Iceglow Skrevet 12. desember 2005 #21 Skrevet 12. desember 2005 Bilder av fosterutvikling. 12 ukers bildet er dessverre ikke særlig tydelig, men jeg orker ikke å lete mer på google, og den siden ser tålelig nøytral ut. For meg ser de rimelig like ut de fleste som er i filmen. Det er et par som er lengre ute i svangerskapet, men de er i mindretall og ikke særlig vektlagt. Begrepet senabort omfatter så vidt jeg vet alle aborter etter 12 uker, selv om jeg tror det blir brukt litt forskjellig alt etter sammenhengen. Tok et kjapt søk og det dukket opp flere treff som omtalte senaborter som aborter i uke 20 og oppover, så langt tror jeg IKKE de svangerskapene som er vist i denne filmen her har gått.
Gjest Melk Skrevet 12. desember 2005 #22 Skrevet 12. desember 2005 De fleste fosterene på filmen blir abortert fra uke 8-12, utfra det sammenligningsgrunnlaget jeg har. ← Det mener ikke denne professoren her: http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks/article1177249.ece Men professor i fødselshjelp og kvinnesykdommer ved Universitetet i Bergen, Ole-Erik Iversen, imøtegår Nessa og sier at hans film ikke viser virkeligheten ved de fleste abortinngrep. - Så vidt jeg kan forstå handler dette om kirurgiske senaborter etter 12. uke. Det er ikke slik vi gjør det i Norge i dag. Her skjer aborter medikamentelt. Jeg synes alle som er for abort burde tørre å se denne filmen, de bør vite hva de sier ja til. Hvorfor det? Mener du at alle som skal gjennom en øyeopersjon må se en slik operasjon og at alle som skal utføre bypass må se det først også? Selvfølgelig er det ekkelt, særlig om man ikke er fortrolig med kirurgiske inngrep. Er det virkelig ut fra det synbare man skal vurdere etikken i slike inngrep? Ikke for meg.
Gjest Devil's Spawn Skrevet 12. desember 2005 #23 Skrevet 12. desember 2005 Men hva er alternativet? Å forby selvbestemt abort? Tror du virkelig at ulovlig utførte aborter ser noe bedre ut på film? For man kommer aldri til å unngå at det utføres aborter. Heller fri abort enn et utall illegalt utførte aborter med uante konsekvenser, der kvinnene ikke tør gå til lege når de blir skadet en gang, i frykt for å bli anmeldt. ← Ikke sant. Nessa kunne også vist en strikkepinneabort (ikke det at jeg synes han skal gjøre det, men håper poenget kom fram).
Gjest Gjesta Skrevet 12. desember 2005 #25 Skrevet 12. desember 2005 Ikke sant. Nessa kunne også vist en strikkepinneabort (ikke det at jeg synes han skal gjøre det, men håper poenget kom fram). ← Men dette er noe som fri-abortmotstanderne konsekvent unngår å svare på. Har enda til gode å se et godt svar på den problematikken.
Gjest Melk Skrevet 12. desember 2005 #26 Skrevet 12. desember 2005 Kan jo nevne at fødselsantallet i Portugal ikke sank, da aort ble legalisert for en del år tilbake, på tross av markant økning i utførte aborter. Sier litt om det illegale mørketallet. I Nepal sitter over 50 % av kvinner i fengsel inne for å ha tatt abort eller hjulpet noen. Skikkelig samfunnsnyttig... Og en konsekvens av å ikke ha selvbestemt abort. Slik vil jeg ikke ha det, og slik er det heldigvis heller ikke.
Gjest Gjest Skrevet 12. desember 2005 #27 Skrevet 12. desember 2005 Har du vært med på en abort? De utføres faktisk meget likt som det vises på filmen. Jeg har selv vært med på kirurgiske aborter, og kjenner meg veldig igjen i filmen. Eneste forskjellen er at det som regel bruket et sug (en liten "støvsuger") til å suge ut fosteret fra livmoren. Det kan jeg love dere ikke var et noe særlig vakrere syn enn denne filmen. Jeg synes alle som er for abort burde tørre å se denne filmen, de bør vite hva de sier ja til. Forøvrig synes jeg filmen var helt ok, bortsett fra at jeg ikke likte "lekingen" med kroppsdelene mot slutten. Synes akkurat det var en uverdig måte å behandle de døde barna på. De fleste fosterene på filmen blir abortert fra uke 8-12, utfra det sammenligningsgrunnlaget jeg har. ← Ale som er for abort bør se den? Så de blir motstandere etterpå da? Er det det du vil? vet du hva du sier med dette? Så da får vi slutt på alle aborter da? for en fantastisk verden. En ting du ikke har tanker for og det er de som må ta abort. Ditt syn er ille.
