått, gå etter første gangen etc. Så møtte jeg to (kjempesterke) damer som begge fortalte sine historier om voldelige forhold de ikke kom seg ut av før det gikk utover barna direkte.

Så jeg endret mening. Det KAN skje meg, og jeg må - som du har - ha en klar og bevisst holdning i forkant av situasjonen.

Og respektere de som er i situasjonen, og at det ikke alltid er så enkelt å bryte ut som det kan se ut for en utenforstående.

Skrevet
Jeg beklager om jeg har sagt noe som kan tyde på at man blir blåkopi av foreldrene sine. Det mener jeg slettes ikke. Det jeg mente var at mange ikke nødvendigvis inntar din holdning etter å ha opplevd en voldelig familiesituasjon.

Jeg sa selv som deg tidligere - jeg ville ALDRI finne meg i å bli slått, gå etter første gangen etc. Så møtte jeg to (kjempesterke) damer som begge fortalte sine historier om voldelige forhold de ikke kom seg ut av før det gikk utover barna direkte.

Så jeg endret mening. Det KAN skje meg, og jeg må - som du har - ha en klar og bevisst holdning i forkant av situasjonen.

Og respektere de som er i situasjonen, og at det ikke alltid er så enkelt å bryte ut som det kan se ut for en utenforstående.

Det er sant men det disse damene tror er at så lenge ikke mannen denger direkte løs på barna så blir de ikke skadelidende.

Ungene får med seg det meste og det er i best e fall naivt å tro at de ikke merker noe.

Beklager, men jeg blir bare så provosert av mødre ( og jeg er mor selv) som ikke setter barna sine høyere enn typen. For det er jo det de i praksis gjør når de finner seg i alt mulig bare fordi de ikke vil være "alene".

Skrevet
Det er sant  men det disse damene tror er at så lenge  ikke mannen denger direkte  løs på barna så blir de ikke skadelidende.

Ungene  får med seg det meste og det er i best e fall naivt å tro at de ikke merker noe.

Helt enig.

Beklager, men jeg blir  bare  så  provosert av mødre ( og jeg er mor selv) som ikke setter barna sine  høyere enn typen. For det er jo det de i praksis gjør når de finner seg i alt mulig bare fordi de ikke vil være "alene".

Jeg tror ikke det er slik. Jeg tror ikke kvinner i voldelige forhold nødvendigvis oppfatter at de "setter typen høyere enn barna sine". Jeg tror de ofte føler at de ikke har noe valg. Mange ville vel også gjerne vært "alene" om de oppfattet det som et alternativ, men er redd for mannens reaksjon om de skulle velge å dra. Og dersom valget er krisesenter og et liv på flukt med barna, eller å holde ut, er det ikke så enkelt lenger? Eller hva med frykten for å miste omsorgen/måtte sende barna alene til en voldelig far pga. manglende bevis for volden ved brudd? Det er mange aspekter i slike saker, de er dessverre ikke så enkle som man kunne ønske. Jeg tror ikke man skal legge all skyld på mødrene i alle fall......

Skrevet

Det er så kjekt med folk som vet ALT, også på vegne av andre. Som vet hva som er rett å gjøre i en hver situasjon, som aldri ville stilt seg i en dårlig situasjon.

Jeg er glad for at jeg har evne til å se livets grånyanser, ikke kun svart og hvitt.

Skrevet
Det er så kjekt med folk som vet ALT, også på vegne av andre. Som vet hva som er rett å gjøre i en hver situasjon, som aldri ville stilt seg i en dårlig situasjon.

Jeg er glad for at jeg har evne til å se livets grånyanser, ikke kun svart og hvitt.

Ja alle skulle vært som deg :klappe:

Jeg derimot synes det er kjekt med folk som kan ta konsekvensene av sine handlinger, og om de ikke gjør rett i enhver situsajon så prøver de i det minste å lære av sine feil.

Skrevet
Ja alle skulle vært som deg  :klappe:

Jeg derimot synes det er kjekt  med folk som kan ta konsekvensene  av sine handlinger, og om de ikke gjør rett i enhver situsajon så prøver de i det minste å lære av sine feil.

De fleste syns vel det er kjekt med folk som lærer av sine feil, men det vil alltid finnes mennesker som ikke er så gode på det der, og de syns jeg ikke vi skal straffe med å nekte dem abort når de trenger det.

Skrevet
De fleste syns vel det er kjekt med folk som lærer av sine feil, men det vil alltid finnes mennesker som ikke er så gode på det der, og de syns jeg ikke vi skal straffe med å nekte dem abort når de trenger det.

Nei men hvorfor ikke "starffe" dem med å "tvangssterilisere" dem da. Da kan de pile i vei uten at det får konsekvenser hverken for dem selv, Eventuelle fostre, barn , mann eller felleskapet som skal betale for at folk ikke kan lære av siune egen feil.

Skrevet
Nei men hvorfor  ikke "starffe" dem  med å "tvangssterilisere" dem da. Da kan de pile i vei uten at det får konsekvenser hverken for dem selv, Eventuelle fostre, barn , mann eller felleskapet som skal betale for at folk ikke kan lære av siune egen  feil.

oi..gikk litt for her..

mente straffe og pile =pule

siune =sine

Skrevet
Det mener jeg da heller ikke, håper for Guds skyld ikke det! Det jeg sier er at det var det jeg reagerte på i Nessa sin film, som er laget for å komme med et poeng. Og at jeg syns det er rart at nettopp de som taler "fosterets sak" også leker med døde fostere som om det var - "vil ikke si ordet".

OK, beklager da har jeg misforstått deg..

Skrevet

Selv er jeg altså motstander av å ta unødvendig abort, men tilhenger av at kvinnen skal velge, som i dag, inntil 12. uke. Rett og slett fordi jeg ikke kan se noen annen løsning som er bedre, og som ikke medfører unødvendig risiko og problemer.

Mhm. Jeg rynker og på nesen når jeg hører om kvinner som tar abort for 6-7 gang, men jeg er alikevel for selvbestemt abort. Et forbud kommer sannsynligvis til å føre til flere "strikkepinneaborter" som foregår i det skjulte.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...