Gå til innhold

Sjefen min på julebordet spurte om jeg foretrakk «skeiv» eller «rett»..

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ble satt ut.. hva ville du svart på dette?

Anonymkode: 5fafc...196

Videoannonse
Annonse
Skrevet

At det kommer da helt an på settingen. 

"Det skjeve tårn i Piza er virkelig vakkert, og har en så spennende historie, men jeg kunne ikke tenkt meg å bo i et så skjevt hus. Jeg ville vært redd for at det skulle velte."

Anonymkode: 6deb4...f2f

• Liker 11
Skrevet

Jeg hadde spurt; det var da litt av et spørsmål..? skeiv eller rett hva da? Ikke fordi jeg ikke hadde forstått, men for å gi ham en sjanse til å redde inn situasjonen. Hadde han da svart pikk og ikke tatt hintet og rodd seg ut av situasjonen så hadde jeg spurt rett frem om det var et spørsmål han stilte alle sine ansatte eller kollegaer, eller om han bare tar seg friheten til å oppføre seg som en idiot mot meg.

Også hadde jeg tatt det opp dagen etterpå eller neste dag. Sagt at det var langt over streken.

• Liker 8
  • Hjerte 1
Skrevet

Tror du må utdype litt:)

• Liker 3
Skrevet

Etterfulgt av(hvis sjefen sier det har med samliv/sex å gjøre), at det er personlig og ikke noe jeg diskuterer med sjefen. 

Deretter ville jeg vurdert å bytte jobb hvis sjefen ikke respekterer det. Er det et sexuelt spørsmål ,så har sjefen allerede gått for lang. Og sagt det klart og tydelig.

Anonymkode: 6deb4...f2f

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Haha, jeg tenkte dette handlet om legning, så hadde ikke forstått spørsmålet en gang. Upassende var det, i begge sammenhenger. 

Anonymkode: dfd20...b44

• Liker 7
Skrevet

Sjefen min ringte meg før julebordet og lurte på om jeg var på jakt etter en mann. Det var så kleint, jeg endte opp med å ikke gå. Og det tok ikke lang tid før jeg byttet jobb.

Det er ekkelt å bli spurt om noe sånt av en sjef, sikkert litt verre å bli spurt om legning. Men det har da ikke han noe med.

Anonymkode: fb496...c10

• Liker 3
Skrevet

"Det spørsmålet kom du ganske skjevt ut med, men du har kanskje et rett svar?" 

Anonymkode: 6a8f9...d79

• Liker 11
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Du bør komme deg bort fra denne narsissistiske sjefen fort som faen. Tenk å stille et så personlig spørsmål. 

Er det mulig å reagere med en arbeidstilsynet ? 

Anonymkode: 6c614...b98

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Sjefen min ringte meg før julebordet og lurte på om jeg var på jakt etter en mann. Det var så kleint, jeg endte opp med å ikke gå. Og det tok ikke lang tid før jeg byttet jobb.

Det er ekkelt å bli spurt om noe sånt av en sjef, sikkert litt verre å bli spurt om legning. Men det har da ikke han noe med.

Anonymkode: fb496...c10

Utillatelig av sjefen. Godt du fikk deg en ny jobb og bort fra denne narsissistiske sjefen. 

Anonymkode: 6c614...b98

• Liker 1
Skrevet

At de ikke har noe med det. Sjefer bør lære seg at legning er ikke noe de har noe med, selv om de er nysgjerrige…

Anonymkode: a6703...03d

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

At de ikke har noe med det. Sjefer bør lære seg at legning er ikke noe de har noe med, selv om de er nysgjerrige…

Dette tenker jeg er veldig kontekstavhengig. Greit at leder ikke skal diskriminere på bakgrunn av seksuell orientering i rekruttering, og være varsom på tematikk som omhandler seksualitet da sannsynligheten for å trå feil er stor. Det kan også fallhøyden være. 

Men er det ikke lov å tolke hverandre i beste mening, og at dette rett og slett er et forsøk på å bli bedre kjent? 

Som leder er jeg opptatt av å bli kjent med mine ansatte og hva som engasjerer dem på fritiden. Personlig har jeg truffet alle mine medarbeidere sine partnere og de er åpne om sin legning. 

Hos oss er det plass til å være både personlig og profesjonell. Så velger man selvfølgelig hvor privat man ønsker å være. 

Mine medarbeidere gir tilbakemelding om at den takhøyden verdsettes. 

Ved å automatisk si at dette er langt over streken, som nevnes over her, skaper vi ikke da en veldig snever kultur? Blir det ikke veldig kjedelige samtaler rundt lunsj bordet på arbeidsplassen? Er det ikke fint å kombinere det å være personlig og profesjonell? 