Gjest Gjest Skrevet 12. desember 2005 #28 Skrevet 12. desember 2005 Det mener ikke denne professoren her: http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks/article1177249.ece Men professor i fødselshjelp og kvinnesykdommer ved Universitetet i Bergen, Ole-Erik Iversen, imøtegår Nessa og sier at hans film ikke viser virkeligheten ved de fleste abortinngrep. - Så vidt jeg kan forstå handler dette om kirurgiske senaborter etter 12. uke. Det er ikke slik vi gjør det i Norge i dag. Her skjer aborter medikamentelt. Hvorfor det? Mener du at alle som skal gjennom en øyeopersjon må se en slik operasjon og at alle som skal utføre bypass må se det først også? Selvfølgelig er det ekkelt, særlig om man ikke er fortrolig med kirurgiske inngrep. Er det virkelig ut fra det synbare man skal vurdere etikken i slike inngrep? Ikke for meg. ← Denne professoren må isåfall være meget uvitende. Jeg har selv vært med på flere KIRURGISKE aborter i Norge de siste to årene, og JA, det skjer hver eneste dag. "Her skjer aborter medikamentelt" For noe tull. Men jeg synes ikke det har noe å si hvordan det skjer, drap er det uansett.
Gjest Gjest Skrevet 12. desember 2005 #29 Skrevet 12. desember 2005 Selvfølgelig er det ekkelt, særlig om man ikke er fortrolig med kirurgiske inngrep. Er det virkelig ut fra det synbare man skal vurdere etikken i slike inngrep? Ikke for meg. ← Jeg synes ikke det er det minste "ekkelt". Jeg synes det er tragisk og hjerteskjærende, og det har ingen ting med om jeg er fortrolig med kirurgiske inngrepe eller ikke.
Gjest Julenissen Skrevet 12. desember 2005 #30 Skrevet 12. desember 2005 Uff a meg. Han Nessa skal ihvertfall ikke få noe julegaver i år.
Gjest Melk Skrevet 12. desember 2005 #31 Skrevet 12. desember 2005 Jeg synes ikke det er det minste "ekkelt". Jeg synes det er tragisk og hjerteskjærende, og det har ingen ting med om jeg er fortrolig med kirurgiske inngrepe eller ikke. ← Må du virkelig se en FILM for å synes det?
Gjest Melk Skrevet 12. desember 2005 #32 Skrevet 12. desember 2005 Denne professoren må isåfall være meget uvitende. Jeg har selv vært med på flere KIRURGISKE aborter i Norge de siste to årene, og JA, det skjer hver eneste dag. "Her skjer aborter medikamentelt" For noe tull. Men jeg synes ikke det har noe å si hvordan det skjer, drap er det uansett. ← (Du bør ta høyde for litt kildekritik og dårlig siteringsevne fra journalister...) Poenget var det han sa om fostrenes alder.
Gjest Gjesta Skrevet 12. desember 2005 #33 Skrevet 12. desember 2005 Jeg synes alle som er for abort burde tørre å se denne filmen, de bør vite hva de sier ja til. ← Jeg vil ha svar jeg. På problematikken med illegale aborter. Om jeg skriver at alle som er motstandere av fri abort burde se en illegal abort, blir ikke det akkurat det akkurat like riktig? For alternativet til fri abort er ikke ingen aborter. Å tro på det er å tro på en utopi.
Gjest Gjest Skrevet 12. desember 2005 #34 Skrevet 12. desember 2005 Ale som er for abort bør se den? Så de blir motstandere etterpå da? Er det det du vil? vet du hva du sier med dette? Så da får vi slutt på alle aborter da? for en fantastisk verden. En ting du ikke har tanker for og det er de som må ta abort. Ditt syn er ille. ← Nei, det har du helt rett i. Jeg har ikke tanker for dem som "må" ta abort, jeg har tanker for det forsvarsløse fosteret som ikke har noen talsmenn. Ingen "må" ta abort, og alle kvinner og menn er ansvarlige når en graviditet oppstår (med unntak av overgrep). Hvis er ikke klarer å beskytte seg mot en graviditet, får en ta konsekvensene av dette. Det finnes adopsjon, hvis man ikke ser seg egnet til å ta seg av avkommet sitt.
