Gå til innhold

Kan mitt barn ha adhd?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg skjønner selvsagt at dere ikke kan diagnostisere barnet mitt ut fra denne posten. Men dere som har barn med adhd, kjenner dere igjen noe av disse trekkene? 
Mitt barn, ti år: Aldri greid å leke seg, lager lyd hele tiden, peller seg på (ikke i) nesen, veldig rastløse bein, slitt veldig med innsovning, veldig høyt og lavt i følelsesregisteret, overtenker, negativ, gråter lett, veldig engstelig, går ikke lett sammen med andre barn (har en bestevenn), vil bare spille tv-spill, sliter med å få til det yngre søsken greier (rydde, hobbyprosjekter, lage julegaver, perle etter oppskrift). Det går da altså på viljen/tålmodighet og ikke evnen. Ellers veldig skoleflink, veldig smart og på mange måter moden for alderen. Men jeg kjenner veldig på at det «er noe». 

Anonymkode: 06ba5...f7a

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det kan være adhd. Min er ganske lik og har adhd uoppmerksom type. Hvordan fungerer barnet på skolen?

Anonymkode: da2a2...14f

Skrevet

Veldig skoleflink? Begavet? 

Anonymkode: 0210a...26d

Skrevet

Hen er veldig skoleflink. Begavet er å strekke det langt. Men har så langt hatt lett for det faglige. 

Anonymkode: 06ba5...f7a

Skrevet

Men klarer hen å sitte rolig i timene, samarbeide med andre og fokusere? Hvis ja, så tenker jeg ikke adhd. Men igjen, jeg er ingen ekspert.

Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Men klarer hen å sitte rolig i timene, samarbeide med andre og fokusere? Hvis ja, så tenker jeg ikke adhd. Men igjen, jeg er ingen ekspert.

En med ADHD kan lett klare å sitte i ro hvis det er noe vedkommende virkelig liker og synes er interessant. ADHD betyr ikke urolig 24/7.

Anonymkode: 2fd43...643

• Liker 2
Skrevet

Kan være ADHD kanskje kombinert med Asperger? Du kan kontakte fastlegen og be om henvisning til BUP for utredning. 

Anonymkode: 0fbba...aff

Gjest Hottentått
Skrevet

Mange trekk mot adhd ja. Har et barn med adhd selv. Mye av det samme som du forteller. Er også utrolig flink på skolen. Leser små bokstaver før fylte 6 år. Virker som hun ikke følger med i timene, men får med seg alt og ligger langt foran de andre i klassen. Sliter ekstremt mye med både fysisk og indre uro.

Skrevet

Min med add er følsom, lettere for å være negativ/bekymret enn det motsatte, flink og kunnskapsrik, interessert i alt han selv synes er gøy, lite utholdende med alt annet, pratsom, fortvilet når han ikke får til det andre klarer, plukker og piller gjerne på ting. Flinkere med grovmotorikk enn finmotorikk, liker å sy, hater å fargelegge (fordi det ikke blir perfekt uten at det er slitsomt), liker å game. 

Vår gutt ble ikke oppdaget før skoleproblemer hadde bygget seg opp i flere år, fordi han var for flink og for rolig til å framstå som unormal. Men han slet mer og mer etter hvert fordi kravene til mulittasking og evne til utholdenhet med kjedelige ting økte og økte og han følte seg mer og mer annerledes. Det ble en årelang prosess med tverrfaglig team, logoped og ppt, før en flink og erfaren ppt-ansatt anbefalte at vi ba om henvisning til bup. Som raskt fant ut at han var helt typisk add (noe ingen andre hadde tenkt tidligere, så kompetansen på sånn i skolen er ikke stor). Da hadde han rukket å bli 12 og utviklet en del angst pga skolesituasjonen. 

Hvis man tror det kan være noe så tenker jeg at det er lurt å få det undersøkt om det trengs.

Les gjerne boken ADHD av Kristin Leer, den er fin synes jeg. 

Anonymkode: 54f75...3a3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...