Anonymkode: a2553...562

• Liker 1
Skrevet

Hadde slutta. Er dette hans måte å få deg skyvet vekk på? Utrolig uvennskapelig å si noe sånt. 

• Liker 1
Skrevet
Motelvibes skrev (1 minutt siden):

Hadde slutta. Er dette hans måte å få deg skyvet vekk på? Utrolig uvennskapelig å si noe sånt. 

Det var jo en veldig rask konklusjon som får store konsekvenser. Hva med å prøve å forstå settingen og bakgrunnen for spørsmålet? Og eventuell gå i dialog dersom det oppleves ugreit istedenfor å gå rett i oppsigelse? 

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Foretrekker de rette, hadde jeg svart.

Men så er ikke jeg så hårsår og vanskelig heller 😛

Anonymkode: 4f73f...ced

• Liker 3
  • Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Det var jo en veldig rask konklusjon som får store konsekvenser. Hva med å prøve å forstå settingen og bakgrunnen for spørsmålet? Og eventuell gå i dialog dersom det oppleves ugreit istedenfor å gå rett i oppsigelse? 

Det er virkelig ikke så mye å misforstå der…

• Nyttig 1
Skrevet
Motelvibes skrev (2 minutter siden):

Det er virkelig ikke så mye å misforstå der…

TS har ikke skrevet noe om kontekst, relasjon, eller opplevd maktubalanse. Det er også uklart for meg om det ble sagt med en "vennskapelig" eller seksuell undertone, og det tenker jeg har stor betydning for hvordan spørsmålet kan tolkes. 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Dette tenker jeg er veldig kontekstavhengig. Greit at leder ikke skal diskriminere på bakgrunn av seksuell orientering i rekruttering, og være varsom på tematikk som omhandler seksualitet da sannsynligheten for å trå feil er stor. Det kan også fallhøyden være. 

Men er det ikke lov å tolke hverandre i beste mening, og at dette rett og slett er et forsøk på å bli bedre kjent? 

Som leder er jeg opptatt av å bli kjent med mine ansatte og hva som engasjerer dem på fritiden. Personlig har jeg truffet alle mine medarbeidere sine partnere og de er åpne om sin legning. 

Hos oss er det plass til å være både personlig og profesjonell. Så velger man selvfølgelig hvor privat man ønsker å være. 

Mine medarbeidere gir tilbakemelding om at den takhøyden verdsettes. 

Ved å automatisk si at dette er langt over streken, som nevnes over her, skaper vi ikke da en veldig snever kultur? Blir det ikke veldig kjedelige samtaler rundt lunsj bordet på arbeidsplassen? Er det ikke fint å kombinere det å være personlig og profesjonell? 

Du klarer ikke bli kjent på andre måter enn å spørre om legning? Og det blir automatisk kjedelige samtaler om du ikke kan ta opp dette? Høres ut som utrolig kjedelige lunsjer da om det er eneste som kan få samtalene mer spennende hos dere. 

Og nei, man skaper ikke en snever og kjedelig kultur av å ikke gå rundt og spørre ansatte om legning på denne måten. Det finnes såpass mange folk som er negative til skeive, også i Norge, at mange ikke er åpne. Mange har ikke kommet ut offisielt av forskjellige grunner og, ikke alle er «ute av skapet» når de er 18 år.

Hvorfor sette folk i en potensiell pinlig situasjon hvor de må velge å lyve fordi «du vil forsøke å bli bedre kjent og ikke bare snakke om kjedelige ting»? Å spørre om legning på denne måten viser til å ikke forstå sin rolle som leder. Mange vil føle seg pliktet til å svare, uansett om de ønsker å være åpne eller ikke.

Folk forteller oftest at de er skeive på et tidspunkt, men å starte å spørre folk om det som leder er ikke greit. Ikke at jeg trur folk endrer oppførselen for det. Ens egen nysgjerrighet trumfer alt. 

• Liker 4
  • Nyttig 1
Skrevet

Skeiv kuk er artig det, er den bare litt skeiv er d ikke noe problem. Er den veldig skeiv eller bøyd feil vei, blir det artige utfordringer i sexstillinger om egentlig bare er kult. 

Anonymkode: a6096...657

Skrevet

En grunn til at jeg ikke går på julebord...

Pga folk endrer seg så etter litt alkohol, kan oppføre seg som idioter. Ønsker ikke å se den siden av mine kollegaer eller ledere.

Anonymkode: 4dc01...972

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...