Gjest Melk Skrevet 12. desember 2005 #35 Skrevet 12. desember 2005 Nei, det har du helt rett i. Jeg har ikke tanker for dem som "må" ta abort, jeg har tanker for det forsvarsløse fosteret som ikke har noen talsmenn. Ingen "må" ta abort, og alle kvinner og menn er ansvarlige når en graviditet oppstår (med unntak av overgrep). Hvis er ikke klarer å beskytte seg mot en graviditet, får en ta konsekvensene av dette. Det finnes adopsjon, hvis man ikke ser seg egnet til å ta seg av avkommet sitt. ← Så selv der det er fare for mors liv, så bør hun bære frem barnet? Selv der far har gjort sin 11 år gamle datter gravid, eller massevoldtekter i krig?
Gjest Gjest Skrevet 12. desember 2005 #36 Skrevet 12. desember 2005 Jeg vil ha svar jeg. På problematikken med illegale aborter. Om jeg skriver at alle som er motstandere av fri abort burde se en illegal abort, blir ikke det akkurat det akkurat like riktig? For alternativet til fri abort er ikke ingen aborter. Å tro på det er å tro på en utopi. ← Hvis du ser slik på det, må vi jo innføre fritt drap på fødte mennesker også? Drap forekommer i de grusomste former slik det er i dag, så hvorfor ikke legalisere det og få avlivet disse menneskene på en human måte? Hvis abort hadde vært ulovlig i Norge, ville tallet på drepte fostre gått ned til et minimun, det finnes det ingen tvil om. Så får heller de kvinnene som er så desperate etter å ta livet av sine egne barn, la den helsemessige konsekvensen gå ut over seg selv.
Gjest Gjest Skrevet 12. desember 2005 #37 Skrevet 12. desember 2005 Så selv der det er fare for mors liv, så bør hun bære frem barnet? Selv der far har gjort sin 11 år gamle datter gravid, eller massevoldtekter i krig? ← Lær deg lesekunsten. "Ingen "må" ta abort, og alle kvinner og menn er ansvarlige når en graviditet oppstår (med unntak av overgrep)."
Iceglow Skrevet 12. desember 2005 #38 Skrevet 12. desember 2005 Jeg personlig tror verken at aborttallet vil gå nevnerverdig ned om abortloven blir skjerpet i Norge eller at strikkepinnene kommer i bruk igjen, jeg antar at det ender med at de som ikke får det innvilget her tar en “ferie” til land hvor det er lovlig. Tror det blir litt feil å sammenlinke Norge med Nepal, Portugal og lignende land. Eller kanskje jeg tar feil når jeg håper at de sosiale og økonomiske forholdene i Norge er bedre enn i Nepal? Er det noe land hvor abort er ulovlig som kan sammenliknes med Norge på følgende punkter: Tilgang på prevensjon. Sosial aksept for alenemødre. Økonomiske støtteordninger. Og før noen sabler meg ned, jeg spør ikke for å være frekk, jeg er oppriktig interessert.
Gjest gjest1 Skrevet 12. desember 2005 #39 Skrevet 12. desember 2005 Nå har jeg sett filmen, og når selve inngrepet er over så er den bare trist. Selvfølgelig. Det er jo det den er ment som. Ellers synes jeg all den tuklinga med armer og ben i slutten av filmen varte veldig og unødvendig lenge. Det tok litt av brodden av sjokket ved å se den første lille avrevne armen. Ellers kunne de jo også at droppet det atskillig mye eldre enn tolv uker gamle fosteret helt til slutt. Den var i hvert fall seksten uker om ikke enda litt mer, og vi vet ikke engang om det var en abort eller om det har vært en dødfødsel. Uansett hvor fæl filmen var, så endrer det ikke mitt syn på kvinnens rett til å velge selv, men det er klart at det bør ligge langt inne å gjøre noe sånt, og det gjør det også for folk flest. Det er ingen lett avgjørelse å ta og skulle avbryte et svangerskap. Forbud mot abort hindrer uansett ikke at det skjer, det vil bare sørge for at flere gjør det selv ved hjelp av strikkepinner som i gamle dager. Eller at en haug med femtenåringer får barn.
Gjest Devil's Spawn Skrevet 12. desember 2005 #40 Skrevet 12. desember 2005 Jeg personlig tror verken at aborttallet vil gå nevnerverdig ned om abortloven blir skjerpet i Norge eller at strikkepinnene kommer i bruk igjen, jeg antar at det ender med at de som ikke får det innvilget her tar en “ferie” til land hvor det er lovlig. ← Det er mulig å lage lovverket slik at man ikke får lov til å utføre det i utlandet. Omskjæring av jenter er et slikt eksempel. Det er ikke bare å ta en "ferie" til Somalia.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå